Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: 1896 skrivet 09 februari 2012, 13:31:34 PM

Titel: GDG 1850 vagnar
Skrivet av: 1896 skrivet 09 februari 2012, 13:31:34 PM
Idag, 9 Februari är det exakt 24 år sedan dessa togs i trafik, samtliga 10 st var inreggade 9 Februari -88, och fördelades enligt följande:

1850-52 Sandviken, GDG lackade
1853-54 Avesta, Dala lack
1855-56 Ludvika, Dala lack
1857-59 Falun, Dala lack

Dessa var dom första bussarna till Dalarna med Miljömotor, så några miljövänner i Borlänge gick i taket när Borlänge blev utan dessa bussar, resultatet blev att Borlänge lånade 1857 och 1859 från Falun ett halvår.
Titel: SV: GDG 1850 vagnar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 februari 2012, 13:35:00 PM
Det var väl tur att miljövännerna inte visste det vi vet idag om Volvo:s "KB" motor ;)

Då hade man föredragit den äldre DD resp ED motorn.....
Titel: SV: GDG 1850 vagnar
Skrivet av: 1896 skrivet 09 februari 2012, 13:42:37 PM
Detta var Scania 112:or.
Titel: SV: GDG 1850 vagnar
Skrivet av: Robert T skrivet 09 februari 2012, 18:22:52 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 09 februari 2012, 13:35:00 PM
Det var väl tur att miljövännerna inte visste det vi vet idag om Volvo:s "KB" motor ;)

Då hade man föredragit den äldre DD resp ED motorn.....

Har du lust att vidareutveckla för oss icke insatta?
Titel: SV: GDG 1850 vagnar
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 09 februari 2012, 18:52:59 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 februari 2012, 13:42:37 PM
Detta var Scania 112:or.

Aha... var så inställd på att det var Alpus... :-)

Citat från: Robert T skrivet 09 februari 2012, 18:22:52 PM
Har du lust att vidareutveckla för oss icke insatta?

Bränsleförbrukningen på KB motorn var högre än för de äldre ED (1986) etc motorerna i jämförbara bussar.

1987 års KC motor var sedan t.om starkare och bränslesnålare trots att den inte såldes som "miljömotor"

Titel: SV: GDG 1850 vagnar
Skrivet av: 1896 skrivet 17 februari 2012, 14:13:02 PM
Var ju lite intressant överhuvudtaget hur GDG hade stadsvagnarna stationerade, från -83 när 13 vagnarna kom så blev det lite snedfördelat, eftersom Falun fick alla dessa, nedan en lista på hur fordonen var fördelade -88-89, och mitt alternativ till höger:

1405 Ludvika/Ludvika
1406 Ludvika/Ludvika
1407 Hedemora/Hedemora
1408 Ludvika/Ludvika
1409 Ludvika/Ludvika
1600 Falun/Falun
1601 Avesta/Avesta
1602 Falun/Falun
1603 Falun/Falun
1604 Sandviken/Sandviken
1700 Borlänge/Borlänge
1701 Borlänge/Borlänge
1702 Borlänge/Borlänge
1703 Borlänge/Borlänge
1704 Borlänge/Borlänge
1900 Borlänge/Borlänge
1901 Borlänge/Borlänge
1902 Borlänge/Falun
1903 Borlänge/Falun
1904 Sandviken/Sandviken
1905 Sandviken/Sandviken
1906 Sandviken/Sandviken
1150 Borlänge/Borlänge
1151 Borlänge/Borlänge
1152 Borlänge/Borlänge
1153 Borlänge/Borlänge
1154 Ludvika/Borlänge
1155 Borlänge/Borlänge
1350 Sandviken/Sandviken
1351 Sandviken/Sandviken
1352 Sandviken/Sandviken
1353 Borlänge/Falun
1354 Borlänge/Falun
1355 Borlänge/Falun
1356 Falun/Falun
1357 Falun/Falun
1358 Falun/Falun
1359 Falun/Falun
1360 Falun/Ludvika
1361 Falun/Ludvika
1362 Falun/Ludvika
1363 Falun/Avesta
1364 Falun/Avesta
BWZ115 Falun/Falun
1850 Sandviken/Sandviken
1851 Sandviken/Sandviken
1852 Sandviken/Sandviken
1853 Avesta/Borlänge
1854 Avesta/Borlänge
1855 Ludvika/Borlänge
1856 Ludvika/Borlänge
1857 Falun/Falun
1858 Falun/Falun
1859 Falun/Falun

Vet inte hur mycket 14 vagnarna nyttjades i Ludvika, men ett behov av ytterligare 2 st 112:or i Borlänge kunde ha stationerat 1900-01 i Ludvika + att om man satsat på stadslinjen i Leksand hade det krävts en 111:a där också.  :)