Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: larsy skrivet 14 december 2011, 15:52:02 PM

Titel: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: larsy skrivet 14 december 2011, 15:52:02 PM
Är det någon som vet när den är ute? Syntes inte till idag i alla fall.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/framtidens-buss-testas-paa-linje-16-715079 (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/framtidens-buss-testas-paa-linje-16-715079)
Lars Y



Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 14 december 2011, 16:10:14 PM
Citat från: larsy skrivet 14 december 2011, 15:52:02 PM
Är det någon som vet när den är ute? Syntes inte till idag i alla fall.
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/framtidens-buss-testas-paa-linje-16-715079 (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/vasttrafik/pressrelease/view/framtidens-buss-testas-paa-linje-16-715079)
Lars Y




"Bussen har utvecklats utifrån avancerade resenärsstudier"...såpass  ::)...

Såg inte dom där skumma Dab-Scaniorna ut så där för ungefär en 20 år sen?
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: PauPut skrivet 15 december 2011, 16:33:20 PM
Stått i Metro här i Göteborg att den ska gå på turer mellan turerna, vet bara inte vilken eller vilka dagar.
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: jocke skrivet 15 december 2011, 17:48:28 PM
Jänkare! :-)

Hjulen längst fram. Kommer det inte krävas större plats i kurvor med den där.
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: SimonB skrivet 15 december 2011, 19:52:20 PM
Jag kan inte komma på en enda sak som verkar bättre med den här än en konventionell buss, möjligen undantaget de större dörrarna.
Varför ska föraren sitta i mitten? Är det högertrafik är det klart att man ska sitta till vänster, så man har koll på var man har fordonet och mötande trafik. Varför ska föraren ta upp hela framdelen av bussen? Det räcker ju med halva bredden också kan resenärerna gå in vid sidan och passera föraren. Varför ska föraren behöva vända på sig för att kunna betjäna resenärerna?

Det låter stolligare än stolligast i mina öron...
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 15 december 2011, 20:14:40 PM
Citat från: SimonB skrivet 15 december 2011, 19:52:20 PM
Varför ska föraren ta upp hela framdelen av bussen? Det räcker ju med halva bredden också kan resenärerna gå in vid sidan och passera föraren. Varför ska föraren behöva vända på sig för att kunna betjäna resenärerna?

Föraren är placerad över framaxeln så det blir svårt att ha någon passagerardörr där. I den här typen av bussar är det inte riktigt meningen att föraren ska sköta viseringen utan det ska finnas kortläsare i bussarna eller slutna spärrlinjer dvs hållplatser som bara kan beträdas med giltigt färdbevis. Tänk spårvagn kör buss som vi hört så många gånger  :)
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: JesperO skrivet 15 december 2011, 21:25:52 PM
Jag åkte ett varv med bussen idag, den gick 15.28 från Eketrägatan och 16.28 från Fyrktorget (Högsbohöjd).
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: SimonB skrivet 15 december 2011, 22:50:14 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 15 december 2011, 20:14:40 PM
Föraren är placerad över framaxeln så det blir svårt att ha någon passagerardörr där. I den här typen av bussar är det inte riktigt meningen att föraren ska sköta viseringen utan det ska finnas kortläsare i bussarna eller slutna spärrlinjer dvs hållplatser som bara kan beträdas med giltigt färdbevis. Tänk spårvagn kör buss som vi hört så många gånger  :)

Ja det förstår jag, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Förarplatsen tar uppe hela bredden i bussens främre del och bussen får svårare att svänga eftersom främre överhäng saknas. Det verkar ju bara vara nackdelar.
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Jacob skrivet 15 december 2011, 22:56:50 PM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 14 december 2011, 16:10:14 PM
Såg inte dom där skumma Dab-Scaniorna ut så där för ungefär en 20 år sen?

Jo visst gjorde de det..

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_0833.jpg)

//Jacob
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 15 december 2011, 23:04:53 PM
Citat från: SimonB skrivet 15 december 2011, 22:50:14 PM
Ja det förstår jag, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Förarplatsen tar uppe hela bredden i bussens främre del och bussen får svårare att svänga eftersom främre överhäng saknas. Det verkar ju bara vara nackdelar.

Ja det längre axelavståndet borde vara en klar nackdel t ex. Dessutom tycker jag det är lite märkligt att den inte är lika lång som dubbellederna är. Så många fler resande än en konventionell ledbuss borde den inte ta  ???
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Omnilasse skrivet 15 december 2011, 23:27:49 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 15 december 2011, 23:04:53 PM
Dessutom tycker jag det är lite märkligt att den inte är lika lång som dubbellederna är. Så många fler resande än en konventionell ledbuss borde den inte ta  ???

Fast det är ju en testbuss - då vill man ju antagligen också kunna testa den på annat håll och då kan det ju vara smart att ha 18.7 meters längd. Dessutom är det ju lägre konstruktionskostnader. Men om man utvecklar ett sådant koncept, så får man nog förmoda att det är den man gör i 24-25 meters variant också. Modellen följer ju också trenden med att försöka få bussar att se ut som spårvagnar - vilket man ju också lyckas med när föraren sitter "framför" passagerarna. Om än den nog kan vara svårare att köra - är det väl dock tänkt att en sådan här buss skall ha egna filer mestadels och då kan man ju anpassa på ett annat sätt.

En fördel för förarna borde ju också vara att man vår en egen "hytt", det torde ju göra arbetsmiljön rätt mycket bättre. Och detta utan att den tar färre passagerare (127 totalt). Jämför man med omnicity som också tar ungefär lika många passagerare, så är ju de bussarna betydligt "trängre" och med färre sittplatser än den här. Så lite utrymme tjänar man nog ändå...Jag tror nog en stor vits är att bussen inte kommer kännas så trång. Det är ju den stora skillnaden gentemot spårvagnar. Själva passagerarutrymmet är ju egentligen minimalt mindre än en normalspårvagn. Men det känns så mycket trängre pågrund av de stora däcken etc.
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Leif D skrivet 15 december 2011, 23:29:25 PM
Citat från: SimonB skrivet 15 december 2011, 22:50:14 PM
Ja det förstår jag, men jag förstår fortfarande inte vitsen. Förarplatsen tar uppe hela bredden i bussens främre del och bussen får svårare att svänga eftersom främre överhäng saknas. Det verkar ju bara vara nackdelar.

En bra hytt i hela bredden ger ju en helt annan möjlighet att skapa en bra arbetsplats. Dessutom blir de ju aldrig några resenärer som står o skymmer sikten. Blir de dessutom tillsluten hytt, är de enklare fixa bra klimat.
Hur vet du att fordonet blir svårare att svänga ? Är inte det bara en sak som finns i huvudet på föraren ?  Allså bara att lära om eller utvecklas lite på jobbet...
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: vraket skrivet 28 december 2011, 21:53:30 PM
Har någon lyckats se den ute efter den 15 december eller fotograferat den?



Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: danneh skrivet 28 december 2011, 21:57:19 PM
Såg den för två dagar sedan, satt dock på en mötande vagn då.
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: JW skrivet 29 december 2011, 19:20:21 PM
(http://jonathanw.se/IMG_0834.jpg)
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Robert T skrivet 29 december 2011, 20:04:58 PM
Riktigt häftig!
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 23:28:46 PM
Urful buss/rymdskepp
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Joakim Wahlberg skrivet 30 december 2011, 00:50:55 AM
Riktgit häftig buss måste jag säga! Synd att jag besökte Götet så sent som för några veckor sen, och inte hinner se bussen på riktigt nu.
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Kervz skrivet 30 december 2011, 07:23:52 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 23:28:46 PM
Urful buss/rymdskepp
Exakt! :/
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Rikard skrivet 30 december 2011, 19:17:05 PM
Såg den i trafik nu ikväll på linje 16. Ankom Eketrägatan vid 19 tiden.
Rikard.
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: M skrivet 30 december 2011, 23:49:49 PM
Citat från: Rikard skrivet 30 december 2011, 19:17:05 PM
Såg den i trafik nu ikväll på linje 16. Ankom Eketrägatan vid 19 tiden.
Rikard.
Den är ju anigen speciell
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Peter Öden skrivet 31 december 2011, 09:26:53 AM
Hej !

Kollar man bussen på Transportstyrelsen så anges den som Volvo 8900 vilket väl inte kan stämma ??
Är det bara för att luras kanske ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: M skrivet 31 december 2011, 10:09:23 AM
Citat från: Peter Öden skrivet 31 december 2011, 09:26:53 AM
Hej !

Kollar man bussen på Transportstyrelsen så anges den som Volvo 8900 vilket väl inte kan stämma ??
Är det bara för att luras kanske ?

Mvh Peter Ö
Den är ju i botten en 8900 men med lite speciellt utformande.

/M
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: allan 99 skrivet 02 januari 2012, 12:08:12 PM
cool buss
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: larsy skrivet 05 januari 2012, 13:17:20 PM
Jag åkte med bussen idag. Ur passagerarsynpunkt så är det "båsen" med fällstolar innanför de breda dörrarna som är det mest utmärkande. Enligt skyltar så kommer de att låsas i uppfällt läge under högtrafik. Bakre halvan av bussen verkar vara en standardmodul.
(http://larsy.se/2012-01-05-IMG_7774-crop-1k.jpg)
(http://larsy.se/2012-01-05-IMG_7770-1k.jpg)
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: bisquit skrivet 05 januari 2012, 13:53:16 PM
Skulle vara en perfekt buss på blå stomlinje 1-4 inne i "stan". 8)
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: virtual1 skrivet 05 januari 2012, 16:22:31 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 29 december 2011, 23:28:46 PM
Urful buss/rymdskepp

Instämmer!

Det här är typiskt ett fall av att man försöker fixa till nåt som inte behöver fixas... groteskt är bara förnamnet...
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Erling.L skrivet 05 januari 2012, 20:02:53 PM
Citat från: virtual1 skrivet 05 januari 2012, 16:22:31 PM
Instämmer!

Det här är typiskt ett fall av att man försöker fixa till nåt som inte behöver fixas... groteskt är bara förnamnet...

tror mer på funktion före form
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Rikard skrivet 05 januari 2012, 22:54:21 PM
Måste bli bra kallt när föraren öppnar de där stora dörrarna på vintern. Tur föraren sitter i en bur så han slipper det kalldraget i alla fall.
Rikard.
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: yngrot skrivet 05 januari 2012, 23:25:23 PM
Ja med tanke på att det dessutom är Säffle som byggt den så lär väl inte värmen vara den bästa ..   Funderar oxå om man som förare ser ut på kvällstid eller man bara ser inredning i vindrutan då väggen bakom är helglasad..
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 januari 2012, 23:55:27 PM
Ska bussen testas på felr ställen än Götet?
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: New_options skrivet 07 januari 2012, 20:10:02 PM
Men har ni tänkt på vad smal bussen ser ut med den fronten?
Titel: SV: Framtidens buss testas på linje 16
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 07 januari 2012, 20:53:54 PM
Citat från: yngrot skrivet 05 januari 2012, 23:25:23 PM
Ja med tanke på att det dessutom är Säffle som byggt den så lär väl inte värmen vara den bästa ..   Funderar oxå om man som förare ser ut på kvällstid eller man bara ser inredning i vindrutan då väggen bakom är helglasad..

Ja, det där ser lite märkligt ut. Jag hade absolut förväntat mig mycket mörkare glasvägg, ungefär som på dom nya Sirio-spårvagnarna.