(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/5972442OrmC-B.jpg?t=1325080843)
AMX 632 - Volvo B10M-55/ Säffle 1981.
Vad härligt 80-talsgrått! Och vilken tydlig hållplatsskylt! :)
Är det ett blått "självstyreband" under invnr i fronten? Nån rest från Täby?
Eller betydde det något annat i detta fall?
Underbart! Linje 415 gick väl till Boo Gård via Lännerstavägen men vart gick 412?
// Niclas
Enligt SL-Kartan 1986-87:
412 gick: Slussen - Tollare - Orminge.
415: Slussen -Tollare - Boo Gård - Orminge C.
/Peter
Ja, 412 var en exotisk väg till Orminge :)
442 måste ha varit en ganska ny linje när bilden togs. När började man med 44x-linjerna via motorvägen till Orminge? 444, 445 och 446 var väl de första?
/J
En koll i vintertidtabellen 1987-88 visar att 415 ersatte 412 & 414 i rusningstid.
Den blå markeringen fanns till synes slumpmässigt på alla möjliga busstyper i Björknäs. Kan det ha varit en märkning av halva vagnparken? Med tejp: tvättas udda datum, utan tejp: tvättas jämna datum, t.ex.? Jag minns inte.
442 kom till någon gång 1985-86.
/H.
Citat från: Peter Rost skrivet 28 december 2011, 20:54:08 PM
Enligt SL-Kartan 1986-87:
412 gick: Slussen - Tollare - Orminge.
415: Slussen -Tollare - Boo Gård - Orminge C.
/Peter
Alltså:
412 och 442: Över Skurubron - Sockenvägen - Lännerstavägen - Ormingeleden - Orminge C
414: Över Skurubron - Värmdövägen - Orminge C - Ormingeleden - Lännerstavägen - Sockenvägen - Boo gård
415: Över Skurubron - Sockenvägen - Boo gård - tillbaka längs Sockenvägen - Lännerstavägen - Ormingeleden - Orminge C
Är det rätt? Usch vad krångligt i så fall!
Citat från: Andy skrivet 18 januari 2012, 13:21:30 PM
Alltså:
412 och 442: Över Skurubron - Sockenvägen - Lännerstavägen - Ormingeleden - Orminge C
414: Över Skurubron - Värmdövägen - Orminge C - Ormingeleden - Lännerstavägen - Sockenvägen - Boo gård
415: Över Skurubron - Sockenvägen - Boo gård - tillbaka längs Sockenvägen - Lännerstavägen - Ormingeleden - Orminge C
Är det rätt? Usch vad krångligt i så fall!
414 och 415 hade väl samma körväg men i olika riktningar (den som du har skrivit på 415 ovan)! Eftersom bussarna inte hade destinationsskyltar hade man istället olika linjenummer så man skulle kunna välja rätt buss från yttre delen av Sockenvägen. På Hasses bild skulle jag gissa att det står "Avstigning" på 414.
Citat från: Andy skrivet 18 januari 2012, 13:21:30 PM
Alltså:
412 och 442: Över Skurubron - Sockenvägen - Lännerstavägen - Ormingeleden - Orminge C
414: Över Skurubron - Värmdövägen - Orminge C - Ormingeleden - Lännerstavägen - Sockenvägen - Boo gård
415: Över Skurubron - Sockenvägen - Boo gård - tillbaka längs Sockenvägen - Lännerstavägen - Ormingeleden - Orminge C
Är det rätt? Usch vad krångligt i så fall!
Linje 442 ¨skaftade¨ också ner via Boo Gård.
/H.
Citat från: Andy skrivet 18 januari 2012, 13:21:30 PM
Alltså:
412 och 442: Över Skurubron - Sockenvägen - Lännerstavägen - Ormingeleden - Orminge C
414: Över Skurubron - Värmdövägen - Orminge C - Ormingeleden - Lännerstavägen - Sockenvägen - Boo gård
415: Över Skurubron - Sockenvägen - Boo gård - tillbaka längs Sockenvägen - Lännerstavägen - Ormingeleden - Orminge C
Är det rätt? Usch vad krångligt i så fall!
Citat från: Börje skrivet 18 januari 2012, 14:16:34 PM
414 och 415 hade väl samma körväg men i olika riktningar (den som du har skrivit på 415 ovan)! Eftersom bussarna inte hade destinationsskyltar hade man istället olika linjenummer så man skulle kunna välja rätt buss från yttre delen av Sockenvägen. På Hasses bild skulle jag gissa att det står "Avstigning" på 414.
På denna tid hade folk dessutom större koll på vad respektive linjenummer gick för färdväg. Så det var nog inte så krångligt ändå. :)
Detta är nog min favorit bland alla bussar. Saknar de enormt mycket. Just H22 5972 åkte jag nästan dagligen under gymnasietiden. Den gick på samma tur varje morgon från Slussen under en lång period.
Citat från: Börje skrivet 18 januari 2012, 14:16:34 PM
414 och 415 hade väl samma körväg men i olika riktningar (den som du har skrivit på 415 ovan)!
http://media.sparvagsmuseet.se/kartor/Karta_1986_1987_ytter/1986_1987_ytter.html
Om man kollar på kartan på Spårvägsmuseets hemsida från 1986-87, går 415 via Tollare, men 414 via Värmdövägen. Det står också att Orminge C är ändhållplats för 415.
Citat från: Börje skrivet 18 januari 2012, 14:16:34 PMPå Hasses bild skulle jag gissa att det står "Avstigning" på 414.
Men står det inte "Boo gård" då?
Citat från: Hobgoblin skrivet 18 januari 2012, 19:12:32 PM
Linje 442 ¨skaftade¨ också ner via Boo Gård.
/H.
Det är säkert så, det framgick inte riktigt av kartan.
Citat från: Hobgoblin skrivet 29 december 2011, 12:31:18 PM
En koll i vintertidtabellen 1987-88 visar att 415 ersatte 412 & 414 i rusningstid.
Det känns rimligare att anta att 415
ersattes av 412 och 414 i rusningen, fast jag har ju varken sett tidtabellen eller upplevt upplägget. Annars blir ju färdvägen för boende längs Lännerstavägen längre i rusningen än annars. Nu har de ifs ingen busstrafik alls, så.
Nu vill jag ha det till (nu skriver jag lite annorlunda):
412: Nacka - Tollare - Lännerstavägen - Orminge C
414: Nacka - Björknäs - Orminge C - Lännerstavägen -Boo gård
415: Nacka - Tollare - Boo gård (vänder)- Lännerstavägen -Orminge C
442: Motorvägen - Tollare - Boo gård (vänder) - Lännerstavägen - Orminge C
Citat från: Börje skrivet 18 januari 2012, 14:16:34 PMEftersom bussarna inte hade destinationsskyltar hade man istället olika linjenummer så man skulle kunna välja rätt buss från yttre delen av Sockenvägen.
I min bild verkar 415 gå utanför rusningen (dvs i båda riktingar) i skaftkörning till Boo gård.
Gick det inte att köra Boovägen med buss på den tiden, förresten?
Hjälp mig reda ut detta.
Jag tror nog Andy summerat det ganska korrekt i sista inlägget. Det Börje beskriver är det något senare linjenätet där 412 och 414 försvunnit i dessa varianter, och all trafik i Lännersta sköttes av 415 och 442.
Dock kallades alla inturer på 415 för 414 för att det inte skulle uppstå förvirring vid skaftkörningen till Boo gård. Lnje 442 behövde inte denna linjeuppdelning eftersom den endast trafikerades i rusningsriktningen.
Ur sommartidtabellen 1988:
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Tdt415-B.jpg?t=1327177703)
Ja, rimligare kan tyckas att det hade varit med 415 som lågtrafiklinje, men det var tvärtom, som jag trodde mig komma ihåg och därför kollade upp.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Tdt412.jpg?t=1327177703)
/H.
Citat från: Hobgoblin skrivet 21 januari 2012, 21:36:44 PM
Ja, rimligare kan tyckas att det hade varit med 415 som lågtrafiklinje, men det var tvärtom, som jag trodde mig komma ihåg och därför kollade upp.
Ja, det var som tusan! Kanske är därför som de ändrade sedan...
Citat från: Karsten skrivet 20 januari 2012, 22:44:59 PM
Det Börje beskriver är det något senare linjenätet där 412 och 414 försvunnit i dessa varianter, och all trafik i Lännersta sköttes av 415 och 442.
Dock kallades alla inturer på 415 för 414 för att det inte skulle uppstå förvirring vid skaftkörningen till Boo gård. Lnje 442 behövde inte denna linjeuppdelning eftersom den endast trafikerades i rusningsriktningen.
Då fattar jag! Men vad var det som gjorde att Boovägen (Boo backe) inte kunde trafikeras? Ingen tunnel under motorvägen, eller var den för låg?