Med tråden om Den Oudstenminnen kom lite inspiration att leta på hårddisken för att se vad som fanns där.
Jag hittade då ett gäng bilder från september 2005 då jag och Marc var i Göteborg för att fota diverse bussar.
Mitt mål med resan var att få så många Den Oudsten som möjligt på bild under dagen och det blev faktiskt en hel del.
Här kommer några av bilderna:
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/GS_Frolunda_2.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/GS_313_1.jpg)
Frölunda var ett ganska bra ställe att leta ostbågar på kunde jag konstatera.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/GS_306_1.jpg)
En ostbåge med Bussmickes favoritdestination står och vilar.
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/GS_327_2.jpg)
En mycket allvarsam blick från den ostbågen...
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/GS_543_2.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/Buses/GS_355_1.jpg)
Tydligen dög bussarna även till arbetspendling.
Hoppas bilderna kan glädja någon.
//Fredrik
Tycker Den Oudsten har ett mycket tilltalande utseende. De är inte direkt jättesnygga men de är fulsnygga och har charm och ser mycket intressanta ut. Speciellt ledvarianten. Ser ut att var härlig inuti :)
//Jacob
Fina bilder :) Har du några interiör bilder också?:)
Citat från: AO skrivet 13 februari 2012, 00:50:37 AM
Fina bilder :) Har du några interiör bilder också?:)
Jag hittade ett par bilder i mitt arkiv. De är från buss 359 som är den enda med rullstolsramp vid bakdörren såvitt jag vet. Tyvärr lite smågryniga men e tagna med mobilkamera och det är mörkt så får duga ;-)
(http://web.comhem.se/~u69504701/20091024017%20Buss%20359%20inne%201.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/20091024018%20Buss%20359%20inne%202.jpg)
(http://web.comhem.se/~u69504701/20091024019%20Buss%20359%20inne%203.jpg)
Rikard.
Brann inte 543 upp, eller var det syskonet?
Citat från: Calle skrivet 13 februari 2012, 22:15:12 PM
Brann inte 543 upp, eller var det syskonet?
Det var 542 som brann - den hamnade hos Skrotfrag 2008 medan 541 och 543 exporterats till Estland.
Lyxiga säten för en stadsbuss må jag säga!
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 14 februari 2012, 00:15:11 AM
Lyxiga säten för en stadsbuss må jag säga!
//Jacob
Bussarna som gick i Ale och i Mölndal hade dessa sätena. Minns inte hur ledbussarna som gick i stan hade dock. Den Oudstenbussarna var väldigt bekväma att köra även upp i 90 km/h. Dock var de väldigt varma på sommaren. De gick som traktorer i snö så de passade utmärkt i Ale och Mölndal med sina backar och mindre vägar.
Rikard.
Citat från: Rikard skrivet 14 februari 2012, 01:48:39 AM
Minns inte hur ledbussarna som gick i stan hade dock.
Såhär:
(http://i187.photobucket.com/albums/x287/Krille400/Denoudsten.jpg)
Saknar ostarna.. Framförallt ledbussarna, måste varit den enda som gillade dem ur passagerarsynpunkt.
Tack för detta intressanta bildsvep! Ja, Den Oudsten-vagnarna hade verkligen ett, för Sverige, udda utseende.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 13 februari 2012, 23:46:46 PM
Det var 542 som brann - den hamnade hos Skrotfrag 2008 medan 541 och 543 exporterats till Estland.
OK, men var inte 541 eller 543 inblandat i en "liten brand" med rökutveckling?
Citat från: Calle skrivet 14 februari 2012, 18:47:53 PM
OK, men var inte 541 eller 543 inblandat i en "liten brand" med rökutveckling?
Jo det stämmer säkert - minst en av dessa råkade ut för något mindre allvarligt än syskonet.
Riktigt trevliga bilder alla! Men en liten undran, jag har läst en hel del här på forumet om gasdrivna ostar, men jag har aldrig sett någon med gastankar... Har man lyckats dölja dem mycket bättre än på moderna bussar eller är det dieselvarianten på alla bilder?
Citat från: Mikey skrivet 14 februari 2012, 19:52:07 PM
Riktigt trevliga bilder alla! Men en liten undran, jag har läst en hel del här på forumet om gasdrivna ostar, men jag har aldrig sett någon med gastankar... Har man lyckats dölja dem mycket bättre än på moderna bussar eller är det dieselvarianten på alla bilder?
En av bilderna visar en gasost på Götaälvbron, som linje 49. Gastankarna syns som vita upphöjningar på bussens tak. Dessa gasostar var utrustade med motor från MAN och växellåda från ZF. Det diskuteras hurvida dessa var pigga eller slöa i förhållande till Volvos gasleder.
GS 316 diesel ledvagn. (repris)
(http://www.moment21.se/pics/316lindholmen.jpg)
En bild på en ledvagn inne till. (repris)
(http://www.moment21.se/pics/316inne.jpg)
En till inne (ny)
(http://www.moment21.se/pics/316slap.jpg)
Instrumentpanel 304 (repris)
(http://www.moment21.se/pics/304inst.jpg)
Nåväl hittade lite repriser till.
GS 305
(http://www.moment21.se/pics/gs305.jpg)
GS 305 framifrån inne
(http://www.moment21.se/pics/gs305inne.jpg)
GS 305 sedd från släpet.
(http://www.moment21.se/pics/gs305inne2.jpg)
GS 302 förarplats med den obligatoriska vattenflaskan på golvet ;D, ny bild från mobilarkivet.
(http://www.moment21.se/pics/gs302forare4.jpg)
Tack för alla svar och intressanta kompletterande bilder från innanmätena!
Jag gillar dessa bussars utseende, jag har dock aldrig kört eller åkt med någon så jag kan inte uttala mig om den delen av bussarnas egenskaper.
Det närmaste vi kommer här i Stockholm är nog Arrivas Berkhofer även om jag inte sett någon i trafik i Vallentuna på ett tag.
//Fredrik
Om man tittar på bilden av 316 så ser man att skyltningen har det gamla standardtypsnittet som användes ihop med Thoreb C-90. På den bild av 305 som är tagen framifrån så ser man det nya och tydligare som används med ihop dagens buss-pc.
Ett par "ostar" lackerades ju om, men den allra första man fick se i Västtrafikblått var f.d. GS nr 318. Var det inte så att den brann?
Sen undrar jag också vilka andra "ostar" som brunnit?
Citat från: Calle skrivet 22 februari 2012, 20:24:32 PM
Ett par "ostar" lackerades ju om, men den allra första man fick se i Västtrafikblått var f.d. GS nr 318. Var det inte så att den brann?
Sen undrar jag också vilka andra "ostar" som brunnit?
309 och 542 brann ju och blev totalförstörda av men 318 tror jag inte har brunnit.
Citat från: Calle skrivet 22 februari 2012, 20:24:32 PM
Ett par "ostar" lackerades ju om, men den allra första man fick se i Västtrafikblått var f.d. GS nr 318. Var det inte så att den brann?
Sen undrar jag också vilka andra "ostar" som brunnit?
369 brann strax söder om Hålanda Kyrka på linje 435 eller var det 434 som gick till Getås? Minns inte just nu.
Rikard.
Någon som vet vad som hände 318, och varför den blev omlackad?
Citat från: Calle skrivet 23 februari 2012, 20:29:12 PM
Någon som vet vad som hände 318, och varför den blev omlackad?
Jag har absolut för mig att den råkade ut för något och i samband med reparation målades om till blått. Om det inte var brand kanske det var någon olycka då?
Även 311, 316, 319, 320 och 321 blev ommålade. I vissa fall kanske det berodde på att originalfärgen var i så pass dåligt skick att man ändå behövde måla om bussen. Då var det ju både billigare och enklare att måla i VT-färgerna. Av dom vita ostarna så var det väl i stort sätt nästan bara dom som hamnade i Frölunda som målades om till blått och merparten av dessa fick även buss-pc.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 23 februari 2012, 21:52:22 PM
Jag har absolut för mig att den råkade ut för något och i samband med reparation målades om till blått. Om det inte var brand kanske det var någon olycka då?
318 brann släpet upp på vid Kungssten, då vr den nästan nya varvid man byggde upp den igen och då fick den VT blå.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 24 februari 2012, 00:53:26 AM
Även 311, 316, 319, 320 och 321 blev ommålade. I vissa fall kanske det berodde på att originalfärgen var i så pass dåligt skick att man ändå behövde måla om bussen. Då var det ju både billigare och enklare att måla i VT-färgerna. Av dom vita ostarna så var det väl i stort sätt nästan bara dom som hamnade i Frölunda som målades om till blått och merparten av dessa fick även buss-pc.
Alla fick I-tid den gamla fordonsdatorn fasade ut nästan samtidigt som man bytte radio system. Men den nya fordonsdatorn vart det knas med skyltningen till en början.
(http://www.moment21.se/pics/skylt.jpg)
Alla serie 2 vagnar skulle bli VT blå och renoverade men det kom av sig i samband med att man förlorade upphandlingen i väster.