Den 10:e och 11:e Januari var vi några tappra och förväntansfulla bussförare som skulle få testa på riktig halka på Monzta banan i Älvdalen.
[img<iframe title ="Preview" scrolling="no" marginheight="0" marginwidth="0" frameborder="0" width="320px" height="240px" style="padding:0;background-color:#fcfcfc;" src="https://skydrive.live.com/embed?cid=BA8545DA73CCF2AF&resid=BA8545DA73CCF2AF%21408&authkey=ABOYGR7abi2JWrw"></iframe>][/img]
Hehe....låter skoj. Berätta gärna hur det var :)
Riktigt kul. Fick testa bromsa, väja för hinder med full broms. Rätt intressant faktiskt att bromsa förfullt i 60 knyck på en "skridskobana".... väja för hinder i 50 knyck med full broms är även det intressant. Mest intressant var dock att väja för hinder och inte veta höger eller vänster med en buss med ABS som inte ville funka på framhjulen. Men, klarade mig från snödrivorna.... ;D
Fick ni testa skillnaden i bromssträcka med abs samt utan abs? Det är skrämmande vad mycket längre den blir med abs!
Inte riktigt, de som hade den bussen under de testet fick ju det. Vi roterade bussar 2 gånger men där jag testade undanmanöver var där vi hade testat att bromsa för fullt. Så klart det var skillnad speciellt då det bara var ABS fram som la av. Blev 45* bredsida rakt fram i ca 80 meter.... ;D
P.S ABS skulle funka men kom troligtvis snö i givarna. D.S
Såndär kurs vill jag också gå... Måste vara otroligt nyttig kunskap.
Det var det. Speciellt att prova en buss utan ABS. Helt plötsligt står man där när det händer något och det visar sig att ABS inte fungerar som den ska. Inte för att man ska klara det nu men man kanske gör det något bättre. Har i alla fall erfarenheten. Bromstestet rakt fram var också det väldigt intressant. Ca 50 km/h och is gör en bromsträcka på ca 80 meter!!!!! Det tål att tänka på......
Min erfarenhet är att ABS på bussar är mer trasig än fungerande, kanske är som du säger att givarna inte tål snö. ::) ;D
Citat från: Robert T skrivet 17 januari 2012, 18:27:16 PM
Min erfarenhet är att ABS på bussar är mer trasig än fungerande, kanske är som du säger att givarna inte tål snö. ::) ;D
Kan jag aldrig tro!!,däremot brukar givarna ärga fast sen nöts dom sönder om man inte smörjer in dom ordentligt med det medföljande fettet,sen skadar det inte att röra på dom med en tång vid servicearna heller.Är iallafall det som jag upplevt som största problemet iallafall på volvo.
Citat från: j-a skrivet 17 januari 2012, 21:51:01 PM
Kan jag aldrig tro!!,däremot brukar givarna ärga fast sen nöts dom sönder om man inte smörjer in dom ordentligt med det medföljande fettet,sen skadar det inte att röra på dom med en tång vid servicearna heller.Är iallafall det som jag upplevt som största problemet iallafall på volvo.
Är det inte en fördel att givarna sitter fast? På personbilar brukar dom ju sitta väldigt fast och fungera mycket bra trots detta.
Citat från: Robert T skrivet 17 januari 2012, 22:02:16 PM
Är det inte en fördel att givarna sitter fast? På personbilar brukar dom ju sitta väldigt fast och fungera mycket bra trots detta.
Dom ska kunna röra sig lite,annars nöts dom sönder mot tandhjulet,har bytt åtskilliga sådana under åren ;)
Citat från: j-a skrivet 17 januari 2012, 22:09:54 PM
Dom ska kunna röra sig lite,annars nöts dom sönder mot tandhjulet,har bytt åtskilliga sådana under åren ;)
Låter helt bakvänt. En givare ska ju sitta fast för att inte gå emot eller för långt från tandhjulet?