Hejsan! Jag söker bilder från Busslinks gamla Neoplaner 77xx, främst interiörbilder. Tack på förhand!
//Jacob
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_7731_Farsta_C_20031229.jpg)
Jag hittade en hel del 77xx-vagnar i mitt arkiv. Här är tre bildexempel från 2003. Först en vinterbild från Farsta centrum. Vagn 7731 lastar resenärer mot Liljeholmen.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_7743_Fruangen_20030531.jpg)
Vagn 7743 inväntar avgång som linje 144 mot Gullmarsplan vid ändhållplats Fruängen.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_7749_Skarpnack_20030614.jpg)
Slutligen vagn 7749 på linje 173 i Skarpnäck. 173:an är numera en stomlinje.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_7749_Skarpnack_20030614.jpg)
(https://lh5.googleusercontent.com/-L26QqRCjgag/TybfXyvvcaI/AAAAAAAAB08/ohWsTx3-wxc/s640/003.JPG)
Själv tycker jag GUB är snyggast. Alla har egen smaksak.
// Ch buss
Citat från: ch buss skrivet 14 februari 2012, 16:36:08 PM
Själv tycker jag GUB är snyggast. Alla har egen smaksak.
// Ch buss
Tack för din bild.
Jag tycker att Uppsalavarianten var finare på de tiden då dessa vagnar var försedda med vit rand utmed långsidorna.
Personligen tycker jag att de gjorde sig bäst i JLT-lack, tyvärr har jag inte hittat så många bra bilder på de från JLT-tiden.
Jag har dock en bild på 7731 tagen från tidtabellen 1996-97 som jag har liggande, dock inte jag som tagit ursprungsbilden.
Någon mer som har bilder från dem i JLT-lack? Skulle uppskattas, är i stort sett uppväxt på dessa bussar.
(http://img194.imageshack.us/img194/2194/20120214065.jpg)
Tack för bilderna!
Citat från: Bingoberra skrivet 14 februari 2012, 23:23:03 PM
(http://img194.imageshack.us/img194/2194/20120214065.jpg)
Oj vilken bra bildkvalité för att vara tagen i mörker 1996!
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 14 februari 2012, 18:07:12 PM
Tack för din bild.
Jag tycker att Uppsalavarianten var finare på de tiden då dessa vagnar var försedda med vit rand utmed långsidorna.
Självklart, 260-265 var och kommer alltid att ha varit de snyggaste bussarna som rullat i Uppsala :)
//Jacob
//Jacob
Har samtliga på bild i Jönköping och inscannade. Får se när jag fixar dem.
(http://farm8.staticflickr.com/7201/6881090585_f05e042a86_b.jpg)
Hittade denna i digitala arkivet... Vagn 7750, Nyboda den 7 juni 2004.
Tack för bilden Fredrik. En fråga till er som minns, hur lät motorljudet?
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 15 februari 2012, 16:39:04 PM
Tack för bilden Fredrik. En fråga till er som minns, hur lät motorljudet?
//Jacob
I sina bästa stunder brummade de rätt högt och trevligt, utan för mycket pys och vissel.
Citat från: Ted S skrivet 15 februari 2012, 17:47:36 PM
I sina bästa stunder brummade de rätt högt och trevligt, utan för mycket pys och vissel.
Instämmer, ibland högljudda men med ett trevligt, "lastbilsaktigt" motorljud.
Efterträdarna OmniCity hade ett mer vrålande och "plågat" motorljud, åtminstone de sista åren. Vissa av individerna avvek dock, åkte regelbundet med 6727 förra vintern och den har ett ljud som enligt mig liknar 77xx.
En rätt trevlig vagnstyp att åka i. Tror dock att en del förare som körde 77xx serien i Nyboda/Söderort är av annan uppfattning. ;D (Eller?)
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 15 februari 2012, 23:31:46 PM
En rätt trevlig vagnstyp att åka i. Tror dock att en del förare som körde 77xx serien i Nyboda/Söderort är av annan uppfattning. ;D (Eller?)
/Peter
Jo, men så hade de stått overksamma i en grusgrop ett halvår, och därefter utsatts för en SL-fieringsoperation.
Citat från: Ted S skrivet 16 februari 2012, 12:55:38 PM
Jo, men så hade de stått overksamma i en grusgrop ett halvår, och därefter utsatts för en SL-fieringsoperation.
SL måste ju alltid uppfinna hjulet på nytt istället för att ta dem som de är..
Nä, dessa var inte så roliga att köra enligt mig.
Dålig inställning av ratten, någon decimeter framåt och bakåt var väl allt.
Pedalerna satt väldigt olika i vagnarna, en del gaspedaler satt längre fram än på andra av samma modell.
Man fick nästan sträcka sig för att nå dem, och ändå så är jag 1,81 lång.
Bromspedalen satt lite väl högt upp så man snudd på missa den då man var tvungen att bromsa lite häftigt, kan varit en känsla bara.
Stor ratt, fler varvutslag än mot en Scania t.ex. Tysk standard har jag för mig.
Bakdörrarna hade också sitt eget liv, kunde få för sig att åka upp efter att man startat från hållplatsen, och då inte på en gång som Volvo och Scania, utan efter ca 5-10 meters färd ut från hållplatsen.
Mindre kul då man fått ut nosen mitt trafiken och bli stående där tills man fått igen dem åter en gång.
Men pigga var dem, var ju rätt bra drag i dem. Folk höll på att ramla av stolarna bak i vagnen då vissa förare drog på i svängarna.
Knotan i dem var ju Mercedes V6:a. Storlek och styrka har jag aldrig kollat upp.
Jörgen