Är det någon som vet när den är ute? Syntes inte till idag i alla fall.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/framtidens-buss-testas-paa-linje-16-715079 (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/framtidens-buss-testas-paa-linje-16-715079)
Lars Y
Citat från: larsy skrivet 14 december 2011, 15:52:02 PM
Är det någon som vet när den är ute? Syntes inte till idag i alla fall.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/framtidens-buss-testas-paa-linje-16-715079 (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/framtidens-buss-testas-paa-linje-16-715079)
Lars Y
"Bussen har utvecklats utifrån avancerade resenärsstudier"...såpass ::)...
Såg inte dom där skumma Dab-Scaniorna ut så där för ungefär en 20 år sen?
Stått i Metro här i Göteborg att den ska gå på turer mellan turerna, vet bara inte vilken eller vilka dagar.
Jänkare! :-)
Hjulen längst fram. Kommer det inte krävas större plats i kurvor med den där.
Jag kan inte komma på en enda sak som verkar bättre med den här än en konventionell buss, möjligen undantaget de större dörrarna.
Varför ska föraren sitta i mitten? Är det högertrafik är det klart att man ska sitta till vänster, så man har koll på var man har fordonet och mötande trafik. Varför ska föraren ta upp hela framdelen av bussen? Det räcker ju med halva bredden också kan resenärerna gå in vid sidan och passera föraren. Varför ska föraren behöva vända på sig för att kunna betjäna resenärerna?
Det låter stolligare än stolligast i mina öron...
Citat från: SimonB skrivet 15 december 2011, 19:52:20 PM
Varför ska föraren ta upp hela framdelen av bussen? Det räcker ju med halva bredden också kan resenärerna gå in vid sidan och passera föraren. Varför ska föraren behöva vända på sig för att kunna betjäna resenärerna?
Föraren är placerad över framaxeln så det blir svårt att ha någon passagerardörr där. I den här typen av bussar är det inte riktigt meningen att föraren ska sköta viseringen utan det ska finnas kortläsare i bussarna eller slutna spärrlinjer dvs hållplatser som bara kan beträdas med giltigt färdbevis. Tänk spårvagn kör buss som vi hört så många gånger :)
Jag åkte ett varv med bussen idag, den gick 15.28 från Eketrägatan och 16.28 från Fyrktorget (Högsbohöjd).
Citat från: Mrbuss skrivet 15 december 2011, 20:14:40 PM
Föraren är placerad över framaxeln så det blir svårt att ha någon passagerardörr där. I den här typen av bussar är det inte riktigt meningen att föraren ska sköta viseringen utan det ska finnas kortläsare i bussarna eller slutna spärrlinjer dvs hållplatser som bara kan beträdas med giltigt färdbevis. Tänk spårvagn kör buss som vi hört så många gånger :)
Ja det förstår jag, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Förarplatsen tar uppe hela bredden i bussens främre del och bussen får svårare att svänga eftersom främre överhäng saknas. Det verkar ju bara vara nackdelar.
Citat från: Lulebjörnen skrivet 14 december 2011, 16:10:14 PM
Såg inte dom där skumma Dab-Scaniorna ut så där för ungefär en 20 år sen?
Jo visst gjorde de det..
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0833.jpg)
//Jacob
Citat från: SimonB skrivet 15 december 2011, 22:50:14 PM
Ja det förstår jag, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Förarplatsen tar uppe hela bredden i bussens främre del och bussen får svårare att svänga eftersom främre överhäng saknas. Det verkar ju bara vara nackdelar.
Ja det längre axelavståndet borde vara en klar nackdel t ex. Dessutom tycker jag det är lite märkligt att den inte är lika lång som dubbellederna är. Så många fler resande än en konventionell ledbuss borde den inte ta ???
Citat från: Mrbuss skrivet 15 december 2011, 23:04:53 PM
Dessutom tycker jag det är lite märkligt att den inte är lika lång som dubbellederna är. Så många fler resande än en konventionell ledbuss borde den inte ta ???
Fast det är ju en testbuss - då vill man ju antagligen också kunna testa den på annat håll och då kan det ju vara smart att ha 18.7 meters längd. Dessutom är det ju lägre konstruktionskostnader. Men om man utvecklar ett sådant koncept, så får man nog förmoda att det är den man gör i 24-25 meters variant också. Modellen följer ju också trenden med att försöka få bussar att se ut som spårvagnar - vilket man ju också lyckas med när föraren sitter "framför" passagerarna. Om än den nog kan vara svårare att köra - är det väl dock tänkt att en sådan här buss skall ha egna filer mestadels och då kan man ju anpassa på ett annat sätt.
En fördel för förarna borde ju också vara att man vår en egen "hytt", det torde ju göra arbetsmiljön rätt mycket bättre. Och detta utan att den tar färre passagerare (127 totalt). Jämför man med omnicity som också tar ungefär lika många passagerare, så är ju de bussarna betydligt "trängre" och med färre sittplatser än den här. Så lite utrymme tjänar man nog ändå...Jag tror nog en stor vits är att bussen inte kommer kännas så trång. Det är ju den stora skillnaden gentemot spårvagnar. Själva passagerarutrymmet är ju egentligen minimalt mindre än en normalspårvagn. Men det känns så mycket trängre pågrund av de stora däcken etc.
Citat från: SimonB skrivet 15 december 2011, 22:50:14 PM
Ja det förstår jag, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Förarplatsen tar uppe hela bredden i bussens främre del och bussen får svårare att svänga eftersom främre överhäng saknas. Det verkar ju bara vara nackdelar.
En bra hytt i hela bredden ger ju en helt annan möjlighet att skapa en bra arbetsplats. Dessutom blir de ju aldrig några resenärer som står o skymmer sikten. Blir de dessutom tillsluten hytt, är de enklare fixa bra klimat.
Hur vet du att fordonet blir svårare att svänga ? Är inte det bara en sak som finns i huvudet på föraren ? Allså bara att lära om eller utvecklas lite på jobbet...
Har någon lyckats se den ute efter den 15 december eller fotograferat den?
Såg den för två dagar sedan, satt dock på en mötande vagn då.
(http://jonathanw.se/IMG_0834.jpg)
Riktigt häftig!
Urful buss/rymdskepp
Riktgit häftig buss måste jag säga! Synd att jag besökte Götet så sent som för några veckor sen, och inte hinner se bussen på riktigt nu.
Såg den i trafik nu ikväll på linje 16. Ankom Eketrägatan vid 19 tiden.
Rikard.
Citat från: Rikard skrivet 30 december 2011, 19:17:05 PM
Såg den i trafik nu ikväll på linje 16. Ankom Eketrägatan vid 19 tiden.
Rikard.
Den är ju anigen speciell
Hej !
Kollar man bussen på Transportstyrelsen så anges den som Volvo 8900 vilket väl inte kan stämma ??
Är det bara för att luras kanske ?
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 31 december 2011, 09:26:53 AM
Hej !
Kollar man bussen på Transportstyrelsen så anges den som Volvo 8900 vilket väl inte kan stämma ??
Är det bara för att luras kanske ?
Mvh Peter Ö
Den är ju i botten en 8900 men med lite speciellt utformande.
/M
cool buss
Jag åkte med bussen idag. Ur passagerarsynpunkt så är det "båsen" med fällstolar innanför de breda dörrarna som är det mest utmärkande. Enligt skyltar så kommer de att låsas i uppfällt läge under högtrafik. Bakre halvan av bussen verkar vara en standardmodul.
(http://larsy.se/2012-01-05-IMG_7774-crop-1k.jpg)
(http://larsy.se/2012-01-05-IMG_7770-1k.jpg)
Skulle vara en perfekt buss på blå stomlinje 1-4 inne i "stan". 8)
Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 23:28:46 PM
Urful buss/rymdskepp
Instämmer!
Det här är typiskt ett fall av att man försöker fixa till nåt som inte behöver fixas... groteskt är bara förnamnet...
Citat från: virtual1 skrivet 05 januari 2012, 16:22:31 PM
Instämmer!
Det här är typiskt ett fall av att man försöker fixa till nåt som inte behöver fixas... groteskt är bara förnamnet...
tror mer på funktion före form
Måste bli bra kallt när föraren öppnar de där stora dörrarna på vintern. Tur föraren sitter i en bur så han slipper det kalldraget i alla fall.
Rikard.
Ja med tanke på att det dessutom är Säffle som byggt den så lär väl inte värmen vara den bästa .. Funderar oxå om man som förare ser ut på kvällstid eller man bara ser inredning i vindrutan då väggen bakom är helglasad..
Ska bussen testas på felr ställen än Götet?
Men har ni tänkt på vad smal bussen ser ut med den fronten?
Citat från: yngrot skrivet 05 januari 2012, 23:25:23 PM
Ja med tanke på att det dessutom är Säffle som byggt den så lär väl inte värmen vara den bästa .. Funderar oxå om man som förare ser ut på kvällstid eller man bara ser inredning i vindrutan då väggen bakom är helglasad..
Ja, det där ser lite märkligt ut. Jag hade absolut förväntat mig mycket mörkare glasvägg, ungefär som på dom nya Sirio-spårvagnarna.