Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Möllers skrivet 21 december 2011, 18:10:31 PM

Titel: Ovanligt plog.
Skrivet av: Möllers skrivet 21 december 2011, 18:10:31 PM
http://www.youtube.com/watch?v=YJEgkbq_b2Q&feature=related
Titel: SV: Ovanligt plog.
Skrivet av: Fikman skrivet 21 december 2011, 18:56:57 PM

Var ju en vettig lösning
Bättre än när dom har 2-3 lastbilar för att ploga 2-1 vägar och svenson vågar inte köra om tätbilen på fel sida i snösprutet
Titel: SV: Ovanligt plog.
Skrivet av: Drängen skrivet 21 december 2011, 20:53:53 PM
Typisk Amerikansk j-la klumplösning... Finns svensk utrustning ssom tar hela bredden också, betydligt smidigare. Firman jag jobbar för plogar E6 mellan Steinkjer å Verdal, bl.a. Med helt ny utrustning, tillverkad i Estland, tas hela bredden med en bil. Sen kan jag som gammal plogare inte sluta undra; var ligger det intelligenta i att köra förbi plogbilen?????. Var är väglaget troligen bäst, före eller efter plogbilen?.
Titel: SV: Ovanligt plog.
Skrivet av: Robert T skrivet 21 december 2011, 22:06:05 PM
Citat från: Drängen skrivet 21 december 2011, 20:53:53 PM
Typisk Amerikansk j-la klumplösning... Finns svensk utrustning ssom tar hela bredden också, betydligt smidigare. Firman jag jobbar för plogar E6 mellan Steinkjer å Verdal, bl.a. Med helt ny utrustning, tillverkad i Estland, tas hela bredden med en bil. Sen kan jag som gammal plogare inte sluta undra; var ligger det intelligenta i att köra förbi plogbilen?????. Var är väglaget troligen bäst, före eller efter plogbilen?.

Det är en otrolig tidsbesparing!
En plogbil kör ca 30km/h, i alla fall härikring. Jag kan med bussen oftast hålla en 60-70km/h SÄKERT om det kommit normal mängd snö.
Då är skillnaden att i 70km/h håller jag tidtabellen och i 30 blir jag över en halvtimme sen.

Jag menar, hur ofta är vägen oframkomlig framför plogbilen?  ::)
Titel: SV: Ovanligt plog.
Skrivet av: Drängen skrivet 21 december 2011, 22:29:24 PM
Ja, ska man tro insändarna i diverse lokaltidningar så är det ALLTID oframkomligt innan plogbilen kört. Sen blir resultatet betydligt sämre när snön blir nerkörd, p.g.a stålet rider uppe på spårbildningarna. Å då blir inte minst bussförarna väääldigt irriterade därför att trafiksäkerheten äventyras. Bästa plogresultatet brukar bli vid cirka 45-50 km/h. Det gäller ivartfall med Mählers sidvinge, som är rätt vanlig bland plogåkarna. Över den hastigheten har snön en förmåga att bara blåsa in tillbaka bakom plogbilen. Men vinterväghållning är bland dom otacksammaste jobb man kan ha. Gör man jobbet är man i vägen, gör man inte jobbet får man käft för det. Å respekten bland s.k kolleger är närmast obefintlig när man är ute på uppdrag.
Titel: SV: Ovanligt plog.
Skrivet av: SimonB skrivet 22 december 2011, 02:22:38 AM
Citat från: Drängen skrivet 21 december 2011, 22:29:24 PM
Ja, ska man tro insändarna i diverse lokaltidningar så är det ALLTID oframkomligt innan plogbilen kört. Sen blir resultatet betydligt sämre när snön blir nerkörd, p.g.a stålet rider uppe på spårbildningarna. Å då blir inte minst bussförarna väääldigt irriterade därför att trafiksäkerheten äventyras. Bästa plogresultatet brukar bli vid cirka 45-50 km/h. Det gäller ivartfall med Mählers sidvinge, som är rätt vanlig bland plogåkarna. Över den hastigheten har snön en förmåga att bara blåsa in tillbaka bakom plogbilen. Men vinterväghållning är bland dom otacksammaste jobb man kan ha. Gör man jobbet är man i vägen, gör man inte jobbet får man käft för det. Å respekten bland s.k kolleger är närmast obefintlig när man är ute på uppdrag.

Lugna ner dig ett par hekton.
Det är ju ingen som har sagt något illa om ditt jobb. Tvärtom är ni ju enormt viktiga. Det enda Robert T sa var att folk fegar och inte vågar köra om, även om det är möjligt. Det innebär ju inte automatiskt att man inte respekterar ditt jobb. Vägplogarna ligger ju ofta ute för att underhållsploga, och då är det ofta möjligt att köra framför även om väglaget är lite sämre. Det är ju en annan sak om det ligger flera dm snö framför..
Titel: SV: Ovanligt plog.
Skrivet av: Drängen skrivet 22 december 2011, 17:44:39 PM
Jag både är, och var, väldigt lugn, Simon. Försökte bara förklara situationen ur plogarens synvinkel. Nu är det 15 år sen jag slutade ploga, så jag känner mig inte på nåt vis påhoppad. Men dom som ställde högst krav, å dessutom visade minst respekt, var förarna på lokalbussarna. Man har en hel del att hålla reda på under plogning, så omkörande bilar eller bussar slipper man helst. Jag har kört det mesta inom transportnäringen, men det som festat på mest var en 7-8 timmars plogrunda. Å det var inte efter nån högtrafikerad väg.
Titel: SV: Ovanligt plog.
Skrivet av: Robert T skrivet 22 december 2011, 21:20:49 PM
Citat från: Drängen skrivet 22 december 2011, 17:44:39 PM
Jag både är, och var, väldigt lugn, Simon. Försökte bara förklara situationen ur plogarens synvinkel. Nu är det 15 år sen jag slutade ploga, så jag känner mig inte på nåt vis påhoppad. Men dom som ställde högst krav, å dessutom visade minst respekt, var förarna på lokalbussarna. Man har en hel del att hålla reda på under plogning, så omkörande bilar eller bussar slipper man helst. Jag har kört det mesta inom transportnäringen, men det som festat på mest var en 7-8 timmars plogrunda. Å det var inte efter nån högtrafikerad väg.

Jag tycker plogbilschaufförerna kan bli lite mer schyssta och släppa om också. Och varför måste dom ha fyra xenonstrålkastare rakt bakåt när dom kör?

Jag hamnade bakom en sådan med bussen. Var inte så jättelångt kvar på min timmeslånga tur enligt tidtabellen. Plogbilen har xenonljus rakt bakåt så jag ser inte ett dugg om det kommer någon eller ens hur brett frontplogen tar.
Det var ju bara att ligga bakom eftersom han vägrade släppa förbi. Det hade räckt att gå in lite på en bussficka...
I stället blev jag tio minuter sen och fick sen avgång på nästa tur och bäst av allt... Plogbilen hann vända och köra ut framför mig igen då jag skulle tillbaka samma väg! Nu var jag redan sen från start så jag lade mig på fel sida vägen vid en lång raksträcka ända tills han förstod och gick åt sidan.

Dagen efter träffade jag på en mycket bättre chaufför, inga strålkastare alls bakåt och han hade frontplogen på sin sida vägen när det blev omkörningstillfälle, bara att köra om!  :)

Tilläggas kan att dessa två tillfällen var vid midnatt ca på en väldigt öde länsväg, i princip enbart min buss och plogbilen ute.
Titel: SV: Ovanligt plog.
Skrivet av: Drängen skrivet 22 december 2011, 22:39:43 PM
Jorå, som inom alla andra yrken finns det dom som inte skulle köra plogbil. Är det mycket trafik skulle ju plogbilen bli stående, för INGEN skulle släppa ut han igen. Ang. backlampor. På min tid betonade VV varje höst att vi inte fick ha bländande ljus bakåt. Själv hade jag en lampa på främre tippbommen som tändes när jag slog på saftblandarna. Såg sidvingen utmärkt, å bländade ingen. Men det är ett otyg, skulle gå fixa på ett enkelt sätt.