Dagens lucka innehåller ett svep nutidshistoria. 10 st ledvagnar som ej längre rullar i UL-trafiken.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/3741-5.jpg)
3741 beställdes tillsammans med 3740 och 3742 som ersättning för 32xx vagnarna på Arlanda. precis inför leverans stod det klart att GUB vunnit kontraktet på 801.
Bussarna modifierade snabbt ( demontage av bagagehyllor) och lackerades i UL/SWE-lacken. Istället nyttjades de på linje 639. När så Swebus återtog trafiken på 801 sändes 3741 och 3742 till Säffle, för att få hyllor, ny inredning samt Arlanda lack. 2008 byttes trotjänaren ut.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/3742-1.jpg)
Bild texten ovan kan för 3742 kompletteras med att denna sändes till Säffle efter motpartskollision 2002 och fick hyllor ersatta av stolar, samt UL/SWE-lack, eftersom efterträdarna på Arlanda 54xx var på ingående.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/3880-8.jpg)
Denna var jag ner till Katrineholm och hämtade hösten 2004. Rullade ett tag med fel färg på randen, då det blivit något missförstånd om färgen. Bussen lämnade trafikområdet på fotodagen, och gick till försäljning.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/3882-3.jpg)
Årsskiftet 2000/2001 fick Uppland 6 ledvagnar från Östersund. Denna var den enda ursprungliga Swebus vagnen. Kändes ny och gick förträffligt, men vid tiden för urfasandet hade den hunnit bli ganska sliten.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/3884-6.jpg)
3884 levererades tillsammans med 3881,3883 våren 1996. Knutby blev första stationeringsort. Under 2002 till 2005 gick den i VL-trafik på 574 från Östervåla. Runt 2006 efter en tid av övertalighet, och en kortare period som lånevagn hos KR fick bussen till sammans med 3883 nytt förtroende i och med uppstarten av linje 898 Bålsta-Kista. Bussarna gjordes iordning och lackades gula. 3883 fasades ut nästan direkt efter en olycklig avåkning. Men 3884 rullade i UL-trafik så sent som på midsommarafton ( särskild dispens för att förstärka den omfattande trafiken mot Öregrund). Idag används den som utbildningsvagn hos Nobina Uppland.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/3990-4.jpg)
3990 inledde sin karriär tillsammans med 3989 i Västerås. Efter att Swebus köpte EB-trafik flyttades bussen till Enköping. Efter 2005 har Norduppland varit stationeringen, och även denna gjorde sitt sista hos UL på midsommarafton 2011. Bussen lämnade Uppland nu under hösten, efter en tid som avställd.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/5046-8.jpg)
Helsyskonen 5044-5049 kom nya i maj 1999 då Swebus tog tillbaka Arlanda trafiken efter 3 år. Hösten 2002 ersattas de av åtta Volvo 8700, och fick nya uppdrag på bla 804. 2005/2006 sattes de åter in på Arlanda efter upprustning. Detta pga ökat kapacitetsbehov. Foto tillfället blev sista gången jag körde den, efter min semester var bussen avställd pga en balk som brustit. Efter omfattande reservdels plundringar släpades skalet till skrot i höstas.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/5349-2.jpg)
5349 var en av de 6 från Östersund 2000/2001 ( de övriga 5331,5332,5350 och5351). 53-vagnarna hade otrevlig utväxling, och var aldrig någon höjdare på våra regionlinjer.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/6816-4.jpg)
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSes%20Julkalender2011/20dec/6817-11.jpg)
Våren 2008 fick Uppland vad som blev de tre sista ledvagnarna, 6816-6818. När ULs upphandling avgjorts första svängen, beslutades att 6816-6817 skulle flytta norrut, då Sandviken behövde ha två lite modernare ledvagnar.
Länk till föregående dags lucka:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49890.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49890.0)
Länk till nästa dags lucka:http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49951.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=49951.0)
//Jocke
Först ett stort tack för denna härliga julkalender som du har skapat! :) Jag har gillat alla luckor so far, men här hittade jag en riktig favvo! Stort tack med alla bilderna på alla System 2000-fordon! =D
Citat från: Andreas91 skrivet 20 december 2011, 08:07:37 AM
Först ett stort tack för denna härliga julkalender som du har skapat! :) Jag har gillat alla luckor so far, men här hittade jag en riktig favvo!
Jag vill bara hålla med föregående talare. Synd det bara 4 delar kvar och denna fina bildserie.
Men det är uppskattat ändå.
/Jona
Mycket trevliga Säfflebilder! :D
Ang utväxling har vi ju samma problem med SL vagnarna. 1900 varv i 90km/h... Ändå är de sjukt slöa i acceleration.
I SBH står det dessutom att 5860 som jag kollade på har mer hästkrafter än 5859 som jag jämför mot.
Hur kan det komma sig?
Fina bilder!
Mycket intressant också att få reda lite på om bussarnas individuella egenskaper.
Tack för bildsvepet! 20-meters Volvo Säffle var något man satsade på hos Swebus Uppsala under några år.
5349 slutade väl sina dagar som flygbuss i Umeå?
Citat från: bussgrabben skrivet 20 december 2011, 19:02:49 PM
5349 slutade väl sina dagar som flygbuss i Umeå?
Det äger sin riktighet
Hittade en bild på Swebus 5332 av samma modell, för tillfället stod den på Finspångsgatan i Lunda industriområde i april 2008.
(http://i40.tinypic.com/v31340.jpg)
Hej !
Bussen urspr, AB Jämtlandsbuss/Östersund nr. 332.
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 20 december 2011, 19:49:02 PM
Hej !
Bussen urspr, AB Jämtlandsbuss/Östersund nr. 332.
Mvh Peter Ö
Tack för info! :)
Citat från: P.Ek skrivet 20 december 2011, 19:29:21 PM
Hittade en bild på Nobina 5332 av samma modell, för tillfället stod den på Finspångsgatan i Lunda industriområde i april 2008.
Nobina 5332 är att ta i. Bussen lämnade åkeriet 2005, och då hette man swebus. På bilden ägs den av en friskola.
Tror fö att jag tillsvidare löst det så att bilderna syns i alla luckor :)
Vill även passa på att tacka för uppskattningen :)
//Jocke
Citat från: Jocke Selling skrivet 20 december 2011, 21:25:57 PM
Nobina 5332 är att ta i. Bussen lämnade åkeriet 2005, och då hette man swebus. På bilden ägs den av en friskola.
//Jocke
Det har du rätt i! Ska ändras :)