Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bergenga skrivet 16 januari 2012, 21:36:56 PM

Titel: Årskavalkade 2011 - juli
Skrivet av: Bergenga skrivet 16 januari 2012, 21:36:56 PM
Juli

Første helgen i juli ble det faktisk en tur til Bergen igjen, men denne gangen gikk togturen uten problemer. En annen gul sak som har sagt takk for seg i løpet av året er Tide Buss #3603, som ble avregistrert i oktober. I det meste av landet har Carrus K204 City vært sjelden å se, men i Bergen har de hatt ganske mange.

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/02/ob2011-07-02-161188bem.jpg)
GA 10002 ved Bryggen i Bergen, 02.07.2011.


Jeg måtte jo ta en tur til der turbussene står, og der fant jeg Transport Kjøling Bergen AS sin Neoplan Starliner L. På bildet ble det en fin sammenligning av nytt tysk design mot gammelt fransk design, med en Citroën 2CV fra 1985. Bussen veier ganske nøyaktig 30 ganger så mye som bilen, men skal jeg tippe på hvem som slipper ut mest forurensning på vanlig kjøring så tror jeg nok det er franskmannen. Det går i hvert fall i bussens favør om man regner per sete.

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/02/ob2011-07-02-161284bem.jpg)
SU 77811 ved Lungegårdskaien, Bergen, 02.07.2011.


Tilbake i Drammen på mandagen og der fant jeg Nettbuss Østfold #17024, selve prototypen på relanseringen av Jonckheere Mistral 30. Modellen ble til fordi VDL i Norge ville ha en billig modell å tilby i den klassen. Fabrikken ville egentlig levere den gamle utgaven, men her stod de fast på at den måtte ha ny front. Det som er litt interessant er at mens denne er den eneste i Norge, er det solgt flere av dem i Danmark, blant annet til Nettbuss i Tylstrup.

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/04/ob2011-07-04-161376bem.jpg)
DN 49686 ved Drammen stasjon, 04.07.2011.


Under jazzfestivalen på Kongsberg var det mange ekstra arrangementer der folk ble sendt hit og dit i turbuss, og det var det blant annet Team Tour som stod for. Jan Såtvedt (eieren av Team Tour) var denne dagen koordinator for togerstatningen på Kongsberg stasjon, og etterpå skulle han og et par andre kjøre ansatte i FMC Technologies til et arrangement under festivalen. Jeg heiv meg med da de kjørte opp løypa og gjorde klar bussene, og på en parkeringsplass ved næringsparken fikk jeg bilde av "Syvende Far" og "Trollet".

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/07/ob2011-07-07-161449bem.jpg)
KH 68032 og KH 57114 i Gesellveien, Kongsberg, 07.07.2011.


16. juli gikk Sjøormløpet 2011 av stabelen, og da fikk jeg anledning til å fotografere den aller siste bussen som Bjørge Karosseri bygde i 1973 for Siljan Bil.

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/16/ob2011-07-16-161711bem.jpg)
ND 23345 ved Kviteseid kyrkje, 16.07.2011.


Suldal Billag var godt representert på østlandet i sommer, og en av dem var denne som bare fem måneder tidligere hadde skrapt oppi tunneltakene mellom Røldal og Seljestad, da noen stjal og fyllekjørte med tungbergeren den var satt klar på. Ellers har jo denne bussen en litt spesiell dekor med mange småbilder langs siden.

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/20/ob2011-07-20-161901bem.jpg)
SD 49135 hos Nettbuss i Drammen, 20.07.2011.


Jeg er redd det blir litt mange Neoplan (det plager vel ikke en viss person i Uppsala ;)), men jeg tar likevel med Unibuss Tur #323, tidligere Farmand Reiser, som ble innlemmet fra 1. juli. En Neoplan Cityliner L med byggenummer 6. I høst ble den visst lakkert i vanlig sølvgrå, og med Slottsfjellet som motiv på sidene, som de andre bussene i Vestfold-avdelingen har.

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/25/ob2011-07-25-162095bem.jpg)
LJ 31528 på Bragernes torg, Drammen, 25.07.2011.


Mens kjøringa for NSB sine tog er satt ut til andre, er derimot NSB-eide Nettbuss med på å kjøre for Flytoget, men de er egentlig innleid av UniBuss. Hovedgrunnen til det er nok at Flytoget stiller veldig strenge utslippskrav på bussene, og da må man jo stort sett hente det nyeste man har fra her og der. Foruten busser fra UniBuss Tur i Vestfold var det i den trafikken busser fra Nettbuss Østfold og fra Nettbuss Drammen. En av bussene var hentet inn fra Kongsberg, og det var Nettbuss Drammen #25479, som til vanlig går på Numedalsbussen mot Rødberg og Geilo. Også sjåførene som bemannet den var fra Kongsberg, og en av dem var Jean-Marie fra Senegal/Frankrike. Han kjører til vanlig lokalbusser på Kongsberg, men stortrivdes i denne sommerjobben når han fikk anledning til å kjøre Setra og ha så mange forskjellige passasjerer på litt andre veier enn han kjører til vanlig. Det er sjelden at jeg tar bilder av mennesker og busser samtidig, men han ville veldig gjerne at jeg skulle ta noen bilder av han ved bussen som han kunne ha å vise til familie.

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/25/ob2011-07-25-162116bem.jpg)
KH 62653 ved Drammen stasjon, 25.07.2011.


Ikke bare togene måtte legge om rutene i sommer. Helt fra påsken og til november var Tinnsjøveien stengt på grunn av arbeider i tunnelene. Rjukanekspressen måtte derfor gå om Hovinheia og til Kongsberg i stedet for Notodden. Rjukanekspressen har gått om Kongsberg før, men det var før de la ned direkterutene til Oslo og i stedet samarbeidet med TIMEkspressen. Mellom turene stod bussene parkert hos Nettbuss på Kongsberg.
Her er Tinn Billag #09 akkurat på vei til å parkere, med en sjåfør som alltid er like blid og hyggelig. :)

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/26/ob2011-07-26-162188bem.jpg)
PA 18830 hos Nettbuss på Kongsberg, 26.07.2011.


Som nevnt er det lite røde busser å finne i Drammen lenger, og dette bildet av Nettbuss Drammen #25039 er det siste bildet jeg har av rød buss i rute i byen. Bussen finnes ennå i selskapet, men går ikke lenger i rute inn mot Drammen.

(http://www.bergenga.no/foto/2011/07/27/ob2011-07-27-162255bem.jpg)
KF 84578 på Bragernes torg, Drammen, 27.07.2011.