Hej! Fick ett tips om att till hösten 2012 ska man flytta bussar från Göteborg till Örebro. Att man har problem med MAN bussarna är helt klart. Vilka bussar kan man tänkas flytta? Har Göteborg andra krav än gasdrift på sina bussar.
// Christer K
Citat från: Christer K skrivet 12 februari 2012, 11:47:43 AM
Hej! Fick ett tips om att till hösten 2012 ska man flytta bussar från Göteborg till Örebro. Att man har problem med MAN bussarna är helt klart. Vilka bussar kan man tänkas flytta? Har Göteborg andra krav än gasdrift på sina bussar.
// Christer K
Har man problem med både kortvagnar o ledvagnarna?
Och vad för problem har dom?
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 12 februari 2012, 13:11:35 PM
Har man problem med både kortvagnar o ledvagnarna?
Och vad för problem har dom?
//Niclas
Problem vad jag har förståt är att bussarna lägger av, stannar helt enkelt. Detta gäller både kort och ledbussar. Förra året var det kylan som slog ut bussarna 2010/2011 nu är det något annat. Vissa bussar går bra och sedan slutar de att dra eller att bussen bara går på tomgång.
// Christer K
Nobina har vad jag vet inga gasbussar i Göteborg..
Frågan är ju vilka som flyttas, hoppas inte på att det är Scalorna på Grön
Nej är det beg bussar från andra bolag som skall flyttas till Örebro?
Citat från: Christer K skrivet 12 februari 2012, 13:43:57 PM
Problem vad jag har förståt är att bussarna lägger av, stannar helt enkelt. Detta gäller både kort och ledbussar. Förra året var det kylan som slog ut bussarna 2010/2011 nu är det något annat. Vissa bussar går bra och sedan slutar de att dra eller att bussen bara går på tomgång.
// Christer K
Okej, tack för ditt snabba svar.
Det kan bero på vad som helst. Vi har inte dessa problem på våra bussar. Kan ha med gaskvaliten, men det finns så många faktorer.
//Niclas
Kan det vara Nobina som köpt GS 700 bussar kanske o finns ju även gasled 918-951 som tas bort till sommaren
Nu börjar det bli intressant, jag har suttit och funderat lite på denna bussrockad och det nya anbudet som Nobina vann i Oslo.
Anbudet i Oslo finns det att läsa om i denna tråd http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50404.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=50404.0)
Detta anbud har haft stor bevakning i norsk media med alla skandaler, men i slutända så måste ju Nobina köpa MAN
Detta står i tilldelningsbeslutet som finns i detta dokument http://www.sak.oslo.kommune.no/dok/Vedlegg/2012_01/970218_1_1.PDF (http://www.sak.oslo.kommune.no/dok/Vedlegg/2012_01/970218_1_1.PDF) (Pdf 3 Mb)
I denna artikel http://bussmagasinet.no/?p=1380 (http://bussmagasinet.no/?p=1380) står det att det nya avtalet är en kostnadsreduktion från nuvarande avtal, bränsle och löner går ju inte ner i Norge! Dessutom står det att nuvarande avtal går ut hösten 2012.
Det ligger också så till att Nobina låg ca 25 milj / år under nästa anbudslämnare.
Nobina jagar nu begagnat för att få ner avskrivningskostnaderna.
Men jag kan ju ha fel!
Om det nu är konstaterat fel på bussarna eller en större mängd skall bytas borde ju MAN också vara med i bilden och kanske kan erbjuda överblivna bussar från andra bolag. Att man ska ta in en större mängd begagnat till Örebro måste ju vara en kortsiktig lösning med tanke på avtalskrav vad gäller snitt och/eller medelålder.