Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2012, 17:03:31 PM

Titel: Bussar utanför Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2012, 17:03:31 PM
Först två bussar från Karlstadsbuss. OKE546 blev sedan T-Buss 589 och Näckrosbuss/Busslink 5288. B10M i en 10 meter lång buss borde ge en bra acceleration.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_11450_.jpg)

FDD565 var från början GDG 2915 och återvände efter tiden hos Karlstadsbuss (Karlstads Lokaltrafik som det egentligen hette) dit fast nu hade det blivit Swebus. Den fick nummer 1163 hos Swebus.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_11508_.jpg)

CAD295 hamnade efter tiden hos Rydevalls i Stora Skedvi hos Ljusne Taxi.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_11502_.jpg)

MXA288 började som Örebro Trafik AB 201 och blev efter tiden hos T-Buss Näckrosbuss/Busslink 3361. Denna buss som fått namnet Cajsa Warg (hon som aldrig skrev "man tager vad man haver" men väl en kokbok och var från Örebro) gick på en linje Örebro-Jönköping. Linjen samkördes med Swebus, som körde en buss som utgick från Jönköping.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_11503_.jpg)

EAP057 blev sedan KR Trafik 19.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_11504_.jpg)

CNJ725. På den här tiden hade Borås Lokaltrafik också rena turistbussar. Möjligen kunde de förstärka någon linje i samband med att skolorna började men i övrigt användes de bara i beställningstrafik. De kommunala bussbolagen samarbetade också en tid under namnet KomRes med bussresor ut i stora världen.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_11505_.jpg)





Titel: SV: Bussar utanför Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992, del 3 (av 4)
Skrivet av: mil skrivet 02 februari 2012, 17:31:09 PM
HUr många sådana mercro med den lacken hade karlstadbuss
Titel: SV: Bussar utanför Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2012, 17:47:30 PM
Citat från: mil skrivet 02 februari 2012, 17:31:09 PM
HUr många sådana mercro med den lacken hade karlstadbuss

Det var bara denna. Lacken är den som Karlstadsbuss (Karlstads Lokaltrafik) använde för sina beställningsbussar.

Titel: SV: Bussar utanför Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992, del 3 (av 4)
Skrivet av: mil skrivet 02 februari 2012, 17:49:34 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2012, 17:47:30 PM
Det var bara denna. Lacken är den som Karlstadsbuss (Karlstads Lokaltrafik) använde för sina beställningsbussar.

Okej tyckte den var bekant en bekant köte den nere i skåne men råkade ut för missöde i glumslövsbacken lagret skar på bakhjulen o bussen höll på att brinna men de räddade bussen fick upp den med transport till kumla och där böts lagret
Titel: SV: Bussar utanför Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992, del 3 (av 4)
Skrivet av: j-a skrivet 02 februari 2012, 21:39:10 PM
Trevligt Staffan :) MXA 288 hade vi i Malung under ett par år i början av 2000 talet,då var den blå,fick aldrig dala lack eftersom den sällan gick i linjetrafik,användes mest på kortare beställningar och som reserv,den var då kraftigt mögelangripen,många hade problem att köra den av den anledningen.
Titel: SV: Bussar utanför Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992, del 3 (av 4)
Skrivet av: Stefan P skrivet 03 februari 2012, 12:39:55 PM
Hej

När startade komres och varför försvann det.

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar utanför Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992, del 3 (av 4)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2012, 16:53:42 PM
Citat från: Stefan P skrivet 03 februari 2012, 12:39:55 PM
Hej

När startade komres och varför försvann det.

mvh Stefan P

Startade i mitten av 1980-talet. Jag vet inte varför det försvann men det var aldrig någon större succé. En ändring av kommunallagen gjorde ju också att kommunerna inte får ägna sig åt sådan verksamhet, men det är möjligt att Komres var nedlagt redan då.

Titel: SV: Bussar utanför Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992, del 3 (av 4)
Skrivet av: yngrot skrivet 04 februari 2012, 21:09:59 PM
Komres var inte långlivat tanken var väl att bolagen skullle hjälpas åt med körningar. Borås Lokaltrafik hade ett antal förare som i första hand körde beställning och när det var lite beställning körde de linje. Dock användes dessa vaganr inte på linje vad jag kan minnas.. det fanns väl 3 vagnar som mest på beställning ..
Titel: SV: Bussar utanför Persontrafik 92 i Borlänge i september 1992, del 3 (av 4)
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 06 februari 2012, 22:55:09 PM
Citat
EAP057 blev sedan KR Trafik 19.

Jämtlands Trafik, Jämtlandsbuss dotterbolag? Nummer i Jämtlandsbuss serie, antar jag.

M.v.h.
Ola