Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: homer skrivet 23 januari 2012, 11:55:37 AM

Titel: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: homer skrivet 23 januari 2012, 11:55:37 AM
CitatNästa månad startar Veolia en privat pendelbusslinje mellan Nacka och Kista. Till en början för Ericssonanställda, men kanske får andra åka med efter sommaren.

http://svt.se/2.33538/1.2684062/fler_privata_busslinjer_pa_vag

frågan är var ifrån nacka den ska gå?


Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Peter Elmheden skrivet 08 februari 2012, 18:39:43 PM
http://peopletravel.se/Nacka-Kista.aspx

Smygpremiär imorgon...
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: homer skrivet 08 februari 2012, 20:25:50 PM
kommer dem att "kidnappa" SLs hållplatser och sätta upp egen information på befintliga stolpar eller blir de egna stolpar?

intressant blir de i Orminge C på morgonen, som om de inte är fullproppat med bussar där ändå...
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: J0han skrivet 08 februari 2012, 20:34:21 PM
30 dagars kort 1400kr.. för att endast kunna åka en linje... Är det värt  ??? ??? ???
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Omnilasse skrivet 08 februari 2012, 21:48:46 PM
Citat från: Johan Ek skrivet 08 februari 2012, 20:34:21 PM
30 dagars kort 1400kr.. för att endast kunna åka en linje... Är det värt  ??? ??? ???

Kan nog vara det för de resenärer som åker bil på helgerna och bara åker kollektivt på vardagar. Då behöver man ju inget SL-kort. Men sedan är det väl främst tänkt för Ericssons anställda och där förstod jag det som att kortet skulle vara subventionerat. Sedan - gruppen som jobbar på dataföretagen i Kista har nog tillräckligt bra lön att man nog inte bryr sig nämnvärt om det kostar 1500 eller 700 - om man anser att man får ökad reskvalité på köpet.

Sedan är väl frågan hur trafiken ser ut i praktiken. Det gäller nog att man klarar det under timmen för att man skall tycka det dels är värt att passa avgången (mot att kunna åka när som helst), och för att det skall anses som värt den extra restiden för att slippa de extra bytena. Börjar det regelmässigt ta närmare en timme och en kvart - så sjunker nog attraktiviteten ganska snabbt. Ett problem tror jag nog är att sista turen går på tok för tidigt, om man ser på hur dagens arbetstider ser ut - men det är ju lätt att justera om man vill det.

Edit: enligt uppgift i dagens DN, skall det tydligen vara ett privat initiativ från Ericssonanställda och alltså inte subventionerad från företaget.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Carl Eric skrivet 09 februari 2012, 09:15:41 AM
Helt klart en intressant körsträckning... Och man undrar ju hur de skall köra Björknäs centrum - Telegramvägen på 1 minut... Men men, jag hoppas att det går bra, alla privata alternativ är intressanta!

För de som är intresserad kan jag berätta att jag såg en PTG-buss ståendes i Björknäsgaraget vid 07:45! :)

MVH Carl Eric
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Andy skrivet 09 februari 2012, 09:30:56 AM
Enligt lagen måste man väl anmäla att man tänker trafikera en viss linje ett par veckor i förväg? Trafikmyndigheten i länet borde i såfall ha en lista över de linjerna. Finns det en publik samlad lista över dessa privata alternativ?
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: virtual1 skrivet 09 februari 2012, 09:35:28 AM
Ur ren bussdiggarsynpunkt var det ju sådär, verkar som man ska köra med facs bussar, dvs ingaveoliamärkta nykomlingar tyvärr...
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2012, 11:41:57 AM
17 resande med första avgången i morse. Det måste man väl vara nöjd med.

http://www.busstidningen.se/2012/02/09/premiar-for-forsta-kommersiella-linjen/

Enligt reglerna skall tidtabellen vara rapporterad till Samtrafiken och den finns därför också med i Resrobot men inte förrän man börjar köra på allvar, alltså den 15 februari.


Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2012, 11:51:33 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 08 februari 2012, 21:48:46 PM
Sedan är väl frågan hur trafiken ser ut i praktiken. Det gäller nog att man klarar det under timmen för att man skall tycka det dels är värt att passa avgången (mot att kunna åka när som helst), och för att det skall anses som värt den extra restiden för att slippa de extra bytena. Börjar det regelmässigt ta närmare en timme och en kvart - så sjunker nog attraktiviteten ganska snabbt.


Varje avgång har ju olika körtid så det verkar som om man tänkt till där och till och med varit ute och provkört för att kunna fastställa en så exakt tidtabell som möjligt.

Bussens körtid ligger på 57 - 65 minuter och en resa med buss och tunnelbana med två byten tar ungefär 65 minuter så det är nog viktigt att man kan hålla de utlovade tiderna om bussen skall anses som ett alternativ. Men en bytesfri resa och tillgång till Internet under resan är naturligtvis också något som lockar i sammanhanget.

Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Olle skrivet 09 februari 2012, 12:30:14 PM
Från NVP.se
http://nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Kistabussen/ (http://nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Kistabussen/)
Men är det verkligen vettigt att SL:s VD klippte invigningsbandet åt en konkurrent ????
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 09 februari 2012, 13:15:29 PM
Citat från: Olle skrivet 09 februari 2012, 12:30:14 PM
Från NVP.se
http://nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Kistabussen/ (http://nvp.se/Nacka/Saltsjo-Boo/Kistabussen/)
Men är det verkligen vettigt att SL:s VD klippte invigningsbandet åt en konkurrent ????

Ja, det är det nog trots allt. Det är ju inte riktigt meningen att länstrafikhuvudmännen ska se sig som konkurrenter till alla alternativ som dyker upp. Uppdraget är snarare att vara samordnare inom sitt område, både för upphandlad trafik och privata initiativ. Man kanske kan hoppas på att detta är tecken på att SL förstått det.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Omnilasse skrivet 09 februari 2012, 22:24:13 PM
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 09 februari 2012, 13:15:29 PM
Ja, det är det nog trots allt. Det är ju inte riktigt meningen att länstrafikhuvudmännen ska se sig som konkurrenter till alla alternativ som dyker upp. Uppdraget är snarare att vara samordnare inom sitt område, både för upphandlad trafik och privata initiativ. Man kanske kan hoppas på att detta är tecken på att SL förstått det.

Och dessutom - det finns inget bättre för SL - Det finns ju inget dyrare för SL (Keolis) att höja kapaciteten under maxtimmen. Just nu får man ju komplettera med en del normalgolvare för att klara trafiken. Här får man alltså bussar som bara kör under maxtid. En bättre present finns ju inte för en trafikhuvudman!

Det vore ju skillnad om någon ville köra på en landsortslinje endast i högtrafik - då skulle ju effekten närmast varit motsatt - då det ju bara kanske är då som bussarna är fullsatta - men i ett område som behöver öka trafiken med ett tiotal dimensionerade fordon per år, så är det ju en mycket bra lösning för alla - en sann win-to-win-situation. Problemet är väl bara att om den här linjen fungerar, så kommer väl kraven komma på att SL skall ta över linjen om några år, eller att SL-kortet skall gälla på linjen...
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Lars skrivet 11 februari 2012, 12:29:30 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2012, 11:41:57 AM
17 resande med första avgången i morse. Det måste man väl vara nöjd med.

http://www.busstidningen.se/2012/02/09/premiar-for-forsta-kommersiella-linjen/

Enligt reglerna skall tidtabellen vara rapporterad till Samtrafiken och den finns därför också med i Resrobot men inte förrän man börjar köra på allvar, alltså den 15 februari.

Vi får nog ta de första siffrorna med en nypa salt för det är gratis att resa med linjen 9-14 februari
Det är siffrorna från 15 februari som blir intressanta. Introduktionserbjudande: Åk gratis 9-14 februari! (http://peopletravel.se/Nacka-Kista.aspx)

I Metro står det Lyxbuss ska rulla på första privata linjen (http://www.metro.se/stockholm/lyxbuss-ska-rulla-pa-forsta-privata-linjen/EVHlbi!1BgmyF1WG4Jak/)
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Ersa skrivet 11 februari 2012, 15:16:48 PM
Citat från: Lars skrivet 11 februari 2012, 12:29:30 PM
I Metro står det Lyxbuss ska rulla på första privata linjen (http://www.metro.se/stockholm/lyxbuss-ska-rulla-pa-forsta-privata-linjen/EVHlbi!1BgmyF1WG4Jak/)

Dessa vridna "Stockholmfierade" perspektiv är det svårt att inte le åt. Så fort en normalhög linjevagn från "resten av Sverige" kör in i Stockholms län blir den genast till en "lyxbuss" eller "turistbuss" bland alla B9S med sina förargrindar, automatlådor och dörrbromsar. ;D

Jag tycker dock att detta är en bra satsning, och hoppas nu bara att inte det blir bråk om tillgängligheten från de resenärer som inte klarar av trappsteg vid framdörren, och därmed byte av fordon till röd B9S.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: homer skrivet 11 februari 2012, 18:37:44 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2012, 15:16:48 PM
Dessa vridna "Stockholmfierade" perspektiv är det svårt att inte le åt. Så fort en normalhög linjevagn från "resten av Sverige" kör in i Stockholms län blir den genast till en "lyxbuss" eller "turistbuss" bland alla B9S med sina förargrindar, automatlådor och dörrbromsar. ;D

Jag tycker dock att detta är en bra satsning, och hoppas nu bara att inte det blir bråk om tillgängligheten från de resenärer som inte klarar av trappsteg vid framdörren, och därmed byte av fordon till röd B9S.

det är ingen "normalhög linjevagn utan en turistbuss som ska användas, en linjevagn har vad jag vet bara 2 trappsteg en turistbuss som denna kan säkert ha 5 steg
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 11 februari 2012, 21:11:14 PM
Citat från: homer skrivet 11 februari 2012, 18:37:44 PM
det är ingen "normalhög linjevagn utan en turistbuss som ska användas, en linjevagn har vad jag vet bara 2 trappsteg en turistbuss som denna kan säkert ha 5 steg

4-5 trappsteg är inget ovanligt på bussarna hos oss här i Västsverige till exempel. Västtrafiks långlinjer, t ex 871 längs E6-an, linje 101 längs rv 40 och linje 860 "på tvären" Kungshamn-Uddevalla-Trollhättan samt 1Express i Skaraborg är väl några exempel på linjer som brukar köras med sådana bussar. Brukar vara bekvämt och bra, även om det letar sig in en och annan låggolvare på de här linjerna också emellanåt.

Enda problemet med höggolvarna med lite bättre klass är väl egentligen när platserna inte räcker till. Särskilt sommarmånaderna i Bohuslän blir det ofta en hel del ståplatser några mil på motorväg, vilket är lite väl obekvämt och bökigt på den här typen av bussar enligt min mening.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 11 februari 2012, 21:16:00 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 februari 2012, 15:16:48 PM
Dessa vridna "Stockholmfierade" perspektiv är det svårt att inte le åt. Så fort en normalhög linjevagn från "resten av Sverige" kör in i Stockholms län blir den genast till en "lyxbuss" eller "turistbuss" bland alla B9S med sina förargrindar, automatlådor och dörrbromsar. ;D

Jag tycker dock att detta är en bra satsning, och hoppas nu bara att inte det blir bråk om tillgängligheten från de resenärer som inte klarar av trappsteg vid framdörren, och därmed byte av fordon till röd B9S.

Tillgänglighet?

Eftersom linjen inte finansieras av allmänna medel är det upp till trafikutövaren, på samma sätt som Swebus o YBussen etc inte kör med låggolvsbussar
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Ersa skrivet 12 februari 2012, 00:26:56 AM
Citat från: homer skrivet 11 februari 2012, 18:37:44 PM
det är ingen "normalhög linjevagn utan en turistbuss som ska användas, en linjevagn har vad jag vet bara 2 trappsteg en turistbuss som denna kan säkert ha 5 steg

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 11 februari 2012, 21:11:14 PM
4-5 trappsteg är inget ovanligt på bussarna hos oss här i Västsverige till exempel. Västtrafiks långlinjer, t ex 871 längs E6-an, linje 101 längs rv 40 och linje 860 "på tvären" Kungshamn-Uddevalla-Trollhättan samt 1Express i Skaraborg är väl några exempel på linjer som brukar köras med sådana bussar. Brukar vara bekvämt och bra, även om det letar sig in en och annan låggolvare på de här linjerna också emellanåt.

Inte bara i Västra Götaland, utan i många andra län (t.ex Värmland, Dalarna och allt norr om) finns det ingen regel för max två trappsteg på linjevagnar, utan de är oftast fler än så. I Värmland fanns det ju rentav bussar i storleksklassen Volvo Drögmöller 9900 och Irizar PB i länshuvudmannens färger bara för något enstaka år sedan. I Västerbotten räknades bussar med två trappsteg fram som handikappvänliga bussar med "lågt insteg".
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Ersa skrivet 12 februari 2012, 00:31:10 AM
Citat från: Håkan_E skrivet 11 februari 2012, 21:16:00 PM
Tillgänglighet?

Eftersom linjen inte finansieras av allmänna medel är det upp till trafikutövaren, på samma sätt som Swebus o YBussen etc inte kör med låggolvsbussar

Men det är ju på tal om att all trafik, inkl linjen tråden handlar om samt all expressbusstrafik i egen regi (Swebus, Ybuss etc) ska anpassas för rullstolsanpassning inom några få år.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 12 februari 2012, 02:06:22 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2012, 00:31:10 AM
Men det är ju på tal om att all trafik, inkl linjen tråden handlar om samt all expressbusstrafik i egen regi (Swebus, Ybuss etc) ska anpassas för rullstolsanpassning inom några få år.
Detta "tillgänglighetsgift" sprider sig okontrollerat och inget serum finns ännu att tillgå...
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Lars skrivet 12 februari 2012, 10:09:05 AM
Citat från: Ersa skrivet 12 februari 2012, 00:26:56 AM
Inte bara i Västra Götaland, utan i många andra län (t.ex Värmland, Dalarna och allt norr om) finns det ingen regel för max två trappsteg på linjevagnar, utan de är oftast fler än så. I Värmland fanns det ju rentav bussar i storleksklassen Volvo Drögmöller 9900 och Irizar PB i länshuvudmannens färger bara för något enstaka år sedan. I Västerbotten räknades bussar med två trappsteg fram som handikappvänliga bussar med "lågt insteg".
Ja i Värmland så rullar det nästan inga låggolvbussar i länstrafiken och den enda trafiken som har det är Karlstad - Hammarö förutom stadstrafik i Karlstad, Arvika o Kristinehamn. Övriga bussar är flertalet normalgolvade eller högre!
Börjar man med låggolv har även godset gjort sitt!
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: 1896 skrivet 20 februari 2012, 12:20:41 PM
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=150946

Jag är ju skadeglad varje gång Veolia får kritik, men jag undrar ändå varför en minoritet ska ha inflytande på majoriteten, har man problem att färdas i en normalbuss, då ska man ha färdtjänst, jag vill mena att kostnader för färdtjänst och kostnader för att utveckla handikappanpassade fordon garanterat jämnar ut sig i slutändan.  ::)
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Robert T skrivet 20 februari 2012, 13:01:15 PM
Ska man hårddra det så är det väl diskriminering att bara ta EN rullstolsburen person per buss också. Borde vi inte bygga om bussarna så att vi kan ta flera?  ::)
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Setra Tok skrivet 20 februari 2012, 14:39:44 PM
Konstigt att alla andra ska anpassa sig hela tiden. Det är privat satsade medel för att köra en ny busslinje riktade till en viss kundkrets. Den kundkretsen vill inte ha dom längre stoppen för att ta med en rullstol, och dom vill defenitivt inte åka lågentré buss. Och hur många platser bör finnas o som förmodligen alltid kommer stå tomma. Om biljetterna hade kostat 1500:- stycket per enkelresa hade det då också varit diskremenering för alla som inte har råd med det? Sluta gnäll ett privat bolag har gjort en satsning på något dom tror på. När ska hadikappförbunden starta en egen busslinje som bara riktar sig till handikappade, det är ju fritt fram för dom också. Jag kan inte riktigt se samma reaktion från dom icke hanikappade i samhället om att dom inte skulle få åka med....

O dessutom är ju hela SL land handikappanpassat o hur många rullstolar åker med utanför tullarna? Har sett 1 när jag själv åkte buss, han parkerade rullen o sen hoppa han upp o satte sig i den höga delen bak i 676 vegan. Har aldrig kört en rullstol förutom i beställningstrafik, o det har gått jättebra med en normalgolvsbuss med lift. En buss som SL anser inte vara tillgänglig förövrigt!

Snart blir det väl krav att mitt egna skithus i villan måste handikappanpassas. Jag kan hålla med om att samhället i stort bör anpassas där det är rimligt.
Men det känns som att det har gått får långt helt enkelt. Det har ju blivit så att man bara ser till tillgänglighet o skiter i allt annat utan rim och reson. Enligt SL är tillgänglighet viktigare på en linje i skogen där inga handikappade finns, o där inga vanliga anpassade hållplatser finns heller. Än att det finns bälten till resenärerna som består till 95% av skolbarn.

Jag kan verkar grinig men det är så j***a snedvridet i mycket av det här! :)
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: homer skrivet 20 februari 2012, 14:48:52 PM
Citat från: Setra Tok skrivet 20 februari 2012, 14:39:44 PM


Snart blir det väl krav att mitt egna skithus i villan måste handikappanpassas.


så är de faktiskt redan, söker du om bygglov för att bygga om ditt hus och skickar in ritningar till kommunen så får du tillbaka dem med motiveringen att du måste göra toalettdörren bredare så de går att köra in en rullstol, samma att badrummet måste ligga på entreplan och inte på några nivåskillnader från entredörren

lite OT kanske men...
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 20 februari 2012, 15:33:24 PM
Artikeln är lite galen...

När man tillåter upphandling utan krav på att trafiken ska vara tillgänglig

Vadå upphandling?  Det är ingen som har upphandlat denna linje, lika lite som Swebus expresslinjer eller Bus4You, Silverlinjen etc, det finns inga som helst krav på anpassning än det som gäller enligt bussdirektivet och detsamma gäller beställningstrafik såväl inom som utom landet.

Sedan kan man ha synpunkter på ditt o datt men detta känns inte som en fråga som lär väga speciellt tungt hos de uppräknade bolagen, låggolvs eller lågentrebussar i express o beställningstrafiken ifall det nån gång var tredje år skulle vara ett behov....
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Omnilasse skrivet 20 februari 2012, 22:56:55 PM
Fast jag kan nog förstå oron från "handikapprörelsen." Att kollektivtrafik (dock endast subventionerad), skall vara anpassad för funktionshindrade gäller ju sedan 1979 - lag 1979:558.

I det här fallet var det ju inte så relevant, men jag tror nog detta ändå är något att tänka på om man på allvar vill vara en ersättning för subventionerad kollektivtrafik. Det kommer givetvis vara ett krav att man kör med låggolv om man vill ta över någon sträcka som annars skulle ingå i den allmänna trafikplikten och säkerligen om man vill testa möjligheten av att trafikhuvudmannen ska kunna "köpa" in platser på en privat linje. I dessa fall kommer givetvis detta vara ett krav. 

Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Ersa skrivet 20 februari 2012, 23:08:12 PM
Citat från: homer skrivet 20 februari 2012, 14:48:52 PM
så är de faktiskt redan, söker du om bygglov för att bygga om ditt hus och skickar in ritningar till kommunen så får du tillbaka dem med motiveringen att du måste göra toalettdörren bredare så de går att köra in en rullstol, samma att badrummet måste ligga på entreplan och inte på några nivåskillnader från entredörren

lite OT kanske men...

Lite ironiskt är det att även en toalett i personalutrymmet för bussförare (dit enbart bussförare har tillträde) måste byggas för att anpassas till rullstolar...
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 21 februari 2012, 19:57:37 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 20 februari 2012, 22:56:55 PM
Fast jag kan nog förstå oron från "handikapprörelsen." Att kollektivtrafik (dock endast subventionerad), skall vara anpassad för funktionshindrade gäller ju sedan 1979 - lag 1979:558.

I det här fallet var det ju inte så relevant, men jag tror nog detta ändå är något att tänka på om man på allvar vill vara en ersättning för subventionerad kollektivtrafik. Det kommer givetvis vara ett krav att man kör med låggolv om man vill ta över någon sträcka som annars skulle ingå i den allmänna trafikplikten och säkerligen om man vill testa möjligheten av att trafikhuvudmannen ska kunna "köpa" in platser på en privat linje. I dessa fall kommer givetvis detta vara ett krav.

Nej, detta gäller även en icke subventionerad linje om den är öppen för allmänheten.
1 § Denna lag gäller handikappanpassning av kollektivtrafik. Med kollektivtrafik avses i lagen sådan trafik för personbefordran som tillhandahålls allmänheten mot ersättning.
Står inget om att den skall vara subventionerad.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Ersa skrivet 21 februari 2012, 20:06:13 PM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 21 februari 2012, 19:57:37 PM
Nej, detta gäller även en icke subventionerad linje om den är öppen för allmänheten.
1 § Denna lag gäller handikappanpassning av kollektivtrafik. Med kollektivtrafik avses i lagen sådan trafik för personbefordran som tillhandahålls allmänheten mot ersättning.
Står inget om att den skall vara subventionerad.

Intressant. Men vad gäller då för ordet "handikappanpassning"? Räcker det med rullstolslyft som i EU och de flesta av Sveriges län? Eller gäller SL:s egna unika tolkning att enbart långentréfordon är handikappanpassade?
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 21 februari 2012, 20:12:14 PM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 21 februari 2012, 19:57:37 PM
Nej, detta gäller även en icke subventionerad linje om den är öppen för allmänheten.
1 § Denna lag gäller handikappanpassning av kollektivtrafik. Med kollektivtrafik avses i lagen sådan trafik för personbefordran som tillhandahålls allmänheten mot ersättning.
Står inget om att den skall vara subventionerad.

Bussarna behöver bara uppfylla "Bussdirektivet" för den klass som bussen tillhör, någon handikappanpassning i övrigt krävs inte.

Sedan kan ju trafikhuvudmännen sätta ytterligare krav på tillgänglighet som låg insteg eller dito golv men det är ju inte aktuellt i detta fall.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Ersa skrivet 21 februari 2012, 20:53:48 PM
Citat från: Håkan_E skrivet 21 februari 2012, 20:12:14 PM
Bussarna behöver bara uppfylla "Bussdirektivet" för den klass som bussen tillhör, någon handikappanpassning i övrigt krävs inte.

Sedan kan ju trafikhuvudmännen sätta ytterligare krav på tillgänglighet som låg insteg eller dito golv men det är ju inte aktuellt i detta fall.

Skönt att höra. Nu när SL tvingar folk att lida B9S från Stockholm till Hallstavik, är det skönt att veta att ingen annan instans kan tvinga in fordon som Volvo B9S på likvärdiga sträckor som t.ex Stockholm-Uppsala, Stockholm-Nyköping, Stockholm-Västerås och Stockholm-Eskilstuna.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 22 februari 2012, 20:02:30 PM
Busslinks 8500A i Handen med rullstolslyft räknas väl som tillgängliga?
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 22 februari 2012, 20:12:37 PM
Inte hos SL där lågentre eller låggolv krävs
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Ersa skrivet 22 februari 2012, 20:40:13 PM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 februari 2012, 20:02:30 PM
Busslinks 8500A i Handen med rullstolslyft räknas väl som tillgängliga?

I hela EU, samt nästan alla län i Sverige: Ja.
Inom Stockholms län: Nej.

- Minst 5000 kr i vite till SL om man i en skoltur på landsbygden kör hem barnen i en ny lågbyggd normalgolvare med trepunktsbälten, fällbara stolar och AC.
- Med beröm godkänt av SL om samma barn körs hem i en 10-15 år gammal lågentrébuss av förortsmodell, helt utan bälten, fällbara stolar och AC. Det är även absolut godkänt att köra bussar utan bälten i ren motorvägstrafik i 90 km/t på helt nytecknade avtal, enligt SL.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Lars skrivet 22 februari 2012, 21:17:07 PM
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2012, 20:40:13 PM
I hela EU, samt nästan alla län i Sverige: Ja.
Inom Stockholms län: Nej.

- Minst 5000 kr i vite till SL om man i en skoltur på landsbygden kör hem barnen i en ny lågbyggd normalgolvare med trepunktsbälten, fällbara stolar och AC.
- Med beröm godkänt av SL om samma barn körs hem i en 10-15 år gammal lågentrébuss av förortsmodell, helt utan bälten, fällbara stolar och AC. Det är även absolut godkänt att köra bussar utan bälten i ren motorvägstrafik i 90 km/t på helt nytecknade avtal, enligt SL.
Med ståplats
Titel: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: bjorn_k skrivet 24 februari 2012, 10:41:47 AM
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2012, 20:40:13 PM
I hela EU, samt nästan alla län i Sverige: Ja.
Inom Stockholms län: Nej.

- Minst 5000 kr i vite till SL om man i en skoltur på landsbygden kör hem barnen i en ny lågbyggd normalgolvare med trepunktsbälten, fällbara stolar och AC.
- Med beröm godkänt av SL om samma barn körs hem i en 10-15 år gammal lågentrébuss av förortsmodell, helt utan bälten, fällbara stolar och AC. Det är även absolut godkänt att köra bussar utan bälten i ren motorvägstrafik i 90 km/t på helt nytecknade avtal, enligt SL.
Personligen mår jag lite illa varje gång jag tänker på det här :/
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Ted Selander skrivet 24 februari 2012, 11:37:41 AM
Citat från: Adrian Langemar skrivet 22 februari 2012, 20:02:30 PM
Busslinks 8500A i Handen med rullstolslyft räknas väl som tillgängliga?
Ja, och  förmodligen beroende på att de redan finns, och att avtalet är gammalt. De är således undantagna, när nu övriga trappstegsbussar rangeras ut genom förtida utbyte under våren.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Laban skrivet 24 februari 2012, 23:37:59 PM
Appropå rullstolar på bussen!

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6317814
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 25 februari 2012, 08:38:04 AM
Citat från: Ted S skrivet 24 februari 2012, 11:37:41 AM
Ja, och  förmodligen beroende på att de redan finns, och att avtalet är gammalt. De är således undantagna, när nu övriga trappstegsbussar rangeras ut genom förtida utbyte under våren.

Problemet som uppstår när/om bussarna används i omlopp där informationen till kunden säger lågentre/låggolv, då torde nog ett resegarantiärende kunna uppstå.

Nu kanske SL har tänkt till gällande detta och reserverat linjer/turer för att kunna nyttja bussarna utan konflikter.
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Lars skrivet 20 mars 2012, 02:47:44 AM
Denna artikel i Svensk Handikapptidskrift hittade jag när jag sökte efter en annan sak.
Ny busslinje utan tillgänglighet (http://www.svenskhandikapptidskrift.se/index.php?page=archives&year=2012&month=02&news_id=1239)
"Sveriges första kommersiella inomregionala busslinje är inte tillgänglig för rullstolsanvändare".
Här har man kommit på lite nya fyndiga ord!
Titel: SV: Ny privat busslinje mellan Nacka och Kista
Skrivet av: Ersa skrivet 20 mars 2012, 04:45:29 AM
Citat från: Lars skrivet 20 mars 2012, 02:47:44 AM
Denna artikel i Svensk Handikapptidskrift hittade jag när jag sökte efter en annan sak.
Ny busslinje utan tillgänglighet (http://www.svenskhandikapptidskrift.se/index.php?page=archives&year=2012&month=02&news_id=1239)
"Sveriges första kommersiella inomregionala busslinje är inte tillgänglig för rullstolsanvändare".
Här har man kommit på lite nya fyndiga ord!

"Hoppas det inte blir bråk om tillgängligheten" var min första reaktion i denna tråd angående linjen Nacka-Kista
Uppenbarligen blev det viss negativ uppståndelse ändå.