Även denna söndag var det tre bussar som gick för Swebus på linje 830 klockan 15.15 från Borås. Först kom Nordia Buss Swebus-lackade CUT222. Den skulle gå till Linköping.
(http://www.savenfjord.nu/nordia_30_20120129.jpg)
Därnäst kom Swebus UWJ275 som skulle gå till Norrköping. Inte ofta man ser Swebus själva köra förstärkningsbussar.
(http://www.savenfjord.nu/swebus_7013_20120129.jpg.jpg)
Ordinarie buss RRJ319 kom som sig bör sist och skulle gå hela vägen till Stockholm.
(http://www.savenfjord.nu/swebus_6334_20120129.jpg)
De som inte kom med Swebus åkte med GoByBus klockan 15.20. Det var välbelagd vid avgång Borås liksom förstås alla tre bussarna som körde för Swebus.
(http://www.savenfjord.nu/gobybus_3071_20120129.jpg)
Trevliga bilder Staffan! Men är det för mycket begärt att Swebus kräver skyltmöjligheter hos sina entreprenörer så dem kan skylta precis som sina egna bussar. Tänker då på dem som är Swebuslackade, som Nordias på bild och Hydens (HY01)
Instämmer Björn.. de borde väl ha som krav att det skyltas ordentligt när de nu inte kör allt själva längre..
Tanke: Kan Swebus äga skyltapparaten precis som SL äger Buss-PC utrustningen...
Swebus egna bussar skyltas med en vanlig Mobitecdosa, som inte har nåt att göra med biljettmaskinen.
Jag har för mig att Hydéns skaffade matrisskyltar till sin "Swebus-buss", så det är nog inte alltför lång tid innan andra Swebuslackerade bussar hos underentrprenörerna får riktiga skyltar de också. I varje fall de bussar som kör för Swebus på heltid.
Nä nu menade jag inte tekniska lösningen utan själva ägarförhållandet på apparaturen :)
Citat från: bjorn_k skrivet 29 januari 2012, 20:43:09 PM
Nä nu menade jag inte tekniska lösningen utan själva ägarförhållandet på apparaturen :)
Underentreprenörerna får säkert själva köpa egna manöverdosor, frontskyltar och sidoskyltar till sina bussar. Och därefter montera samt programmera dessa själva, med de ortsnamn de själva trafikerar.
Så rent ägarmässigt lär Swebus Express AB inte ha något med skyltningen av underentreprenörernas bussar att göra.
Däremot levererar förmodligen Swebus biljettmaskiner och routrar till underentreprenörernas bussar.
Ja, eftersom bussarna ovan inte hade "riktiga" skyltar så antar jag något liknande. Men vad jag menade var att om Swebus vill att underentreprenörerna ska ha dessa skyltar så kunde en lösning vara att Swebus äger dessa, i likhet med biljettmaskinerna och routrarna...
Ibland är det svårt med tonfall i text ;-)
Håller Swebus på att göra sig av med egna flotta och bara köra med underentrprenörer?
Förresten är det någon som har en aktuell lista på swebus egna bussar och hur många underentrprenörer som har swebuslackadebussar
Men varför ska Mobitecen var så knölig att den ska förprogrammeras? Varför inte bara ett litet tangentbord där man kan skriva precis vad man vill? Inget behov av programmering alls och det passar alla uppdrag man har!
Kan tillägga i diskussionen att Rystad Buss körde linje 830 under Swebus-flagg idag från Linköping kl 12:10 med sin TFR931 som var föredömligt skyltat "830 Stockholm" i frontdisplayen.
Vore ju oxå snyggare om Swebus skyltar "830 Stockholm" iställer för "830 STOCKHOLM"
Citat från: Tommy P skrivet 29 januari 2012, 21:21:57 PM
Kan tillägga i diskussionen att Rystad Buss körde linje 830 under Swebus-flagg idag från Linköping kl 12:10 med sin TFR931 som var föredömligt skyltat "830 Stockholm" i frontdisplayen.
Jovisst är det ordning på Anders H när han kör för Swebus.
(http://www.savenfjord.nu/rystadbuss_tfr_931_20110425.JPG)
Bussen är fd Säfflebussen 3053 så displayen sitter säkert kvar sedan den tiden.
För att göra rättvisa åt Nordia Buss så har de också två bussar med matrisskyltar. Denna har gått med Swebus egen programmering sedan Nordia köpte den hösten 2010.
(http://www.savenfjord.nu/nordia_txh_703_20110520.JPG)
Och den här har matrisskyltar från den började gå för Swebus våren 2009.
(http://www.savenfjord.nu/nordia_23_20100624.JPG)
Men det är alltså inget krav som Swebus ställer att det skall finnas matrisskyltar.