August
Noen få dager i begynnelsen av august tiltok det veldig med togerstatningsbusser i Drammen, for mens det siden juni bare var regiontog og flytoget som var erstattet med busser helt dit, så ble i løpet av en langhelg alle tog mellom Oslo og Drammen erstattet med busser, og da var det virkelig tett med busser der til tider.
Jeg velger likevel å bare ta med bilde av én buss fra de dagene, fordi jeg syns den var litt spesiell. Den ble levert til Nordtrafikk Finnmark, men har siden da tydelig beveget på seg. Fargen den har fått kan tyde på at den tilhører Boreal Transport Sør sin avdeling i Trysil, men dekoren er ikke helt ferdig, så kanskje havnet den ikke der likevel. Da den var ny hos Nordtrafikk het den #911, men jeg vil tro at den kan ha byttet internnummer nå som den er flyttet. Det andre spesielle med den er at den også er en brønnbuss, så da burde den jo føle seg hjemme i Drammen.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/08/04/ob2011-08-04-162624bem.jpg)
ZZ 10120 ved Drammen stasjon, 04.08.2011.
I slutten av måneden ble det på nytt mye togerstatning, men denne gangen var det ikke planlagt. Jernbanelinja mellom Kongsberg og Skollenborg raste ut i løpet av en helg, så mandagen og tirsdagen etter gikk all trafikken med buss forbi stedet, til de hadde fått reparert strekningen.
Det var som vanlig mange flotte turbusser med på kjøringa, og en jeg hadde ønsket å få bilde av en stund var Tormod Carlsen Turistbusser sin "Gullgåsa", en særdeles fin og velholdt Neoplan Spaceliner, fortsatt i fargene til den opprinnelige tyske eieren.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/08/30/ob2011-08-30-163156bem.jpg)
CF 21915 ved Knutepunkt Kongsberg, 30.08.2011.
En annen buss som viste seg der samme dagen var VIP Transport (Tom-Erik Østerud) sin nyeste Neoplan Starliner L, som på det tidspunktet hadde vært i trafikk i litt over to måneder. Jeg syns vanligvis ikke noe om helhvite busser, men denne bussen har såpass mye estetisk uttrykk i designet at det faktisk også fungerer med hvitt.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/08/30/ob2011-08-30-163181bem.jpg)
BS 24882 ved Knutepunkt Kongsberg, 30.08.2011.
September
Jeg gir meg ikke med Drammens røde busser før jeg har vist Nettbuss Drammen #25057, som var en tur innom verkstedet på månedens første dag. Til vanlig går heller ikke den i trafikk inn til Drammen.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/01/ob2011-09-01-163358bem.jpg)
KF 69066 hos Nettbuss i Drammen, 01.09.2011.
Da jeg gikk over Bybrua og så denne farkosten på veien nedenfor Aass Bryggeri så lurte jeg virkelig på hva det kunne være for noe. Jeg mente det måtte være en buss, men det lignet liksom ikke helt heller. En stund lurte jeg på om det kunne være en blodgiverbuss, siden de ofte er høye og uten vinduer, men det var liksom noe som ikke stemte med den blå fronten. Etter hvert som den kom nærmere så jeg til slutt at det var en buss jeg kjente til fra før av, men som så litt annerledes ut enn tidligere. Det var nemlig Tore Bergheim (Autoreiser/OFB) som kom kjørende med sin Neoplan Euroliner (fd. RZD637, Interbus #26). For anledningen var bussen blitt en rullende reklameplakat og utstillingsrom for en industribedrift. De vanlige stolene var tatt bort og det var satt inn utstillingsbenker. Bussen har nå blitt til vanlig buss igjen, men har en annen dekor enn den hadde før.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/07/ob2011-09-07-163591bem.jpg)
KH 61582 i Nedre Strandgate, Drammen, 07.09.2011.
10. september tok jeg turen til Transport 2011 på Lillestrøm, hvor det ble mange bilder, men de viser jeg en annen plass, så jeg viser heller et bilde jeg tok ved stasjonen etterpå. Og ikke er det en buss engang, men en VW Polo, som faktisk er den bilmodellen jeg har rattet definitivt mest. UniBuss #22298 er mannskapsbil på Lillestrøm, og bærer jo faktisk selskapets design.
Bilens internnummer bekrefter forøvrig langt på vei det jeg hørte et rykte om for et par år siden, nemlig at UniBuss egentlig har internnummer med fem siffer. Altså i seriene 20xxx og 21xxx, mens alt internmateriell har 22xxx.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/10/ob2011-09-10-164118bem.jpg)
BD 58332 ved Lillestrøm bussterminal, 10.09.2011.
I september var det fullt opp med togerstatning igjen, for da var Vestfoldbanen stengt i søndre del på grunn av tilkobling av nytt spor, men en del av bussene gikk likevel til og fra Drammen for å få rutene til å gå opp. For en bussfotograf som meg var jo ikke det noe problem akkurat.
Ikke mange av bussene som kjørte for Veolia Transport Tur har blitt oppdatert med ny dekor for Boreal etter at Veolia solgte seg ut i mai, men Einar Sævareid Buss i Hommersåk sin Setra S416HDH har riktig dekor. Grunnen til det er nok i stor grad at det aldri har stått Veolia på den. Den ble levert ny som Sverre Haga #15, i selskapets nye svarte farge, men han byttet i 2011 oppdragsgiver, så den er nå Boreal Transport Tur #1515. Han var heldig som fikk beholde nummeret på bussen, til og med dobbelt.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/20/ob2011-09-20-164425bem.jpg)
KH 69856 hos Nettbuss i Drammen, 20.09.2011.
Jonckheere JHD122 skal det bare finnes fem av i Norge, så å finne to JHD122-410 ved siden av hverandre er ganske heldig. De er tilsynelatende ganske like, bortsett fra at en av dem har et skrubbsår i pannen, men historikken er helt forskjellig. DL91984 ble i 2008 levert til HMK, men gikk året etter tilbake til VDL. Den har siden da vært utleid til forskjellige, og var ifølge telefonnummeret i frontruta utleid til Kostøl Buss og Taxi i Nodeland da bildet ble tatt. DL86544 er like gammel og har siden den var ny tilhørt Langroa Invest AS i Levanger, som til vanlig kjører for Lenes Bussreiser.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/20/ob2011-09-20-164435bem.jpg)
DL 91984 og DL 86544 hos Nettbuss i Drammen, 20.09.2011.
Det har kun blitt levert to Setra S315GT i Norge, og denne er den eneste som fortsatt er i trafikk i landet. Den ble i slutten av 1997 levert til HMK, og havnet i 2007 hos Tungbilskolen Drammen. De hadde den fram til slutten av 2010 og i februar 2011 havnet den hos dagens eier, Frogn Ekspres Ruzhdi Ramadani i Drøbak.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/21/ob2011-09-21-164563bem.jpg)
KF 74623 på Bragernes torg, Drammen, 21.09.2011.
Den neste bussen har jeg vært på utkikk etter lenge, og endelig fant jeg den i Drammen. Acme Buss AS på Sola er eier av det som sannsynligvis er verdens eneste Jonckheere JSD134-510, altså 13,4m og 510 hk. Vi liker sånne spesialbestilte busser. :) Utifra telefonnummeret i vinduet kan jeg se at denne er #1578 i Sør-Vest Reiser/Boreal Transport Tur-systemet.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/27/ob2011-09-27-164771bem.jpg)
RK 28199 ved Drammen stasjon, 27.09.2011.
Ikke alle turbussene på besøk i Drammen den måneden var i forbindelse med buss for tog, for en ettermiddag fant jeg Firda Billag #2200 hos Nettbuss. Dette er den andre av de to Scania OmniExpress 360 med LK480EB de har. Den så vi under bygging da Rutebilhistorisk forening besøkte fabrikken i Lahti i september 2009, men dette var første gang jeg fikk anledning til å ta bilde av den.
(http://www.bergenga.no/foto/2011/09/28/ob2011-09-28-164861bem.jpg)
TV 78856 hos Nettbuss i Drammen, 28.09.2011.