Hallå
En annan svensk som buss.
I Hammerfest i Paris på SJ finns överallt.
Från titeln, var detta foto taget Clignancourt dörren, nära loppmarknad.
(http://i254.photobucket.com/albums/hh99/vignaud/ParisPucesBus.jpg)
Jag tycker det är denna buss
http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=M272&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false (http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=M272&SearchView=advView&orderby=registreringsnummer&maxhits=25&onlypics=false)
Den bussen tillhör en hel serie likadana turistbussar i 18-invnummerserien tillverkade vid SKV i Katrineholm. En buss finns kvar.
Mvh Jan G
Hej! Härlig SJ buss turisttrafik-nostalgi! Dessutom en helt klart identifierad buss! Tänk vilket sug det fanns efter krigsslutet att resa till Euro-kontinentala destinationer! Tack för den bilden! Hälsn. BengaB40
Helt lik "Hammerfestbussen",
til og med ekstralyset på samme plass !!!
Hvilket Fransk forum er du inne på "B3Su" ??
:) :)
Tack för den fina bilden på SJ nr 1879!!
Här kommer SJ:s vagnblad för bussar nr 1876-1889 år 1951:
(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/SJvagnblad1876-1889.jpg)
Citat från: bilomnibussen skrivet 27 januari 2012, 22:40:43 PM
Den bussen tillhör en hel serie likadana turistbussar i 18-invnummerserien tillverkade vid SKV i Katrineholm. En buss finns kvar.
Mvh Jan G
Hur mår bussen som finns kvar? Var finns den idag?
M.v.h.
Ola
Citat från: Ola Almquist skrivet 28 januari 2012, 11:31:14 AM
Hur mår bussen som finns kvar? Var finns den idag?
M.v.h.
Ola
Jag antar att det är den som finns hos Magnus Knutsson i Jönköping som avses. I augusti 2009 tog jag den här bilden och då hade den tämligen nyligen kommit till Magnus. Han har enligt egen uppgift gjort mycket på den sedan dess.
(http://www.savenfjord.nu/knut_1888_20090802.jpg)
SJ 1879:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=1010
SJ 1888:
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=40752
Strålande!
1879 såg jag också i SBH, är även den i livet?
M.v.h.
Ola
Citat från: Ola Almquist skrivet 28 januari 2012, 13:23:10 PM
Strålande!
1879 såg jag också i SBH, är även den i livet?
M.v.h.
Ola
Tvivlar på det. Regnumret sitter på en snöscooter.
SJ 1888 hade ett tak som höll på att ramla in. Magnus har tillverkat nya bågar till taket och bytt ut dessa Ett hästjobb!!!!
Nu skall läggas på ett nytt plåttak Under tiden har riktats och justerats en grill (orginal) till bussen så den blir OK och inte som på
bilden ovan. Bussen är till stor del nedslipad så att ny lack fäster. F n ligger arbetet nere då det är vinter i Hedenstorp samt att Magnus
har två andra objekt under arbete....... Men vem vet kanske kan den rulla igen om något år/ Janne E
Det var ju så att bussen under någon renovering kanske på 60-talet fick en grill från en CF:are, inte speciellt snyggt. Flera av de tidigare ägarna har letat ivrigt på skrotar och bortikring efter en originalfrontlucka, tydligen har nu en sådan upphittats.
Mvh Jan G
De där blinkerslyktorna hoppas jag att Magnus flyttar bort från fronten så att ribbgrillen får plats.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 30 januari 2012, 19:31:41 PM
De där blinkerslyktorna hoppas jag att Magnus flyttar bort från fronten så att ribbgrillen får plats.
Fixlight -blinkersen måste väl ha kommit dit redan på SJ-tiden? Kapade man de översta ribborna för att få plats med dem?
Det var nog i samband med CF-grillen de där blinkersarna kom på plats. Bussen hade senare också en ägare i Edsbyn.
Mvh Jan G
Nja eller Ljusdal?
Mvh Jan G
Jo, Olle Olsson i Ljusdal.
Samma Olle Olsson som i "Olle Olsson-bolagen"?
Citat från: Brimen skrivet 28 januari 2012, 10:56:19 AM
Hvilket Fransk forum er du inne på "B3Su" ??
:) :)
http://www.forum-auto.com/automobiles-mythiques-exception/section5/sujet379076-6860.htm (http://www.forum-auto.com/automobiles-mythiques-exception/section5/sujet379076-6860.htm)
;) ;) ;)
Citat från: bjorn_k skrivet 01 februari 2012, 13:08:48 PM
Samma Olle Olsson som i "Olle Olsson-bolagen"?
Nej, det tror jag väl inte att det var.
Hej !
"CF-grillen" kan ha kommit på 1888 alldeles i slutet på 60-talet eller en bit in på 70-talet.
Mvh Peter Ö
Som jag ser det så är det mest troligt att det är bussen som har ch.nr; 91641 och fick
SJ nr 1879 : 1951-04-25, 1968-08-30 blev den GMM 738 och som SBH anger då såld
till Höganäs Roddförening. Den är angiven som en B63 och SKV Boxer.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 01 februari 2012, 10:51:34 AM
Jo, Olle Olsson i Ljusdal.
SJ sålde nr 1879 till Olle Olsson 1967-04-06. Han sålde den till Johan Bergshem i Ljusdal ca 1971
72. 1980-12-24 såldes bussen vidare till Enghs Buss i Ljusdal. Det stod om bussen då i Scanias tidning MIL 4/1980.
Tillägg: Bussen hade reg.nr X584 / ADC774, typbeteckning B63, chassinr 91645 och karossnr 3165 år 1950.
Citat från: Brimen skrivet 01 februari 2012, 13:11:19 PM
http://www.forum-auto.com/automobiles-mythiques-exception/section5/sujet379076-6860.htm (http://www.forum-auto.com/automobiles-mythiques-exception/section5/sujet379076-6860.htm)
;) ;) ;)
god kväll
Ja, jag hittade detta forum där vi försöker att identifiera äldre fordon på vykort.
För bilar är det ganska lätt.
Eftersom det inte finns många svar på bussen, försöker att få denna information med hjälp av deltagare från olika forum.
(Naturligtvis använder jag en automatisk översättare, är min kunskap i svenska är mycket mycket låg) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::)
Ja, jag slog in reg.nr M 272 på SBH:s databas och där fanns de uppgifter jag noterade, den buss som
är den på bilden hos Knutsson, var inte den jag avsåg med reg.numret och ch.nr: 91641.
Hej! I sammanhanget kan nämnas att 1952-53 fick SJ 28 liknande turistbussar från SKV, men byggda på Volvo B638-chassier dock med den typiska Boxer-fronten! Hälsn. BengaB40
Hej igen! En kul grej som jag noterade först nu i bilden från Paris är att den är tagen just i startögonblicket av M 272:an, vinke-pilen är utfälld och föraren vrider huvudet uppmärktsamt för högersväng! Hälsn. BengaB40