Hej! Dessa skulle väl kommit under hösten tillsammans/ i samband med 421-427 vad jag förstått.
Någon som vet status på leveransen eller blir den inte av?
Citat från: Bese001 skrivet 04 januari 2012, 21:31:44 PM
Hej! Dessa skulle väl kommit under hösten tillsammans/ i samband med 421-427 vad jag förstått.
Någon som vet status på leveransen eller blir den inte av?
Dom skulle inte ha kommit tillsammans med 421-427 utan levereras separat. Dom kommer troligtvis i mitt av månaden enligt det senaste jag har hört.
Dessa kommer att ersätta 270-276.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 04 januari 2012, 21:39:01 PM
Dessa kommer att ersätta 270-276.
//Niclas
Ja va härligt. :)
Blir vi av med dom. :)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Citat från: Björn Ax skrivet 04 januari 2012, 22:12:28 PM
Ja va härligt. :)
Blir vi av med dom. :)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja, äntligen som Gert brukar säga ;D
//Niclas
Tråkigt tråkigt. Får man ta och åka, filma och fotografera 270-vagnar som tusan nu innan de försvinner. En busstyp att sakna.
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 04 januari 2012, 23:49:32 PMEn busstyp att sakna.
//Jacob
Inte att köra i alla fall ;)
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 januari 2012, 00:52:06 AM
Inte att köra i alla fall ;)
//Niclas
Vad är fel på dem 270-276? Det är bättre 260-269 än 270-276?
Hur bra med 101-104?
// Ch buss
Citat från: Björn Ax skrivet 04 januari 2012, 22:12:28 PM
Ja va härligt. :)
Blir vi av med dom. :)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja, det är bäst du tar bilder på dem innan bli för sent ;D
// Ch buss
Citat från: ch buss skrivet 05 januari 2012, 09:16:30 AM
Vad är fel på dem 270-276? Det är bättre 260-269 än 270-276?
Hur bra med 101-104?
// Ch buss
Båda serierna 260-269 o 270-276 har alltid varit en massa problem med och tungjobbade. Speciellt dom sista 5 åren har dom varit väldigt slitna i ledkolvarna så dom har glappat en hel del med en massa knyck och ryck när man svängt med dom.
101-104 tillhör en helt anna generation av bussar när det gäller både ledkonstruktion och chassisättning.
//Niclas
En A23 sågs på E6 norrut utanför Malmö tidigare i veckan i GUB-grönt så de kan nog finnas hos MAN i Stockholm.
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 januari 2012, 11:14:09 AM
Båda serierna 260-269 o 270-276 har alltid varit en massa problem med och tungjobbade. Speciellt dom sista 5 åren har dom varit väldigt slitna i ledkolvarna så dom har glappat en hel del med en massa knyck och ryck när man svängt med dom.
101-104 tillhör en helt anna generation av bussar när det gäller både ledkonstruktion och chassisättning.
//Niclas
Okej. Hoppas MAN är bättre än dem.
// Ch buss
Citat från: Walter link=topic=50319.msg366306#msg366306 date=13257749
16
En A23 sågs på E6 norrut utanför Malmö tidigare i veckan i GUB-grönt så de kan nog finnas hos MAN i Stockholm.
Trevligt att veta. Tackar för det.
Citat från: ch buss skrivet 05 januari 2012, 15:53:53 PM
Okej. Hoppas MAN är bättre än dem.
// Ch buss
Dom är mycket stabilare att köra och inte samma problem med leden som Neoplaner:na fick ganska snabbt. Men dom har andra problem med eletroniken istället.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 januari 2012, 16:16:25 PM
Dom är mycket stabilare att köra och inte samma problem med leden som Neoplaner:na fick ganska snabbt. Men dom har andra problem med eletroniken istället.
//Niclas
Vet du när resten av 105-112 ska fixas som man inte får full gas på fast man trycker ner gaspedalen i botten (kickdown saknas)? Är det 109 och en till som det är åtgärdat på, men resten då? ???
Citat från: Mikko skrivet 05 januari 2012, 17:04:17 PM
Vet du när resten av 105-112 ska fixas som man inte får full gas på fast man trycker ner gaspedalen i botten (kickdown saknas)? Är det 109 och en till som det är åtgärdat på, men resten då? ???
Du menar att dom är trötta? Det är turbon som inte laddar ordentligt. Man skall troligtvis prova med ett nytt typ av växellådasprogram får att se om man kan få fart på dom. Tror att det var 109 som man skulle prova det på.
Annars är det 112 som går riktigt bra av dessa ända sen man fick iordning på sensorproblemet i bromspedalen. På den laddar turbon fullt nästan från botten ;D
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 05 januari 2012, 21:06:58 PM
Du menar att dom är trötta? Det är turbon som inte laddar ordentligt. Man skall troligtvis prova med ett nytt typ av växellådasprogram får att se om man kan få fart på dom. Tror att det var 109 som man skulle prova det på.
Annars är det 112 som går riktigt bra av dessa ända sen man fick iordning på sensorproblemet i bromspedalen. På den laddar turbon fullt nästan från botten ;D
//Niclas
Det andra vagnen kanske är 112 som du skriver. De varvar iaf upp till 1900 rpm innan de växlar upp. :)
Har också märkt i displayen att turbon inte laddar mer än till hälften och att motorerna varvar till about 1200-1300 rpm innan de växlar upp. Även fast högsta vridmomentet på dessa motorer ligger runt 1000 rpm känns de trötta. Jobbigt när man har fullt med passagerare i bussen och man ska t.ex upp för Carolina-backen från hpl Trädgårdsgatan... :-\
Om man inte trampar gasen i botten utan "smyger" med pedalen så orkar de bättre.
Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2012, 17:55:59 PM
Om man inte trampar gasen i botten utan "smyger" med pedalen så orkar de bättre.
Va kan man göra något annat än att trampa gasen i botten? ;P
Trodde det var det normala när man kör speciellt när det är halt.
Nej jag hoppas dom fixar detta. Dom är helt okej att köra men så sega.
Citat från: Björn Ax skrivet 07 januari 2012, 19:04:59 PM
Va kan man göra något annat än att trampa gasen i botten? ;P
Trodde det var det normala när man kör speciellt när det är halt.
Nej jag hoppas dom fixar detta. Dom är helt okej att köra men så sega.
Mjae alltså i normala fall när man vill ha mer gas så gasar man mer. Men det fungerar inte på de dära tingestarna. Utan man får smyga (troligen håller sig växellådan till ettan och tvåan då och där är den ju starkare!).
Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2012, 17:55:59 PM
Om man inte trampar gasen i botten utan "smyger" med pedalen så orkar de bättre.
Idag hade jag vagn 117 och provade denna "smygteknik" utan framgång. Det enda som hände var att jag blev tokig på den ännu sämre accelerationen. ;D
Det går inte att låsa lådan? Med knappar/reglage?
Citat från: bjorn_k skrivet 13 januari 2012, 20:07:03 PM
Det går inte att låsa lådan? Med knappar/reglage?
På växellägesvredet finns bara D-N-R.
Citat från: Mikko skrivet 13 januari 2012, 20:16:18 PM
På växellägesvredet finns bara D-N-R.
Usch då... :( men det funkade ju redan på BF76/111 så det borde ju gå att göra bättre...
Citat från: Mikko skrivet 13 januari 2012, 20:04:23 PM
Idag hade jag vagn 117 och provade denna "smygteknik" utan framgång. Det enda som hände var att jag blev tokig på den ännu sämre accelerationen. ;D
Man måste hitta exakt rätt läge. Och det händer i princip bara när man försöker smyga iväg från en hållplats!
Citat från: lil-sis skrivet 17 januari 2012, 16:52:15 PM
Man måste hitta exakt rätt läge. Och det händer i princip bara när man försöker smyga iväg från en hållplats!
Tydligen måste jag ha en "lärare" som visar hur man ska göra för mycket långsammare acceleration är svårt att få framkalla med min "smygteknik". Personligen skulle jag inte acceptera en sådan buss en dag om det vore min egen. :P
Do Not Resuscitate 8)
Jag skulle naturligtvis föredra om de accade som normala fordon, det kan vara viktigt när man lämnar hållplats på 70-väg eller ska korsa eller köra ut på en sådan väg, risken är ju stor att man hamnar ivägen, oavsett hur bra marginal man har när man börjar.
När kommer dem hit?
// Ch buss