Jag har noterat att om man åker linje 704 så är det allt som oftast tidtabeller för Söderort i hållarna. Åker man linje 706 så är det oftast tidtabeller för Tyresö. Vilka kör vad egentligen i Huddinge? Är de linjer som tidigare utgick från Volvo Lastvagnar/"Huddingegaraget" delade mellan Gubbängsgaraget och Söderort? Skulle vara kul att få en redogörelse för detta när det inte finns några "givna" tecken på bussarna som det fanns förr.
Kanske någon har tidsplanen klar för sig när man ska "vantra" linjerna 706 och 714 d.v.s linje 714 skall gå via den nybyggda delen av Vistavägen vidare Gustav Adolfsvägen till Flottsbro. Linje 706 förkortas till Källbrinks Ip. Detta har aviserats i många år men nu börjar Vistavägen närma sig sitt färdigställande men det krävs ju en slinga också för att linje 706 skall kunna vända vid Källbrinks Ip? I och med detta så upphör alltså trafikeringen på den mindre bra Gamla Stockholmsvägen mellan Källbrinks Ip och Fredriksdal.
Mr H
Är inte Huddinge, Botkyrka och Söderort ett enda trafikområde numera. Med allt samarbete som det innebär. Det torde ju innebära att alla förare och alla bussar är ute och rullar på olika linjer över hela området, oavsett var de hör hemma på papperet.
Ungefär som att det rullade gott om Norrtäljebussar på 601-604, samt 611 förr, medan Täby (eller Åkersberga) än idag har en 637:a ända upp till Ellan. Även där var/är det lite krångligt att planera att rätt tidtabeller ligger i rätt buss som skulle ut på ett pass med många linjer i ett annat "tidtabellsområde".
Eller mera extremt, när man körde tunnelbaneförstärkning mellan Farsta och Hökarängen samtidigt som man svarade på frågor från Norrtäljeförare i radions mikrofon. 8)
Det stämmer. Stockholm Sydväst heter Keolis trafikområde som består av garagen Nyboda, Gubbängen och Eriksberg. Jag kan inte så mycket om det trafikområdet men när jag har pratat med förare från det området så har jag förstått det som att man är mer strikt med bussarnas placering där än vad man är i exempelvis Nacka-Värmdö.
Däremot vet jag inte vad Tyresö tidtabeller gör i bussarna, Tyresö körs ju av Nobina...
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2012, 14:46:43 PM
Är inte Huddinge, Botkyrka och Söderort ett enda trafikområde numera. Med allt samarbete som det innebär. Det torde ju innebära att alla förare och alla bussar är ute och rullar på olika linjer över hela området, oavsett var de hör hemma på papperet.
Ungefär som att det rullade gott om Norrtäljebussar på 601-604, samt 611 förr, medan Täby (eller Åkersberga) än idag har en 637:a ända upp till Ellan. Även där var/är det lite krångligt att planera att rätt tidtabeller ligger i rätt buss som skulle ut på ett pass med många linjer i ett annat "tidtabellsområde".
Förstår inte vad som är så krångligt, det är ju bara att ha en lista på vilka tidtabeller som behövs på respektive omlopp.
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2012, 14:46:43 PM
Eller mera extremt, när man körde tunnelbaneförstärkning mellan Farsta och Hökarängen samtidigt som man svarade på frågor från Norrtäljeförare i radions mikrofon. 8)
När kördes denna förstärkning?
Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 januari 2012, 18:54:09 PM
Förstår inte vad som är så krångligt, det är ju bara att ha en lista på vilka tidtabeller som behövs på respektive omlopp.
Men bussar skiftas och byts ut hela tiden, inte sällan i sista minuten. Och buss 1234 som går på omlopp 567 måndag-söndag kanske behöver tidtabell A och B måndag-tordag, men tidtabell A och C fredagar, samt enbart tidtabell B på lördagar. Beroende på hur omloppen är upplagda och om ett trafikområde har tre olika tidtabeller inom sin trafik.
Sen har vi ju även Råstabussar som gör vissa små inhopp i Täby ibland. Lite omständigt att riva ur alla Solna/Sundbybergs-tidtabeller och ersätta dem med Täbytidtabeller för 1-2 korta linjer, för att sedan byta tillbaka alla tidtabeller till Solna/Sundbybergsversioner innan den lämnar Täby för att gå på en Råstalinje.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 29 januari 2012, 18:54:09 PM
När kördes denna förstärkning?
2005
Fler tidtabellshållare i bussarna!! :-D
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2012, 19:06:54 PM
Men bussar skiftas och byts ut hela tiden, inte sällan i sista minuten. Och buss 1234 som går på omlopp 567 måndag-söndag kanske behöver tidtabell A och B måndag-tordag, men tidtabell A och C fredagar, samt enbart tidtabell B på lördagar. Beroende på hur omloppen är upplagda och om ett trafikområde har tre olika tidtabeller inom sin trafik.
Sen har vi ju även Råstabussar som gör vissa små inhopp i Täby ibland. Lite omständigt att riva ur alla Solna/Sundbybergs-tidtabeller och ersätta dem med Täbytidtabeller för 1-2 korta linjer, för att sedan byta tillbaka alla tidtabeller till Solna/Sundbybergsversioner innan den lämnar Täby för att gå på en Råstalinje.
2005
Det är inte något kundorienterat synsätt du beskriver precis. I analogi med vad du beskriver kan ju flygplansteknikerna strunta i att göra säkerhetskontroll på flygplanet för det ska ju ändå göras igen vid nästa landing, restaurangen strunta i att sätta upp lunchmenyn för den ska ju ner igenom om två timmar, osv. Om åkeriet väljer att effektivisera genom att skyffla runt bussar på "fel" områden får man inkludera tid och kostnad för att byta tidtabeller i den processen.
Nu kan man ju anta att SL inte har några synpunkter i ett fall som detta och att det därmed inte är avtalat hur en buss ska vara beskaffad för att bemöta kunden såsom SL vill bemöta kunden. Därmed är det upp till åkeriet att göra som man vill. Men om man ser det ur kundens synvinkel kanske kunden förväntar sig hel, ren och fräsch buss, i rätt tid, rätt skyltad och med rätt tidtabeller i. Dessutom en duktig, trevlig och serviceinriktad förare. Att då säga att något är för jobbigt innebär att man varken tar kunden eller jobbet på allvar.
Är bussen till för kunden eller kunden till för bussen?
Citat från: bjorn_k skrivet 29 januari 2012, 19:21:22 PM
Fler tidtabellshållare i bussarna!! :-D
Ha tidtabellshållarna bakom förargrinden. Folk får väl öppna munnen och fråga sin chaufför om de vill ha en tidtabell. På det viset går det åt betydligt färre tidtabeller, och därför kan man få plats med flera olika modeller.
I min dåvarande personliga buss på Fridströms under det förra avtalet hade jag självklart en hög med aktuella tidtabeller för Norrtälje, men även ett mindre antal från Täby, Roslagsbanan samt UL-tidtabellen bakom förargrinden. Eller i nödfall i förarväskan.
Citat från: Cero skrivet 29 januari 2012, 19:23:40 PM
Det är inte något kundorienterat synsätt du beskriver precis. I analogi med vad du beskriver kan ju flygplansteknikerna strunta i att göra säkerhetskontroll på flygplanet för det ska ju ändå göras igen vid nästa landing, restaurangen strunta i att sätta upp lunchmenyn för den ska ju ner igenom om två timmar, osv. Om åkeriet väljer att effektivisera genom att skyffla runt bussar på "fel" områden får man inkludera tid och kostnad för att byta tidtabeller i den processen.
Nu kan man ju anta att SL inte har några synpunkter i ett fall som detta och att det därmed inte är avtalat hur en buss ska vara beskaffad för att bemöta kunden såsom SL vill bemöta kunden. Därmed är det upp till åkeriet att göra som man vill. Men om man ser det ur kundens synvinkel kanske kunden förväntar sig hel, ren och fräsch buss, i rätt tid, rätt skyltad och med rätt tidtabeller i. Dessutom en duktig, trevlig och serviceinriktad förare. Att då säga att något är för jobbigt innebär att man varken tar kunden eller jobbet på allvar.
Är bussen till för kunden eller kunden till för bussen?
Du har helt rätt i dina åsikter, enligt min mening. Det korta svaret från mig är att kunden numera nog är till för bussen. Oavsett hur SL försöker klä in sina nya avtal med fina ord och formuleringar. Faktum är att jag tycker nästan att de nya avtalen är mindre kundorienterade än de gamla.
En hel, ren och fräsch buss, i rätt tid, rätt skyltad och med rätt tidtabeller i, som dessutom körs av en duktig, trevlig och serviceinriktad förare kostar pengar. Och pengar är något som det inte finns gott om i vår bransch. Därför får kunden istället åka i en kall buss (RME är viktigare än en fungerande Webasto), med usel fjädring (lågentré överallt) som körs av en förare som helt ledsnat på sitt arbete (de mer engagerade förarna kör numera på annan ort), och de fåtal depåarbetarna hinner inte med att fylla på rätt tidtabeller i rätt bussar pga tidsbrist. Då operatören numera får betala sisådär 5000 kr vite om bussen inte tar sig fram på linjen pga yttre påverkan, t.ex ett nedfallet träd, går mycket pengar åt till SL, istället för att läggas på bussarna. Och tidtabellsbytespersonal.
Det skulle inte heller förvåna mig alls om SL utdömer vite till en operatör om SL:s Accessmaskin är trasig i operatörens buss. Eller om tidtabeller saknas för att SL själva inte levererat några nya i tid till operatören.
Jag tror att både Cero och Ersa liksom jag samt de flesta andra, vill göra sitt allra bästa för att resenärerna (ja jag vet att det ska kallas "kunder" men jag håller inte med!) ska ha en bekväm och tidseffektiv resa vare sig den är kort eller lång.
Däremot är det svårt att som enskild förare göra något åt de korta regleringstiderna, spetsvändningarna, obefintliga framkörningstider osv osv... Som operatör vill man spara pengar och kapar således i dessa tider, tillgången på reservbussar, depåpersonal (dessa syns ju inte för kunden!)
Tidtabeller borde kunna, precis som Ersa säger, sitta i hållare bakom eller i närheten av föraren (om inte många nya bussar vore så förbannat trånga innanför grinden!) där borde garagen kunna bestämma ett standardutbud på tabeller, fattas det någon när bussen tvättas/städas/tankas på natten så är det bara att fylla upp med motsv! Lätt och snabbt, det tar ju ändå ett tag att fylla 3-600liter (RME tyvärr...)så på den tiden hinner nog tankgubben/gumman fylla även hållarna?
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2012, 19:39:17 PM
Du har helt rätt i dina åsikter, enligt min mening. Det korta svaret från mig är att kunden numera nog är till för bussen. Oavsett hur SL försöker klä in sina nya avtal med fina ord och formuleringar. Faktum är att jag tycker nästan att de nya avtalen är mindre kundorienterade än de gamla.
En hel, ren och fräsch buss, i rätt tid, rätt skyltad och med rätt tidtabeller i, som dessutom körs av en duktig, trevlig och serviceinriktad förare kostar pengar. Och pengar är något som det inte finns gott om i vår bransch. Därför får kunden istället åka i en kall buss (RME är viktigare än en fungerande Webasto), med usel fjädring (lågentré överallt) som körs av en förare som helt ledsnat på sitt arbete (de mer engagerade förarna kör numera på annan ort), och de fåtal depåarbetarna hinner inte med att fylla på rätt tidtabeller i rätt bussar pga tidsbrist. Då operatören numera får betala sisådär 5000 kr vite om bussen inte tar sig fram på linjen pga yttre påverkan, t.ex ett nedfallet träd, går mycket pengar åt till SL, istället för att läggas på bussarna. Och tidtabellsbytespersonal.
Det skulle inte heller förvåna mig alls om SL utdömer vite till en operatör om SL:s Accessmaskin är trasig i operatörens buss. Eller om tidtabeller saknas för att SL själva inte levererat några nya i tid till operatören.
Nu är den gode Erik väl raljant för att inte säga cynisk i sin beskrivning. Ett antal påståenden är inte heller korrekta.
För att återknyta till området som rubriken gäller, står det varje månad flera miljoner kronor på spel, kopplade till vad resenärerna tycker om trafiken, förarna och bussarna. Ett dåligt resultat svider måndubbelt mot vad ett bra betyg kan ge i bonus. Det är givet att trafikoperatören gör sitt yttersta för att planera och styra verksamheten så att resenärerna blir både nöjda och fler.
Omställningen från att "köra buss" till att "köra människor" är inte gjord i en handvändning, och långtifrån alla har fattat galoppen, sakta men säkert kommer vi däråt, jag är fortsatt optimistisk.
Tidtabellshäftena har blivit färre (Söderort och Sydväst är t.ex. hopslagna), och SL bestämmer mycket genom sin (delvis egendomliga) grafiska profil, annars är det Keolis som bestämmer upplagor och betalar tryckningen. Det finns också ett gemensamt distributionssystem.
En trasig Accessmaskin ger inte vite automatiskt, men den ska förstås bytas ut så snart som möjligt. Det finns också en spärr för hur många trafikhinder som påverkar vitena.
Fast jag tycker nog att "köra buss" är huvuduppgiften... Köra bussar som resenärerna VILL åka med.
Operatörerna ska stå med bussar, förare och det som krävs för att hålla dessa i gott skick.
THM ska stå för (äga) infrastrukturen, dvs hållplatser, biljettsystem osv.
THM måste ställa kraven så solklart att det inte ska finnas några frågetecken avseende turtäthet, buss-standard osv...
Nåja, det finns mycket att prata om i dessa ämnen... Jag är kanske av den uppfattningen att den totala avregleringen inte alltid slagit så väl ut...
Jag tycker nog också att hanteringen av tidtabeller har blivit mycket bättre på senare år. Förr i tiden var ju tidtabellerna slut efter några veckor och sågs aldrig mera till. Nu för tiden finns det nästan alltid tidtabeller tillgängliga och Keolis brukar ju ha ett fint ställ där man har utgåvorna för de olika trafikområden man kör i. Att Tyresö finns är väl ganska naturligt då Haninge ju har linjer som trafikerar inom Tyresös trafikområde, och Sydväst kör säkert också på Haningelinjer (eller vice versa).
Citat från: bjorn_k skrivet 29 januari 2012, 21:11:41 PM
---
Jag är kanske av den uppfattningen att den totala avregleringen inte alltid slagit så väl ut...
Därom är jag enig!
Citat från: Ted S skrivet 29 januari 2012, 21:02:06 PM
Nu är den gode Erik väl raljant för att inte säga cynisk i sin beskrivning. Ett antal påståenden är inte heller korrekta.
Dessvärre har jag inte greppat saker ur tunna luften. Ett trafikhinder vilket leder till att en enda resenär lämnar in ett enda resegarantiärende sägs numera leda till 5000 kr i vite, samt tillägg för att ersätta resenärens utlägg. Är det 15-minuterstrafik på en linje räcker det numera med att en avgång är mer än 7,5 minuter sen för att ingången räknas som helt inställd, trots att bussen kör hela linjen.
Visst ska en huvudman utdöma viten för inställd trafik, men operatören kan inte rå för alla yttre omständigheter som hinder, halka, köer och annat som stoppar upp trafiken. Det finns i och för sig viss flexibilitet kvar än idag, och det är viktigt att denna inte minskas ännu mera.
Jag gillar landsbygdstrafik och service. Jag kör buss med ett leende iklädd kavaj och väst. Jag gillar att göra mina kunder nöjda. Jag hjälper gärna till med deras bagage, cyklar och väskor om så krävs. Det är för kunderna jag kör. Men den senaste tiden känns det som att SL-trafiken blivit mer opersonlig, stressande och anonym även för resenären. SL:s avtal fungerar kanske bra för stora företag på stora sammanslagna trafikområden närmare innerstan, men inte lika optimalt på landsbygden. SL-resenären förtjänar bra service, bra bussar och bra förare. Det kan vi nog alla enas om. :)
Jo, med olika referensramar blir det ju litet som med äpplen och päron. Nu handlar tråden om Huddingbussarna, och då är ju inte Roslagens villkor helt relevanta. Ingen bussnackare kan vara okunnig om din uppfattning av gapet mellan verklighet och stelbenta avtalsvillkor i den länsändan. Även löften från entreprenören blir ju till avtal vid vinst. Det är också en stor spännvidd mellan SL:s olika trafikavtal, det skiljer 18 år mellan äldst och yngst, och många villkor i de senaste avtal är okända i de äldsta.
Citat från: Ersa skrivet 29 januari 2012, 22:13:09 PM
Dessvärre har jag inte greppat saker ur tunna luften. Ett trafikhinder vilket leder till att en enda resenär lämnar in ett enda resegarantiärende sägs numera leda till 5000 kr i vite, samt tillägg för att ersätta resenärens utlägg. Är det 15-minuterstrafik på en linje räcker det numera med att en avgång är mer än 7,5 minuter sen för att ingången räknas som helt inställd, trots att bussen kör hela linjen.
Visst ska en huvudman utdöma viten för inställd trafik, men operatören kan inte rå för alla yttre omständigheter som hinder, halka, köer och annat som stoppar upp trafiken. Det finns i och för sig viss flexibilitet kvar än idag, och det är viktigt att denna inte minskas ännu mera.
Nu visste ju dock Nobina detta när man lämnade in anbudet och har givetvis tagit höjd för detta ekonomiskt. Det viktiga från SL och resenärernas synpunkt är ju att utförarna inte planerar omlopp så att man får regelbunda förseningar på vissa avgångar. Men det kanske knepigaste när det gäller upphandlingar inom kollektivtrafik är ju hur man uppnår maximal effektivitet (och lågt anbud), samtidigt som man inte får en dålig produkt. Avtalet i Norrtälje föregicks ju ändå av en request for information där man lät utförarna komma med önskemål. Och ett sådant lär ju antagligen ha varit att inte ställa några krav på fordonen. Lågentré är här för att stanna och är ju mer eller mindre ett lagkrav.
Man kan förstås ifrågasätta hur mycket "reservtid" operatörena skall ha på vissa linjer i slutändan för att klara oväder och snöstorm, det ger ju i normalfallet en sämre standard om bytestider etc. blir för långa. Det är ju inte heller rimligt. Samtidigt bör ju en längre linje i "normalfallet" komma in ett par minuter innan angiven ankomsttid. Planerar man inte för det, är det ju inte mer än rätt att operatörerna får betala vite vid förseningar.
Men avtalet i Norrtälje och framåt har man ju dock på vissa punkter faktiskt ökat flexibiliteten. Bland annat har man ju faktiskt tagit bort punktlighetsvite för enskilda avgångar - istället kräver man att puntligheten sammanräknad skall vara över en viss nivå. Just detta tycker jag dock delvis är fel väg att gå - utifrån att det stora irritationsmomentet är ju när den enskilda resenärerns tur alltid är försenad - och då hjälper det ju inte att punktligheten i allmänhet är relativt god.
När det gäller ej utförd traik i Norrtäljetrafiken, är ju ändå det vanligaste att turtätheten är mindre än var 25:e minut, och då får ju turen vara lika många minuter försenad utan att räknas som inställd - vilket ju bör vara väldigt sällan som man kommer upp i. Den risk som du nämner ovan gäller ju alltså bara i princip 639 och 676 i hela trafikområdet!
Peronligen har jag alltid tyckt att man skall ha lägre vite (eller ingen över en viss gräns) för puntklighet förorsakade av tillfälliga eller oplanerade situationer (såsom olyckor, extremt väder etc) och högre vite för turer som alltid är försenade. Det senare beror ju bara på dålig planering som utförarna i regel kan undvika, det förra kräver ju en överkapacitet (eller stora vitesförluster) som är betydligt svårare att behandla på ett rationellt och ekonomiskt sätt och som också de flesta resenärer kan tycka är acceptabelt. Här är det ju också skillnad var man är - i innerstadstrafik är det ju få som åker samma tur dagligen, medan det i landsbyggdstrafik eller förortstrafik är rätt många som alltid drabbas av den typen av planeringsproblem där en viss tur dagligen (eller nästan alltid) är sen.
Nu är det väl dags att dela på tråden?