Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Erling.L skrivet 28 januari 2012, 16:00:14 PM

Titel: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Erling.L skrivet 28 januari 2012, 16:00:14 PM
Net Termnalens utbyggnad

(http://web.comhem.se/lcd/net2.1.jpg)


(http://web.comhem.se/lcd/net2.2.jpg)

Port 44 skall tydligen L59 ha som bas på Net
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 28 januari 2012, 16:20:20 PM
Vilka gater består utbyggnaden av?
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Brollan skrivet 28 januari 2012, 17:01:38 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 januari 2012, 16:20:20 PM
Vilka gater består utbyggnaden av?

42-49.

Följande linjer ska använda terminalen:
59 Göteborg-Partille-Jonsered.
290 Göteborg-Hönö-Öckerö-Burö.
291 Göteborg-Hönö-Fotö-Öckerö.
600 Göteborg-Trollhättan-Vänersborg.
Lila Express: Lilla Varholmen-Göteborg-Älvängen-Skepplanda.

http://www.vasttrafik.se/Startsida/
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 28 januari 2012, 17:08:50 PM
Citat från: Mats B skrivet 28 januari 2012, 17:01:38 PM
42-49.

Följande linjer ska använda terminalen:
59 Göteborg-Partille-Jonsered.
290 Göteborg-Hönö-Öckerö-Burö.
291 Göteborg-Hönö-Fotö-Öckerö.
600 Göteborg-Trollhättan-Vänersborg.
Lila Express: Lilla Varholmen-Göteborg-Älvängen-Skepplanda.

http://www.vasttrafik.se/Startsida/

Tack!
Sen ska det väl in lite mer expressbusstrafik på nuvarande gater då? Bus4You tänker jag på i första hand
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2012, 17:55:23 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 januari 2012, 17:08:50 PM
Tack!
Sen ska det väl in lite mer expressbusstrafik på nuvarande gater då? Bus4You tänker jag på i första hand

Bus4you, GoByBus och Swebus blir väl kvar på gaterna 39-41 i gamla terminalen.

Efter vad som tidigare sagts skulle den här terminalen ersätta gamla Kruthusterminalen, där bland annat tågersättningsbussarna gick. Hur blir det med plats för dessa nu? Eller är järnvägsföretagen än en gång grundlurade.

Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 28 januari 2012, 18:06:14 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2012, 17:55:23 PM
Bus4you, GoByBus och Swebus blir väl kvar på gaterna 39-41 i gamla terminalen.

Efter vad som tidigare sagts skulle den här terminalen ersätta gamla Kruthusterminalen, där bland annat tågersättningsbussarna gick. Hur blir det med plats för dessa nu? Eller är järnvägsföretagen än en gång grundlurade.

Bus4You kommer avgå från gaterna 37,38,39 Inne på Nils Ericsonterminalen, men ankomma på 40,41
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Robert T skrivet 28 januari 2012, 18:24:03 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2012, 17:55:23 PM
Eller är järnvägsföretagen än en gång grundlurade.

De kanske borde fokusera på en fungerande järnväg. Dessutom får de väl ha egen plats för bussersättning vid sina stationer.
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2012, 19:15:25 PM
Citat från: Robert T skrivet 28 januari 2012, 18:24:03 PM
De kanske borde fokusera på en fungerande järnväg. Dessutom får de väl ha egen plats för bussersättning vid sina stationer.

Järnvägsföretagen äger inte stationerna och inte heller platsen runt om dessa. Järnvägsföretagen äger inte heller infrastrukturen och har inte mycket att sätta emot när Trafikverket vill stänga av banan.



Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Robert T skrivet 28 januari 2012, 21:45:42 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2012, 19:15:25 PM
Järnvägsföretagen äger inte stationerna och inte heller platsen runt om dessa. Järnvägsföretagen äger inte heller infrastrukturen och har inte mycket att sätta emot när Trafikverket vill stänga av banan.

Men järnvägsföretagen betalar för att använda trafikverkets infrastruktur och kan således ställa krav.
Vem betalar NET? Antar att det är kommunen eller liknande. Varför ska de betala för att järnvägen inte fungerar?
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Erling.L skrivet 29 januari 2012, 07:33:30 AM
Citat från: Robert T skrivet 28 januari 2012, 21:45:42 PM
Men järnvägsföretagen betalar för att använda trafikverkets infrastruktur och kan således ställa krav.
Vem betalar NET? Antar att det är kommunen eller liknande. Varför ska de betala för att järnvägen inte fungerar?

OM jag förstått det rätt ägs net av Västtrafik eller iaf drivs av dem o viss tåg trafik driver ju dem.

sen hyr väl dom ut platser om tillgång finns till andra bolag o till gången har ju inte varit överdrivet stor, därav att vissa ersättnings bussar avgått från shell.

Så man kan la se denna utbyggnaden som välbehövlig o ger utrymme för ersättning då man bara flyttar ut 4 ordinarie linjer till 7 gater.
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Jonas1968 skrivet 01 februari 2012, 13:59:29 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2012, 19:15:25 PM
Järnvägsföretagen äger inte stationerna och inte heller platsen runt om dessa. Järnvägsföretagen äger inte heller infrastrukturen och har inte mycket att sätta emot när Trafikverket vill stänga av banan.
Nej fast allt järnvägsstrul orsakas inte av fel på banan. Operatörerna har stor del själva i strulet med lokfel, vagnfel, personalbrist osv. så dom kan nog göra en hel del själva också för att minska förseningar och inställda tåg.
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 februari 2012, 14:13:24 PM
Citat från: Jonas1968 skrivet 01 februari 2012, 13:59:29 PM
Nej fast allt järnvägsstrul orsakas inte av fel på banan. Operatörerna har stor del själva i strulet med lokfel, vagnfel, personalbrist osv. så dom kan nog göra en hel del själva också för att minska förseningar och inställda tåg.

Nu är väl ändå det intressanta att diskutera här att det till och från uppstår behov av att ersätta tågen med bussar och att det då är viktigt att bussarna skall ha någon plats att gå ifrån utan att det blir farligt för resenärerna eller dålig arbetsmiljö för bussarna.

Nu verkar det dock lösa sig. Så vitt jag förstått är det meningen att även ersättningsbussarna skall få plats vid NET 2. Det är ju inte heller för mycket begärt eftersom den terminal som den ersättes byggdes just främst med tanke på ersättningsbussar.


Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Erling.L skrivet 01 februari 2012, 21:29:07 PM
Sånu är det bara o invänta arga insändare i Metro o GP över avstignings hållplatsen placering samt att den nya terminal delen e ett veritabelt drag hål!!!
Titel: SV: 1/2 11,00 öppnas
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2012, 14:47:39 PM
Citat från: Erling.L skrivet 01 februari 2012, 21:29:07 PM
Sånu är det bara o invänta arga insändare i Metro o GP över avstignings hållplatsen placering samt att den nya terminal delen e ett veritabelt drag hål!!!

Ja, man behövde inte vänta så länge. Även om vännen Ulf är ganska positiv så är inte kommentarerna precis det.
http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/02/01/kollektiv-fest-i-flygeln/

Det är nu bekräftat att gaterna 47-49 är avsedda för bussar som ersätter tåg. Om trafiken i övrigt medger lär det väl kunna bli ännu fler gater. Vid stora trafikavbrott lär väl Shell-parkeringen få fortsätta att användas av vissa bussar.