Idag är det ju väldigt många som reser till flygplatsen Kastrup med tåg. Öresundstågen är ofta fulla med stora resväskor och ofta är det trångt ombord. Skulle det vara smart/lönsamt för tex Flygbussarna att starta trafik Malmö-Kastrup och omvänt?
En resa med tåget kostar idag ca 100kr (84kr med reskassa). Skulle ett busspris på tex 79-89kr gå ihop tro? Hur är det med broavgifter för buss i linjetrafik?
Citat från: tågluffaren skrivet 22 december 2011, 18:41:50 PM
Idag är det ju väldigt många som reser till flygplatsen Kastrup med tåg. Öresundstågen är ofta fulla med stora resväskor och ofta är det trångt ombord. Skulle det vara smart/lönsamt för tex Flygbussarna att starta trafik Malmö-Kastrup och omvänt?
En resa med tåget kostar idag ca 100kr (84kr med reskassa). Skulle ett busspris på tex 79-89kr gå ihop tro? Hur är det med broavgifter för buss i linjetrafik?
Alla bussar måste betala broavgift. Den kostar för enkel resa 1 750 kronor men det finns förstås stora rabatter att få. Men man lär få räkna med en tusenlapp per passage. Att prismässigt konkurrera med tågen lär inte gå.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2011, 18:58:47 PM
Alla bussar måste betala broavgift. Den kostar för enkel resa 1 750 kronor men det finns förstås stora rabatter att få. Men man lär få räkna med en tusenlapp per passage. Att prismässigt konkurrera med tågen lär inte gå.
Och ändå är sträckan Malmö-Kastrup väldigt lönsam för Skånetrafiken.
Citat från: Anders Noren skrivet 22 december 2011, 19:15:32 PM
Och ändå är sträckan Malmö-Kastrup väldigt lönsam för Skånetrafiken.
Sista gången jag gick på en Greyhound vi reste genom den södra delen av Malmö och kom in i bron via en tillfartsväg inte passerar betalstationer. Förmodligen några speciella arrangemang?
Bussen hade mycket få passagerare ombord. Frekvensen av tåget kommer att vara mycket attraktiv och jag kan inte se något sätt en buss operation kunde matcha frekvens eller hastighet för tåget.
Paul
Förlåt min svenska - som sammanställts av en engelsman med en ordbok och böcker språk!
Citat från: tågluffaren skrivet 22 december 2011, 18:41:50 PM
Idag är det ju väldigt många som reser till flygplatsen Kastrup med tåg. Öresundstågen är ofta fulla med stora resväskor och ofta är det trångt ombord. Skulle det vara smart/lönsamt för tex Flygbussarna att starta trafik Malmö-Kastrup och omvänt?
En resa med tåget kostar idag ca 100kr (84kr med reskassa). Skulle ett busspris på tex 79-89kr gå ihop tro? Hur är det med broavgifter för buss i linjetrafik?
Tjörnarpsbuss försökte för ett par år sedan utan framgång.
Broavgiften T&R inom 12 h kostar ca 1 800 exkl. moms...
Visste inte att det är så dyrt att åka över den där bron. Antar att Swebus måste ha god beläggning på deras bussar över bron, likaså GoByBus. Är det nån som vet hur beläggningen ser ut på dessa bussar?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 december 2011, 18:58:47 PM
Alla bussar måste betala broavgift. Den kostar för enkel resa 1 750 kronor men det finns förstås stora rabatter att få. Men man lär få räkna med en tusenlapp per passage. Att prismässigt konkurrera med tågen lär inte gå.
Sedan skulle ju en flygbuss heller aldrig kunna matcha tågets restid då en buss får köra 90 km/h medan tåget går dubbelt så fort dvs. 180.
Citat från: Jonas1968 skrivet 23 december 2011, 14:06:08 PM
Sedan skulle ju en flygbuss heller aldrig kunna matcha tågets restid då en buss får köra 90 km/h medan tåget går dubbelt så fort dvs. 180.
Inte från Centralstationen och/eller Triangeln men möjligen från Södervärn.