Alla tre är Scania CR111:or från 1978:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5306171Grd-Bs.jpg?t=1325709969)
KGD 316 - SL H59 5306
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5424171Blommbv-B.jpg?t=1325709969)
KFY 024 - SL H59 5424
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5427171bg-B.jpg?t=1325709969)
KFY 407 - SL H59 5427
Det har kanske redan diskuterats tidigare i en annan tråd här men vad är skillnaden mellan H59 och H59A?
Såvitt jag kan minnas så var alla levererad som H59.
Vad har ändrats sedan tekniskt och när var det?
Tack på förhand för ditt svar.
Hälsningar från Wien
Markus
Ändringarna var väl bl a elgas och förbättrad motorventilation? Ombyggda bussar blev H59A
Det där är snygga bussar det.
Och hyrauliska kylfläcktar istället för dom eländiga elfläcktarna. Frågan är om det är H59A på bilderna har för mig att bulan på taket försvan på A-vagnarna i och med den nya motorventilationen som blev likt CR112 i sidomotorluckorna? Åtminstonde 5427 har bulan kvar?
MVH John
Ombyggnaden av H59-59A pågick mellan åren 1984-87. 5424 byggdes om till elgas först hösten 1987, och omlitterades H59A. Samma vagn - alltså 5424 var en av de tretton H59:or som byggdes 1978 på AMS-bidrag av Scania för att trygga sysselsättningen. För övrigt - mycket trevliga bilder!
/Peter
Trevligt!
- Gröndalsvägen utan dagens "Heavy Rail"-infrastruktur ovan spårkant :D
- Skolbyggnaden "Slottet" (Blommensbergsskolan)
- Bakom 5427 skymtar den då nedlagda kvartersbion "Tärnan" vid Fågeltorget
samt förstås en fin busstyp.
/Gunnar
Mycket fina bilder på en trevlig busstyp. Som Peter skrev pågick ombyggnaden till H59A under flera år och vid fototillfället är alla bussarna H59, men blev några år senare H59A. Av de H59 som levererades 1978 (5288-5310,5416-5428) blev alla utom 5288 och 5302 (krock 1987) ombyggda till H59A. Eftersom alla de avbildade bussarna tillhörde Söderhallen förmodar jag att det handlar om en tillfällig insats i Hammarby för trafikanträkning (ATR), som dessa bussar var utrustade med. 5424 finns kvar hos Spårvägssällskapet.
Hälsningar
Christian B
Citat från: christian berg skrivet 05 januari 2012, 09:06:37 AM
Mycket fina bilder på en trevlig busstyp. Som Peter skrev pågick ombyggnaden till H59A under flera år och vid fototillfället är alla bussarna H59, men blev några år senare H59A. Av de H59 som levererades 1978 (5288-5310,5416-5428) blev alla utom 5288 och 5302 (krock 1987) ombyggda till H59A. Eftersom alla de avbildade bussarna tillhörde Söderhallen förmodar jag att det handlar om en tillfällig insats i Hammarby för trafikanträkning (ATR), som dessa bussar var utrustade med. 5424 finns kvar hos Spårvägssällskapet.
Hälsningar
Christian B
Hej,
Tack för de mycket trevliga bilderna! Ja, det borde handla om tillfälliga insatser för Hammarby.
Hammarby har väl endast haft H59:orna 4996-5005, 5262-5270 och 5281-5288?
Gjorde det lätt för mig och tog uppgifterna ur SvOf skrift nr 3T (utgiven 1987) utan att tänka på att ombyggnaden till H59A ännu pågick för fullt. Tur att det finns kalenderbitare också!
Mvh /H.
Jo, kalenderbitare kan ju göra en insats ibland ,men det viktigaste och roligaste är fotograferna som lägger ut alla trevliga och intressanta bilder här på forumet!
För kalenderbitarna kan ju tilläggas att även H59 5258-61 funnits till och från i Hammarby och ett flertal udda vagnar under kortare perioder.
Hälsningar
Christian B
Tack för detaljerad information.
Elgas - det var en tidig alternativt bränsle?
Vad jag kan inte tänka på det?
Tack och hälsningar
Markus
Citat från: SL i Wien skrivet 05 januari 2012, 19:16:01 PM
Tack för detaljerad information.
Elgas - det var en tidig alternativt bränsle?
Vad jag kan inte tänka på det?
Tack och hälsningar
Markus
Gasen var tidigare tryckluftsmanövrerad, men efter modifieringen gick man över till elektrisk manövrering. Motorn gick dock på diesel som förut, så miljövinsten var inte så stor ;)
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 januari 2012, 19:56:53 PM
Gasen var tidigare tryckluftsmanövrerad, men efter modifieringen gick man över till elektrisk manövrering. Motorn gick dock på diesel som förut, så miljövinsten var inte så stor ;)
Tack, då vet jag det nu. :)
Markus
Helt klar att det är viktigast att dessa underbara bilder kommer fram till allas njutning :) Dessa H59 måste nästa ha varit den mest omtyckta innerstads vagn som har funnits. Det är inte många som har fått bruka dessa i trafik som har något negativt att säga om dessa. Hornsberg drog den stora nitlotten som fick H50. ;)
MVH John.
Härliga bilder som vanligt från Hasse .. och på nått sätt "det var bättre förr" :D