Nekade en permobil att åka med idag. En "stadsbuss" i Borlänge är kanske inte rätt fordon...
Följeslagaren blev mycket upprörd och ville ha mitt namn. Jag gav henne telefonnumret till kundservice men inte mitt namn. Förljeslagaren menade att hon fått åka med andra bussar flera ggr i veckan.
Jag hänvisade till att jag inte kunde spänna fast permobilen eftersom det inte fanns spännband i bussen. Dessutom gissade jag att den vägde mer än 300 kg och att rampen troligen inte skulle hålla.
Jag kontaktade en bekant som är trafikpolis för att få veta eventuella konsekvenser vid en trafikhändelse, men han prioriterade bort mig pga brådskande trafikärende... Svaret kommer troligen i morgon.
Kundservice gav mig visst stöd genom att läsa förarhandboken högt för mig. ;)
Jag hänvisade kunden till "särskild kollektivtrafik".
Rätt eller fel?
Lagar och regler säger kanske att alla ska få åka med, men tyngdlagen och gravitationen brukar inte bry sig om svensk lagstiftning utan ser istället till att de som kommer i vägen för den tunga permobilen krossas vid en krock. Dessutom är tätortsbussars ramper och golv inte ofta konstruerade för en permobils vikt. Till sist är det ju du personligen som blir ansvarig för personskador vid en krock. När du nekar någon att åka med blir det istället huvudmannen eller operatören som ställs som ansvarig för "diskriminering". Inte du personligen.
Trafiksäkerhetsmässigt gjorde du helt rätt. Problemet är att den nästan religiöst heliga tillgängligheten numera går före trafiksäkerheten i dagens Sverige. Vilket är anmärkningsvärt, då det svenska "trygghetsnarkomanisamhället" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172320826) i de flesta andra fall ser säkerheten som absolut högsta prioritet.
Vi har haft det problemet i Lerums kommun, med en permobil som ville åka med, och vissa nekade, andra inte. Tills slut fick vi klart att han inte kunde åka med, pga att det inte gick att säkra permobilen, den var för stor för den avsedda platsen. Kan ju vara annat på stadsbussar, där man inte spänner fast den?
Men min gissning är att rullstolsplatsen inte är avsedd för elektriska rullstolar, och att resenären därför inte kan åka med.
Ingemar
Rätt.
Vid en eventuell olycka där du kört utan att förankra lasten tillfredställande hade ett åtal för vårdslöshet i trafik legat bra nära, i värsta fall om någon annan kund (eller rullstolsföraren) skadats eller dödats kompletterat med vållande till kroppsskada eller annans död.
Det finns flera gamla rättsfall, om SL Juridiska avdelnings arkiv finns på Spårvägsmuseet bör dem kunna hittas där.
Fick svar från min bekant (Trafikpolis i Dalarna) som skriver att så länge som det inte finns lastöglor och spännband FÅR INTE permobiler lastas på bussar.
Sen kanske jag skulle sett till att lämpligt fordon kördes fram till henne, men det kom bort i stressen...
Citat från: Bussföraren skrivet 03 januari 2012, 20:20:02 PM
Det finns flera gamla rättsfall, om SL Juridiska avdelnings arkiv finns på Spårvägsmuseet bör dem kunna hittas där.
Om SL har ett juridiskt arkiv så hoppas jag att det finns på huvudkontoret, fast det vore väl kanske typiskt det moderna SL att lämna ifrån sig ett sådant...
Citat från: JDS skrivet 03 januari 2012, 21:32:55 PM
Om SL har ett juridiskt arkiv så hoppas jag att det finns på huvudkontoret, fast det vore väl kanske typiskt det moderna SL att lämna ifrån sig ett sådant...
Spårvägsmuseum är ju formellt en avdelning på SL och det är väl lämpligt att arkivet förvaras där man har tillgång till personal som har vana vid att arkivera gamla handlingar. Annars riskerar det bara bli liggande i något skåp på HK och man hittar ingenting i det. Dessutom har Spårvägsmuseum möjlighet att ta emot allmänheten, som vill söka något i arkivet. Jag tror inte de är så förtjusta på HK om kreti och pleti för springa där och leta efter gamla arkivhandlingar.
Svensk Kollektivtrafik har antagit regler för rullstolar i kollektivtrafik. Jag har för mig att där finns en gräns på 250 kg för buss och spårvagn.
Dalatrafik - Rollator och rullstol (http://www.dalatrafik.se/templates/Units/templates/dtInfo.aspx?id=1569&epslanguage=SV)
I Dalarna gäller 300 kg för rullstol och resenären tillsammans. I Västtrafik är det 250 kg. Skulle vara intressant att veta hur de kommit fram till de olika max vikterna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 januari 2012, 22:36:24 PM
Spårvägsmuseum är ju formellt en avdelning på SL och det är väl lämpligt att arkivet förvaras där man har tillgång till personal som har vana vid att arkivera gamla handlingar. Annars riskerar det bara bli liggande i något skåp på HK och man hittar ingenting i det.
Konstig inställning, naturligtvis behöver SL ha en registratur och en arkivapparat som behärskar detta alldeles oavsett det antikvariska intresset. Det har man också, fast man måste förstås få gallra och det är egentligen först där som Spårvägsmuseet kommer in i bilden som jag ser det.
CitatDessutom har Spårvägsmuseum möjlighet att ta emot allmänheten, som vill söka något i arkivet. Jag tror inte de är så förtjusta på HK om kreti och pleti för springa där och leta efter gamla arkivhandlingar.
Det är dock en medborgerlig rättighet, men visst kan man försöka organisera det på ett sätt man tycker är lämpligt.
Citat från: ResVille skrivet 04 januari 2012, 10:17:37 AM
Dalatrafik - Rollator och rullstol (http://www.dalatrafik.se/templates/Units/templates/dtInfo.aspx?id=1569&epslanguage=SV)
I Dalarna gäller 300 kg för rullstol och resenären tillsammans. I Västtrafik är det 250 kg. Skulle vara intressant att veta hur de kommit fram till de olika max vikterna.
Det är Västtrafik och Västra Götalandsregionen som arbetat fram de regler som Svensk Kollektivtrafik antagit som rekommendation för hela landet.
Citat från: JDS skrivet 04 januari 2012, 10:17:57 AM
Konstig inställning, naturligtvis behöver SL ha en registratur och en arkivapparat som behärskar detta alldeles oavsett det antikvariska intresset. Det har man också, fast man måste förstås få gallra och det är egentligen först där som Spårvägsmuseet kommer in i bilden som jag ser det.
Det är dock en medborgerlig rättighet, men visst kan man försöka organisera det på ett sätt man tycker är lämpligt.
Eftersom SL sedan länge är ett AB är det inte samma lätthet att få tillgång till handlingar.
Eftersom stora delar av personalregistret ligger hos museet så finns säkert handlingar som rör personalen i andra fall också där, om man inte kasserat dessa, det är ju i a f frågan om rättsfall från -80 talet.
Dock finns det kvar hos resp rättsinstans, Södra Roslags Tingsrätt våren 1985 är ett tips.
UL har 300kg som gräns: http://ul.se/sv/Tillganglighet/Information-om-resa-med-rullstol/
Frågan är ju bara hur man tar reda på vikten...
Citat från: Robert T skrivet 04 januari 2012, 12:25:41 PM
UL har 300kg som gräns: http://ul.se/sv/Tillganglighet/Information-om-resa-med-rullstol/
Frågan är ju bara hur man tar reda på vikten...
Det står på en "plåt" på stolen, har man 300 kg som gräns gäller detta inkl passageraren och då måste det finnas tillfredställande spännband och öglor som tål betydligt mer.
Att lämna en elrullstol på 250+ kg lös i bussen bör man inte göra om man är rädd om körkortet, oavsett vad trafikbeställaren anser.
Det duger inte att skylla på Västtrafik eller SL i rätten.
Den här situationen skulle aldrig behöva uppstå om trafikbeställaren vore uppdaterad i lagar o förordningar för vägtrafiken och inte enbart diskrimnineringslagen, där tar trafiklagstiftningen över oavsett.
Citat från: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 12:41:07 PM
Den här situationen skulle aldrig behöva uppstå om trafikbeställaren vore uppdaterad i lagar o förordningar för vägtrafiken och inte enbart diskrimnineringslagen, där tar trafiklagstiftningen över oavsett.
Men kan det bli bättring angående detta i framtiden, i och med att huvudmännen förvandlas från aktiebolag till lokala myndigheter? Har inte någon prejudicerande dom förkunnats, där det klart framgått att en trafikhuvudman har fel i denna fråga och måste rätta sig till svensk lagstiftning?
Citat från: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 12:12:09 PM
Eftersom SL sedan länge är ett AB är det inte samma lätthet att få tillgång till handlingar.
Det spelar ingen roll att det är ett aktiebolag, kommunala och landstingsägda bolag (och dotterbolag till dessa) är jämställda med myndigheter i fråga om allmänhetens rätt att ta del av handlingar. (OSL 2:3 (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2009:400#K2P3))
Citat från: JDS skrivet 04 januari 2012, 12:54:15 PM
Det spelar ingen roll att det är ett aktiebolag, kommunala och landstingsägda bolag (och dotterbolag till dessa) är jämställda med myndigheter i fråga om allmänhetens rätt att ta del av handlingar. (OSL 2:3 (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2009:400#K2P3))
Visst, men jag tror på Staffans linje att tjänstemännen på SL inte vill ha en massa jobbig allmänhet som är inne på Lindhagensgatan 100 och stör. Speciellt om allmänheten har rätt att ta del av dokument. Bättre att skicka iväg allmänheten till muséet, så tjänstemännen får lite lugn och ro. ::)
Citat från: JDS skrivet 04 januari 2012, 12:54:15 PM
Det spelar ingen roll att det är ett aktiebolag, kommunala och landstingsägda bolag (och dotterbolag till dessa) är jämställda med myndigheter i fråga om allmänhetens rätt att ta del av handlingar. (OSL 2:3 (http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2009:400#K2P3))
En stor del av handlingarna kan du utgå från är sekretessmärkta av hänsyn till enskilda anställda och till entreprenörer, i sådana fall får du aldrig leta själv.
Citat från: Bussföraren skrivet 04 januari 2012, 13:08:04 PM
En stor del av handlingarna kan du utgå från är sekretessmärkta av hänsyn till enskilda anställda och till entreprenörer, i sådana fall får du aldrig leta själv.
Det där med hur sökning kan gå till är mest en fråga om praktiska arrangemang. När vi nu har konstaterat vilka regler som gäller, så kan vi dra slutsatsen att i teorin skall det gå att få ut samma uppgifter hos SL som hos domstolen. Men jag håller med om att SL sannolikt är lite mer motsträvigt ::)
Fick "på skallen" idag för att jag nobbade permobilen. Den vägde ju under 300 kilo.
Jag sa att den dag det finns öglor i golvet och spännband, får dom gärna åka med.
Hänvisade också till Trafikpolisens åsikter om säkrad last.
En kollega som kör godsbuss, undrade lite cyniskt om man skulle låta godset åka fritt oxå... ;D
Citat från: Wetjo skrivet 04 januari 2012, 13:44:30 PM
Fick "på skallen" idag för att jag nobbade permobilen. Den vägde ju under 300 kilo.
Jag sa att den dag det finns öglor i golvet och spännband, får dom gärna åka med.
Hänvisade också till Trafikpolisens åsikter om säkrad last.
En kollega som kör godsbuss, undrade lite cyniskt om man skulle låta godset åka fritt oxå... ;D
Beklagar, men det är ju redan känt att vi busschaufförer alltid har fel och alltid gör fel. ::)
Du kan vara glad att inte jag var följeslagaren för då hade du inte kommit i väg med mindre än att du hade fixat ett fordon på sl bekostnad eller att polis hade avvisat oss eller att bu hade gett med dig och släppt på den funktionshindrade. Enl reglerna i örebro så kan en funktionshindrad som har en godkänd rullstol inte nekas att följa med om inte busen är full eller att platsen är upptagen , Är det fel på bussen eller remmar saknas så skall föraren genom ledningscentralen ordna ett kompleteinrsfordon. . I ren stadstrafik krävs inte att rullstolen är fastsätt. OBS att spänna fast den rullstolsburne med bältet på rullstolsplatsen utan att förankra stolen är inte tillåtet.
Sedan har jag full förståelse för din situation som förare att du vill neka och komma vidare . men jag hade tagit striden om den rullstolsburne bett mig . för att genom att tvinga fram antingen ett polis ingripande eller att den rullstolsburne kommit med mot din vilja som förare med hänvisning till reglerna hade det blivit en riktig belysning av att regelverket som det ser ut i dag inte alltid fungerar.
Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 14:31:45 PM
Du kan vara glad att inte jag var följeslagaren för då hade du inte kommit i väg med mindre än att du hade fixat ett fordon på sl bekostnad eller att polis hade avvisat oss eller att bu hade gett med dig och släppt på den funktionshindrade. Enl reglerna i örebro så kan en funktionshindrad som har en godkänd rullstol inte nekas att följa med om inte busen är full eller att platsen är upptagen , Är det fel på bussen eller remmar saknas så skall föraren genom ledningscentralen ordna ett kompleteinrsfordon. . I ren stadstrafik krävs inte att rullstolen är fastsätt. OBS att spänna fast den rullstolsburne med bältet på rullstolsplatsen utan att förankra stolen är inte tillåtet.
Sedan har jag full förståelse för din situation som förare att du vill neka och komma vidare . men jag hade tagit striden om den rullstolsburne bett mig . för att genom att tvinga fram antingen ett polis ingripande eller att den rullstolsburne kommit med mot din vilja som förare med hänvisning till reglerna hade det blivit en riktig belysning av att regelverket som det ser ut i dag inte alltid fungerar.
Att Västtrafik etc inte kräver att rullstolen ska vara fastspänd i stadstrafik innebär inte att trafiklagstiftningen inte gör det, tyvärr är det större risk för olyckor med ej förankrade stolar/barnvagnar i stadstrafik än i landsbygdsdito, av förklarliga skäl.
Föraren är alltid den som avgör vad eller vilka han vill ta ombord och anser föraren att han inte kan uppfylla lagstiftningen om en säker färd kan varken DO eller någon annan påverka detta
Jag vet att det hänt en relativt allvarlig olycka i Uppsala där en icke förankrad rullstol kom i rullning vid inbromsning. Märkligt nog har det hela tystats ner helt. ::)
Jag var med och utbildade förare i örebro län om funktionshinder och kolektivtrafik och i samband med det så gjorde vi en del tester . det var inte uppmuntrande . vid ett tilfälle så släpte öglan som rullstolen var fastspänd i . i en låggolvsbuss . Så jag vet att det är inga lätta frågor men som det är nu så hänvisas rullstolsanvändare till den tillgängliga kollektivtrafiken. Därför måste de funktionshindrade vara tuffa mot de förare som av olika skäll nekar dom att åka med . det är tråkigt när blir till konflikt mellan brukare och förare . för ingen vill ju att någon ska bli mosad av en permobil som kommer i rörelse allra minst den som siter i den men genom att neka den rullstolsburne att åka med mot regelverket så gör sig föraren skyldig till diskriminering Det är ett större problem att förare inte ser de funktionshindrade vid hållplatsen i bland och då inte öppnar dörren i mitten eller inte kan hur rampen fungerar . Man löser dessa problem genom att stanna bussen meddela trafikledningen vad som är problmet och vänta på plats till det är löst. PÅ det sättet så flyttas problemet från en konflikt mellan brukare och förare till ett problem antingen på trafikutövar nivå eller ytters politisk nivå där ju dom som säger att den tillgängliga kollektivtrafiken ska fungera.
Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:13:59 PM
Jag var med och utbildade förare i örebro län om funktionshinder och kolektivtrafik och i samband med det så gjorde vi en del tester . det var inte uppmuntrande . vid ett tilfälle så släpte öglan som rullstolen var fastspänd i . i en låggolvsbuss . Så jag vet att det är inga lätta frågor men som det är nu så hänvisas rullstolsanvändare till den tillgängliga kollektivtrafiken.
Men kollektivtrafiken är inte tillgänglig för den som inte får åka med. Rimligen kan inte kommunen hänvisa till ordinarie bussar om man bara kan åka med dem i strid med gällande trafikregler? (Ja det är en trafikregel att man inte får lasta fordon på ett trafikfarligt sätt)
Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:13:59 PM
men genom att neka den rullstolsburne att åka med mot regelverket så gör sig föraren skyldig till diskriminering
Nej, det gör han inte. Det är inget brott att lyda trafikreglerna, och även om man kan tycka att mänskliga rättigheter smäller högre än trafikförordningen så är det inte så det fungerar.
Det kan inträffa att trafikföretaget gör sig skyldigt till diskriminering, men det problemet löser du inte genom att gå i konflikt med första bästa förare.
Enl gällande regler är det inte trqfikfarligt att lasta in en rullstol och brukare på max 200 i en buss på för detta avsedd plats .
Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:29:03 PM
Enl gällande regler är det inte trqfikfarligt att lasta in en rullstol och brukare på max 200 i en buss på för detta avsedd plats .
Enligt gällande regler är det förbjudet att medföra last i ett fordon på sådant sätt att den kan
1. utgöra fara för person,
2. orsaka skador på egendom,
detta oavsett lastens vikt eller kvantitativa egenskaper i övrigt. Det är även förbjudet att placera passagerare på ett sådant sätt att fara kan uppstå.
Citat från: Wetjo skrivet 03 januari 2012, 19:52:30 PM
Nekade en permobil att åka med idag. En "stadsbuss" i Borlänge är kanske inte rätt fordon...
Följeslagaren blev mycket upprörd och ville ha mitt namn. Jag gav henne telefonnumret till kundservice men inte mitt namn. Förljeslagaren menade att hon fått åka med andra bussar flera ggr i veckan.
Jag hänvisade till att jag inte kunde spänna fast permobilen eftersom det inte fanns spännband i bussen. Dessutom gissade jag att den vägde mer än 300 kg och att rampen troligen inte skulle hålla.
Jag kontaktade en bekant som är trafikpolis för att få veta eventuella konsekvenser vid en trafikhändelse, men han prioriterade bort mig pga brådskande trafikärende... Svaret kommer troligen i morgon.
Kundservice gav mig visst stöd genom att läsa förarhandboken högt för mig. ;)
Jag hänvisade kunden till "särskild kollektivtrafik".
Rätt eller fel?
'
Jag anser att du handlade helt rätt.
Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:29:03 PM
Enl gällande regler är det inte trqfikfarligt att lasta in en rullstol och brukare på max 200 i en buss på för detta avsedd plats .
Länsbolagets regler ja, Trafiklagstiftningen smäller betydligt högre.
konstig inställning att det skulle vara föraren som diskriminerar när denne sätter säkerheten först och inte lastar ett fordon som inte är anpassatt och avsett för att tranportera permobiler. förmodligen skulle samma som tycker det är dåligt av föraren vara några av de som kritiserar denne om olyckan är framme för att föraren lät permobilen åka med trots att detta ej var lämpligt.
Citat från: JDS skrivet 04 januari 2012, 16:20:46 PM
Det kan inträffa att trafikföretaget gör sig skyldigt till diskriminering, men det problemet löser du inte genom att gå i konflikt med första bästa förare.
Ja, det är bra underligt att ställa enskilda förare tills svars när det är trafikhuvudmannen och operatören som de rörelsehindrade och handikapporganisationerna borde inrikta sig på. Det är ju trafikhuvudmannen som ställt kraven och operatören som förväntas uppfylla dem. Det är inte föraren som ska förväntas ha med sig egna spännband.
För den enskilde föraren är valet:
1: Neka den påstigande permobilen och det kan kanske bli en tillsägelse från chefen, medan företaget/trafikhuvudmannen dras in i en tvist om diskriminering med permobilföraren (ja, förare, då en permobil är ju ett fordon i sig)
2: Låta den påstigande permobilen rulla på och riskera allmänt åtal för vårdslöshet i trafik vid en olycka där bussen ens ej är vållande. Och därmed riskera både böter samt indraget körkort.
Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 16:29:03 PM
Enl gällande regler är det inte trqfikfarligt att lasta in en rullstol och brukare på max 200 i en buss på för detta avsedd plats .
Det finns något som heter färdtjänst av någon anledning
Jag hade aldrig låtit en permobil åka med om jag inte kört sådan buss där
1) Godkända öglor/rails finns
2) Godkända spännband till sagda öglor/rails finns
3) Platsen är tillräckligt stor/det är möjligt att lastsäkra på godkänt sätt
4) Permobilen ej väger mer än 300kg (maxvikt enl besiktningsskylt)
Jag har svårt att förstå varför/hur eventuell ledsagare eller permobilföraren själv skulle gå i konflikt med föraren om detta. En förare som förmodligen har trafiklagstiftningen på sin sida.
Däremot har jag OCKSÅ svårt att förstå hur THM/trafikbolagen resonerar när dom gör det i princip omöjligt för en permobil/rullstolsburen person att åka med den reguljära linjetrafiken. Vad jag förstår så är det krav på att spänna fast även vanliga rullstolar på handikapplatser i buss. Det är svårt, för att inte säga omöjligt om inte erforderlig utrustning (spännband, extra bälten) finns i bussen i fråga.
Säkert är det saker jag glömt få med, det brukar bli så i långa inlägg som skrivs på mobilen... Men jag är inte rädd för kritik :)
Citat från: M skrivet 04 januari 2012, 21:43:26 PM
Det finns något som heter färdtjänst av någon anledning
Det gör det absolut! Från den 1/7 2007 är väl färdtjänsten en del av kollektivtrafiken i Dalarna så vitt jag vet.
/"Gammal färdtjänstare" SL - 1984-93. ;)
Ja det är en svår situation . Det håller jag helt med om . Färdtjänst kostar i örebro 40-60 kr enkel resa inom kommun. Medan bussen kostar max 25 kr. med möjlighet till omstigning och retur inom 3 timmar . och med extra rabbat om man har har färdtjänst för att stimulera övergången av resande till vanlig kollektivtrafik. Och som sagt Rullstolsplatsen är godkänd plats för rullstolar upp till 200 el 300 kg inkl brukare.
Vilket innebär att du som förare inte kan hävda att det är trafikfarligt om du inte kan bevisa det.
Om förare mot gällande bestämmelser börjar neka funktionshindrade att åka med bussen då kan han göra sig skyldig till diskriminering.
Citat från: Svempa skrivet 05 januari 2012, 04:53:13 AM
Ja det är en svår situation . Det håller jag helt med om . Färdtjänst kostar i örebro 40-60 kr enkel resa inom kommun. Medan bussen kostar max 25 kr. med möjlighet till omstigning och retur inom 3 timmar . och med extra rabbat om man har har färdtjänst för att stimulera övergången av resande till vanlig kollektivtrafik. Och som sagt Rullstolsplatsen är godkänd plats för rullstolar upp till 200 el 300 kg inkl brukare.
Vilket innebär att du som förare inte kan hävda att det är trafikfarligt om du inte kan bevisa det.
Om förare mot gällande bestämmelser börjar neka funktionshindrade att åka med bussen då kan han göra sig skyldig till diskriminering.
Då ska du veta att det finns rullstolsburna resenärer som nekas att åka med färdtjänstfordonen för att rullstolen inte går att förankra på ett trafiksäkert sätt och att situationen inte går att lösa till exempel genom att resenären flyttar över och sätter sig i säte. Så länge det är chauffören som är ansvarig för säkerheten är det också vederbörande som är kapten på skutan. Ingen annan.
Citat från: Svempa skrivet 05 januari 2012, 04:53:13 AM
Ja det är en svår situation . Det håller jag helt med om . Färdtjänst kostar i örebro 40-60 kr enkel resa inom kommun. Medan bussen kostar max 25 kr. med möjlighet till omstigning och retur inom 3 timmar . och med extra rabbat om man har har färdtjänst för att stimulera övergången av resande till vanlig kollektivtrafik. Och som sagt Rullstolsplatsen är godkänd plats för rullstolar upp till 200 el 300 kg inkl brukare.
Vilket innebär att du som förare inte kan hävda att det är trafikfarligt om du inte kan bevisa det.
Om förare mot gällande bestämmelser börjar neka funktionshindrade att åka med bussen då kan han göra sig skyldig till diskriminering.
Löjligt. Det finns färdtjänst av förklarlig anledning
Ja alla rullstolar är inte godkända att åka buss i som brukare. Vid utprovningen får brukaren veta i vilka situationer ett hjälpmedel ska användas.
Citat från: Svempa skrivet 05 januari 2012, 04:53:13 AM
Ja det är en svår situation . Det håller jag helt med om . Färdtjänst kostar i örebro 40-60 kr enkel resa inom kommun. Medan bussen kostar max 25 kr. med möjlighet till omstigning och retur inom 3 timmar . och med extra rabbat om man har har färdtjänst för att stimulera övergången av resande till vanlig kollektivtrafik.
Varför är färdtjänsten dyrare än bussen? Och varför har inget ansett att denna prisskillnad, samt de senaste årens neddragning av färdtjänsten vara klara fall av diskriminering?
Det är väl enklare att slå på den enskilde bussföraren längst ner i pyramiden, han/hon som bara försöker undvika ansvar för trafiksäkerhetsbrott. Men med sådana små enskilda fall kommer de rörelsehindrade och deras anhöriga aldrig att åstadkomma någon större förändring av samhället.
Ja du det undrar jag med. JAG anser att målsättningen ska vara att den som har ett funktionshinder skall ha rätt att lösa en biljett på samma villkor som den icke funktionshindrade fråln plats a till b och ha rätt att resa på likavilkor om sedan operatören väljer att lösa resan med specialfordon eller med anpassat standardfordon är mig egalt. bara den funktionshindrade kommer fram samtidigt som den ickefunktionshindrade till samma kostnad och standard .
När en vanlig resenär löser en biljett så löser han eller hon inte biljett för att åka med en MAM av 2008 årwa modell utan för bli transporterad från a till b under en viss tid till en viss kostnad . Det är vad JAG tycker skall vara lika .
Handikapprörelsen anser att det viktigaste är att alla fordon skall vara tillgängliga för alla . Det är en fin målsättning Men är det den bästa lösningen ? Färdtjänsten kostar otroligt mycket och genom att stimulera att alla fordon är tillgängliga så får man ner kostnaden . men det måste vara säkert för alla resenärer .
OM du som förare tvingar fram ett specialfordon när du anser att resan inte kan utföras säkert istället för nekar kunden som har rätt att åka med enl regelverket så strävar vi alla åt samma håll i stället för att skapa konflikter mellan oss.. och problemet lyfts til den nivå där det hör hemma.
Det tråkiga här är väl att man ju har kommit överens om i branchen att inte tillåta eldrivna rullstolar med styre i bussar - det har ju Svensk kollektivtrafik tydligt fastslagit i sina nationella råd: http://www.svenskkollektivtrafik.se/Global/Fakta%20och%20publikationer/publikationer/buss09-bestnr.pdf
Svensk kollektivtrafik består ju i princip av trafkhuvudmännen...Däremot har man ju varit otydligare när det gäller vanliga rullstolar i stadstrafik. Det är väl frågan om man inte skulle skärpa till riktlinjerna något där. Men hela denna säkerhetsdiskussion kring bussar är ju tyvärr rätt ny - jag tänker på bälteskrav etc. Så det lär nog komma framöver.
Citat från: Omnilasse skrivet 05 januari 2012, 11:00:59 AM
Det tråkiga här är väl att man ju har kommit överens om i branchen att inte tillåta eldrivna rullstolar med styre i bussar - det har ju Svensk kollektivtrafik tydligt fastslagit i sina nationella råd: http://www.svenskkollektivtrafik.se/Global/Fakta%20och%20publikationer/publikationer/buss09-bestnr.pdf
Svensk kollektivtrafik består ju i princip av trafkhuvudmännen...Däremot har man ju varit otydligare när det gäller vanliga rullstolar i stadstrafik. Det är väl frågan om man inte skulle skärpa till riktlinjerna något där. Men hela denna säkerhetsdiskussion kring bussar är ju tyvärr rätt ny - jag tänker på bälteskrav etc. Så det lär nog komma framöver.
Citat från dokumentet ovan: "Där det finns fasthållningsanordningar måste rullstolen vara fastspänd vid färden."
Innebär detta att om det finns öglor i golvet så ska rullstolen alltid vara fastspänd oavsett? Detta är ju fallet med Scania MaxCi t ex. De vi hade i Bromma hade öglor i golvet (men självklart inga spännband). Kanske ledsagaren brukar ha med sig spännband?
3 hjulig skoter har inget på bussar att göra. DEt är inget hjälpmedel som skrivs ut för att användas på buss . Spec inte med sitande resenär. De är inte tillverkade att användas på en buss. Det är helt rimligt ställningstagande. . de välter när bussen kränger .
Spänband skall bussen vara utrustad med . dock i ren stadstrafik finns det inget krav på fastspänning . tack för ett bra dokument.
Citat från: Svempa skrivet 04 januari 2012, 14:31:45 PM
Du kan vara glad att inte jag var följeslagaren för då hade du inte kommit i väg med mindre än att du hade fixat ett fordon på sl bekostnad eller att polis hade avvisat oss eller att bu hade gett med dig och släppt på den funktionshindrade. Enl reglerna i örebro så kan en funktionshindrad som har en godkänd rullstol inte nekas att följa med om inte busen är full eller att platsen är upptagen , Är det fel på bussen eller remmar saknas så skall föraren genom ledningscentralen ordna ett kompleteinrsfordon. . I ren stadstrafik krävs inte att rullstolen är fastsätt. OBS att spänna fast den rullstolsburne med bältet på rullstolsplatsen utan att förankra stolen är inte tillåtet.
Sedan har jag full förståelse för din situation som förare att du vill neka och komma vidare . men jag hade tagit striden om den rullstolsburne bett mig . för att genom att tvinga fram antingen ett polis ingripande eller att den rullstolsburne kommit med mot din vilja som förare med hänvisning till reglerna hade det blivit en riktig belysning av att regelverket som det ser ut i dag inte alltid fungerar.
Genom att ta en buss med förare och passagerare som gisslan skulle du inte föra frågan om allas rätt till att åka med kollektivtrafiken framåt, snarare bakåt.
Det finns ett exempel från Göteborg där två rullstolsburna personer ansåg det var diskriminerande att inte få åka i samma spårvagn, trotts att det av säkerhetsskäl inte var tillåtet. Läs mer på Göteborgs-Posten (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.288410-rullstolsburna-fick-aka-med-till-slut)
Det är fel att slå mot den person i detta fall bussföraren som för söker sköta sitt jobb med tanke på alla passagerares säkerhet. Om det händer en olycka där den rullstolburne eller andra passagerare skadas genom att permobilen kommer i rörelse blir det förarens som får skulden oavsett om du "tvingat" med permobilen eller inte.
Risken med att slå mot förarna är att de skiter i säkerheten för att slippa bli uthängda och då har du gjort alla resenärer en otjänst.
suck... Svempas resonemang gör mig mörkrädd.. Permobil i en vanlig buss får inte förekomma. Av en enkel anledning det finns ingen buss som tål den vikten och inte heller några fästanordningar som klarar detta .. Varför skall det alltid talas om diskriminering i såna här fall??? Man kan lika gärna vända på det och säga att övriga resenärer blir diskriminerade då deras resa tar mycket längre tid när rullstolar skall på bussen och spännas fast.. Som sagt det finns färdtjänst ...
Att ens tänka tanken att färdas sittandes i en manuell rullstol utan att ha den förankrad på en stadsbuss är i min värld helt befängt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Skulle man göra det i en färdtjänstbuss? Knappast! Varför då göra detta i en stadsbuss..... ???
Citat från: Taunusch skrivet 05 januari 2012, 23:28:08 PM
Att ens tänka tanken att färdas sittandes i en manuell rullstol utan att ha den förankrad på en stadsbuss är i min värld helt befängt ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Skulle man göra det i en färdtjänstbuss? Knappast! Varför då göra detta i en stadsbuss..... ???
Håller med. Men vart är våra spännband... :-S då hade jag hellre nekat om dessa saknats och tagit det med TX så hade dom fått ta "fajten" och jag försökt hålla tabellen...
Citat från: yngrot skrivet 05 januari 2012, 23:13:48 PM
suck... Svempas resonemang gör mig mörkrädd.. Permobil i en vanlig buss får inte förekomma. Av en enkel anledning det finns ingen buss som tål den vikten och inte heller några fästanordningar som klarar detta .. Varför skall det alltid talas om diskriminering i såna här fall??? Man kan lika gärna vända på det och säga att övriga resenärer blir diskriminerade då deras resa tar mycket längre tid när rullstolar skall på bussen och spännas fast.. Som sagt det finns färdtjänst ...
Väl skrivet yngrot. Lastar någon på en tung permobil på stadsbuss som jag åker med, då kliver jag av bussen. Skulle kännas fullständigt livsfarligt att fortsätta åka med bussen i det läget.
Kommer någon med rullstol eller permobil på ex. 4an så får dom åka med. Här spänns inget fast. Har f.ö inga spännband heller för den som undrar.
Citat från: ResVille skrivet 05 januari 2012, 23:01:01 PM
Läs mer på Göteborgs-Posten (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.288410-rullstolsburna-fick-aka-med-till-slut)
Helt sjukt hur vissa beter sig!!
Hoppas GS skickar en saftig räkning till personerna i fråga så att de förstår allvaret i vad de har gjort >:(
Toppen bra agerat säger jag . De hade helt rätt åka med om det finns 2 platser för rullstol. Hoppas det blir en process för om de förlorar så får man ljuset på regelverkets ev inkompabilitet med verkligheten. OM de vinner så är kolektivtrafiken tillgänglig . Framåt för fler tuffa funkisar. Som hävdar sin rätt.
Denna killen är inte helt ovan heller.
http://www.kaustik.com/vasttragik/start.htm
Rullstolar i kollektivtrafiken i Västra Götaland (Göteborg):
http://www.vgregion.se/upload/Handbok%20f%C3%B6r%20f%C3%B6rskrivning%20av%20personliga%20hj%C3%A4lpmedel/Rullstolar%20i%20kollektivtrafiken%20071205.pdf
/Peter
Citat från: Jim skrivet 06 januari 2012, 02:12:10 AM
Kommer någon med rullstol eller permobil på ex. 4an så får dom åka med. Här spänns inget fast. Har f.ö inga spännband heller för den som undrar.
Nä, på bussarna i Stockholm har förarna vanligen inget ansvar för någonting alls, går det så går det. Så särskilt bra koll på reglerna brukar det inte vara, har TL sagt att man ska köra den och den vägen så gör man det oavsett fordonets längd, vikt och annat. Enda tillfället när en bussförare i Stockholm är tvärsäker på vad som gäller är när det är dags för rast eller slut för dagen, då kan man plötsligt varenda avtalsbestämmelse utantill! ;D
Citat från: Jim skrivet 06 januari 2012, 02:12:10 AM
Kommer någon med rullstol eller permobil på ex. 4an så får dom åka med. Här spänns inget fast. Har f.ö inga spännband heller för den som undrar.
Var det där ett ironiskt inlägg?
Om inte, så förstår jag inte riktigt vitsen att berätta att man "skiter i" det mesta som har med kvalitet, säkerhet och professionalism att göra.
Vad gäller om en buss är registrerad och besiktigad med endast 1 rullstolsplats, när det finns 3 rullstolsplatser i bussen? (Detta gäller stadsbuss, som vad jag har läst inte har något lagkrav på lastsäkring av rullstolar/permobiler förutom att ställa de med ryggen mot "strykbrädorna".)
Om man kör t.ex. 2 rullstolar och krockar, behöver tvärnita osv. och rullstolarna/permobilerna flyger all världens väg och krossar/klämmer andra resenärer då det saknas både fästpunkter och spännband, då antar jag att det är chauffören som blir hängd?
Hade det varit "okej" om det enbart funnits 1 rullstol/permobil ombord?
Citat från: Z skrivet 06 januari 2012, 02:36:07 AM
Helt sjukt hur vissa beter sig!!
Hoppas GS skickar en saftig räkning till personerna i fråga så att de förstår allvaret i vad de har gjort >:(
Det här visar bara vilka problem som uppstår när vissa förare vill vara sjysta och tumma på reglerna (alternativt att de inte bryr sig alls). När en annan förare sedan inte vill bryta regelverket på eget ansvar är denne en idiot som ljuger ihop egna regler och diskriminerar.
Sedan kan jag tycka att en rullstolsburen har ett eget ansvar om man vill åka buss/spårvagn/tåg med sin stol och det är ju att se till att få en modell som går att förankra tillfredsställande samt inte köra runt med en SUV-rullstol som gränsar till elskoter. Fast det är väl med det som med mycket annat idag. Någon annan ska tänka och ta ansvar så att den enskilde slipper göra det själv.
Tillägg: Ja, trådskaparen gjorde rätt. Säkerheten först!
Citat från: Svempa skrivet 06 januari 2012, 03:33:52 AM
Toppen bra agerat säger jag . De hade helt rätt åka med om det finns 2 platser för rullstol.
Men enligt artikeln finns bara en rullstolsplats i dessa vagnar så då framstår det i lite annan dager ;)
Citat från: JDS skrivet 06 januari 2012, 09:34:32 AM
Nä, på bussarna i Stockholm har förarna vanligen inget ansvar för någonting alls, går det så går det. Så särskilt bra koll på reglerna brukar det inte vara, har TL sagt att man ska köra den och den vägen så gör man det oavsett fordonets längd, vikt och annat. Enda tillfället när en bussförare i Stockholm är tvärsäker på vad som gäller är när det är dags för rast eller slut för dagen, då kan man plötsligt varenda avtalsbestämmelse utantill! ;D
Hahahaha, klockren kommentar !!! ;D
Citat från: JDS skrivet 06 januari 2012, 09:34:32 AM
Nä, på bussarna i Stockholm har förarna vanligen inget ansvar för någonting alls, går det så går det. Så särskilt bra koll på reglerna brukar det inte vara, har TL sagt att man ska köra den och den vägen så gör man det oavsett fordonets längd, vikt och annat. Enda tillfället när en bussförare i Stockholm är tvärsäker på vad som gäller är när det är dags för rast eller slut för dagen, då kan man plötsligt varenda avtalsbestämmelse utantill! ;D
Det lät som du förstod vad jag menade :D. F.ö hade du helt rätt på inlägget du skrev här ovan. Klockrent ;)
Vore rätt intressant att få göra ett krockprov med dessa elstolar i en buss och då ha dessa envisa personer i sin stol och 20 frivilliga resenärer och se om de vågar vara med då ..
Vore intresant att göra krocktest med maxtillåten vikt på perombil eller bara undanmanövertest för att se om nuvarande regelverk är säkert .
Förr ingen vill att det ska vara en förhöjd risk.
Dock är det så att med buss med avsedd plats för rullstol och godkänd stol så har rullstolen samma rätt få åka med som gående resenär.
Är det fel på bussen eller föraren är osäker så skall resan ordnas genom operatörens försorg. Det är alltså inte ok att lämna kvar resenären på hållplatsen . Det verkar vissa ha lite svårt att acceptera här inne.
Citat från: Svempa skrivet 06 januari 2012, 17:02:40 PM
Vore intresant att göra krocktest med maxtillåten vikt på perombil eller bara undanmanövertest för att se om nuvarande regelverk är säkert .
Förr ingen vill att det ska vara en förhöjd risk.
Dock är det så att med buss med avsedd plats för rullstol och godkänd stol så har rullstolen samma rätt få åka med som gående resenär.
Är det fel på bussen eller föraren är osäker så skall resan ordnas genom operatörens försorg. Det är alltså inte ok att lämna kvar resenären på hållplatsen . Det verkar vissa ha lite svårt att acceptera här inne.
Så du tycker att föraren ska stå kvar med bussen i väntan på taxi/färdtjänst/säkrare alternativ?
Citat från: Svempa skrivet 06 januari 2012, 17:02:40 PM
Vore intresant att göra krocktest med maxtillåten vikt på perombil eller bara undanmanövertest för att se om nuvarande regelverk är säkert .
Förr ingen vill att det ska vara en förhöjd risk.
Dock är det så att med buss med avsedd plats för rullstol och godkänd stol så har rullstolen samma rätt få åka med som gående resenär.
Är det fel på bussen eller föraren är osäker så skall resan ordnas genom operatörens försorg. Det är alltså inte ok att lämna kvar resenären på hållplatsen . Det verkar vissa ha lite svårt att acceptera här inne.
Det är det saken handlar om, säkerheten. Regionbussarna och "expresslinjerna" förväntas hålla max hastigheten 90 km/tim under stora delar av resan. Klara rullstol/permobil med maxvik den kraft som uppstår vid en olycka i den hastigheten utan att stol eller fästpunkter deformeras i stoll eller buss så att den far om kring löst i bussen. Eller behövs det även regler för högsta hastighet med rullstol ombord.
Men det finns även andra märkligheter inom kollektivtrafiken. Finns det bälten i bussen skall de användas men samtidigt får man lasta in bort åt 50 stående i bussen.
Jag ser inget egentligt problem med att rullstolsburna åker med bussen. Jag har också haft rullstolsburna med som passagerare både sittande på passagerarsäte och i rullstol i bussen. Men det är inte alltid så enkelt då inte alla rullstolsburna eller användare av rollatorer, eller deras medföljande, har samma inställning till säkerhet som jag som förare har.
Men hamnar jag i den situationen att en buss inte klarar en rullstolsburen sittande i sin stol beroende på att den saknas utrustning för det eller om utrustningen är defekt, skulle jag inte tveka att neka den rullstolsburne att åka med. Det handla om respekt för den rullstolsburnes och övriga passagerares säkerhet, liv och hälsa. I så fall får resan lösas ändå för den rullstolsburne med ett annat fordon med TL.s. hjälp.
Det handlar ju om att förankra "lasten". Under mina 29 år med busskort (varav 18 år i branschen) har jag inte sett till någon utbildning hur man förankrar en rullstol. Ska jag ta med permobil/rullstol utan att förankra den kan jag lika gärna sluta förankra bussgodburarna också...
Tidtabellen är ointressant, utan det viktiga är att få med trafikanterna.
Utbildning och säkert resande är ju A och O.
Citat från: lil-sis skrivet 06 januari 2012, 17:19:42 PM
Så du tycker att föraren ska stå kvar med bussen i väntan på taxi/färdtjänst/säkrare alternativ?
Det är lika orimligt att kräva att alla normalskadade ska behöva vänta på en buss för rörelsehindrade som det är att begära att en rörelsehindrad ska behöva vänta på en buss som kan /vill låta honom henne genomföra en resa som han hon har rätt att få genomföra.
Resenären skall kunna vara säker på att resan kan genomföras . Självklart är det orimligt att låta en buss vänta på att ett ersättningsfordon kommer. men det kan finnas situationer då resenären tidigare blivit lämnad med löfte om ersättningstrafik som inte infrias . då kan det motiverat att stå kvar med bussen . OM den tillgängliga kollektivtrafiken fungerar enl regelverket och förtroendet finns mellan resenär och utförare så skulle jag ha mycket svårt att se att någon skulle begära att en buss skulle behövas försenas för att invänta ett misstag.
Vetjo : Jag håller fullständigt med dig i det. En fungerande utbildning är av yttersta vikt för båda parter . Den funktionshindrade måste få utbildning i hur han eller hon ska fungera i kollektivtrafiken. Förarna måste få kunskap om hur en rullstol / Permobil tas ombord och ev späns fast . Och en part till som inte är att förglömma är hjälpmedelsförskrivarna Det måste tas fram en markning på godkända stolar. Och fästpunkterna markeras . Det kan inte vara upp till förarna att känna igen 20 olika modeller på rullstolar och komma ihåg var punkterna finns.
Det är ju delvis där problematiken ligger i dag.
Citat från: Svempa skrivet 07 januari 2012, 06:30:21 AM
Det måste tas fram en markning på godkända stolar. Och fästpunkterna markeras . Det kan inte vara upp till förarna att känna igen 20 olika modeller på rullstolar och komma ihåg var punkterna finns.
Det är ju delvis där problematiken ligger i dag.
Men detta ser man sällan att det kämpas för idag. Utan de dagliga kamperna består idag att få in vilket gammalt skrot som helst till landsbygden. Avskrivna gamla förortsbussar som bl.a helt saknar fästpunkter för spännband är tydligen helt okej enligt handikapporganisationerna. Bara det är lågentré. Det är det enda som räknas.
Varför satsar inte handikapporganisationerna och trafikhuvudmännen mer på passagerarnas säkerhet? Det är ju trots allt deras medlemmar/resenärer som dessa instanser finns för. Så länge handikapporganisationerna skiter fullständigt i sina egna medlemmars och andra resenärers säkerhet har jag svårt att ta dem på allvar, som seriösa organisationer.
De organisationerna är ofta politisk inriktade och har som organisationer inte ansvar för helheten utan för sina hjärtefrågor . De flesta i handikappförbunden ser inte säkerhetsaspekten utan kämpar för att deras målgrupp ska ha samma delaktighet och tillgänglighet som andra medborgare. Dialog är det enda sättet att uppnå tillgänglighet och förståelse från allas sida.
Jag är medlem i flera organisationer men har inga uppdrag.
Det som förarna måste göra är att visa att det är en fara i att parmobiler åker på vanliga bussar ( vilket jag inte förnekar kan uppstå i vissa situationer) och tala om det för de som beslutar. men att neka den den funktionshindrade att åka med när den har rätt till det skapar konflikter som kommer i förgrunden för målet en tillgänglig och säker kollektivtrafik för alla resande.
Förstår (med viss partiskhet för förarna) bägge sidors problem, men här vill jag nog säga att du är helt fel ute då du riktar in dig på förarna som i många fall saknar både direkt såväl som indirekt påverkansmöjlighet i ärenden som dessa. Det är som att klaga på sin lokala servicemekaniker för att den bil man köpte från firma XX är felkonstruerad.
Vill man från handikapphåll ha en förändring som är klar och entydig så är det handikapporganisationerna som från sida måste gå på trafikhuvudmännen/beställarna och i samband med det så måste man enas om vad som är rimligt, fungerande och inte minst se till vad lagen anger primärt. Föraren i sin tur måste se till vad lagen säger och inte bara vad gäller handikappade utan h*n har ett ansvar för att allt och alla ombord åker säkert. Att sätta en enskild förare på pottan för att statuera ett exempel när det egentligen är lagstiftning och beställarregler som krockar känns bakvänt.
Lagtext gäller i första hand samtidigt som detta faktiskt är en trafikpolitisk fråga som måste lösas av rätt instans. Det är på den nivån handikapporganisationerna måste påverka. Det känns därför som en populistisk latmasklösning att gå på förarna. Genom att i enskilda fall sätta en förare i klistret så skapar man kanske skapar en och annan rubrik, men snacka om att skjuta bredvid målet utan att uppnå något annat än irritation i trafiken.
Förarna är den grupp som har minst att säga till om. Det vi framför sorteras generellt sett bort som gnäll.
Bättre att relevanta organisationer börja ställa krav.
När jag gick den (nya) långa YKBn så fick vi lära oss att säkra en rullstol med spännband och ringar i golvet. Fast nu har vi ju bara det i gamla Bettan (Scania 113) så det hjälper ju inte så mkt i de nya bussarna.
Dock kör jag bara om ev rullstol står mot ryggbrädan och så säkrad det går i våra stadsbussar.
Och vad gäller tillgänglighet... De utan funktionshinder kanske inte kommer med den bussen den tänkt heller, helt enkelt för att den är full. Samma gäller barnvagnar, rollatorer osv.
Sen önskar jag att ledsagarna kunde få utbildning i att åtminstone FÖRSTÅ varför rullstolen inte kan stå i gången. Eller varför det är klart olämpligt att ställa den med brukarens näsa i färdriktningen och dessutom inte "mot" något.
Min spontana tanke är att det låter konstigt om det inte ingår i ledsagarutb? Precis lika konstigt som att enda "busspraktiska" utb på 140h YKB var 10-milsslingan, bromsprov med osäkrad last (bestående av två lådor/kartonger av olika vikt i mittgången) samt brand i buss/HLR/L-ABC.
Vad hände med halkkörning, manövreringsprov (konbana), nämnda last/rullstolssäkring osv...
Edit/tillägg; Jag som har egen buss vet ju hur en lufttank ser ut, hur man skruvar ur trumbromsen, vart och hur man "startar bak" eller med skruvmejsel osv osv... Men alla andra som aldrig krupit under ett fordon? Varför ingår det inte en dag i "mek-overall" i YKB?
Edit(igen); OT så kanske bäst att bryta ut det här inlägget direkt?
Citat från: bjorn_k skrivet 07 januari 2012, 18:54:28 PM
Min spontana tanke är att det låter konstigt om det inte ingår i ledsagarutb? Precis lika konstigt som att enda "busspraktiska" utb på 140h YKB var 10-milsslingan, bromsprov med osäkrad last (bestående av två lådor/kartonger av olika vikt i mittgången) samt brand i buss/HLR/L-ABC.
Vad hände med halkkörning, manövreringsprov (konbana), nämnda last/rullstolssäkring osv...
Edit/tillägg; Jag som har egen buss vet ju hur en lufttank ser ut, hur man skruvar ur trumbromsen, vart och hur man "startar bak" eller med skruvmejsel osv osv... Men alla andra som aldrig krupit under ett fordon? Varför ingår det inte en dag i "mek-overall" i YKB?
Edit(igen); OT så kanske bäst att bryta ut det här inlägget direkt?
Vad som ingår i YKBn beror väl på vem som utbildar (tyvärr).
Men lufta tankarna ingår ju i säkerhetskontrollen på uppkörningen, så vet man inte hur de ser ut måste det vara svårt att ta sig igenom den?
Och hittar man inte startknappen bak i våra bussar så hittar man nog inte den i fram heller :-X
Hur man lossar bromsarna manuellt fick vi också lära oss men det är ingenting vi få pilla med på arbetstid.
Vi fick även (vid intresse) vika hytten på en lastbil och pilla där :D
Citat från: Svempa skrivet 06 januari 2012, 17:02:40 PM
Vore intresant att göra krocktest med maxtillåten vikt på perombil eller bara undanmanövertest för att se om nuvarande regelverk är säkert .
Förr ingen vill att det ska vara en förhöjd risk.
Dock är det så att med buss med avsedd plats för rullstol och godkänd stol så har rullstolen samma rätt få åka med som gående resenär.
Är det fel på bussen eller föraren är osäker så skall resan ordnas genom operatörens försorg. Det är alltså inte ok att lämna kvar resenären på hållplatsen . Det verkar vissa ha lite svårt att acceptera här inne.
Håller med.
Vore kul med ett test med lite undanmanöver och tvärnitar.
Hoppa upp i permobilen Svempa så kör jag.
Men håll i dig.
Citat från: bjorn_k skrivet 07 januari 2012, 18:54:28 PM
Min spontana tanke är att det låter konstigt om det inte ingår i ledsagarutb? Precis lika konstigt som att enda "busspraktiska" utb på 140h YKB var 10-milsslingan, bromsprov med osäkrad last (bestående av två lådor/kartonger av olika vikt i mittgången) samt brand i buss/HLR/L-ABC.
Jag skulle bli förvånad om det ingick någon som helst information/utbildning för ledsagare runtom i landet. De har ett kort och åker gratis, så mycket vet dem. Men hjälpa till med att vika ut en busenkel ramp på en stadsbuss medan föraren betjänar gående påstigande vid framdörren går inte alltid för sig.
När jag körde stadsbussar med oerhört enkla ramper i Umeå brukade jag faktiskt förvänta mig av den fullt friske ledsagaren att denne:
- Fällde ut och in rampen
- Hjälpte den rörelsehindrade ombord
- Placerade den rörelsehindrade på rätt ställe i bussen, i rätt färdriktning
- Ansvarade för att den rörelsehindrade har rätt färdbevis med rätt datum
Om ledsagaren bara ville stå och sms:a och inte göra något, så var väl det väl bara att själv gå ut hjälpa till (som om hållplatsstoppen inte var långa nog). Men då fick ledsagaren veta att om jag skulle göra
hela hans/hennes arbete räknade jag honom/henne som en vanlig resenär, och skulle i så fall kräva köp av en enkelbiljett.
Jag vad ledsagaren ska göra håller helt med dig om med ett undantag, fälla ut rampen . det har jag blivit tillsagd av förare att låta dom göra samt vissa ramper har nyckel. Dock har jag lika ofta blivit ombedd att hjälpa till med rampen och fälla in den medan föraren hjälper till med bommen vid rullstolsplatsen, med några nickande och ett leende mellan förare och ledsagare så brukar det fungera bra. De flesta förare hjälper gärna till spec nu sedan pengarna försvann från förarplatsen.
För färdbeviset har den funktionshindrade ansvaret liksom för ledsagarens . ( tillståndet att ha med ledsagare medföljer den funktionshindrade i örebro) däremot kan den funktionshindrade be ledsagaren att vara behjälplig vid visering av färdbeviset.
Ett konstigt missförstånd som vissa förare har är att ledsagare skal medfölja vid resa med buss, så är inte fallet.
Deinflu: jag är gärna med på sådana tester. Under förutsättning att de utförs under kontrollerade former. Jag skulle i så fall bjuda in handikapporg och företrädare för kollektivtrafikens parter . De skulle nog vara lärorika inte minst för handikapporg.
Jag har varit med om en gång då en fäst punkt släppt från golvet i en buss med en rullstol vid måttlig undanmanöver . Så jag förnekar inte behovet av test .
Citat från: lil-sis skrivet 09 januari 2012, 08:07:58 AM
Vad som ingår i YKBn beror väl på vem som utbildar (tyvärr).
*suck* ja det gör ju det... hur svårt kan det vara för TS att göra en läroplan?
Men lufta tankarna ingår ju i säkerhetskontrollen på uppkörningen, så vet man inte hur de ser ut måste det vara svårt att ta sig igenom den? Gör det inte, och under KK-utbildningen skulle det inte heller ingått om jag inte haft bra, kunnig och intresserad handledare i Kallhäll
Och hittar man inte startknappen bak i våra bussar så hittar man nog inte den i fram heller :-X
Är det skitigt och jävligt och man aldrig sett ett motorrum förut så är det nog svårt... Samma här, det hade aldrig ingått om inte handledaren gjort det "på eget bevåg", lika med skruvmejseln och startmotor...
Hur man lossar bromsarna manuellt fick vi också lära oss men det är ingenting vi få pilla med på arbetstid.
Men alla har väl inte samma regler? Jag framhärdar med att en förare bör kunna göra enkla manövrer såsom denna, några håller säkert med, några inte. Det är ju också lite skillnad på trafik och trafik... Tänk att stå i Östersjö, på garageplan med en buss som låst på ena bakhjulet (gärna kl 22-nånting)... mer än en timmes körtid från Norrtäljedepån eller servicebil från Truck Center eller Scania. Lägg på väntetiden innan dom kommer iväg så gör du nog gärna det lilla halvtimme-40minuterjobbet för att komma iväg till verkstad? Men visst, man kan debattera försäkringar, skaderisker och annat...
Vi fick även (vid intresse) vika hytten på en lastbil och pilla där :D
VI = där jag jobbar.
Hade jag jobbat på ett ställe med lägre servicenivå gentemot förarna så hade jag krävt mer teknisk utbildning på bussarna.
Båda de säkerhetskontrollerna jag gjorde på uppkörning (missade funken första gången) så ingick det att lufta tankarna. Nu skulle jag väl aldrig komma åt de på de nyare bussarna men den vi kör upp har allt så man ser ;D
Det är väl som allt annat, är man intresserad så lär man sig oavsett :-P