(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_2204_Kungsangen_stn_20120120.jpg)
Som tidigare nämnts på Bussnack har tre MAN-ledvagnar flyttats från Kallhäll till Karlstad. Istället har Kallhäll fått tre f.d. Östgötavagnar, Volvo B9S, som fått Nobina i inv.nr. 2204-2206.
Idag dök 2204 upp i Kungsängen. Notera att den vita randen är något högre placerad än på de övriga B9S-vagnarna som ursprungligen levererades till SL-trafiken.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_2204_Kungsangen_stn_20120120B.jpg)
Notera även att bussen har kvar cykelstället i aktern.
Trevligt. Jag trodde dock att man hade slutat lackera vitt runt bakrutorna helt...
Citat från: Mikey skrivet 20 januari 2012, 15:48:50 PM
Trevligt. Jag trodde dock att man hade slutat lackera vitt runt bakrutorna helt...
Enligt SLs nuvarande designprogram så skall bussarna vara helt röda fram och bak. Jag har själv sett hela manualen för hur allt skall se ut. Men som vanligt när det gäller SL så är det noll koll på hur det ser ut på fältet.
Och varför i h-vete lackar man så lite vitt? Så ska det ändå inte se ut. SL lacken är ju löjligt enkel ändå finns det tio varianter av den. Och notera även att de har lackat den svart mellan fasadglasen (vid motorn) Och den vita linjen på sidan sitter för högt upp. Men jag har för längesedan gett upp SL lacken. Man får vara glad över att det är någorlunda ordning på de spårgående fordonen...
Har man målat över positionsljusen i kepsen eller saknar den lampor där?
Citat från: Camilla skrivet 20 januari 2012, 22:52:15 PM
Har man målat över positionsljusen i kepsen eller saknar den lampor där?
Brukar väl sitta nån ramp där med ljusen på tror jag.
Citat från: Mikey skrivet 20 januari 2012, 15:48:50 PM
Trevligt. Jag trodde dock att man hade slutat lackera vitt runt bakrutorna helt...
Roligt att du uppskattade bilderna.
Citat från: Daniel S skrivet 20 januari 2012, 18:29:04 PM
Enligt SLs nuvarande designprogram så skall bussarna vara helt röda fram och bak. Jag har själv sett hela manualen för hur allt skall se ut. Men som vanligt när det gäller SL så är det noll koll på hur det ser ut på fältet.
Och varför i h-vete lackar man så lite vitt? Så ska det ändå inte se ut. SL lacken är ju löjligt enkel ändå finns det tio varianter av den. Och notera även att de har lackat den svart mellan fasadglasen (vid motorn) Och den vita linjen på sidan sitter för högt upp. Men jag har för längesedan gett upp SL lacken. Man får vara glad över att det är någorlunda ordning på de spårgående fordonen...
Ja det förekommer alla möjliga varianter av SL-designen. Bussen var ursprungligen östgöta-vit vilket kanske kan förklara det vita runt bakrutan.
Citat från: MartinMartin skrivet 20 januari 2012, 23:35:21 PM
Brukar väl sitta nån ramp där med ljusen på tror jag.
Jag tror hon menar de små lamporna som är integrerade i huven på taket. De ser ut att vara övermålade.
Citat från: Camilla skrivet 20 januari 2012, 22:52:15 PM
Har man målat över positionsljusen i kepsen eller saknar den lampor där?
Verkar vara övermålade. De har iallafall varit inkopplade tidigare som syns på den här bilden:
http://www.oskar000.se/buss/galleri/index.php/veolia/3001-4000/v3800_norrkoping_061215.jpg?action=big&size=original&fromthumbnail=true&preferredsize=resize (http://www.oskar000.se/buss/galleri/index.php/veolia/3001-4000/v3800_norrkoping_061215.jpg?action=big&size=original&fromthumbnail=true&preferredsize=resize)
Trevligt! Någon som vet vilka tre MAN-ledvagnar som flyttats till Karlstad från Kallhäll?
Var väl 6518-20
Citat från: Bussmicke skrivet 21 januari 2012, 10:39:22 AM
Var väl 6518-20
Tack! De fick jag på bild när de körde i Södertälje :)
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 21 januari 2012, 09:03:36 AM
Jag tror hon menar de små lamporna som är integrerade i huven på taket. De ser ut att vara övermålade.
Japp det var dom lamporna jag menade.
Citat från: Camilla skrivet 21 januari 2012, 12:04:18 PM
Japp det var dom lamporna jag menade.
Jag tror du har rätt i att de råkade bli lackerade. Nu är det ju dessa lampor inte så viktiga rent trafiksäkerhetsmässigt med tanke på den gigantiska lysande destinationsskylten som ger en viss indikation om bussens höjd. Men denna fadäs av lackeringsfirman kommer säkert att åtgärdas inom kort. Om inte annat säger Bilprovningen ifrån vid nästa besök.
Det ser ut som att dessa är maskerade och tejpen inte tagits bort.
Kul att se. Det blir:
++ för cykelhållaren
+ för ännu en målningsvariant, och att den inte doppats i färgpytsen
- för hanteringen av lanternorna. Är det maskeringstejp faller minuset bort.
Citat från: Ted S skrivet 21 januari 2012, 15:58:36 PM
Kul att se. Det blir:
++ för cykelhållaren
+ för ännu en målningsvariant, och att den inte doppats i färgpytsen
- för hanteringen av lanternorna. Är det maskeringstejp faller minuset bort.
Alltid praktiskt med cykelhållare på landsbygden. Trist att detta försök avbröts i Roslagen. Vart tog alla cykelhållare vägen som satt bak på alla Busslinks Norrtäljebussar? Ligger de i en hög kvar på depån sedan de skruvades av alla bussar för över ett år sedan?
Citat från: Ersa skrivet 21 januari 2012, 16:23:01 PM
Alltid praktiskt med cykelhållare på landsbygden. Trist att detta försök avbröts i Roslagen. Vart tog alla cykelhållare vägen som satt bak på alla Busslinks Norrtäljebussar? Ligger de i en hög kvar på depån sedan de skruvades av alla bussar för över ett år sedan?
De gick kanske i containern, det gjorde visst omgången från året före.
Citat från: Jan skrivet 21 januari 2012, 15:23:12 PM
Det ser ut som att dessa är maskerade och tejpen inte tagits bort.
I så fall i sann tattarlackeringsanda. Att inte ens orka skruva bort belysning vid en lackering är skandalöst.
Citat från: Robert T skrivet 21 januari 2012, 17:25:38 PM
I så fall i sann tattarlackeringsanda. Att inte ens orka skruva bort belysning vid en lackering är skandalöst.
Samma som med glasmästare då. Kostnaden går före allt numera, så linjevagnar blir dåligt lackerade och efter ett byte av vindruta ramlar det ner glasbitar från den gamla rutan från toppen av vindrutan i flera veckor efter rutbytet.
Sen gör lackerings- och/eller glasfirman samma invanda slarvarbete på en skol- eller halvturistbuss där bussägaren blir fly förbannad över de uppenbara kvalitetsbristerna.