I dag blir det bilder från garaget vid Kungsängen (hette det väl). Idel turistbussar.
NED925 var förut GUB 714 och bar namnet Birgitta. Efter nästan tio år hos Vårgårdabuss slutade den i Estland.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10944_.jpg)
NEM755 var förut GUB 713 och hette Gabriella.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10945_.jpg)
NEN835 var förut GUB 712 Annelie. Hade lite skiftande ägare sedan, bland dem Ukna Busstrafik.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10946_.jpg)
HOA268
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10947_.jpg)
HNY288
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10948_.jpg)
Så två bussar på besök från Älvsbyn. Var de möjligen inlånade över sommaren? Först OAC726
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10949_.jpg)
MFZ228. Denna hade många ägare sedan Granbergs avyttrat den: Mas-Expressen (Sollerön), Peder Åström i Stöde, Adriatic Buss (Norrköping ) och Lejonbuss (Finspång).
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10950_.jpg)
Som jag skrev förut. Vagn 383-385 ägdes av Uppsalabuss.
Granberg körde någon typ av veckoslutsbuss. Sen stod ett uppställda hos GUB några dagar. GUB kunde använda vagnar vid behov.
/Janne
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2011, 18:04:27 PM
NEN835 var förut GUB 712 Annelie. Hade lite skiftande ägare sedan, bland dem Ukna Busstrafik.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10946_.jpg)
Jaha, kom den från Uppsala? Åkte en hel del i den under åren i slutet av 90-talet då Ukna körde ett par turer på linje 530 Åtvidaberg-Linköping.
De påstod dock att det var enda exemplaret i Sverige och att den importerats begagnad, men det stämmer uppenbarligen inte.
Kommer ihåg när Åtvidabergs kommun beskärde träden i allén på Nygårdsvägen i Åtvidaberg och råkade lämna en avsågad gren hängande löst i trädet med grova delen neråt. Självklart klippte den vindrutan på den här bussen, men det var inte helt lätt att få tag i en ny ruta. De fick köra upp den nånstans i Stockholmstrakten på reparation, var borta nästan en månad.
I vilket fall som helst en skön buss att
åka i, men inte att gå av och på. Var en otroligt trång mittgång och barnvagnsplatsen kunde man knappt få in en ihopfälld sulky på... :)
Citat från: Janne Rickman skrivet 09 december 2011, 19:26:52 PM
Granberg körde någon typ av veckoslutsbuss.
--
/Janne
Värnpliktsresor.
Citat från: Janne Rickman skrivet 09 december 2011, 19:26:52 PM
Som jag skrev förut. Vagn 383-385 ägdes av Uppsalabuss.
Granberg körde någon typ av veckoslutsbuss. Sen stod ett uppställda hos GUB några dagar. GUB kunde använda vagnar vid behov.
/Janne
Och som jag skrev förut skriver jag i bildtexterna det firmanamn som står på bussarna. Det skall skam till att hålla reda på alla underliga turer med Uppsalabuss, Gamla Uppsala Buss och Uppsala Läns Trafik AB i början av 1990-talet. Kunde de göra det själva. ;)
Men när jag 1990 åkte med 384 mellan Skövde och Helsingborg på en anslutningsresa för Scandorama hette den fortfarande 713 fast den kördes av en förare från Uppsalabuss. Det märktes för han var helt ovan vid en manuell växellåda. Dessa bussar hade väl dessutom en splittad låda. För övrigt helt fel vagntyp för en sådan tjänstgöring. De resenärer som åkt längst hade dessutom åkt ända från Sala.