Såg i eftermiddags den något udda bussutsättningen Mercedes Citaro på SkåneExpress 9 från Ängelholm till Hässleholm, avgången klockan 15. Nobina 4988 körde denna tur. Brist på bussar med rätt standard en lördag? Samtidigt stod en Neoplan inne på depån i Ängelholm, men den kanske skulle rulla senare. Eller så ville man inte kludda med ett bussbyte som behöver återställas under helgen, vitet kanske är billigare?
Dock har jag själv varit med om att det kan bli bussproblem under en helg trots den ringa trafiken. Är inte verkstaden bemannad så... En söndag för ett antal år sedan skulle jag köra två varv på SkEx5 mellan Lund och Simrishamn. Ingen av de ordinarie vagnarna ville starta (217x) så det blev att ta reservvagnen 2053. Denna kokade i slutat på första varvet så till andra varvet tog jag helt sonika det bästa som fanns tillgängligt, nämligen 2567 (en Volvo B10BLE-70B av - då - nyare årsmodell, måste ha varit 2001 eller 2002). Ingen toalett men väl lågentré... ;-)
Konstigt att dra på sig vite för en sådan sak, känns osannolikt att det skulle vara fordonsbrist på helgen.
Citat från: Peter L skrivet 07 januari 2012, 22:06:46 PM
Såg i eftermiddags den något udda bussutsättningen Mercedes Citaro på SkåneExpress 9 från Ängelholm till Hässleholm, avgången klockan 15. Nobina 4988 körde denna tur. Brist på bussar med rätt standard en lördag? Samtidigt stod en Neoplan inne på depån i Ängelholm, men den kanske skulle rulla senare. Eller så ville man inte kludda med ett bussbyte som behöver återställas under helgen, vitet kanske är billigare?
4988 tillhör Hässleholm, det kan vara så att 5205 fick något akut problem.
Citat från: Jan skrivet 08 januari 2012, 09:14:19 AM
4988 tillhör Hässleholm, det kan vara så att 5205 fick något akut problem.
Är det deras gamla star 302? Den stod inne på volvos verkstad i torsdags för termostatbyte. Kan kanske blivit komplikationer i samband med detta?
Citat från: Jan skrivet 08 januari 2012, 09:14:19 AM
4988 tillhör Hässleholm, det kan vara så att 5205 fick något akut problem.
Jo, jag förstod att 4988 hör hemma i Hässleholm och därmed skulle hem igen. Man tar alltså hellre vite än byter buss i Ängelholm? Eller ska deras buss också ut och rulla? Har man alltså "bara" 1 buss med rätt standard i Hässkeholm? Skånetrafiken kanske t.o.m. accepterar reservbuss av annan typ = inget vite?
Dessutom har KarlssonBuss kört väldigt mycket med sina Scalor på SkåneExpressen 9 den senaste tiden
Citat från: Peter L skrivet 08 januari 2012, 17:01:20 PM
Jo, jag förstod att 4988 hör hemma i Hässleholm och därmed skulle hem igen. Man tar alltså hellre vite än byter buss i Ängelholm? Eller ska deras buss också ut och rulla? Har man alltså "bara" 1 buss med rätt standard i Hässkeholm? Skånetrafiken kanske t.o.m. accepterar reservbuss av annan typ = inget vite?
Vissa kortare turer i förra tabellen var lågentré, stod tom i tidtabellen. Hur det är i nuvarande tabellen vet jag dock ej.
Citat från: Peter L skrivet 08 januari 2012, 17:01:20 PMSkånetrafiken kanske t.o.m. accepterar reservbuss av annan typ = inget vite?
Nej
Citat från: Peter L skrivet 08 januari 2012, 17:01:20 PM
Skånetrafiken kanske t.o.m. accepterar reservbuss av annan typ = inget vite?
Det beror på vad som är skivit i ursprungsavtalet. Tillkommande trafik kan köras med annat fordon om parterna är med på det.
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 08 januari 2012, 20:28:03 PM
Dessutom har KarlssonBuss kört väldigt mycket med sina Scalor på SkåneExpressen 9 den senaste tiden
Det är pga att det är något kylproblem på OmniExpressen.