(http://i1268.photobucket.com/albums/jj580/MKIKSH/KL55och49_Karlskoga1976-09-01_Mats.jpg)
Karlskoga Lokaltrafiks busar nr 55 och 49 på garagegården på Maskinvägen 1976-09-01.
Buss nr 55 var fd NBJ 55, en Scania-Vabis B7663 med reg.nr T930 / EKN780, chassinr 522090 och Hägglundskaross nr 7835 år 1965. Den var en ren linjevagn med 44 sittplatser och gick på glesbygdslinjerna runt Karlskoga. Den lackerades i kommunens gul/vita-färger och rullade fram till 1985 då den såldes till de Rosa Bussarna i Njurunda.
Buss nr 49 var fd NBJ 49, en Scania-Vabis CF6561 med reg.nr T786 / EMP806, chassinr 550586 och årsmodell 1962. Den kom ursprungligen från Vikingstads Buss med reg.nr E156 och behöll färgerna därifrån (blekgul med mörkblå ränder vill jag minnas). Den var en ren linjevagn med dörrar 1-0-0 och gick på glesbygdslinjerna runt Karlskoga. 1978 såldes den till Rävåsens Idrottsklubb i Karlskoga.
Hej
Är NBJ buss 55 och 78 likadana bussar från sett årsmodeller?
Finns det någon som kan förlara för mig hur handbromsen på buss 55 fungerade, verkade vara ett stort kuggdrev drog man åt för hårt fick skruva isär alltihop för att få loss handbromsen gick inte på tryckluft?
Finns vagn 78 kvar idag såg en bild här på formet men hittar den nu?
mvh Stefan P
Det fanns Scania-Vabis B76:or med Hägglundskarosser i två olika utföranden hos NBJ. Den nu visade vagnen har en lite lyxigare variant med större s k lyktpottor samt den speciella flerdelade bakrutan med hörnfönster och regnummerskylten i mitten. De här vagnarna hade också en lite mer avancerad lackering med ljusgula fält även längs karossidorna. Nog hade de väl också lite bättre stolar, med nackkuddar?? Jag antar att de skulle vara lite mer komfortabla än de andra.
Mvh Jan G
78:an var 340 kg lättare än 55:an och rymde därför 4 extra stående passagerare. Det var väl så att 55:an var lite lyxigare.
Handbromsen på 55:an var av den äldre typen. Utan servo fungerade den som flerslagsbroms. Med servo fick man hjälp att dra åt handbromsen, men man var tvungen att dra lugnt., annars kunde det bli svårt att loss bromsen. 78:an hade nya tryckluftsbromsen.