Alla spännande inlägg är välkomna!
Nu vet jag inte om Terminal G har kvar några Den Oudsten, men det skulle vara kul att veta det. I Bergsjön körs dock skolbusstrafik med en kort, blålackerad "ost" - hur länge får den vara i trafik?
Detta var inte mitt favoritfordon, sett från min personliga åsikt. Glömmer aldrig när jag åkte till Skogome i en gas-Den Oudsten mitt i sommaren... Det var som en bastu, och tillika mycket folk ombord. Gången var slö, det kändes som en evighet innan man kom fram.
Jag tycker om Den Oudsten det verkar vara en rolig buss med ett härligt motorljud hehe, annars är inredningen lite tråkig kanske men annars är Den Oudsten skön. Bjuder med en Den Ousten ifrån mitt hemland: :)
(http://img835.imageshack.us/img835/2526/1267e12t787ii.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/835/1267e12t787ii.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Motorljudet var speciellt på en "ost"; på dieselbussarna var det en DAF-motor och växellåda från ZF - dessa var inte tysta, utan lät ganska mycket. Gas-ledbussarna hade en slö MAN-mator och växellåda från ZF - motorljudet var ganska högt och så, men lät gott!
Citat från: Calle skrivet 01 februari 2012, 22:03:29 PM
Gas-ledbussarna hade en slö MAN-mator och växellåda från ZF - motorljudet var ganska högt och så, men lät gott!
Undra om det var samma typ som GUBs 140-161, låter såhär:
Utifrån
http://www.youtube.com/watch?v=fT1zBQbiYDk (http://www.youtube.com/watch?v=fT1zBQbiYDk)
Inifrån
http://www.youtube.com/watch?v=n_0dEScRA2s (http://www.youtube.com/watch?v=n_0dEScRA2s)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 02 februari 2012, 11:34:51 AM
Undra om det var samma typ som GUBs 140-161, låter såhär:
Utifrån
http://www.youtube.com/watch?v=fT1zBQbiYDk (http://www.youtube.com/watch?v=fT1zBQbiYDk)
Inifrån
http://www.youtube.com/watch?v=n_0dEScRA2s (http://www.youtube.com/watch?v=n_0dEScRA2s)
//Jacob
Trevliga klipp Jacob! GUB'en hade ett riktigt *morr* från motorn, men liknar inte gas-Den Oudsten; dessa hade ett mer tjutande ljud från motorn.
Dom gasdrivna ostarnas motor lät ungefär som en dammsugare och detta berodde på att kylfläkten gick på fullvarv hela tiden.
kan bara uttala mig om diesel ost o det e nog bland de underbaraste bussar ja kört, stabila o framförallt vinvägs bussar av rang.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 02 februari 2012, 23:15:50 PM
Dom gasdrivna ostarnas motor lät ungefär som en dammsugare och detta berodde på att kylfläkten gick på fullvarv hela tiden.
Precis! Låter verkligen som en dammsugare. Varför gick kylfläkten på högvarv?
Citat från: Calle skrivet 03 februari 2012, 17:30:41 PM
Precis! Låter verkligen som en dammsugare. Varför gick kylfläkten på högvarv?
Vet inte riktigt vad det berodde på men det kan ha varit ett termostatfel, igensatta kylargrillar eller att motorerna helt enkelt lätt blev varma. Dom var ju ganska sega i motorerna så att jag kan tänka mej att dom blev rätt så varma av att pressas så hårt. Terminal G verkar dock ha åtgärdat detta på dom fyra gasbussar som köpts från GS eftersom motorerna gick mycket tystare.
Verkar som om Terminal G har ställt av sina gas-ostar. Sökte på reg.nr och fick upp att f.d. GS 322, tillhörande Terminal G var avställd förra året.
Citat från: Calle skrivet 05 februari 2012, 17:29:06 PM
Verkar som om Terminal G har ställt av sina gas-ostar. Sökte på reg.nr och fick upp att f.d. GS 322, tillhörande Terminal G var avställd förra året.
Dom ställdes nog av direkt efter det att deras uppdrag som ersättningsbussar för spårvagnarna mellan Redbergsplatsen och Drottningtorget under Juli-Augusti 2011 tagit slut.