Vila i frid! ;D
Häromdagen blev den stående på Vårdsättravägen (och sen påkörd). Samma felbeskrivning som 284, dvs växeln går i men sen händer det ingenting (mitt i en högersväng, hoho).
Nu håller den på att få Trivector och annat borttaget, så jag antar att vi slipper den 8)
De nya bussarna är här och håller på att göras i ordning. Och vändras ur. De verkar få inventarienummer med fortsättning på 220 (så den första heter 221 osv). Ska bli kul att prova de nya dörrarna med elektrisk öppning istället för luft!
273 har fått bakaxelhaveri den med.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 02 februari 2012, 16:30:53 PM
273 har fått bakaxelhaveri den med.
//Niclas
Du får inte vara så tung på foten min vän ;) :-X
//Jocke
Citat från: Jocke Selling skrivet 02 februari 2012, 16:58:00 PM
Du får inte vara så tung på foten min vän ;) :-X
//Jocke
Är oskyldig ::)
//Niclas
Nej men vad synd!! Dock tur att jag har så många filmer från 273 :) så antar att alla 270-vagnarna är ur trafik innan 17/2?
//Jacob
Elektriska dörrar stackars er vet hur illa dom med detta otyg funkat i gbg
Jo varför ändra på något som fungerar och är väl beprövat (tryckluftsdörrar)? ???
Tryckluft behövs ju ändå i och med bromssystemet använder det..
Enda fördelen med motordrivna dörrar är väl att dessa kan öppnas och stängas även om luften till bromssystemet skulle läcka ut.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 februari 2012, 23:25:54 PM
Enda fördelen med motordrivna dörrar är väl att dessa kan öppnas och stängas även om luften till bromssystemet skulle läcka ut.
Det räcker väl med att kunna öppna de en gång med nödkranen? Man kan ju ändå inte köra vidare när parkeringsbromsen ligger på...
Men vad händer om bussen blir strömlös? Kan man frikoppla elmotorerna?
Jag menade att när luften har stuckit så går ju inte dom pneumatiska dörrarna att manövrera med knapparna men däremot med handkraft. För att hålla dom stängda så måste man låsa fast dom med fyrkantsnyckel. Frikoppla motorerna måste man väl kunna göra för att nödöppna dörrarna.
Citat från: lil-sis skrivet 03 februari 2012, 08:42:52 AM
Det räcker väl med att kunna öppna de en gång med nödkranen? Man kan ju ändå inte köra vidare när parkeringsbromsen ligger på...
Men vad händer om bussen blir strömlös? Kan man frikoppla elmotorerna?
Nu har vi petat lite på 227 och vrider man om nödkranen så läpper dörrarna och går att öppna med handkraft :)