Ibland kan det bli trångt med kolla här.
http://www.youtube.com/watch?v=6aDXMWUgGL4&lc=O4S-e6aLhzU-rF6Bow0Ir-_FXtDQwwF0w8c-tdDTHqE&context=G2de7534FAAAAAAAAGAA&feature=g-all-c
Dumt planerat är det minsta man kan säga om denna vändplats.
Så där ser det dagligen ut i Uppsala och dess "kransbyar".
Nåt fel i huvet har han ju som inte ens kan backa 2 meter när ytan inte räcker till.
Jag hade aldrig backat om jag suttit i bilen, däremot hade jag klivit ur och hjälpt den
inkompetenta föraren att backa bussen.
MartinMartin
Hade du betalat eventuella böter som bussföraren skulle kunna råka ut för om någon tjänsteman från företaget sett det hela?
Det finns många utländska bussföretag som har hårdare koll på sina förare än vad de svenska har t.ex.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 13 januari 2012, 08:44:02 AM
MartinMartin
Hade du betalat eventuella böter som bussföraren skulle kunna råka ut för om någon tjänsteman från företaget sett det hela?
Det finns många utländska bussföretag som har hårdare koll på sina förare än vad de svenska har t.ex.
/Lennart
Har dom regler som förbjuder backning så hade dom väl fått lösa det bäst dom vill.
Jag är allergisk mot folk som kör så där och bara förutsätter att alla andra ska rätta in sig i ledet bara för att
man har ett stort fordon och ger sig på en sväng man inte klarar av.
Jag hade iallfall inte backat min bil.
Citat från: MartinMartin skrivet 13 januari 2012, 09:58:58 AM
Har dom regler som förbjuder backning så hade dom väl fått lösa det bäst dom vill.
Jag är allergisk mot folk som kör så där och bara förutsätter att alla andra ska rätta in sig i ledet bara för att
man har ett stort fordon och ger sig på en sväng man inte klarar av.
Jag hade iallfall inte backat min bil.
Ja vissa korsningar i Uppsala är man tvungen att gå över i mötande körfält.
Då är man tacksam över dom som är snälla och stannar så jag kan komma fram och dom flesta brukar backa om det blir tajt. Eftersom det är lättare att backa med en bil än en buss.
Sen möter man sådana som dig som håller på sin rätt hela tiden och inte backar. Då blir man lite irriterad.
Jag förutsätter att du inte kör buss? Har jag rätt?
Jag har absolut inget problem med att backa om ett stort fordon behöver plats eftersom jag vet att ibland blir det så att man är tvungen att gå över mittlinjen.
Ska man hålla på sin rätt hela tiden i trafiken så blir det inge bra. Man måste vara lite flexibel för att trafiken ska flyta på.
Jag hoppas jag inte möter dig i en sådan situation för jag skulle faktiskt inte heller backa även om det är jag som har gjort "felet".
För dig med bilen tar det 2 sekunder att backa för att skapa en tillräckligt stor lucka för att det stora fordonet ska komma fram.
Martin kör buss, i Stockholm så han vet nog vad det handlar om
Känns som att det är klart mer trafiksäkert och smidigt att personbilen backar 1 meter än att bussen backar, på övergångsstället, mot korsningen. Fast ännu mer säkert hade nog varit om chaffisen väntat tills det faktiskt fanns plats.
Men... Att, som föreslagits här, lämna bilen mitt i gatan för att gå ur och vinka åt (skälla på?) busschaffisen tar både längre tid och känns i sammanhanget rätt fånigt. Att hålla på sin rätt brukar sällan sluta väl i trafiken. Personligen klarar iaf mitt ego att jag backar 1 meter med min privatbil även om det inte är jag som gjort "fel". Livet går vidare ändå.
Men, ja... Det ser ut att vara en idiotisk vändplats...
//Danne
Är det bara jag, eller ser bussen ut att ha lite dålig vändradie också?
Håller man benhårt på sin rätt och varken vill samverka eller ha förståelse för andra fordonstyper och trafikslag bör man inte vara ute i trafiken. Medtrafikanter gör misstag. Planerare bygger ibland dåliga trånga korsningar. Det är bara att lära sig att vara lite smidig.
Lastbils- och bussförare har inte mer rättigheter än bilister. Men som bilist måste man förstå att stora fordon tar mer plats än en personbil, och därför har färre alternativ framför allt när det gäller manövrering och att "komma sig undan". Låser bilisten fast en buss pga sin "rättighet" slutar det oftast med att allt stannar, och även bilisten själv blir inlåst. Är det värt det?
Jag är inte alls nån som mosar mig fram och tror att jag är felfri på nåt vis och jag kan säga att jag är en av få chaufförer som ALDRIG
använder tutan eller blinkar för att påpeka så fort nån gjort ett fel men om ni tittar på klippet igen så tycker åtminstonde jag att det hela
luktar stressat och dåligt körsätt och det finns ju god marginal att skicka i backen och glida tillbaka efter att han missbedömmt ytan han behöver,
och är det så att han inte missbedömt utan tycker att man ska köra så här så får han väl göra det då, jag sa bara att stod jag där så skulle jag inte backa
när han kommer som skjuten ur en kanon, håller för långt till höger och klättrar över trottoaren.
MartinMartin
kolla en gång till på videon så skall du se att föraren stannar och står still innan svängen fullföljs.
Den mötande bilen har dessutom lämnat plats för att bussen skall komma runt minus två (2) decimeter.
Ditt tankesätt skapar bara irritation i trafiken vilket vi inte behöver mer av.
Kör själv både buss och lastbil sedan -83 bland annat på Råsta
Mushkot
Det ser ut som normal vändradie när jag tittade
/Lennart
Jag hade inte kommit med den farten utan planerat svängen och hade inte behövt att bilen backat.
Ni får anse vad ni vill, men jag tycker inte att medtrafikanterna ska behöva justera
ett aggressivt körsätt. Jag lämnar härmed denna diskution.
Tråkigt sätt du tänkre på MartinMartin när jag tog busskort fick vi lära oss att undvika backa bussen då folk har en tendens att köra ända upp i baken på busssen och då ser man inte vad som är baom när man lägger in backen. I detta fall är det snabbaste och smidigaste att bilen backar ..
Ett stort tungt fordon med tända backljus (och backvarningssignal) drar nästan till sig gående och bilister som ställer sig bakom det, så nära det kan. Vad detta fenomen beror på vet jag dock inte.