(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_6222_XCU750_Vasteras_120127.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Nobina_6222_XCU750_Vasteras_120127b.jpg)
Jasså den rullar där nuförtiden... Åkte med den en gång, superslö växellåda...
Är det någon som backat på en människa på Västerås busstation nu? Eftersom dom spärrat av så man inte får backa till godset längre.
Västerås är det mest korkade terminalen jag varit på. Finns ingenstans att göra av bussen än att stå på "avsläppet" där man släpper av alla mitt ut i bussgatan.
Citat från: Robert T skrivet 28 januari 2012, 12:52:01 PM
Är det någon som backat på en människa på Västerås busstation nu? Eftersom dom spärrat av så man inte får backa till godset längre.
Västerås är det mest korkade terminalen jag varit på. Finns ingenstans att göra av bussen än att stå på "avsläppet" där man släpper av alla mitt ut i bussgatan.
Medhåll där. Jag trodde seriöst att det var ett skämt första gången jag körde Swebus linje 888 och skulle parkera på vänster sida "gatan" och lasta allt folk och bagage ute i körbanan (precis som man ser på Mickes bilder ovan). Men uppenbarligen var det fullt allvar. :o
Varför inte ändra körriktning inne på planen (byta plats på in- och utfarten) och bygga snedramper i 45-graders vinkel samt ha ett avspärrat område bakom bussen att backa på, som i Umeå, Östersund mm? Måste väl ändå vara mer effektivt när det gäller att utnyttja ytan?
Citat från: Carl Eric skrivet 28 januari 2012, 11:54:58 AM
Jasså den rullar där nuförtiden... Åkte med den en gång, superslö växellåda...
Genomsnittlig helt vanlig Neoplan-växellåda skulle jag säga.
Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2012, 14:11:56 PM
Medhåll där. Jag trodde seriöst att det var ett skämt första gången jag körde Swebus linje 888 och skulle parkera på vänster sida "gatan" och lasta allt folk och bagage ute i körbanan (precis som man ser på Mickes bilder ovan). Men uppenbarligen var det fullt allvar. :o
Varför inte ändra körriktning inne på planen (byta plats på in- och utfarten) och bygga snedramper i 45-graders vinkel samt ha ett avspärrat område bakom bussen att backa på, som i Umeå, Östersund mm? Måste väl ändå vara mer effektivt när det gäller att utnyttja ytan?
Terminalen såg väl ut så när den byggdes, för inte
så värst länge sedan. Men alla var inte förtjusta i backningen så det ändrades till nuvarande upplägg efter ganska kort tid.
Citat från: Greger Larsson skrivet 28 januari 2012, 14:19:27 PM
Terminalen såg väl ut så när den byggdes, för inte så värst länge sedan. Men alla var inte förtjusta i backningen så det ändrades till nuvarande upplägg efter ganska kort tid.
Märkligt! För jag skulle kunna förstå att man som kör stadsbuss inte vill in och "parkera" och sen backa ut hela tiden. Men i Västerås står ju bussarna jättelänge vid sina hållplatser så där borde det inte vara något problem?
Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2012, 14:14:51 PM
Genomsnittlig helt vanlig Neoplan-växellåda skulle jag säga.
För en som aldrig kört Neoplan, varför är deras lådor superslöa?
Ser lite underligt ut med en blå rand längst ner på bussen
Citat från: yngrot skrivet 29 januari 2012, 19:34:06 PM
Ser lite underligt ut med en blå rand längst ner på bussen
Det kommer från tiden när den var Swebus-stripad!
(http://iloapp.dubbeleric.se/data/_gallery//public/2/1294088810_resized.jpg?width=900&height=602)
Citat från: Carl Eric skrivet 30 januari 2012, 10:11:26 AM
Det kommer från tiden när den var Swebus-stripad!
(http://iloapp.dubbeleric.se/data/_gallery//public/2/1294088810_resized.jpg?width=900&height=602)
Ska man vara petig är randen kvar sedan Swebus EXPRESS-tiden. Randen är lackerad, och övriga SwEx-ränder var stripade. Därför togs inte randen bort vid byte från Swebus Express till Swebus.
Saknar nu endast två av åtta gamla Swebus-Neoplaner och MÄN på bild i UL-trafik, 6221 och 6179.
//Jacob