Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: CR skrivet 25 januari 2012, 13:31:24 PM

Titel: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: CR skrivet 25 januari 2012, 13:31:24 PM
Karlstad kommun har meddelat att Förenade buss utsetts till vinnare i den pågående upphandlingen av stadstrafiken i Karlstad. Om ingen överklagar kommer kontrakt att skrivas om 10 dagar.

Det nya avtalet träder i kraft den 1/7-2013, med 100% gasdrift.

Övriga anbudslämnare var i följd: Nobina, Stadsbussarna, Keolis. Nobina och Stadsbussarna hade priser på c:a 4 respektive 9% över Förenade buss, Keolis har inte haft en chans med avsevärt högre pris än 3:an Stadsbussarna.
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: CR skrivet 25 januari 2012, 14:44:00 PM
Priserna för de olika anbuden fördelar sig:

Förenade Buss    121 027 kkr
Nobina                 128 436 kkr (+6,1%)
Stadsbussarna     131 561 kkr (+8,7%)
Keolis                   171 476 kkr (+41,7%)

Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Lars skrivet 25 januari 2012, 14:50:10 PM
OjOjOj nu rör det på sig i Karlstad,
Förenade buss kör ju redan stadstrafiken i Arvika med Arvika Bussbolag som underetreprenör och en hel del landsbygdstrafik i länet.
Förenade buss är ju en förening som består av ett antal privata bussbolag i Värmland men de har också trafik som utförts i det egna gemensamma bolaget, nu kommer den stora frågan
Kommer förenade buss att köra i egen regi eller kommer en eller flera av ägarna att köra som underentreprenörer?
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2012, 17:02:23 PM
Citat från: Lars skrivet 25 januari 2012, 14:50:10 PM

Kommer förenade buss att köra i egen regi eller kommer en eller flera av ägarna att köra som underentreprenörer?

Enligt http://www.busstidningen.se/2012/01/25/forenade-buss-tar-over-stadstrafiken-i-karlstad/ kommer Centrala Buss att köra detta i ett nybildat separat företag.

Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Peter L skrivet 25 januari 2012, 17:51:18 PM
47 sittplatser och biogas, vad blir det för något? Luktar boggi, eller...?
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Bese001 skrivet 25 januari 2012, 21:28:48 PM
Hur många och vilka bussar kör Nobina stadstrafiken med idag?
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Walter skrivet 25 januari 2012, 21:47:59 PM
Citat från: Bese001 skrivet 25 januari 2012, 21:28:48 PM
Hur många och vilka bussar kör Nobina stadstrafiken med idag?

Man A23, 3 st
Man A78
Vo 8700
Några Vo 8500 finns nog kvar också.
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Hagri skrivet 25 januari 2012, 22:06:57 PM
Det är nog inte helt gratis för Nobina att tappa upphandlingen. Man tappar en hel del skalfördelar genom att bli av med stadstrafiken i Karlstad. Kanske kostar tappet mer än de 7.5 million som skilde till Förenade Buss.

Sedan är det intressant att de små kan sparka de stora på smalbenen. Skall bli intressant att se hur det formar sig och hur organisationen ser ut när trafikstarten närmar sig. Sen får vi se om de räknat rätt och klarar budget och lönsamhet när det blir dags att summera verksamhetsåren under avtalstiden.
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: danneh skrivet 25 januari 2012, 22:31:37 PM
Det verkar ju helt klart bli boggi på samtliga linjer.. Iom att 47 platser kan ju fås på boggis och ledbussar (såvida inte Karlstadsbuss har krav på ledbuss på vissa linjer)
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: wireless skrivet 25 januari 2012, 23:05:24 PM
Nobina blev ju rätt så överkörd. Karlstadsbuss har många gånger varit stolt med samarbetet och sagt det i media.
Och nu blev de plötsligt glada att de avslutat samarbetet och satsar på något helt nytt.  >:(

Hoppas att det blir helt nya bussar också så slipper man "låna" från andra delar av landet.

Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Christer K skrivet 25 januari 2012, 23:35:50 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 januari 2012, 17:02:23 PM
Enligt http://www.busstidningen.se/2012/01/25/forenade-buss-tar-over-stadstrafiken-i-karlstad/ kommer Centrala Buss att köra detta i ett nybildat separat företag.
Jag läste också buss tidningen och det stod inget om Centrala Buss där, de skulle bilda ett nytt bolag för trafiken men inget namn.

// Christer K
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 26 januari 2012, 09:11:06 AM
Citat från: Christer K skrivet 25 januari 2012, 23:35:50 PM
Jag läste också buss tidningen och det stod inget om Centrala Buss där, de skulle bilda ett nytt bolag för trafiken men inget namn.

// Christer K

Jag menade förstås Förenade Buss men skrev fel i hastigheten.
Titel: Re: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Lars skrivet 26 januari 2012, 11:38:41 AM
Centrala buss blir väl samma upplägg med gemensam förening/företag som upphandlar trafik åt ett antal privata företag inom sitt område lite längre norrut i landet men o bilda med nåt liknande namn i Karlstad är ju inte orimligt då vissa kallar Karlstadområdet för centrala Värmland
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 januari 2012, 11:46:39 AM
Jag gissar på "Förenade Buss i Karlstad AB" eller liknande.
Titel: Re: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Lars skrivet 26 januari 2012, 12:09:15 PM
Jo de ligger nära till men de känns lite långt för vardagligt bruk.
Ja tror det kommer något enklare som kan slå lite mer i vardagligt bruk.
Solstabuss skulle va passande men det är redan upptaget av ett av medlemsföretagen.
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 januari 2012, 12:20:25 PM
Jag tror nog att man kommer att operera under det inkörda namnet Förenade Buss, men att bolaget som stadsbussarna läggs i kan komma att heta t.ex. FÖRENADE BUSS I KARLSTAD AB. Bolagsnamnet är ju inget man går runt och gnolar på dalig dags, så det får gärna var längre och krångligare.
De linjevagnar som Förenade Buss kör i Värmland ligger ju i bolaget LARSSON-RESMAN PROD. I VÄRMLAND AB, fast det står Förenade Buss på dem.   
Titel: Re: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Bussmicke skrivet 07 februari 2012, 21:01:25 PM
Tråkigt Nobina försvinner

//Bussmicke (www.bussmicke.se)
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Ersa skrivet 08 februari 2012, 00:09:15 AM
Karlstad har ju en lite egen modell när det gäller organisationen. Ska se om jag förstått det hela rätt:
Beställaren Karlstadsbuss är alltså ett företag som är helägt av Karlstad kommun?
Det är även kommunen/Karlstadsbuss som upphandlar? Inte länshuvudmannen som i t.ex annars det rätt liknande Umeå.
Har Karlstadsbuss något samarbete (biljetter, kort etc) med länshuvudmannen Värmlandstrafik?
Är det nya avtalet ett brutto- eller nettoavtal?

Tacksam för alla svar. :)
Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 februari 2012, 08:09:19 AM
Citat från: Ersa skrivet 08 februari 2012, 00:09:15 AM
Karlstad har ju en lite egen modell när det gäller organisationen. Ska se om jag förstått det hela rätt:
Beställaren Karlstadsbuss är alltså ett företag som är helägt av Karlstad kommun?
Det är även kommunen/Karlstadsbuss som upphandlar? Inte länshuvudmannen som i t.ex annars det rätt liknande Umeå.
Har Karlstadsbuss något samarbete (biljetter, kort etc) med länshuvudmannen Värmlandstrafik?
Är det nya avtalet ett brutto- eller nettoavtal?

Tacksam för alla svar. :)

Det finns ett Karlstadsbuss AB men detta ingår i Nobina-koncernen och skall inte förväxlas med det Karlstadsbuss, som är en avdelning inom Fastighetsförvaltningen i Karlstads kommun. Det är den senare som upphandlar trafiken oberoende av länshuvudmannen. Man har dock fullt taxesamarbete med länshuvudmannen.

Karlstadsbuss AB verkar vara ett vilande bolag och det har inte omsatt något de senaste tre åren och har dessutom avregistrerats från F-skatt och momsredovisning.

Titel: SV: Karlstad - Ny entreprenör
Skrivet av: Lars skrivet 11 februari 2012, 11:02:41 AM
Det har hela tiden varit lite speciellt i Värmland just med organisation mellan landsbygds och tätortstrafik.
I den nya kollektivtrafiklagen har landstinget i Värmland utsett Region Värmland (http://www.regionvarmland.se/kollektivtrafikmyndighet) till kollektivtrafikmyndighet.
Region Värmland delegerar i sin tur uppdraget till VTAB (Värmlandstrafik AB) och Karlstadsbuss för trafiken inom Karlstads kommun
Tidigare sköttes även tätortstrafiken i Arvika, Kristinehamn och Säffle av respektive kommun men administreras numera av Värmlandstrafik
VTAB ansåg inte att tätortstrafik var deras sak utan skulle skötas av respektive kommun bl. a. så ville Årjäng att VTAB skulle inrätta en lokal linje inom samhället men svaret den gången från VTAB var att deras uppdrag var inte att bedriva tätortstrafik.

Nu har ett samarbete på trafik och biljettsidan skett men inte fullt ut. Enkelbiljetten kostar numera lika för 1 zon i hela värmland utom i Karlstad där vuxenbiljett är 1 kr billigare men övriga kategorier har samma pris, värdekortrabatten är 33% hos VTAB och 27% hos Karlstadsbuss, Varför inte 30% rakt över, jo något måste man ju bestämma över själv!!
Sedan kommer periodekorten billiga tätortskort finns i tätorterna Karlstad, Arvika, Säffle och Kristinehamn men åker man bara inom 1 zon för övrigt och detta gäller även övriga tätorter i Värmland så måste man köpa Länskort som gäller i hela länet!
Undantag Hammarö - Karlstad finns som 2-kommunkort, trafiken på och till Hammarö sköts av VTAB här går (Karlstad?) och Hammarö kommun in och subventionerar länskortet till ett 2-kommunskort.
Tidigare fanns ett billigare 3-kommunkort som hette Jössekortet och gällde i Arvika, Eda och Årjängs kommuner men här krävde VTAB full täckning för intäktsförlust av mellanskillnaden på priset mellan ett Jössekort och ett Länskort, denna kostnad ansåg inte kommunerna var rimlig och VTAB ansåg att man inte kan subventionera ett länskort för ett lokalt gilltighetsområde så drogs det in. Då var det många som i fortsättningen tog bilen till jobbet.

När det gäller trafik så har detta förfarande också medfört vissa dumma ifrågasättande när det gäller övergång mellan läns och tätortstrafik, ett stort problem har varit övergången för arbetspendlare som jobbar på arbetsplatser som ligger lite utanför stadscentrum och där ligger ju oftast de stora arbetsplatserna inom industrin. I Arvika var kommunen inte alls intresserad att bygga ut tätortstrafiken för detta utan VTAB fick själva lösa detta genom att helt enkelt förlänga bussturerna och köra ett varv till de största områdena. I Karlstad blev det aldrig något av detta och man kunde helt enkelt inte arbetspendla på ett smidigt sätt då och Stads/landsortstrafik inte knöts ihop i Karlstad varken med tider eller smidiga.
Det är fortfarande i princip omöjligt att pendla från orterna utanför Karlstad t. ex Kil till det stora industriområdena och t.ex Örsholmen, första bussen från Kil Ankommer busstationen 6.55 och bussen från torget till Örsholmen går 6.39 för att jobba 7-16 som många gör.
Undantag är resor till skolor, sjukhuset, universitet samt i viss mån till kontorstider då dessa ofta kan flexa

När det gäller Karlstadsbuss AB så var det det driftbolag som ägdes av Karlstads kommun och skötte trafiken åt Karlstadsbuss men Karlstads kommun sålde Karlstadsbuss AB till Swebus AB