(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H24Fhp14dec63Web.jpg)
Det är lördag 14 dec 1963 vid Fridhemsplan och linje 13 går med enkelvagn t.h. Linje 67 tur 81 (turlista för den?) har tursatts med H24 och når snart ändhpl Kronobergsparken via Kronobergsgatan.
Mvh Gunnar
****
Tackar tackar!
Sådana här bilder får man inte för många av.
Till höger skymtar baken på en ensam A29, som diskuterats i en annan tråd. Bilder på såadana verkar sällsynta.
Du tog händelsevis ingen bild vid detta tillfälle?
HJP
Ja det var en fullträff måste jag säga. Och otroligt lyckat för att vara plåtat i decembermörkret. Själv får jag väl ta åt mig äran lite också som agnade med en sunkig H32-bild och belönades med den här fångsten.
Intrssant att man tursatte en H24:a på 67:an på en lördag. Kan inte tyda turbrickan, men det verkar som att det är en ordinarietur. Det bör alltså betyda att Hornsberg körde vissa turer på 67:an även på lördagar, för H24:an har väl knappast varit placerad i Brännkyrka. I och för sig var det ju en annan karaktär på lördagstrafiken på den tiden med rusningstrafik morgon och tidig eftermiddag, så kanske rör det sig om en högtrafiktur utsatt från Hornsberg. Eller kan det vara en vagn på 67T där T:et just har skyltats undan eftersom vagnen ska ut till Hökmossen i 67:ans ordinarie körväg innan det blir en tur in till stan igen som 67T?
Edit: Jag verkar läsa slarvigt, det står ju att det är tur 81, jag blev nog helt betagen av bilden så jag missade att ta till mig av texten.
Jag fick tag på turlistan för linje 67T Lör fr.o.m. 7.9.63 och den var enkel: De båda turerna 80 o 81 var till tm:s förfogande både på f.m. o e.m.
År 1963 gick man väl i skolan på lördagar så denna bild bör vara tagen på e.m. och bör då visa linje 67T mot Kbp. För att slippa veva fram o bort "T" för varje riktning så ansågs det nog OK att bara skylta "67" på avgångar på 67T mot Kbp. Risk för missförstånd kunde ju knappast finnas.
/Gunnar
P.S. Bilder på enkel A29 på linje 13/17 var inte så prioriterat så här blev ingen sådan bild tagen D.S.