http://www.lul.se/templates/page____17043.aspx (http://www.lul.se/templates/page____17043.aspx)
Tas även "mellanhanden" Uppsalabuss AB med till Landstingets ägo i samma veva?
Citat från: Ersa skrivet 23 december 2011, 16:01:02 PM
Tas även "mellanhanden" Uppsalabuss AB med till Landstingets ägo i samma veva?
Både GUB och UB har köpts.
Gissningsvis enbart UL-loggan på alla gröna bussar under 2012 då? Eventuellt får GUB-loggan vara kvar en tid.
Citat från: Ersa skrivet 23 december 2011, 16:09:24 PM
Gissningsvis enbart UL-loggan på alla gröna bussar under 2012 då? Eventuellt får GUB-loggan vara kvar en tid.
Nja varför det? GUB är ju fortfarande ett eget företag och UL kommer inte ha något med oss att göra efter nyår heller. Som jag har förstått det.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Bra. Det är väl det värsta som skulle kunna hända, UL-loggor på stadsbussarna. Vilken förnedring rent ut sagt! UL-är ju inte direkt något man vill skylta med..
//Jacob
Jo, antagligen blir GUB kvar som ett eget företag, men huvudmannen över GUB blir ju den enda huvudmannen i länet, dvs den nya myndigheten som säkerligen får ärva namnet och loggan av nuvarande UL.
Självklart ska UL loggan på stadsbussarna. Varför inte? Någon gång får vi ju samma biljettsystem också... ;D
Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 19:24:01 PM
Självklart ska UL loggan på stadsbussarna. Varför inte? Någon gång får vi ju samma biljettsystem också... ;D
Därför UL och GUB inte har något med varandra att göra.
Tror inte det kommer vara någon skillnad bara för att vi får landstinget som "huvudman".
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Citat från: Björn Ax skrivet 23 december 2011, 20:38:40 PM
Därför UL och GUB inte har något med varandra att göra.
Tror inte det kommer vara någon skillnad bara för att vi får landstinget som "huvudman".
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Med den mentaliteten kan ni ju skita i våra kunder också?
Hoppas man upphandlar stadstrafiken SNARAST!
Citat från: Björn Ax skrivet 23 december 2011, 20:38:40 PM
Därför UL och GUB inte har något med varandra att göra.
Tror inte det kommer vara någon skillnad bara för att vi får landstinget som "huvudman".
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Fast rätta mig om jag har fel. GUB är väl ett åkeri, precis som Nobina eller KR. AB Uppsalabuss är beställaren som beställer trafik av GUb, precis som UL beställer trafik av Nobina, KR mfl. Rimligen borde den här överlåtelsen vara ett första steg till att på sikt AB Uppsalbuss inte kommer existera. Istället kommer stadstrafiken att upphandlas av samma aktör (den nya myndigheten) som upphandlar regiontrafiken. På sikt kommer det bli mindre skillnad, om ens någon skillnad, mellan stadstrafiken och regiontrafiken. Tänker jag fel?
Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 20:50:00 PM
Med den mentaliteten kan ni ju skita i våra kunder också?
Hoppas man upphandlar stadstrafiken SNARAST!
Huh? Var kom det där ifrån? Jag bara konstaterade hur det ser ut.
2014 kommer stadstrafiken upphandlas.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Citat från: Björn Ax skrivet 23 december 2011, 22:29:59 PM
Huh? Var kom det där ifrån? Jag bara konstaterade hur det ser ut.
2014 kommer stadstrafiken upphandlas.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
För våra kunder är det UL som bedriver all trafik. Titta gärna på http://ul.se/sv/Stadsbussarna/ så ser du hur det ser ut.
Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 22:32:35 PM
För våra kunder är det UL som bedriver all trafik. Titta gärna på http://ul.se/sv/Stadsbussarna/ så ser du hur det ser ut.
Jo men det är det som man måste komma ifrån. Eftersom inte alla UL kort gäller hos oss och då när resenärerna frågar varför så säger man ju att GUB och UL inte har något med varandra att göra på det viset.
Skulle UL vara huvudman för stadstrafiken så skulle alla kort gälla här också.
Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer. Att GUB skulle förlora stadstrafiken 2014 är osannolikt men allt kan ju hända.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Citat från: Stinsen skrivet 23 december 2011, 21:38:43 PM
Fast rätta mig om jag har fel. GUB är väl ett åkeri, precis som Nobina eller KR. AB Uppsalabuss är beställaren som beställer trafik av GUb, precis som UL beställer trafik av Nobina, KR mfl. Rimligen borde den här överlåtelsen vara ett första steg till att på sikt AB Uppsalbuss inte kommer existera. Istället kommer stadstrafiken att upphandlas av samma aktör (den nya myndigheten) som upphandlar regiontrafiken. På sikt kommer det bli mindre skillnad, om ens någon skillnad, mellan stadstrafiken och regiontrafiken. Tänker jag fel?
Jag har också uppfattat det som att två aktörer försvinner
- Dagens UL i aktiebolagsform
- Dagens (hittills kommunalägda) beställarorganisation Uppsalabuss AB
Dessa båda ersätts med den nya landstingsägda myndigheten som ärver UL:s logga och namn.
Rimligtvis borde den enda dekalen på bussarna, gula som gröna, bli samma logga som redan idag sitter på de gula bussarna. Dvs "UL i samarbete med operatör". I stadstrafikens fall
"UL i samarbete med Gamla Uppsala Buss"Huruvida Uppsalas tätortstrafik bör upphandlas eller inte vad denna tråds ämne handlar om, men för mig kan trafiken gott fortsätta gott drivas med en kommunal aktör, utan upphandlingar. Förutsatt att UL:s kort börjar gälla även på stadstrafiken. Detta pga att det blir enklare för resenärerna - Och det är ju för resenärerna, våra kunder, som vi kör för. Inte för eget bruk.
Ja, min första tanke var; "Äntligen kanske det rensas upp bland biljettfloran i Uppsala!"
Visst kanske man är bortskämd med just det som van SL-resenär, att ett kort gäller för i princip ALL trafik inom länet, men det måste ju vara det bästa ur såväl kunders som chaufförer/värdar/kontrollanter/konduktörers synvinkel?
Citat från: Björn Ax skrivet 23 december 2011, 22:45:25 PM
Jo men det är det som man måste komma ifrån. Eftersom inte alla UL kort gäller hos oss och då när resenärerna frågar varför så säger man ju att GUB och UL inte har något med varandra att göra på det viset.
Skulle UL vara huvudman för stadstrafiken så skulle alla kort gälla här också.
Vi får helt enkelt vänta och se vad som händer. Att GUB skulle förlora stadstrafiken 2014 är osannolikt men allt kan ju hända.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Men hade inte BIMS blivit så försenat hade vi haft samma biljettsystem redan idag. Med samma kort men så klart möjlighet till olika laddning, t.ex. stadsbuss+zon1, zon1+2 osv, osv.
Idag fungerar ju alla kort som är fysiskt möjliga att få att fungera i respektive system med varandra.
De övriga är ju bara olyckligt då biljettmaskinerna inte är kompatibla.
Jag tycker din "vi och dom" mentalitet är tråkig, den gynnar inte kunderna.
Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 23:38:14 PM
Jag tycker din "vi och dom" mentalitet är tråkig, den gynnar inte kunderna.
Inga maktkamper mellan kommun och landsting är nyttiga eller konstruktiva. Jag tycker att det är lite trist att dra tydliga gränser mellan stad och landsbygd, och välkomnar lite mer utbyte och integration över "stadsgränsen".
Men sådant tar väl sin tid i de städer där man av tradition haft olika bolag för stad respektive förort/landsbygd. Utöver Uppsala är Östersund och Umeå två andra liknande exempel där gränserna än idag är lite väl klara. Inga stadsbussar körs ens i förortstrafik, utan de lämnar i regel aldrig staden. Även om samma operatör kör både stad samt en hel del landsbygd. Även förarkåren är delad och kan bara sitt eget område. På försök provade Nobina Umeå att vissa landsbygdsförare fick köra flygbussen inne i Umeå stad under sina 4-6 timmar långa uppehåll på de delade passen, och det fungerade faktiskt rätt bra.
Stockholm är raka motsatsen där man inte alls ser några skarpa gränser, utan där SL driver all trafik, alla kort gäller överallt, samt där man i stort sett kan använda de flesta bussar på de flesta linjer. (Även om vissa undantag finns. T.ex att man inte bör använda dubbeldäckarna och Vegorna i innerstan samt OmniCity-lederna på landbygden)
Detta kanske inte hör till sammanhanget men GUB 801-808 hade en logga där det stod "UL i samarbete med Gamla Uppsala Buss". Dessa loggor togs bort i samband med UL-härvan och ersattes med GUBs egna. Misstänker att GUB inte är så pigga på att ha UL-loggor på sina bussar...
Och angående kort och biljetter är 24h-kort som gäller på både stadsbussarna, regionbussarna och upptåget något jag saknar. Oerhört praktiskt när någon bussintresserad vän kommer på besök.
//Jacob
Trist att ett tillsynes mycket välskött kommunalt bolag har påbörjat sin färd utför det sluttande planet - för det får man ju ändå säga. Det där med taxan har säkert varit väldigt irriterande för många som bor i Uppsala med omnejd, men folk kommer nog ändå mest att ångra sig den dagen stadstrafiken (eller vad som då återstår av den) börjar drivas med samma engagemang som idag präglar merparten av all upphandlad busstrafik ::)
Här i Stockholm har ju till och med de sista och mest envisa "jamen det är väl i alla fall skönt att monopolet har upphört"-rösterna tystnat vid det här laget...
Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 23:38:14 PM
Men hade inte BIMS blivit så försenat hade vi haft samma biljettsystem redan idag. Med samma kort men så klart möjlighet till olika laddning, t.ex. stadsbuss+zon1, zon1+2 osv, osv.
Idag fungerar ju alla kort som är fysiskt möjliga att få att fungera i respektive system med varandra.
De övriga är ju bara olyckligt då biljettmaskinerna inte är kompatibla.
Jag tycker din "vi och dom" mentalitet är tråkig, den gynnar inte kunderna.
Jag förstår inte vart du får att jag har en sådan mentalitet? Det enda jag har skrivit är hur det är i dagens läge. För min del så struntar jag totalt i vad det står på bussen.
Jag skulle gärna se att alla kort fungerar på alla bussar.
Vad som händer nästa år vet ingen av oss just nu. Är väl knappt dom som ska fixa allt vet nåt.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Citat från: Jacob skrivet 24 december 2011, 01:40:24 AM
Misstänker att GUB inte är så pigga på att ha UL-loggor på sina bussar.
//Jacob
Det bestämmer beställaren och inte utföraren av trafiken.
Är Uppland det enda län/region där man inte har samma taxestystem i region och stadstrafik? Skulle kännas helt främmande
Citat från: Walter skrivet 24 december 2011, 09:21:41 AM
Är Uppland det enda län/region där man inte har samma taxestystem i region och stadstrafik? Skulle kännas helt främmande
För inte så värst många år sedan var det så nästan överallt. Numera finns det ett gäng ställen som har samma
system i stads- och regionbussar men inte samma taxa!
Jag skulle vilja vända på frågan och undrar om det finns
något län mer än Stockholms (och Gotlands förstås) som har fullständigt enhetlig taxa på all stads- och länstrafik? Exempelvis Västtrafik har väl en finansieringsmodell som medför taxemässig särbehandling i vissa kommuner.
Citat från: JDS skrivet 24 december 2011, 02:13:34 AM
Här i Stockholm har ju till och med de sista och mest envisa "jamen det är väl i alla fall skönt att monopolet har upphört"-rösterna tystnat vid det här laget...
Skulle tro det ja...
Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 23:38:14 PM
Men hade inte BIMS blivit så försenat hade vi haft samma biljettsystem redan idag. Med samma kort men så klart möjlighet till olika laddning, t.ex. stadsbuss+zon1, zon1+2 osv, osv.
Idag fungerar ju alla kort som är fysiskt möjliga att få att fungera i respektive system med varandra.
De övriga är ju bara olyckligt då biljettmaskinerna inte är kompatibla.
Jag tycker din "vi och dom" mentalitet är tråkig, den gynnar inte kunderna.
Du missuppfattar med flit?
Tror du det är ROLIGT att neka folk med kort som de tror är giltiga för att UL (Center) har sagt att de går att åka med på alla bussar?
Det vore SÅ mycket lättare om alla kort gällde överallt, det blir mindre tjaffs på det viset.
I dagsläget så ställer de mest till besvär och det blir förvirrat. Någon form av enhetlighet eller total avskildhet hade varit bättre. Nu finns det sjuhundraåttiofem biljetter som gäller kanske ibland. Och beroende på vem som kör, vem som svarar på UL, om kortet är köpt i vanlig butik osv. Det är ett helt sjukt system som inte gynnar någon. Alls.
Citat från: JDS skrivet 24 december 2011, 10:47:50 AM
Jag skulle vilja vända på frågan och undrar om det finns något län mer än Stockholms (och Gotlands förstås) som har fullständigt enhetlig taxa på all stads- och länstrafik? Exempelvis Västtrafik har väl en finansieringsmodell som medför taxemässig särbehandling i vissa kommuner.
Intressant frågeställning. Jag kommer dock inte på något bra svar. I mina hemtrakter i norr finns det inga sådana tankar, utan där är det på många håll rentav åt andra hållet, med prispåslag på expresslinjer och nattbusslinjer även om man har ett månadskort köpt för fullpris. Dock börjar om detta märkliga förfarande minskas på många ställen numera, så att månadskortet börjat gälla även efter kl 01:00 på natten, samt på direktbussen som går stora vägen.
Citat från: lil-sis skrivet 25 december 2011, 10:49:59 AM
Du missuppfattar med flit?
Tror du det är ROLIGT att neka folk med kort som de tror är giltiga för att UL (Center) har sagt att de går att åka med på alla bussar?
Det vore SÅ mycket lättare om alla kort gällde överallt, det blir mindre tjaffs på det viset.
I dagsläget så ställer de mest till besvär och det blir förvirrat. Någon form av enhetlighet eller total avskildhet hade varit bättre. Nu finns det sjuhundraåttiofem biljetter som gäller kanske ibland. Och beroende på vem som kör, vem som svarar på UL, om kortet är köpt i vanlig butik osv. Det är ett helt sjukt system som inte gynnar någon. Alls.
Det är väl bra att jag missuppfattat då... Det jag ställer mig frågande till är Uppsalabuss/GUBs kraftiga avståndstagande till UL. När det går så långt att man tar bort ULs logga börjar i alla fall jag undra hur det står till. Total avskildhet tror jag inte en sekund på att det skulle vara bra.
Citat från: Robert T skrivet 25 december 2011, 12:41:41 PM
Det är väl bra att jag missuppfattat då... Det jag ställer mig frågande till är Uppsalabuss/GUBs kraftiga avståndstagande till UL. När det går så långt att man tar bort ULs logga börjar i alla fall jag undra hur det står till. Total avskildhet tror jag inte en sekund på att det skulle vara bra.
Men det är ju pga det jag sa. Att GUB och UL inte har något med varandra att göra. Det är så uppdelat pga UL inte har varit huvudman för stadstrafiken. Det enda UL och GUB har gemensamt är att GUB betalar UL för att göra våra tidtabeller och tillhandahålla våra kort på UL Center. Sen betalar UL oss för att vi ska ta emot deras kort.
Det är bara hoppas att det blir bättre när BIMS kommer och nu när vi får en gemensam huvudman.
Jag håller helt med att det inte är bra för resenärerna när knappt chaufförerna vet vilka kort som gäller ombord på bussarna.
Men om det nu är så glasklart att det är delat. Varför ligger stadsbussarna på UL.se samt vem på GUB tror att GUB samarbetar med UL eftersom loggan klistrades på...
Jag tycker det hela verkar mycket märkligt. Typ som att när det fungerar har man samarbete men när det är något dåligt vill man inte veta av varandra...
Citat från: Robert T skrivet 25 december 2011, 15:52:24 PM
Men om det nu är så glasklart att det är delat. Varför ligger stadsbussarna på UL.se samt vem på GUB tror att GUB samarbetar med UL eftersom loggan klistrades på...
Jag tycker det hela verkar mycket märkligt. Typ som att när det fungerar har man samarbete men när det är något dåligt vill man inte veta av varandra...
UL tillhandahåller ju även Stadstrafikens biljetter samt trafikinformation till resenär och "klagomur" men det finns ju trots allt ett nummer för allmänheten om de vill nå TL direkt (vilket händer dagligen).
Men UL har inte haft någon logga på några andra bussar, det var nog mest därför det togs bort.
Citat från: Robert T skrivet 25 december 2011, 15:52:24 PM
Men om det nu är så glasklart att det är delat. Varför ligger stadsbussarna på UL.se samt vem på GUB tror att GUB samarbetar med UL eftersom loggan klistrades på...
Jag tycker det hela verkar mycket märkligt. Typ som att när det fungerar har man samarbete men när det är något dåligt vill man inte veta av varandra...
Ja det är märkligt. Stadsbussarna ligger på ul.se för att GUB betalar UL för att ha dessa där. Om GUB skulle ha hand om tidtabellerna och allt sånt själva så skulle det inte ligga på ul.se. Då skulle endast regiontrafiken ligga på ul.se och stadstrafiken på gub.se. Så visst har dom gjort det väldigt klumpigt för resenärerna men som sagt vi får hoppas det blir bättre med nya huvudmannen.
Det är Uppsalabuss/Gatunämnden som är huvudman för stadstrafiken. Däremot har det princip lejt ut de administrativ arbetet som trafikplanering och biljettförsäljning till UL. De som Uppsalabuss hade kvar senast var jag hörde var biljettredovisningen för de som såldes på bussarna.
Tanken var att UL skulle ta över allt redan i början av 2000-talet. Då uppstod det ett problem. Det var tvungen att då göra en upphandling av stadstrafiken eftersom det inte fanns någon huvudman för den trafik som GUB hade avtalet med. Därför vart Uppsalabuss kvar, men då hade redan flytt av personal från Uppsalabuss till UL börjat.
Detta vore något för en som vill skriva en uppsats på universitet. Turerna kring stadstrafiken från 1970-talet och framåt. Alla konstiga ägandeformer och bolag samt rivaliteten mellan Uppsalabuss och Upplands Lokaltrafik.
/Janne
Om stadstrafiken upphandlas 2014 som jag läste i tråden. Kommer GUB att lägga bud då? För om ja fattat de rätt blir väl Landstinget huvudman och utövare isf, funkar de?
Citat från: JDS skrivet 24 december 2011, 10:47:50 AM
Jag skulle vilja vända på frågan och undrar om det finns något län mer än Stockholms (och Gotlands förstås) som har fullständigt enhetlig taxa på all stads- och länstrafik? Exempelvis Västtrafik har väl en finansieringsmodell som medför taxemässig särbehandling i vissa kommuner.
Under min tid som regelbunden X-trafikresenär (dvs. 1989-2007) så gällde din beskrivning Gävleborgs län. Nuförtiden köper kommunen till gratisresor för pensionärer dagtid i stadstrafiken i Gävle, det är väl enda skillnaden. Vad beträffar skattefinansieringen och trafikplaneringen fanns (och finns) däremot ingen enhetlighet. Få se om det blir bättre när landstinget tar över huvudmannaskapet själva.
Får skriva en lite dementi här.
Jag har tydligen haft fel. Har pratat lite med UL och tydligen får vi höra felaktiga uppgifter från GUB.
Tydligen blev denna tråd huvudämnet hos UL's huvudkontor pga detta.
Jag kan erkänna att jag numera är ännu mera förvirrad vad UL GUB UB samarbetet innefattar.
Tyvärr körde jag buss när det kom på en UL arbetare och förklarade. Får prata med honom mera när jag inte kör. :)
Citat från: Björn Ax skrivet 06 januari 2012, 19:53:36 PM
Får skriva en lite dementi här.
Jag har tydligen haft fel. Har pratat lite med UL och tydligen får vi höra felaktiga uppgifter från GUB.
Tydligen blev denna tråd huvudämnet hos UL's huvudkontor pga detta.
Jag kan erkänna att jag numera är ännu mera förvirrad vad UL GUB UB samarbetet innefattar.
Tyvärr körde jag buss när det kom på en UL arbetare och förklarade. Får prata med honom mera när jag inte kör. :)
Tror det är ytterst få som verkligen vet hur allt hänger ihop.
Frågar du folk på UL säger de en sak, frågar du folk på GUB säger de an annan och frågar du kommunen(innan köpet dvs) så säger de en tredje.
Ingen verkar ha koll på vad som egentligen gäller.
(De gjorde ju en utredning för några år sedan med utomstående konsulter som tyckte att vi hade den rörigaste organisationen i landet! Men det är väl typiskt Uppsala..)
Får du någon klarhet på det hela kan du ju meddela oss andra ;)
Citat från: Björn Ax skrivet 06 januari 2012, 19:53:36 PM
Får skriva en lite dementi här.
Jag har tydligen haft fel. Har pratat lite med UL och tydligen får vi höra felaktiga uppgifter från GUB.
Tydligen blev denna tråd huvudämnet hos UL's huvudkontor pga detta.
Jag kan erkänna att jag numera är ännu mera förvirrad vad UL GUB UB samarbetet innefattar.
Tyvärr körde jag buss när det kom på en UL arbetare och förklarade. Får prata med honom mera när jag inte kör. :)
UL som i UL-center eller kontoret? UL-center säljer biljetter som de påstår går att använda på Stadsbussarna när de inte gör det.
Det är nog så att ingen till 100% VET.
Avtalen lär vara luddiga. Det finns t ex inget vite för sent konstruerade tabeller, fast det finns ett "sista datum" när de ska vara oss tillhanda. Osv.
Citat från: lil-sis skrivet 07 januari 2012, 17:49:45 PM
UL som i UL-center eller kontoret? UL-center säljer biljetter som de påstår går att använda på Stadsbussarna när de inte gör det.
Det är nog så att ingen till 100% VET.
Avtalen lär vara luddiga. Det finns t ex inget vite för sent konstruerade tabeller, fast det finns ett "sista datum" när de ska vara oss tillhanda. Osv.
UL kontoret. Där alla "chefer" sitter. :)
Det borde verkligen fixas till iom övergången till landstinget.
Kan ju inte vara bra när GUB tror det är på ett sätt och UL på ett annat sätt.
Vem ska man tro på tro på när det är så här? *sjunger* :D