Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Gunnar D skrivet 09 februari 2012, 15:44:36 PM

Titel: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 09 februari 2012, 15:44:36 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B31Brunnsbo1979Web.jpg)

...vill jag minnas att reklamen sade i början av 70-talet avseende denna ledbusstyp. Onekligen var den med sina tre dubbeldörrar (som tyvärr inte syns på bilden) väl anpassad för stadstrafik även om inte Brunnsbotorget härovan kunde sägas ligga i den absoluta citykärnan. Denna första buss i serien hade även frontemblemen kvar vilket inte var så vanligt när bilden togs 1979.

Mvh Gunnar

Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Mr G skrivet 09 februari 2012, 16:39:32 PM
Jag vill minnas att det vid den här tiden redan gick ledbussar på SL:s linje 515, men den tyckte inte göteborgarna räknades som stadstrafik, fast linjen på sin väg från Norra Bantorget till Sundbyberg, Esplanaden trafikerade tre olika städer, och uteslutande i det som vanligt folk kallar stadsmiljö, förutom den korta snutten på Uppsalavägen. Därtill var dessa tre städer då, och är det än, Sveriges mest tätbefolkade städer.

Själv tyckte jag att GS linje 40 var en landsbygdslinje jämfört med 515.
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2012, 16:48:21 PM
Citat från: Mr G skrivet 09 februari 2012, 16:39:32 PM
Jag vill minnas att det vid den här tiden redan gick ledbussar på SL:s linje 515, men den tyckte inte göteborgarna räknades som stadstrafik, fast linjen på sin väg från Norra Bantorget till Sundbyberg, Esplanaden trafikerade tre olika städer, och uteslutande i det som vanligt folk kallar stadsmiljö, förutom den korta snutten på Uppsalavägen. Därtill var dessa tre städer då, och är det än, Sveriges mest tätbefolkade städer.

Själv tyckte jag att GS linje 40 var en landsbygdslinje jämfört med 515.

Jo, det gick ledbussar på linje 515 innan sådana kom till Göteborg och linje 40. Men det var regionalbussar med dörr 1-1-1-0 och alltså inte anpassade för stadstrafik. Det var det senare som göteborgarna tog fasta på. För att förtydliga: det var inte den första ledbussen i Sverige som gick i stadstrafik men det var den första som var anpassad för det, precis som Gunnar skrev.

En av dessa bussar kom för övrigt i slutet av 1980-talet till Wasatrafik i Trångsund och gick i SL-trafik, främst på linje 810.



Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Bengt H skrivet 09 februari 2012, 17:07:02 PM
En härligt levande bild "mitt i trafiken".

Till högre anas en Wiima på linje 51 som via Tinstadstunneln, Olskrokstorget, Korsvägen, Guldheden, Sahlgrenska, Marklandsgatan, Älvsborgsbron till slut åter ska komma till Hisingen och Vårväderstorget. Dessutom har du lyckat fånga linje 118 tåg 65 som var förbindelsen till Kvillegaraget. Bussen pendlade Brunnsbomotet – Kvillegaraget – Vågmästareplatsen. Alla personalbussar, oavsett vart och varifrån, hade linjenummer 118. Det var tågnumret (oftast omlopp i dagens terminologi, eller "tur" i Stockholm) som skilde de olika körvägarna åt.

Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: robergh skrivet 09 februari 2012, 18:25:23 PM
Att Stockholm och SS var först med ledbussar för stadstrafik i och med F4:orna trodde jag inte det rådde något som helst tvivel om!

Mr H
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2012, 18:48:55 PM
Citat från: Mr H skrivet 09 februari 2012, 18:25:23 PM
Att Stockholm och SS var först med ledbussar för stadstrafik i och med F4:orna trodde jag inte det rådde något som helst tvivel om!

Mr H

Det är ju förstås sant. Men det var trådbussar så man får väl kanske lägga till "den första dieselledbussen anpassad för stadstrafik".

Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Mr G skrivet 09 februari 2012, 20:26:15 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2012, 18:48:55 PM
Det är ju förstås sant. Men det var trådbussar så man får väl kanske lägga till "den första dieselledbussen anpassad för stadstrafik".

Ja det blev svårt att förstå hur göteborgarna fick ihop det där. Man betonade bl a att bussen var den första ledbussen för stadstrafik, och eftersom att 98:an hade varit en ytterstadslinje, verkade det som om den inte räknades som stadstrafik. 515 blev också diskvalificerad, den var en linje i förortstrafik, eller hade inte tillräckligt många dörrar på bussen för att bli kallad för stadstrafik.

Jag minns detta utspel mycket tydligt, och har faktiskt aldrig låtit bli att undra hur de tänkte. Vad är det som säger att en stadsbuss ska ha massor med dörrar? Har också tänkt på detta ibland när jag har varit i London och åkt dubbeldäckare med dörrställningen 1-0-0 i det jag kallar stadstrafik. Och i massor med andra städer där man värderar antalet sittplatser högre än antalet dörrar.

Och hur kunde man få det till att GS linje 40 var stadstrafik?
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: robergh skrivet 09 februari 2012, 21:07:06 PM
Det kanske är "Sveriges första blåa ledbuss i Göteborg"? ;D ;D ;D
Sedan det här med många dörrar för att kunna betecknas som en stadsbuss,
världens mest kända stadsbuss Routemastern, hur många dörrar har den? Ingen!  ;D ;D ;D
(Jo förresten en dörr...för föraren! ;D ;D ;D)

Mr H
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 februari 2012, 09:02:56 AM
Jag har förgäves försökt hitta denna annons men jag tror att Volvo och Hägglunds stod som avsändare. "Sveriges första ledbuss för stadstrafik" var förstås ett säljargument som det väl fanns grund för: Tre breda dörröppningar med möjlighet till på- och avstigning i samtliga för korta hpltider. Faktiskt påminnande om tunnelbanevagnar typ Cx. Dessa ledbussarna fick en bättre användning i Gbg fr.o.m. 1975 när linje 40 förlängdes genom city till Johanneberg.

Idag när jag hoppar av Tuben vid Hornstull för att byta till stombuss 4 mot Kungsholmen kan man ofta använda alla dörrar för påstigning iaf när "påpackare" står där. Detta kan bl.a. härledas till den här diskuterade ledbusstypen i Gbg.

Mvh Gunnar 
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: matti skrivet 10 februari 2012, 12:36:59 PM
"Nu har Göteborg landets längsta buss i stadstrafik". Så skrev man i annonsen då.
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 10 februari 2012, 17:39:17 PM
Citat från: matti skrivet 10 februari 2012, 12:36:59 PM
"Nu har Göteborg landets längsta buss i stadstrafik". Så skrev man i annonsen då.

Jaha, var det så rubriken i annonsen var?
Har ej hittat annonsen ännu däremot saxar jag ur MfSS 3/72 sid 26: "Under sommaren har tio stycken ledbussar levererats till GS. Därigenom blir GS först i landet med ledbussar i stadstrafik."

/Gunnar 
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 10 februari 2012, 21:19:26 PM
I Svensk Omnibustidning nr 7/1972 kan man läsa: "När Göteborgs Spårvägar nu tar ett antal ledbussar för stadstrafik i drift är man visserligen först i landet med just denna variant, men som ledbussföretag helt allmänt blir GS inte först."

I Hägglunds annonser stod: "UPPGIFTEN - Att till Göteborgs Spårvägar leverera ledbussar i specialutförande för lokaltrafik med självbetjäning och korta hålltider."

Vad jag förstår var GS först med ledbussar med dörrar 2-2-2-0, dvs moderna ledbussar anpassade för ren stadstrafik. Alfa Romeo-bussarna hade dörrar 0-2-2-0.
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: yngrot skrivet 11 februari 2012, 07:58:26 AM
Härligt minns förts gången jag åkte ledbuss i Gbg med en Hägglundare  :D  kändes lite speciellt..Vart lite åksjuk på föraren var lite väl gasglad  ;)   Bilden är ju härlig då det finns både Hägglund och Wiima med  synd på Säfflen i mitten  :P
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 februari 2012, 12:21:57 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/B31CVr77Web.jpg)

De bakre dörröppningarna användes här för effektiv påstigning på linje 58 vid Centralstationen våren 1977. Även om det inte är högtrafik vid fototillfället.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: matti skrivet 12 februari 2012, 13:43:45 PM
Största nackedelen var med ledbussarna,att folk fick kliva av och på genom samma dörrar.Göteborgarna var inte bara överens om påstigning skulle SKE före avstigning,ibland blev de nästan slagsmål mellan passagerarna.
Och ibland när man skulle börja stänga dörrarna,så skrek någon att KÖR INTE ÄNNU,jag har inte hunnit komma av än,pga J.... I...ter ! ;D
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 12 februari 2012, 15:23:57 PM
Följande annonser hade Volvo och Hägglunds ute samtidigt när de första 10 ledbussarna kom till Göteborg (nr 601-610) sommaren 1972:

(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/B58ledbussGSSvO9-1972.jpg)

(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/GSledbusssSvO9-1972.jpg)
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Gunnar D skrivet 12 februari 2012, 15:28:26 PM
Citat från: matti skrivet 12 februari 2012, 13:43:45 PM
Göteborgarna var inte bara överens om påstigning skulle SKE före avstigning,ibland blev de nästan slagsmål mellan passagerarna.

Du har rätt, dålig disciplin bland resenärerna! Där har de en del att lära av stockholmarna!  ;)

Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 februari 2012, 15:23:57 PM
Följande annonser hade Volvo och Hägglunds ute samtidigt när de första 10 ledbussarna kom till Göteborg (nr 601-610) sommaren 1972:

Tack för dessa! Kul att den nedre är skyltad 515! Har ändå för mig att det fanns ytterligare annonstexter.

/Gunnar
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 12 februari 2012, 15:46:34 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 12 februari 2012, 15:28:26 PM
Tack för dessa! Kul att den nedre är skyltad 515! Har ändå för mig att det fanns ytterligare annonstexter.

/Gunnar
Det kan nog ha funnits fler annonser i andra sammanhang. De som jag visar här kommer från Svensk Omnibustidning.
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: matti skrivet 12 februari 2012, 16:33:25 PM
Det var länge sen  Hjalmar Brantingsplatsen såg ut,som i reklamen.
Titel: SV: Sveriges första ledbuss för stadstrafik...
Skrivet av: Frank Edberg skrivet 23 februari 2012, 07:56:04 AM
Fick alla B58 den starkare motorn 1972 ?  Jag har för mig att SJ:s 13 och 14 vagnar bara hade 210 hk.