(http://img513.imageshack.us/img513/1912/img3988n.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/513/img3988n.jpg/)
Snyggt, kan det vara ett Veolia?
Snarare Nässjö Järnvägsmuseum ;)
Citat från: Cyklisten skrivet 17 december 2011, 16:55:32 PM
Snarare Nässjö Järnvägsmuseum ;)
Nässjö Järnvägsmuseum är det inte. De har i princip enbart 60-talsvagnar, men vagnarna på bilden är av en äldre generation. Jag skulle misstänka BJs (Bergslagernas Järnvägssällskap), men det skulle också kunna vara SKÅJ (Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg).
Tyckte jag såg det där loket i ögonvrån i torsdags eller om det var igår fredag, det var på vägen mellan Skebokvarn och Flen, i riktning mot Flen och utan vagnar!
Såg 2 sådana lok i tisdags i Malmö :) Fin bild
Inte dom bästa bilderna . Dock inte samma lok , men ett liknande :)
(http://www.kingsclub.se/kingsclub/_upload/truckbook/album/photo/11119/11119__dsc07668_copy_132419258783.jpg)
(http://www.kingsclub.se/kingsclub/_upload/truckbook/album/photo/11119/11119__dsc07671_copy_132419259666.jpg)
Citat från: fontheking5 skrivet 18 december 2011, 09:27:27 AM
Inte dom bästa bilderna . Dock inte samma lok , men ett liknande :)
Tja mina vänner, som tågfreak måste jag ju rycka in och öka upplysningen kring gamla lok!
Loket på den översta bilden är ett Ra (kallades även Rapid), och det är ett ellok som byggdes av ASEA i ett tiotal exemplar åren 1955-1962 (om jag inte missminenr mig)
De två loken på den undre bilden är egentligen amerikanska GM diesellok, som byggdes på licens av NOHAB i Trollhättan med start någonstans under första halvan av 50-talet. En rad europeiska järnvägsförvaltningar hade dem, t ed danska DSB, norska NSB, belgiska SNCB samt luxemburgska och ungerska järnvägsförvaltningarna.
SJ hade dock aldrig sådana här, däremot ett antal licensbyggda GM-lok av annat utseende (med bara en "Tvåvägshytt" placerad lite assymetriskt på loken). Men nu i modern tid så har det kommit ett antal danska "rundnaeser" till Sverige (de littereras då ofta Tmy eler Tmx) till diverse privata järnvägsbolag.
Rent utseendemässigt finns det förstås likheter mellan Ra och TMX/TMY, man kan väl förmoda att ASEA:s ingenjörer lät sig inspireras en hel del av de ursprungligen amerikanska NOHAB-loken.
Citat från: Mölle-Mats skrivet 18 december 2011, 12:47:08 PM
Tja mina vänner, som tågfreak måste jag ju rycka in och öka upplysningen kring gamla lok!
Loket på den översta bilden är ett Ra (kallades även Rapid), och det är ett ellok som byggdes av ASEA i ett tiotal exemplar åren 1955-1962 (om jag inte missminenr mig)
De två loken på den undre bilden är egentligen amerikanska GM diesellok, som byggdes på licens av NOHAB i Trollhättan med start någonstans under första halvan av 50-talet. En rad europeiska järnvägsförvaltningar hade dem, t ed danska DSB, norska NSB, belgiska SNCB samt luxemburgska och ungerska järnvägsförvaltningarna.
SJ hade dock aldrig sådana här, däremot ett antal licensbyggda GM-lok av annat utseende (med bara en "Tvåvägshytt" placerad lite assymetriskt på loken). Men nu i modern tid så har det kommit ett antal danska "rundnaeser" till Sverige (de littereras då ofta Tmy eler Tmx) till diverse privata järnvägsbolag.
Rent utseendemässigt finns det förstås likheter mellan Ra och TMX/TMY, man kan väl förmoda att ASEA:s ingenjörer lät sig inspireras en hel del av de ursprungligen amerikanska NOHAB-loken.
Korgen till Ra byggdes (om jag inte nu är helt ute och cyklar) av NOHAB, så nog finns det kopplingar alltid. Men som sagt, det finns inget annat än korgen som de här loken har gemensamt rent tekniskt. :)
Antar att TMX i multippel är TX logistiks växlingslok i Malmö?