Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Fredde skrivet 10 januari 2012, 16:43:21 PM

Titel: Djupfryst...
Skrivet av: Fredde skrivet 10 januari 2012, 16:43:21 PM
En något avklädd och djupfryst Nobina 5676.... I väntan på omlackering eller reservdelsbuss..?

(http://i293.photobucket.com/albums/mm55/Fredde_J/CIMG2994.jpg)
Nobina 5676 hos Busmarket, Huddinge 2012-01-10.

Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Robert T skrivet 10 januari 2012, 16:46:15 PM
Man demonterar aldrig en buss så där för att lacka. Den ska till skrot och är plockad av alla delar värda att spara.
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Mikey skrivet 10 januari 2012, 17:00:23 PM
Har det hänt något särskilt med vagnen som gör att den demonteras? Annars är det synd om en så fin och relativt ny buss...
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: MrX skrivet 10 januari 2012, 17:17:35 PM
Citat från: Mikey skrivet 10 januari 2012, 17:00:23 PM
Har det hänt något särskilt med vagnen som gör att den demonteras? Annars är det synd om en så fin och relativt ny buss...

Tyvärr var de inte så fina mot slutet, de har ju rullat på 172 dygnet runt sedan leverans så de har sett bättre dagar. Det är förmodligen billigare att skrota än renovera hela eländet
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Cero skrivet 10 januari 2012, 19:42:43 PM
Citat från: MrX skrivet 10 januari 2012, 17:17:35 PM
Tyvärr var de inte så fina mot slutet, de har ju rullat på 172 dygnet runt sedan leverans så de har sett bättre dagar. Det är förmodligen billigare att skrota än renovera hela eländet

Enligt CBR har den gått runt 700000 km under åtta år. Mycket eller lite? Det känns ju som att man inte skött dessa vagnar speciellt omsorgsfullt. Med rätt omvårdnad borde den klara längre tid. Däremot kanske marknaden för normalgolvare är begränsad, vilket gör att dessa skrotas ut i förtid.

Som jämförelse har Keolis 6966 har gjort runt 1000000 km under 15 år och Keolis 5313 (tog en ur högen) enligt CBR gjort drygt 600000 km under 13 år. Något mindre kilometeruttag per år alltså men den senare är ju en Omnicity som anses ha dålig kvalitet och har gått i tung trafik på 4:an. Ändå rullar de på. Har de fått bättre omvårdnad?
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Mikey skrivet 10 januari 2012, 20:00:32 PM
Citat från: Cero skrivet 10 januari 2012, 19:42:43 PM
Enligt CBR har den gått runt 700000 km under åtta år. Mycket eller lite? Det känns ju som att man inte skött dessa vagnar speciellt omsorgsfullt. Med rätt omvårdnad borde den klara längre tid. Däremot kanske marknaden för normalgolvare är begränsad, vilket gör att dessa skrotas ut i förtid.

Som jämförelse har Keolis 6966 har gjort runt 1000000 km under 15 år och Keolis 5313 (tog en ur högen) enligt CBR gjort drygt 600000 km under 13 år. Något mindre kilometeruttag per år alltså men den senare är ju en Omnicity som anses ha dålig kvalitet och har gått i tung trafik på 4:an. Ändå rullar de på. Har de fått bättre omvårdnad?

Säker att mätarna inte snurrat runt? När jag snabbt sökte på en slumpmässigt utvald OmniLink från 2006 (XLK396) så står det att den gjort drygt 55 400 mil (554 000km), och de uppgifterna är från när bussen var 5 år gammal...
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Fredde skrivet 10 januari 2012, 20:24:41 PM
Citat från: Cero skrivet 10 januari 2012, 19:42:43 PM
Som jämförelse har Keolis 6966 har gjort runt 1000000 km under 15 år och Keolis 5313 (tog en ur högen) enligt CBR gjort drygt 600000 km under 13 år. Något mindre kilometeruttag per år alltså men den senare är ju en Omnicity som anses ha dålig kvalitet och har gått i tung trafik på 4:an. Ändå rullar de på. Har de fått bättre omvårdnad?

Och Keolis 6649 (SL-blå B9S från 2005) hade i somras passerat 100.000 mil. Hur mycket den har rullat idag vet jag dock inte... Kanske den enda B9S i landet som mätaren har snurrat runt på?

Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Cero skrivet 10 januari 2012, 20:53:47 PM
Citat från: Mikey skrivet 10 januari 2012, 20:00:32 PM
Säker att mätarna inte snurrat runt? När jag snabbt sökte på en slumpmässigt utvald OmniLink från 2006 (XLK396) så står det att den gjort drygt 55 400 mil (554 000km), och de uppgifterna är från när bussen var 5 år gammal...

Det är mycket möjligt att de snurrat runt. Hela sanningen finns ju inte på CBR. Dock känns inte det aktuella vraket moget för skroten om man bara ser till kilometertalet (för jag har svårt att tro att 5676 mätare har hunnit varvet runt).
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Omnilasse skrivet 11 januari 2012, 09:39:05 AM
Citat från: Cero skrivet 10 januari 2012, 20:53:47 PM
Det är mycket möjligt att de snurrat runt. Hela sanningen finns ju inte på CBR. Dock känns inte det aktuella vraket moget för skroten om man bara ser till kilometertalet (för jag har svårt att tro att 5676 mätare har hunnit varvet runt).

Fast vi får inte glömma att det blir många kilometrar per varv på 172:an. I innerstad blir det ju inte så många km per timme som ute i en förort. Utan att kontrollera med linjemätningen,  så torde ett varv på sträckan innebära ungefär 60 km. Säg att bussen i genomsnittt på vardag går i trafik 15 timmar - och att ett varv tar i genomsnitt 1,5 timme, då blir det 600 km per dygn, alltså 168 000 km per år (räknat på 280 - helgtrafiken är ju betydligt mindre på 172:an). På de 9 år som bussen varit i trafik borde den alltså då ha gått ungefär  1 500 000 km, alltså ganska nära vad mätaren hamnar på om den gått varvet runt. Det är alltså betydligt mer realistiskt att den skall ha varvat, än att den inte har gjort det.

En normalbuss i Sverige i linjetrafik räknar man med går ungefär 60 000 km per år. Generellt för Stockholm sydväst ligger bussutnyttjandet dock något högre och generellt för blåbussar (som ofta har bättre trafikutbud i mellantrafiktid), ligger nyttjandegraden än högre.

Edit: såg att jag råkat räkna med 1,5 timme för ett varv - något lågt 2,25 borde det ligga på ungefär i snitt - men det ändrar dock inte slutsatsen i stort.
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 januari 2012, 14:38:20 PM
Citat från: MrX skrivet 10 januari 2012, 17:17:35 PM
Tyvärr var de inte så fina mot slutet, de har ju rullat på 172 dygnet runt sedan leverans så de har sett bättre dagar. Det är förmodligen billigare att skrota än renovera hela eländet

På det sätt bussarna sköttes i Botkyrka är det inte undra på det blir skrot...
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 11 januari 2012, 16:05:59 PM
På Täbygaraget är det inte alls ovanligt med bussar där mätaren slagit runt och börjat om.
Framför allt de blå som rullat mycket på 670 gör väldigt många mil på en dag.
/J

PS På tal om utnyttjande så räknade jag förra vintern ut att snittutnyttjandet på en X2 (X2000-tåg för de oinsatta  :) ) var precis under 150 mil/dag.
Den X2 som gått längst, X2 2001 har i detta nu rullat 665.200 mil DS
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Nico skrivet 11 januari 2012, 20:46:20 PM
Sen ska man kanske enbart se till kilometeruttaget i sig. En buss som ganska frekvent, och med en varierande viktfördelning och ett otal olika förare, ska starta och stanna slits ju på ett annat vis än t.ex. en personbil som gått lika långt.
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Ersa skrivet 11 januari 2012, 21:13:43 PM
Man ska verkligen inte stirra sig blind på miltalet.

Den 11 år gamla Vegan Nobina 2200 (fd. Keolis 5759) anges ha rullat "466831 km" nov 2011, vilket torde utläsas som drygt 147 000 mil idag. Och de fungerar väldigt bra än idag med tanke på miltalet. Vegorna är i stort sett samma skick än de ett år yngre 8500:orna som idag bara rullat kring 65 000 mil, dock på betydligt "hårdare" trafik runtom Botkyrka.

Som när man ska köpa bil. Långmilare som gått många mil med varm motor, eller kortmilare som ofta är kallstartad? Vad är bäst? Svårt att veta!
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: Optimal skrivet 11 januari 2012, 22:22:50 PM
Finns några 53xx Omnicity som rullar 74-76000 mil med originalmotorn. Dom nya gas MAN har idag rullat mellan 2200-2600 mil. Dom är ju ändå bara några månader gamla. Körde häromdan en MaxCi som passerade 97000 mil på valhallavägen =).
Titel: SV: Djupfryst...
Skrivet av: J0han skrivet 12 januari 2012, 07:47:42 AM
Citat från: Ersa skrivet 11 januari 2012, 21:13:43 PM
Man ska verkligen inte stirra sig blind på miltalet.

Den 11 år gamla Vegan Nobina 2200 (fd. Keolis 5759) anges ha rullat "466831 km" nov 2011, vilket torde utläsas som drygt 147 000 mil idag. Och de fungerar väldigt bra än idag med tanke på miltalet. Vegorna är i stort sett samma skick än de ett år yngre 8500:orna som idag bara rullat kring 65 000 mil, dock på betydligt "hårdare" trafik runtom Botkyrka.

Som när man ska köpa bil. Långmilare som gått många mil med varm motor, eller kortmilare som ofta är kallstartad? Vad är bäst? Svårt att veta!

Enligt försäljaren i Tallin hade dessa bussar trippat 260 000mil (kan tyvärr inte länka då dom har sålt bussarna)

Edit: Hittade en Cached sida från Google http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.mascus.com/Transportation/Used-Coach/Volvo-B10BLE-70B-Carrus-Vega/hsdf3tcp.html (http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:http://www.mascus.com/Transportation/Used-Coach/Volvo-B10BLE-70B-Carrus-Vega/hsdf3tcp.html)
Fast dom kan ju ha ändrat om till miles?