Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Ingwar Åfeldt skrivet 15 februari 2012, 05:05:24 AM

Titel: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: Ingwar Åfeldt skrivet 15 februari 2012, 05:05:24 AM
(http://i1174.photobucket.com/albums/r619/ericx2000/ScaniaKey.jpg?t=1329277776)
Jag gick igenom en kartong med gamla papper och andra grejor från min tid som bussförare på 60- och 70-talen och fann bl a denna viktiga detalj som behövdes för att kunna få igång motorn. I regel satt ju nyckeln alltid i låset, men det hände någon gång att den saknades.

M v h
Ingwar
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 februari 2012, 07:59:26 AM
Lite förvånad blev jag allt, för de "riktigt" gamla (Capitol o CF) hade väl inga nycklar utan dessa kom väl först med högertrafiksgenerationen (CR, Büssing etc).

Mvh Gunnar
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 15 februari 2012, 08:56:19 AM
Capitol och CF var väl undantagen. Alla BF sedan åtminstone  50-tal hade kombinerad löstagbar matningsnyckel/ ljusvred av den typ som syns på bild. SJ:s Volvobussar hade t o m riktiga nycklar till matningen, det finns i vår 2828 och 1120 samt även i Vaxholmsvagnarna. Undrar hur de höll reda på dem, om de nu inte satt i hela tiden.
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 februari 2012, 09:12:39 AM
OK, det var så det var!

/Gunnar
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: Clabbe skrivet 15 februari 2012, 11:16:54 AM
Scanialastbilarna hade samma lås i 0-1 serien ( 80 81 ). Gick att start med en smal mejsel, men då varde det inget ljus.
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: Rickson skrivet 15 februari 2012, 14:59:34 PM
En såkallad "Boschnyckel". Min LB 140 hade en liknande men med svart plast längst upp, och som redan nämts hade hela L- och LB-serien samma ända till slutet 1980-81. Rätt meningslöst egentligen då det räcker med en spik eller vad somhelst som leder ström för att starta motorn. Med dörrlås som gick att öppna med skruvmejsel på 140:an så var ju stöldskyddet i princip obefintligt. Ingwar, hade LB 76:orna också boschnyckel?
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: Drängen skrivet 15 februari 2012, 19:55:43 PM
Ja Rickson, LB 76´orna hade samma nyckel. På den "135:a" från 1950 som jag brukar köra/vara kartläsare i på div, rallyn är det också Boschnyckel. Så Scania höll fast vid den länge.
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 15 februari 2012, 20:32:33 PM
För min del känns det inte som så gamla tiders busskörande. min personliga vagn under 2008-2009 var begåvad med denna typ av nyckel för huvudström och matning. MB O407 av 1998 års modell.
Dock hade huvudet en lite mer långsmal form.

//Jocke
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: M skrivet 15 februari 2012, 20:41:22 PM
Har kört en gammal mersa med dylik nyckel.
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 16 februari 2012, 08:43:21 AM
Citat från: M skrivet 15 februari 2012, 20:41:22 PM
Har kört en gammal mersa med dylik nyckel.

Inte så konstigt, eftersom nyckeln och tillhörande lås kommer från Bosch!
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: JDS skrivet 16 februari 2012, 11:01:16 AM
Citat från: Clabbe skrivet 15 februari 2012, 11:16:54 AM
Scanialastbilarna hade samma lås i 0-1 serien ( 80 81 ). Gick att start med en smal mejsel, men då varde det inget ljus.

Helt urspårat men även nyfiket: "då vart det inget ljus" menar du väl? Så säger man ju än idag  :)

Upp på vägen igen: Även 140/141 hade väl den sortens lås vill jag minnas?
Titel: SV: Nyckel till gamla tiders busskörande
Skrivet av: robergh skrivet 16 februari 2012, 12:53:37 PM
SJ:s "Volvocapitoler" hade sådana här lås också så även Volvo alltså!

Mr H