Flera bussar blev stående i iskylan på måndagsmorgonen. Orsaken var att rapsoljan som används som bränsle inte klarar riktigt låga temperaturer.
http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/bussar-blev-staende-i-kylan(3139907).gm (http://www.barometern.se/nyheter/oskarshamn/bussar-blev-staende-i-kylan(3139907).gm)
Vadå dispens? Installera förvärmning av bränslet i stället!
Citat från: Robert T skrivet 06 februari 2012, 23:15:16 PM
Vadå dispens? Installera förvärmning av bränslet i stället!
Det har man redan annars skulle bussarna överhuvudtaget inte starta. Här gällde det tydligen bussar som redan var ute i trafiken.
Här i Östersund kör vi enbart på RME från april till november, på vintern är det diesel som gälle. Kanske tar man lärdom av detta i södern och kan man i alla fall köra på RME i 8 månader om året så är ju mycket vunnet i miljön ändå mot att köra diesel året om.
Citat från: Der_löwe skrivet 07 februari 2012, 09:13:19 AM
Här i Östersund kör vi enbart på RME från april till november, på vintern är det diesel som gälle. Kanske tar man lärdom av detta i södern och kan man i alla fall köra på RME i 8 månader om året så är ju mycket vunnet i miljön ändå mot att köra diesel året om.
Ja, det är en av orsakerna till att vi på GUB inte kör med RME eftersom vi känner till detta fenomen.
//Niclas
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 februari 2012, 08:21:16 AM
Det har man redan annars skulle bussarna överhuvudtaget inte starta. Här gällde det tydligen bussar som redan var ute i trafiken.
Tankvärme eller bara uppvärmning av det bränsle som precis ska in i motorn?
Det har varit tyst om det märker jag, men samma problem har förekommit i stockholmsområdet nu under köldknäppen. Både bland bussar och lastbilar..