(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Mh7sep63Web.jpg)
En H21 på den nyinrättade linje 139 till Bredäng inväntar vid ändhållplats Mälarhöjden i Hägersten 7 sep 1963.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 04 januari 2012, 18:32:36 PM
En H21 på den nyinrättade linje 139 till Bredäng inväntar vid ändhållplats Mälarhöjden i Hägersten 7 sep 1963.
Mvh Gunnar
****
Snygg bild som vanligt!
Noterar den väl angivna fotoplatsen ;)
Undrar varför jag själv inte var flitigare med kameran, men vet svaret. Det var annat som drog....
Undrar försynt, om inte årtalet ska vara 1964? Eller hade inflyttningen till Bredäng börjat, redan vid denna tidpunkt?
HJP
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/L139InfoWeb.jpg)
Citat från: HJP skrivet 05 januari 2012, 12:23:50 PM
Undrar varför jag själv inte var flitigare med kameran, men vet svaret. Det var annat som drog....
Undrar försynt, om inte årtalet ska vara 1964? Eller hade inflyttningen till Bredäng börjat, redan vid denna tidpunkt?
HJP
Det undrar jag också även om jag anar....
Tur att jag tillvaratog hplinfo ovan! Jag misstänkte nog att den skulle vara bra att ha runt 50 år senare....
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 05 januari 2012, 13:45:07 PM
Det undrar jag också även om jag anar....
Tur att jag tillvaratog hplinfo ovan! Jag misstänkte nog att den skulle vara bra att ha runt 50 år senare....
/Gunnar
****
Hmm. Inför ett sådant bevismaterial, är det bara att vika ner sig.
Mitt lilla tvivel förde iallafall med sig det goda, att jag fick se denna intressanta bild.
Tur att du plåtade OCH sparade :)
HJP
Fin bild och bra information. Jag har ett tag funderat just på hur 139:an vände i Mälarhöjden, och här fick jag svaren. Tack Gunnar!
Jag kan inte låta bli att tycka att det verkar rätt opraktiskt att ta sig runt via Hökarvägen - Slättgårdsvägen och sen 2 minuter senare vara framme vid utgångspunkten igen (om man nu hade påstigning och avstigning vid samma hållplats). Eller kan det ha funnits en till hållplats i närheten, t ex utanför nuvarande t-banestationen eller i början på backen på Mälarhöjdsvägen? För nog borde det hänt både en och annan gång att spårvagnarna 13 och 16 kunde komma i klump, eller ska man säga halvklump, dvs någon minut efter varandra, så att snopna nybyggare på väg till Nybygget som just klivit ur sin B29:a i så fall skulle se 139:an blåsa förbi på andra sidan gatan. Så hög turtäthet kan man väl inte ha haft på 139:an heller så där i första början.
Fast kanske tänker jag fel, och detta var endast en avstigningshållplats, och påstigningen skedde i det läge jag beskriver ovan?
Funderade först om man kanske vänt ända bort runt Storsvängen. Lite lång slinga kanske, men det hade gett två bekväma omstigningshållplatser, som hämtade ur kollektivtrafikens skolbok.
Fanns det inte en hållplats på Slättgårdsvägen (i 135:ans läge?), nästa kom väl i höjd med Ugglemossvägen
Citat från: Mr G skrivet 05 januari 2012, 21:01:51 PM
Fin bild och bra information. Jag har ett tag funderat just på hur 139:an vände i Mälarhöjden, och här fick jag svaren. Tack Gunnar!
Jag kan inte låta bli att tycka att det verkar rätt opraktiskt att ta sig runt via Hökarvägen - Slättgårdsvägen och sen 2 minuter senare vara framme vid utgångspunkten igen (om man nu hade påstigning och avstigning vid samma hållplats). Eller kan det ha funnits en till hållplats i närheten, t ex utanför nuvarande t-banestationen eller i början på backen på Mälarhöjdsvägen? För nog borde det hänt både en och annan gång att spårvagnarna 13 och 16 kunde komma i klump, eller ska man säga halvklump, dvs någon minut efter varandra, så att snopna nybyggare på väg till Nybygget som just klivit ur sin B29:a i så fall skulle se 139:an blåsa förbi på andra sidan gatan. Så hög turtäthet kan man väl inte ha haft på 139:an heller så där i första början.
Fast kanske tänker jag fel, och detta var endast en avstigningshållplats, och påstigningen skedde i det läge jag beskriver ovan?
Funderade först om man kanske vänt ända bort runt Storsvängen. Lite lång slinga kanske, men det hade gett två bekväma omstigningshållplatser, som hämtade ur kollektivtrafikens skolbok.
Påstigningshpl för 139:an låg på Hägerstensvägen precis utanför det som sedan blev t-banenedgången och precis framför hpl för linje 161 mot Klubbacken. Faktiskt också precis utanför en liten fotoaffär som låg där (där jag blev fotograferad vid unga år!). Jag kommer väl ihåg det när man väntade i 161:an så undrade man dels vad linje 139 var för något, som då alltså stog framför 161:an, och dels undrade man vad Bredäng var för något.
En dag åkte jag och pappa en nyfikenhetssväng med 139:an till Bredäng. Helt plötsligt så vände Capitolen i ett ingemansland av lyftkranar och man undrade fortfarande när man kom tillbaka vad Bredäng var för något (och skulle bli!)!
Förmodligen så tänkte SS planerare som du vad det gällde slingans längd så jag kan tänka mig att bussen på fotot står på avstigningshpl också på Hägerstensvägen. "Tratten" man ser till höger i bild är plf-belysningen för spårvägen (kanske det t.o.m är ett vagnstak på en spårvagn som skymtar under "tratten". Vänthallen borde ligga längre till höger och plf-belysningen tror jag var vid bänken med hållplatsangivelsen längre fram). Jag antar att 139:an vände via Hökarvägen allt annat verkar ännu omständigare!
Mr H
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/L139TurlistaA.jpg)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/L139TurlistaB.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 05 januari 2012, 22:23:54 PM
Påstigningshpl för 139:an låg på Hägerstensvägen precis utanför det som sedan blev t-banenedgången och precis framför hpl för linje 161 mot Klubbacken. Faktiskt också precis utanför en liten fotoaffär som låg där (där jag blev fotograferad vid unga år!). Jag kommer väl ihåg det när man väntade i 161:an så undrade man dels vad linje 139 var för något, som då alltså stog framför 161:an, och dels undrade man vad Bredäng var för något.
Förmodligen så tänkte SS planerare som du vad det gällde slingans längd så jag kan tänka mig att bussen på fotot står på avstigningshpl också på Hägerstensvägen. "Tratten" man ser till höger i bild är plf-belysningen för spårvägen (kanske det t.o.m är ett vagnstak på en spårvagn som skymtar under "tratten". Vänthallen borde ligga längre till höger och plf-belysningen tror jag var vid bänken med hållplatsangivelsen längre fram). Jag antar att 139:an vände via Hökarvägen allt annat verkar ännu omständigare!
Mr H
Min minnesbild av linje 139:s (Mäh-Brä) ändhpl Mäh är att påhpl låg som bilden visar (eller några meter längre fram) vilket jag menar också styrkes av turlistan ovan. Detta iaf under 1963. Sent ankommande resenärer kunde kanske tas på vid hpl för linje 161 mot Klubbacken om föraren var snäll. Capitolen på denna första linje 139 gick som mest i 20 min trafik.
Sannolikt är det taket på en B29 som skymtar på bilden.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2012, 10:18:23 AM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/L139TurlistaA.jpg)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/L139TurlistaB.jpg)
Min minnesbild av linje 139:s (Mäh-Brä) ändhpl Mäh är att påhpl låg som bilden visar (eller några meter längre fram) vilket jag menar också styrkes av turlistan ovan. Detta iaf under 1963. Sent ankommande resenärer kunde kanske tas på vid hpl för linje 161 mot Klubbacken om föraren var snäll. Capitolen på denna första linje 139 gick som mest i 20 min trafik.
Sannolikt är det taket på en B29 som skymtar på bilden.
/Gunnar
Jag tycker att turlistan styrker att det fanns en avstigningshpl och en påstigningshållplats i Mälarhöjden men hur kan du dra slutsatsen av turlistan var de exakt låg efter körvägen? Min minnesbild är i alla fall att 139:an lastade framför 161:an utanför den blivande t-baneentrén och lämnade av där du tog din bild. Jag tycker som mr G att det skulle vara väldigt ologiskt om SS tvingade trafikanterna att åka runt med 139:an i hela vändsträckningen via Hökarvägen för att förmodligen sedan i alla fall få stanna för eftersläntare från spårvagnarna utanför t-baneentren. Så brukade inte SS tänka!
Naturligtvis så kan det ha varit på det sättet att 139:an kördes av en stadig förare som var förnuftig nog att köra fram och ställa sig från början där han i alla fall förmodligen fick stanna i ett senare läge! Kruxet är ju då att han formellt skulle ha avgått för tidigt från ändstationsläget och sådana individuella utsvävningar gillades nog inte på SS tid! Han kan ju i och för sig avgått i tid från ändhpl och i alla fall ställt sig vid den mest logiska påstigningen en stund ändå (även på linje 161 förekom det "oannonserade" hpl i det tidevarv när man satte service främst framförallt vid regnväder!) Men jag säger bara då att ve den vikarie som hamnar att köra 139:an och inte kände till detta.
Turlistan anger en körtid på 6 minuter för hela sträckan. Det känns i sig ganska så tufft men helt omöjligt tycker jag om man samtidigt ska räkna in i denna tid att ta en utflykt via Hökarvägen och tillbaka. Visserligen så finns det god vändtidsmarginal men SS brukade vara noggranna med den tider man angav.
Om jag anlände en lördag med 13/16 till Mälarhöjden och 139:an i sin 30-minuterstrafik var på väg genom sin vändslinga och passerade mitt framför nosen på mig utan att stanna och jag skulle tvingas vänta i 30 min innan samma buss kom tillbaka så skulle jag lätt bli sk-tförb-nnad!
Men på den här tiden inväntades anslutningarna så jag kan i och för sig tänka mig att en vagn som väntar på en försenad anslutning fördriver tiden med att köra runt och ställa upp utanför den blivande t-baneentren.
En lustighet turlistan visar är behandlingen av blockbiljetterna! På 139:an skulle tydligen markeringen ske i
biljettnummerrutan!Det upphör aldrig att förvåna mig hur många varianter man kom på med tiden på SS för att markera dessa biljetter! Man skulle klippa här och där och riva in på olika sätt i kvittona tills den yttersta domen, makulering medelst spräckning! Hur många blockbiljetter skulle inte medföras vid körning på linje 64! (Var det inte så på just 64:an att klämmorna inte räckte till för alla block och att föraren fick förvara den/de minst använda blocken i väskan)?
Denna vetenskap på SS allt medan dåtidens ungdom lätt ändrade biljetternas giltighet oftast på ett retfullt enkelt sätt med ett pennstift! Detta blev dock lite svårare när månadsmarkeringarna tillkom och man fick avvakta ett år istället för en månad på nästa giltighetstillfälle (biljetterna kunde ju bara ändras tidsmässigt framåt i tid!).
Det skulle vara jättekul att ha tillgång till de sista SS Biljettbestämmelser för blockbiljetterna och studera denna vetenskap. Ingen som har tillgång till en sådan och har möjlighet att lägga ut den på nätet? Vilken var den sista utgåvan av SS Biljettbestämmelser med blockbiljetter?
Mr H
Min tolkning av turlstan avviker från Gunnars (tror jag). Som jag läser det är hållplatsen i Hägerstensvägen inte ändhållplatsen, utan istället den hållplats som anges på rad nr 2 i hållplatsförteckningen, dvs "Mälarhöjden 1)" efterföljt av en pil som anger att den endast trafikeras i riktning mot Mälarhöjden.
I så fall bör hållpatsen på rad 1, dvs "Mälarhöjden; ändstn" ligga i ett annat läge och sannolikt överensstämma med gossen H:s minnesbild.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Mh4apr64Web.jpg)
Citat från: Mr G skrivet 06 januari 2012, 11:38:43 AM
Min tolkning av turlstan avviker från Gunnars (tror jag). Som jag läser det är hållplatsen i Hägerstensvägen inte ändhållplatsen, utan istället den hållplats som anges på rad nr 2 i hållplatsförteckningen, dvs "Mälarhöjden 1)" efterföljt av en pil som anger att den endast trafikeras i riktning mot Mälarhöjden.
I så fall bör hållpatsen på rad 1, dvs "Mälarhöjden; ändstn" ligga i ett annat läge och sannolikt överensstämma med gossen H:s minnesbild.
Det är detta som är så bra med Forumet: Här ges inga lättköpta segrar utan här får man vässa argumenten! Take it to the limit!
För mig är hållplatsförteckningen och linjebeskrivningen i turlista och hplinfo logisk och styrker min uppfattning menar jag. Därtill kastar jag in ett bildbevis ovan som jag menar visar det skyltade (efter varandra) avstigningsläget och påstigningsläget. Detta vid platsen utmed Hägerstensvägen ovanför spvhpl som den allra första bilden i detta ämne visar.
/Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2012, 14:43:16 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Mh4apr64Web.jpg)
Det är detta som är så bra med Forumet: Här ges inga lättköpta segrar utan här får man vässa argumenten! Take it to the limit!
För mig är hållplatsförteckningen och linjebeskrivningen i turlista och hplinfo logisk och styrker min uppfattning menar jag. Därtill kastar jag in ett bildbevis ovan som jag menar visar det skyltade (efter varandra) avstigningsläget och påstigningsläget. Detta vid platsen utmed Hägerstensvägen ovanför spvhpl som den allra första bilden i detta ämne visar.
/Gunnar
Lugn och fin nu! Visst är hållplatsförteckning och linjebeskrivning logiska men de styrker inte din uppfattning! Den otydliga bilden styrker i alla fall mitt minne av att det var två hållplatser på platsen (kanske t.o.m tre?) men det var efter det att spårvägen lagts ner och bussarna förlängts till Örnsberg. Åtminstone linjerna 136 och 139 hade separata hållplatslägen beroende av lågtrafikeringen med 136:an Örnsberg - Mälarhöjden vilka f.ö vände via Hökarvägen och sedan tidsreglerade här.
Tja om en så otydlig bild kan ha något bevisvärde kan väl få vara i betraktarens ögon men för mig bevisar den inte speciellt mycket! Bussen verkar ju stå still då de gula bromsljusen ser ut att vara tända men det verkar den för mig göra långt framför de synliga hållplatstavlorna! Ett tredje hpl-läge kanske med anledning av förlängningen av bussarna till Örnsberg och spårvägens nedläggning?
För mig skulle det även alternativt kunna te sig som att hpl-tavlorna på bilden skulle kunna vara hpl-tavlan för 161:an mot Gillegatan vid Mälarhöjden, och den andra tavlan kanske är 139:ans avstigningstavla på samma plats som 161:ans, och att fickan då på den första bilden enbart skulle ha använts för uppställning. Att man arrangerade avstigningen för att trafikanterna bekvämt skulle kunna nå spårvagnarna på samma sätt som med 161:an låter ju inte orimligt.
Det är en stor tall en bit bakom bussen på bild ett. Betrakta den! Jag tycker definitivt inte att hpl-tavlorna befinner sig ett långt stycke bakom tallen på bild två om det är som du säger att de skulle vara där bussen befinner sig enligt bild ett. Detta perspektivfel sänker din s.k bevisföring om inte förr!
F.ö så ser jag medverkan på detta forum som en kompisgrej inom ett gemensamt intresseområde och därför så blir uttryck som "lättköpta segrar", "bevisföring" och "styrkta uppfattningar" lite egendomliga i mina ögon!
Mr H
Beskrivningen av körvägar och hållplatslistan stöder solklart Gunnars tolkning.
En tanke: Denna turlista är från trafikstarten i sept. -63, kan möjligen påstigningshållplatsen efter en tid ha flyttats till framför 161:ans, dvs. efter vändning?
Mvh /H.
Citat från: Hobgoblin skrivet 06 januari 2012, 16:33:27 PM
Beskrivningen av körvägar och hållplatslistan stöder solklart Gunnars tolkning.
En tanke: Denna turlista är från trafikstarten i sept. -63, kan möjligen påstigningshållplatsen efter en tid ha flyttats till framför 161:ans, dvs. efter vändning?
Mvh /H.
Ja det är ju fullt möjligt om man hade gjort en sådan dumhet från början fast det känns ju faktiskt lite väl korkat!
Mr H
Citat från: Hobgoblin skrivet 06 januari 2012, 16:33:27 PM
Beskrivningen av körvägar och hållplatslistan stöder solklart Gunnars tolkning.
Nej, solklart är det definitivt inte. Hållplatsförteckningen i turlistan anger att det förutom ändhållplatsen finns en hållplats för avstigande med namnet Mälarhöjden. Alltså endast en hållplats för påstigande mot Bredäng.
Jag tycker att det verkar konstigt om en avstigningshållplats strax intill påstigningshållplatsen vid ändstationen skulle markeras som en egen hållplats i turlistan. Det vore också konstigt om all påstigning skedde i Hägerstensvägen och att alla passagerare tvingades åka svängen runt Hökarvägen på vägen till Nybygget. Det är väl tveksamt om det ens fanns någon affär i Bredäng vid den här tiden, så många Bredängsbor uträttade säkert sina ärenden i affärerna intill spårvagnshållplatsen innan de embarkerade 139:an västerut.
Så utifrån uppgifterna i turlistan tycker jag att gossen H:s minnesbild är den mest logiska.
Blir tvungen att gräva fram SS-koranen och se om svaret på gåtan finns där...
Citat från: Mr G skrivet 06 januari 2012, 17:41:28 PM
Nej, solklart är det definitivt inte. Hållplatsförteckningen i turlistan anger att det förutom ändhållplatsen finns en hållplats för avstigande med namnet Mälarhöjden. Alltså endast en hållplats för påstigande mot Bredäng.
Jag tycker att det verkar konstigt om en avstigningshållplats strax intill påstigningshållplatsen vid ändstationen skulle markeras som en egen hållplats i turlistan. Det vore också konstigt om all påstigning skedde i Hägerstensvägen och att alla passagerare tvingades åka svängen runt Hökarvägen på vägen till Nybygget. Det är väl tveksamt om det ens fanns någon affär i Bredäng vid den här tiden, så många Bredängsbor uträttade säkert sina ärenden i affärerna intill spårvagnshållplatsen innan de embarkerade 139:an västerut.
Så utifrån uppgifterna i turlistan tycker jag att gossen H:s minnesbild är den mest logiska.
Blir tvungen att gräva fram SS-koranen och se om svaret på gtan finns där...
Har kollat med "Den heliga skrift" men den gav ingen vägledning i det här fallet!
Med ledning av Gunnars bild nr 2 samt det vi diskuterat i övrigt inte minst att det är omöjligt att köra från den av Gunnar påstådda påstigningshpl, slinga Hökarvägen och köra till Bredäng på totalt 6 min så måste vändningen gjorts på regleringstiden. Det skall särskilt också observeras att det finns ingenting på bild nr 1 som tyder på att bussen står vid någon hållplats, ingen stolpe, hpl-tavla eller ens markering för buss-hpl på trottoarkanten (även om den genom att vara gul och heldragen på den tiden kan vara svår att uppfatta på en s/v bild men bör i alla fall kunna förnimmas då den var nygjord).
Jag tror att ankommande 139:a hade avstigningshpl gemensamt med linje 161:s hpl mot Gillegatan där trafikanterna kunde byta bekvämt till spårvagnarna (se hpl-tavlorna Gunnars bild 2). Det utrymme som visas på Gunnars bild nr 1 stog man senare och tidsreglerade på. På regleringstiden slingade man runt Hökarvägen till påstigningshållplatsen som låg gemensamt med linje 161:s hpl mot Klubbacken. Därifrån avgick man med en körtid på sex minuter till Bredäng. Två Capitoler i rad tog inget större utrymme!
Det finns ingenting i ett sådant upplägg som på något sätt motsätter de sk. "bevis" som lagts fram för något annat och det stämmer både med logik, samt inte helt oväsentligt kanske, min minnesbild av hur detta gick till!
Fantastiskt vilken vetenskap vi lyckades göra av en sådan här bagatell! Vad skulle vi inte kunna göra av Brommalinjernas vändning vid Norra Bantorget på 30- och 40-talen! ;D ;D ;D
Mr H
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A29Mh4apr64Web.jpg)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Mh23dec63Web2.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 06 januari 2012, 16:23:53 PM
För mig skulle det även alternativt kunna te sig som att hpl-tavlorna på bilden skulle kunna vara hpl-tavlan för 161:an mot Gillegatan vid Mälarhöjden, och den andra tavlan kanske är 139:ans avstigningstavla på samma plats som 161:ans, och att fickan då på den första bilden enbart skulle ha använts för uppställning. Att man arrangerade avstigningen för att trafikanterna bekvämt skulle kunna nå spårvagnarna på samma sätt som med 161:an låter ju inte orimligt.
Det är en stor tall en bit bakom bussen på bild ett. Betrakta den! Jag tycker definitivt inte att hpl-tavlorna befinner sig ett långt stycke bakom tallen på bild två om det är som du säger att de skulle vara där bussen befinner sig enligt bild ett. Detta perspektivfel sänker din s.k bevisföring om inte förr!
F.ö så ser jag medverkan på detta forum som en kompisgrej inom ett gemensamt intresseområde och därför så blir uttryck som "lättköpta segrar", "bevisföring" och "styrkta uppfattningar" lite egendomliga i mina ögon!
Mr H
Först vill jag verkligen beklaga om jag använt opassande uttryck i detta sammanhang.
Den övre bilden ovan är den hela bild (tagen 4 apr 64) som jag tidigare visade en kraftig delförstoring av. Detta för att bättre visa vilka hpllägen jag syftar på. Den nedre bilden (från 23 dec 63) är tagen från spårvägsspåren riktning nuvarande T-banenedgången. Avstigningsläget för linje 139 (den bakre hplstolpen t.h. om lampstolpen) är lätt att se medan man med viss möda kan se (den främre) hplstolpen för påstigningsläget t.v. om björken.
Jag hoppas att det inte uppfattas negativt att jag visar en mängd material i detta ämne.
Mvh Gunnar
Citat från: Gunnar D skrivet 06 januari 2012, 18:12:35 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/A29Mh4apr64Web.jpg)
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/H21Mh23dec63Web2.jpg)
Först vill jag verkligen beklaga om jag använt opassande uttryck i detta sammanhang.
Den övre bilden ovan är den hela bild (tagen 4 apr 64) som jag tidigare visade en kraftig delförstoring av. Detta för att bättre visa vilka hpllägen jag syftar på. Den nedre bilden (från 23 dec 63) är tagen från spårvägsspåren riktning nuvarande T-banenedgången. Avstigningsläget för linje 139 (den bakre hplstolpen t.h. om lampstolpen) är lätt att se medan man med viss möda kan se (den främre) hplstolpen för påstigningsläget t.v. om björken.
Jag hoppas att det inte uppfattas negativt att jag visar en mängd material i detta ämne.
Mvh Gunnar
Äsch Gunnar jag ville bara inte att vi skulle spänna bågen, vi pular väl med här för att vi tycker att det är kul? Vilken fin bild på A29:an etc. från Mälarhöjden (du har inte händelsevis någon bild på singel A29 som kvälls- och nattvagn på linje 16. Skall ha förekommit M-F men jag var för liten för att vara ute då men det märkligare är att jag aldrig sett någon bild på singel A29 på linje 16!)
Kolla igen på din nu presenterade andra bild! Här syns det än tydligare att ingen av hpl-tavlorna befinner sig framför träddungen. Bussen står inte på samma plats, på den sista bilden står den i träddungen och om vi jämför med den allra första bilden så står bussen långt framför träddungen.
Enligt min tanke som jag precis skrev ovan så har han precis stannat och släppt av trafikanterna och står nu i begrepp att köra fram till den punkt där den allra första bilden är tagen parallellt med spårvagnens hållplats för att tidsreglera.
Utan din bildskatt Gunnar så skulle vi inte kunna ha dessa geniknölsväckande diskussioner! Det är ju fantastiskt att ha ett sådant material att man bara kan mata på bilder efter behov på en given punkt! Jag är mäkta avundsjuk!
Många hälsn
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 06 januari 2012, 18:29:17 PM
....(du har inte händelsevis någon bild på singel A29 som kvälls- och nattvagn på linje 16. Skall ha förekommit M-F men jag var för liten för att vara ute då men det märkligare är att jag aldrig sett någon bild på singel A29 på linje 16!)
Många hälsn
Mr H
****
Jag tror inte att det gick ensamma A29 på linje 16. I varje fall, har jag inget minne av det. Däremot gick det regelmässigt sådana på linje 13, sommartid. Kanske det är det du åsyftar. Det såg lite rumphugget ut, tyckte jag.
Underbara bilder f.ö. Man vill ju bara stiga på spårvagnen och åka till Slussen :)
HJP
Citat från: HJP skrivet 06 januari 2012, 18:48:55 PM
****
Jag tror inte att det gick ensamma A29 på linje 16. I varje fall, har jag inget minne av det. Däremot gick det regelmässigt sådana på linje 13, sommartid. Kanske det är det du åsyftar. Det såg lite rumphugget ut, tyckte jag.
Underbara bilder f.ö. Man vill ju bara stiga på spårvagnen och åka till Slussen :)
HJP
Det trodde inte jag heller tills för några veckor sedan! En välkänd V2-konduktör i Brännkyrka (som ibland skriver här!) berättade att man regelmässigt körde singelvagnar på linje 14 och 16 kvällstid M-F. Jag har i alla fall sett
en bild på en singelvagn på linje 16, A24 373 vid Mälarhöjden, en fantastiskt fin kvällsbild! Nej jag har aldrig sett en bild på en ensam A29 på linje 16, ändå så förekom det tydligen regelmässigt! Linjerna 13 och 17 gick ju regelmässigt som singel lördagar. Håller med dig om att det såg rumphugget ut! Nu pratar vi ju spårvagn här men visst ja jag kan ju alltid avrunda med att jag visst sett en annan bild på en singelvagn på linje 16, nämligen Gunnars fina bild på en H21 på linje 16 vid Årstadal! ;D ;D ;D
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 06 januari 2012, 19:45:58 PM
Det trodde inte jag heller tills för några veckor sedan! En välkänd V2-konduktör i Brännkyrka (som ibland skriver här!) berättade att man regelmässigt körde singelvagnar på linje 14 och 16 kvällstid M-F. Jag har i alla fall sett en bild på en singelvagn på linje 16, A24 373 vid Mälarhöjden, en fantastiskt fin kvällsbild! Nej jag har aldrig sett en bild på en ensam A29 på linje 16, ändå så förekom det tydligen regelmässigt! Linjerna 13 och 17 gick ju regelmässigt som singel lördagar. Håller med dig om att det såg rumphugget ut! Nu pratar vi ju spårvagn här men visst ja jag kan ju alltid avrunda med att jag visst sett en annan bild på en singelvagn på linje 16, nämligen Gunnars fina bild på en H21 på linje 16 vid Årstadal! ;D ;D ;D
Mr H
****
Där ser man. Alltid lär man sig något bytt.
A24 vet jag ska ha förekommit på Linje 16, men har aldrig sett någon. Det lär ha varit sällsynt. Av någon anledning undvek man A24 på linjen.
Tror att det hade något med vändslingan i Mälarhöjden att göra, men är osäker.
AGR är väl den som kan bringa klarhet i detta. Kanske någon annan också.
HJP
Citat från: Mr H skrivet 06 januari 2012, 18:29:17 PM
(du har inte händelsevis någon bild på singel A29 som kvälls- och nattvagn på linje 16. Skall ha förekommit M-F men jag var för liten för att vara ute då men det märkligare är att jag aldrig sett någon bild på singel A29 på linje 16!)
Har ingen sådan bild och har heller aldrig sett det, tror jag.
/Gunnar
Citat från: HJP skrivet 06 januari 2012, 21:50:38 PM
****
Där ser man. Alltid lär man sig något bytt.
A24 vet jag ska ha förekommit på Linje 16, men har aldrig sett någon. Det lär ha varit sällsynt. Av någon anledning undvek man A24 på linjen. Tror att det hade något med vändslingan i Mälarhöjden att göra, men är osäker.
AGR är väl den som kan bringa klarhet i detta. Kanske någon annan också.
HJP
Jag har åkt A24 på linje 16 den svindlande långa sträckan Aspudden - Årstadal! Man ville väl ha Ängbyvagnarna på linje 14 i första hand för att undvika att köra runt kv. Kulsprutan vid Fridhemsplan och skapa buller och gnissel under känslig tid för de boende! Förmodligen så hade väl spårvägen fått många nya brevvänner när man slingade Örbyvagnar på Fridhemsplan en gång i tiden på linje 11E. Så har jag hört det berättas. (Evert Taube och hans grannar vid Södermalmstorg kanske var mer bullertåliga!) AGR är den nämnda V2-konduktören i Brännkyrka som berättade om det här med singelkörningarna kvällstid på linjerna 14 och 16.
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 06 januari 2012, 23:06:39 PM
Jag har åkt A24 på linje 16 den svindlande långa sträckan Aspudden - Årstadal! Man ville väl ha Ängbyvagnarna på linje 14 i första hand för att undvika att köra runt kv. Kulsprutan vid Fridhemsplan och skapa buller och gnissel under känslig tid för de boende! Förmodligen så hade väl spårvägen fått många nya brevvänner när man slingade Örbyvagnar på Fridhemsplan en gång i tiden på linje 11E. Så har jag hört det berättas. (Evert Taube och hans grannar vid Södermalmstorg kanske var mer bullertåliga!) AGR är den nämnda V2-konduktören i Brännkyrka som berättade om det här med singelkörningarna kvällstid på linjerna 14 och 16.
Mr H
Som f d V2-konduktör på linje 14 kan jag bekräfta vad AGR har sagt. Jag jobbade övertid ett par nätter på linje 16 och då var det en ensam A29 som gällde.
M v h
Ingwar
Citat från: Mr H skrivet 06 januari 2012, 23:06:39 PM
Jag har åkt A24 på linje 16 den svindlande långa sträckan Aspudden - Årstadal! Man ville väl ha Ängbyvagnarna på linje 14 i första hand för att undvika att köra runt kv. Kulsprutan vid Fridhemsplan och skapa buller och gnissel under känslig tid för de boende! Förmodligen så hade väl spårvägen fått många nya brevvänner när man slingade Örbyvagnar på Fridhemsplan en gång i tiden på linje 11E. Så har jag hört det berättas. (Evert Taube och hans grannar vid Södermalmstorg kanske var mer bullertåliga!) AGR är den nämnda V2-konduktören i Brännkyrka som berättade om det här med singelkörningarna kvällstid på linjerna 14 och 16.
Mr H
****
Av den anledningen (kulsprutan), kunde man tänka sig att A24 skulle trafikera linje 13, men det gjordes inte, såvitt jag vet.
Kanske den öppna platsen som Södermalmstorg utgör, innebär att gnisslet inte blev lika kännbart för Everts öron? Mindre resonans mot husväggar.
Anade att det rörde sig om AGR.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 07 januari 2012, 01:07:27 AM
Som f d V2-konduktör på linje 14 kan jag bekräfta vad AGR har sagt. Jag jobbade övertid ett par nätter på linje 16 och då var det en ensam A29 som gällde.
M v h
Ingwar
****
Ja, då bör väl detta vara utrett.
Intressant att det är f.d. V2-konduktörer som minns detta. Kanske för att det är lättare att minnas en avvikande tjänstgöring på V1 ;)
HJP
Citat från: HJP skrivet 07 januari 2012, 10:48:05 AM
****
Av den anledningen (kulsprutan), kunde man tänka sig att A24 skulle trafikera linje 13, men det gjordes inte, såvitt jag vet.
Kanske den öppna platsen som Södermalmstorg utgör, innebär att gnisslet inte blev lika kännbart för Everts öron? Mindre resonans mot husväggar.
Anade att det rörde sig om AGR.
HJP
Fast linje 13 vände ju bara i högtrafik runt Kulsprutan och det ansågs väl kanske inte för boende som så känslig bullertid som under lågtrafik? Sedan så räckte nog A24 inte till för även linje 13. Nu förlorar vi oss lite i detta i Bussforumet men nog är det märkligt ändå att man körde 20 turer A29 på 30 vagnar totalt och 40 turer B29 på jag tror att det var 55 B29:or totalt? Varför körde man inte detta överskott på ex.vis linje 15 (men den kanske skulle utarmas för att kunna läggas ner!)?
Annars så skulle man väl kunna tänka sig att man hade kört med Ängbyvagnarna på linje 13 den korta tidsperiod då den var heldagslinje men det har jag aldrig hört talas om eller sett någon bild på! Linje 13 som heldagslinje måste väl nästan ha varit premiärlinje för A29-tåg?
Mr H
[quote :Duthor=Ingwar Åfeldt link=topic=50314.msg366540#msg366540 date=1325894847]
Som f d V2-konduktör på linje 14 kan jag bekräfta vad AGR har sagt. Jag jobbade övertid ett par nätter på linje 16 och då var det en ensam A29 som gällde.
M v h
Ingwar
[/quote]
Men nog är det väl märkligt om det inte skulle finnas en enda bild på detta när man körde planenligt med singel A29!
Men på sällsynta A24 på linje 16 finns det ändå bilder (tack för det!)! Kanske det här styrker påståendet att det som är normalt förekommande inte dokumenteras medan det sällsynta väcker stor uppmärksamhet och därför dokumenteras! Sedan så blir vi nostalgiker förvirrade! Som V2-konduktör på linje 14 måste det ha blivit många mil B23! :D :D :D
Mr H
Hej! En knivskarp bild av en Capitol från 1963! Tänk hur många minnesceller den sätter i rörelse! Miljön omkring och andra kommunikations-slag i sammanhanget! Här är är det bara att njuta av alla inlägg från dem som var med eller som i nutid har funderingar kring subjektet ifråga! BussSnack när det är som bäst! Tack! Hälsn. BengaB40
Jag känner mig tvingad att göra en pudel här och ge Gunnar och Hobglobin rätt i tolkningen av informationen i turlistan. SS Dödahavsrullar har också samma historieskrivning.
Men om sen kartan stämde överens med verkligheten kan man fundera över. Det verkar orimligt att inte ha en hållplats mot Bredäng efter att ha kört svängen runt Hökarvägen. Och det är också svårt att tro att man skulle ha satt i system att ta upp passagerare på gatan. Måste ändå säga att gossen H:s minnesbild känns rätt trovärdig.
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Mh19jan64Web.jpg)
Citat från: Mr H skrivet 05 januari 2012, 22:23:54 PM
Påstigningshpl för 139:an låg på Hägerstensvägen precis utanför det som sedan blev t-banenedgången och precis framför hpl för linje 161 mot Klubbacken. Faktiskt också precis utanför en liten fotoaffär som låg där (där jag blev fotograferad vid unga år!). Jag kommer väl ihåg det när man väntade i 161:an så undrade man dels vad linje 139 var för något, som då alltså stog framför 161:an, och dels undrade man vad Bredäng var för något.
Citat från: Hobgoblin skrivet 06 januari 2012, 16:33:27 PM
Beskrivningen av körvägar och hållplatslistan stöder solklart Gunnars tolkning.
En tanke: Denna turlista är från trafikstarten i sept. -63, kan möjligen påstigningshållplatsen efter en tid ha flyttats till framför 161:ans, dvs. efter vändning?
Delförstoringen ovan från 19 jan 1964 pekar faktiskt på att en hpl för linje 139 i Mälarhöjden tycks ha tillkommit sedan sep-63!! :D
Hplläget t.v. har "nya" topptavlan samt flertidtabellshållare vilket tyder på att fler än en linje trafikerar. Hplläget t.h. har "gamla" topptavlan och hållare för endast en linje (syns på originalet) och är hplläget för linje 161 mot Gillegatan.
Förmodligen har önskemål om denna hpl inkommit från t.ex. resenärer mot Bredäng som påbörjat sin resa i Mälarhöjden eller resenärer från stan som kanske gjorde ett snabbesök på posten exvis. De flesta bytesresenärer från spårvagn använde nog påhpl direkt ovanför spvhpl som innebar kortare gångväg, klimatskydd i bussen samt ökad chans att få sin favoritplats.
Mvh Gunnar
Citat från: Mr H skrivet 07 januari 2012, 10:58:54 AM
Fast linje 13 vände ju bara i högtrafik runt Kulsprutan och det ansågs väl kanske inte för boende som så känslig bullertid som under lågtrafik? Sedan så räckte nog A24 inte till för även linje 13. Nu förlorar vi oss lite i detta i Bussforumet men nog är det märkligt ändå att man körde 20 turer A29 på 30 vagnar totalt och 40 turer B29 på jag tror att det var 55 B29:or totalt? Varför körde man inte detta överskott på ex.vis linje 15 (men den kanske skulle utarmas för att kunna läggas ner!)?
Annars så skulle man väl kunna tänka sig att man hade kört med Ängbyvagnarna på linje 13 den korta tidsperiod då den var heldagslinje men det har jag aldrig hört talas om eller sett någon bild på! Linje 13 som heldagslinje måste väl nästan ha varit premiärlinje för A29-tåg?
Mr H
Det gick inte att vända med Linje 13 vid Fridhemsplan utan att vända runt kv Kulsprutan. Troligen därför inga Ängbyvagnar på linje 13.
Intresant att Nybohovslinjen fick nr 131, vilket på SS språk betydde anslutning till linje 13. När linje 131 började så var ju linje 13 inte längre heldagslinje.
Mvh AGR
Citat från: Gunnar D skrivet 12 januari 2012, 22:44:33 PM
(http://i601.photobucket.com/albums/tt93/GunnarD_photo/Mh19jan64Web.jpg)
Delförstoringen ovan från 19 jan 1964 pekar faktiskt på att en hpl för linje 139 i Mälarhöjden tycks ha tillkommit sedan sep-63!! :D
Hplläget t.v. har "nya" topptavlan samt flertidtabellshållare vilket tyder på att fler än en linje trafikerar. Hplläget t.h. har "gamla" topptavlan och hållare för endast en linje (syns på originalet) och är hplläget för linje 161 mot Gillegatan.
Förmodligen har önskemål om denna hpl inkommit från t.ex. resenärer mot Bredäng som påbörjat sin resa i Mälarhöjden eller resenärer från stan som kanske gjorde ett snabbesök på posten exvis. De flesta bytesresenärer från spårvagn använde nog påhpl direkt ovanför spvhpl som innebar kortare gångväg, klimatskydd i bussen samt ökad chans att få sin favoritplats.
Mvh Gunnar
Skönt! Vissa minnen är svårare att uppdatera än andra :D! Jag minns också att vi stog och läste på tidtabellssnurran på bilden.
F.ö så är det ett intressant påpekande från AGR som varit uppe tidigare hur kom det sig att linje 131 (som väl inrättades år 1960?) fick just nummer 131 som ju skulle innebära att den som heldagslinje anslöt till en högtrafiklinje? Visste man redan 1960 vad t-bana 2:s linjer skulle heta? Linje 162 hade väl legat närnare till hands eller ännu hellre linje 141 eller annat 14x så hade numret varit gångbart både under spårvägs och t-banetiden!
Hälsn
Mr H
Jag röstar på 651 :D
Citat från: Mr G skrivet 13 januari 2012, 12:32:40 PM
Jag röstar på 651 :D
Du menar efter linjelängden?
;)
Mr H