Avser trafikstart 2013 i Dalsland, Stenungsund, Öckerö, Lerum och Kungälvs kommuner.
Mycket Nettbus trafik som är ute denna gång.
Enligt hemsidan ska Borås och Hisingen också ut på anbud med trafikstart 2013. :)
Vilka bolag kan tänkas lämna in anbud och i vilka områden?
Vad gäller Borås så är ju Borås lokaltrafik given och även Nettbuss och Veolia lär väl lägga bud.. eller hur det nu blir med Veolia när det ska säljas...
Citat från: yngrot skrivet 09 december 2011, 18:49:20 PM
Vad gäller Borås så är ju Borås lokaltrafik given och även Nettbuss och Veolia lär väl lägga bud.. eller hur det nu blir med Veolia när det ska säljas...
Veolia lär nog köra på precis som vanligt, enligt uppgift i media gick ju företaget bra. Att ägarbilden förändras påverkar nog inte företaget på kort sikt åtminstone.
Vad det gäller Hisingen skulle ja nog säga att GS, Keolis är självklara. Nettbuss och Nobina är också fullt möjligt, men hur Veolia gör vet jag inte, det ställde ju inte upp i upphandlingen för Centrum eller Angered, men visserligen ska ju problemen de haft här va åtgärdade.
Vet inte hur det är med tex Bergkvara?
Citat från: danneh skrivet 09 december 2011, 22:55:09 PM
Vad det gäller Hisingen skulle ja nog säga att GS, Keolis är självklara. Nettbuss och Nobina är också fullt möjligt, men hur Veolia gör vet jag inte, det ställde ju inte upp i upphandlingen för Centrum eller Angered, men visserligen ska ju problemen de haft här va åtgärdade.
Vet inte hur det är med tex Bergkvara?
Hoppas vi slipper Veolia, Fy vad dåligt dom körde trafiken förra vintern. Görkul att stå och vänta på bussen i en halvtimma när det var svinkallt
Bergkvara ja de lär säkert lägga bud glömde bort dem.. de har ju en del häruppe ..
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 december 2011, 08:58:29 AM
Enligt hemsidan ska Borås och Hisingen också ut på anbud med trafikstart 2013. :)
Menas tätortstrafik i Borås stad, eller landsbygdstafik i Borås kommun?
Citat från: yngrot skrivet 09 december 2011, 18:49:20 PM
Vad gäller Borås så är ju Borås lokaltrafik given och även Nettbuss och Veolia lär väl lägga bud.
Vi borde kanske även räkna med att även Nobina och/eller Keolis "får för sig" att vilja börja köra i Borås.
Citat från: Ersa skrivet 10 december 2011, 09:03:56 AM
Menas tätortstrafik i Borås stad, eller landsbygdstafik i Borås kommun?
Tätortstrafik i Borås stad, alltså det som Borås Lokaltrafik kör i dag (utom linjerna 10-16 som av allt att döma tas bort). Landsbygdstrafiken upphandlades med trafikstart december 2009.
Citat från: yngrot skrivet 10 december 2011, 08:12:06 AM
Bergkvara ja de lär säkert lägga bud glömde bort dem.. de har ju en del häruppe ..
Buss i Väst kan ju också vara intresserade. Nettbuss lägger antagligen sitt bud genom Stadsbussarna Sverige.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 december 2011, 12:00:09 PM
Tätortstrafik i Borås stad, alltså det som Borås Lokaltrafik kör i dag (utom linjerna 10-16 som av allt att döma tas bort). Landsbygdstrafiken upphandlades med trafikstart december 2009.
Nja Staffan vi börja köra den 28 feb .. starten sköts ju upp
Citat från: yngrot skrivet 10 december 2011, 14:06:16 PM
Nja Staffan vi börja köra den 28 feb .. starten sköts ju upp
Ja, så var det men upphandlingen gällde trafikstart i december 2009. Medger att jag kunde uttryckt mig tydligare.
Vore ju kul om Nobina kommer tillbaks i Dalsland. 8)
Citat från: yngrot skrivet 09 december 2011, 18:49:20 PM
Vad gäller Borås så är ju Borås lokaltrafik given
Kan BL lägga underbud för att få behålla trafiken, och därefter täcka upp ett eventuellt förlustavtal med skattemedel? Eller är det numera stopp för sådana fasoner?
Citat från: Ersa skrivet 12 december 2011, 03:31:48 AM
Kan BL lägga underbud för att få behålla trafiken, och därefter täcka upp ett eventuellt förlustavtal med skattemedel? Eller är det numera stopp för sådana fasoner?
Teoretiskt kan de väl det men ägaren tillåter inte sådant längre. Jag tror inte BL blir jätteledsna om de inte får behålla trafiken. Däremot äger de anläggningen vid Strömsdal och att hyra ut plats där till olika entreprenörer är en bättre affär än att köra buss. Visserligen är inte en ny entreprenör för tätortstrafiken tvingad att hyra in sig där men det finns inte så många alternativ.
Borås Lokaltrafik blir kanske i framtiden ett rent fastighetsbolag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 december 2011, 09:12:54 AM
Teoretiskt kan de väl det men ägaren tillåter inte sådant längre. Jag tror inte BL blir jätteledsna om de inte får behålla trafiken. Däremot äger de anläggningen vid Strömsdal och att hyra ut plats där till olika entreprenörer är en bättre affär än att köra buss. Visserligen är inte en ny entreprenör för tätortstrafiken tvingad att hyra in sig där men det finns inte så många alternativ.
Borås Lokaltrafik blir kanske i framtiden ett rent fastighetsbolag.
Ditt resonemang och slutsatser delas nog av Stadshuset i Borås, men jag är inte säker om ledande företrädare för BL är med på noterna...
Citat från: Johnny skrivet 12 december 2011, 10:33:43 AM
Ditt resonemang och slutsatser delas nog av Stadshuset i Borås, men jag är inte säker om ledande företrädare för BL är med på noterna...
Jag borde ha skrivit att BL:s ägare inte skulle bli särskilt missnöjda.
Område Borås utgår i upphandling, detta på grunda av leveranser av gas vilket skulle göra en fördelaktig ställning för en av aktörerna. Västtrafik återkommer i ärendet.
Citat från: Jan skrivet 08 december 2011, 20:19:02 PM
Avser trafikstart 2013 i Dalsland, Stenungsund, Öckerö, Lerum och Kungälvs kommuner.
Mycket Nettbus trafik som är ute denna gång.
Öckerö? Kan detta verkligen stämma? Linjetrafiken var ju precis ute för upphandling och har inte ens haft trafikstart på det nya avtalet än...
Citat från: CS skrivet 21 december 2011, 21:27:51 PM
Öckerö? Kan detta verkligen stämma? Linjetrafiken var ju precis ute för upphandling och har inte ens haft trafikstart på det nya avtalet än...
På Öckerö handlar kommande upphandling om 2 flexbussar, trafikstart mars 2013. Resten har precis rullat igång på nytt avtal.
Sammanställning av områden som kommer ut för upphandling. Förfrågningsunderlag beräknas komma i början av februari 2012, anbud ska senast lämnas in till Västtrafik i slutet av april 2012.
Dalsland landsbygd (nu Buss i Väst), c:a 31 bussar, trafikstart aug 2013
Dalslandsexpressen (nu Buss i Väst), 5 bussar, trafikstart aug 2013
Skolskjuts Åmål (Buss i Väst), c:a 13 bussar, trafikstart aug 2014
Skolskjuts Bengtsfors (BiV), c:a 17 bussar, trafikstart aug 2013
Skolskjuts Mellerud (BiV), c:a 9 bussar, trafikstart aug 2013
Skolskjuts Vänersborg (Nettbuss), c:a 13 bussar, trafikstart aug 2013
Skolskjuts och viss linjetrafik i Dals-Ed (Nettbuss), c:a 6 bussar, trafikstart juni 2014
Stenungsund närtrafik (Nettbuss), c:a 2 bussar, juni 2013
Stenungsund tätort (Nettbuss), c:a 6 bussar, juni 2013
Stenungsund landsbygd (Nettbuss), c:a 6 bussar, juni 2013
Stenungsund skolskjuts, (Nettbuss), c:a 10 bussar, aug 2013
Stenungsund Express (del av Röd Exp, Nettbuss), c:a 10 bussar, juni 2013
Kungälv skolskuts (Nettbuss), c:a 17 bussar, aug 2013
Lerum Flexlinjer, (Nettbuss?), c:a 2 bussar, juni 2013
Öckerö flexlinjer, (Nettbuss), c:a 2 bussar, mars 2013
Göteborg Hisingen (GS), c:a 90 bussar, augusti 2013
Borås stad, (Borås Lokaltrafik), c:a 45 bussar. Pga oklarheter kring gasleveranser, så är denna upphandling uppskjuten c:a 1 år.
Ytterligare upphandlingar lär komma senare, det ryktas om att några entreprenörer inte vill köra optionsår på vissa kontrakt.
Och nu är anbuden inlämnade - vad tror ni?
Citat från: Mittlinje skrivet 12 maj 2012, 18:35:58 PM
Och nu är anbuden inlämnade - vad tror ni?
Vore ju kul om Nobina kom tillbaka i Dalsland, men förmodligen är man mest intresserad av Hisingen. ::)
blir intressant o se om Netbuss klarar o behålla Stenungsund
...Buss I Väst var det någon som nämnde. Detta konsortium är väl numera upplöst och alla inblandade mindre bussbolag agerar väl numera för sig själva, eller??? Tror så iaf.
Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 13 maj 2012, 20:06:31 PM
...Buss I Väst var det någon som nämnde. Detta konsortium är väl numera upplöst och alla inblandade mindre bussbolag agerar väl numera för sig själva, eller??? Tror så iaf.
Absolut inte. Samverkansbolaget buss i Väst finns kvar. Däremot har deras trafikbolag Buss i Väst Trafik AB lagts ned från den 1 maj i år och de linjer som de körde har lagts ut på två av delägarna: Uddevalla Omnibus AB och Söne Buss. Några av deras linjer runt Kinna-Skene försvann också i samband med att Nettbuss tog hem en upphandling med trafikstart i juni 2011.
http://www.bussivast.se/161/Startsidan.html
http://sonebuss.se/nyhet/20-ny-depa-i-karlskoga_n
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 maj 2012, 21:40:10 PM
Absolut inte. Samverkansbolaget buss i Väst finns kvar. Däremot har deras trafikbolag Buss i Väst Trafik AB lagts ned från den 1 maj i år och de linjer som de körde har lagts ut på två av delägarna: Uddevalla Omnibus AB och Söne Buss. Några av deras linjer runt Kinna-Skene försvann också i samband med att Nettbuss tog hem en upphandling med trafikstart i juni 2011.
http://www.bussivast.se/161/Startsidan.html
http://sonebuss.se/nyhet/20-ny-depa-i-karlskoga_n
Vilket bolag driver Härrydatrafiken nu då??
Hoppas starkt att Keolis tar Hisingen, Veolia eller Nobina hoppas jag inte på så särskilt mycket... Men man vet aldrig.
Citat från: Mats B skrivet 13 maj 2012, 22:03:42 PM
Vilket bolag driver Härrydatrafiken nu då??
I somras var det Buss i Väst Trafik AB. Men skulle inte Sandarna Transporter ta över Härrydatrafiken?
Om jag är rätt underrättad så tar Sandarna Transporter AB över Härrydatrafiken i juni. Troligen är det Buss i Väst Trafik AB som fortfarande svarar för trafiken. Jag tror att Söne har ett visst operativt ansvar. Huvudägare till Buss i Väst-Trafik AB är ju Söne(koncernen) och Uddevalla Omnibus AB- UOAB.
Det har varit bussar hos Toweks på service även efter 1 maj. Bussarna 237-238 samt två av TCS796&811 till salu i juni hos Vest Sv AB. 239 är numera i Stenkullen hos Söne vilket innebär att de får lägre medelålder där.Jag tolkar så att resterande bussar i Härryda inte säljes vidare ännu.
Söne har alltså tagit över Karlskoga 1 maj. Jag är lite osäker på om resten av BiVab Trafik tagits över av Söne resp UOAB vid denna tidpunkt. Jag tror att man avvaktar litet. Däremot har UOAB ansvar för trafikledning i Dalsland.
Det är fortfarande Buss i Väst som står för trafiken, på de 8900or (som nu används på Blå Express) så står det "Västtrafik - I samarbete med Buss i Väst"
Citat från: danneh skrivet 13 maj 2012, 23:42:38 PM
Det är fortfarande Buss i Väst som står för trafiken, på de 8900or (som nu används på Blå Express) så står det "Västtrafik - I samarbete med Buss i Väst"
Den inskriptionen säger ingenting. Så har det stått länge på många bussar som körs av delägarföretag i Buss i Väst. Skilj alltså på samverkansbolaget Buss i Väst och trafikbolaget Buss i Väst Trafik AB.
Citat från: S Svensson skrivet 13 maj 2012, 23:03:05 PM
Om jag är rätt underrättad så tar Sandarna Transporter AB över Härrydatrafiken i juni. Troligen är det Buss i Väst Trafik AB som fortfarande svarar för trafiken. Jag tror att Söne har ett visst operativt ansvar. Huvudägare till Buss i Väst-Trafik AB är ju Söne(koncernen) och Uddevalla Omnibus AB- UOAB.
Det har varit bussar hos Toweks på service även efter 1 maj. Bussarna 237-238 samt två av TCS796&811 till salu i juni hos Vest Sv AB. 239 är numera i Stenkullen hos Söne vilket innebär att de får lägre medelålder där.Jag tolkar så att resterande bussar i Härryda inte säljes vidare ännu.
Söne har alltså tagit över Karlskoga 1 maj. Jag är lite osäker på om resten av BiVab Trafik tagits över av Söne resp UOAB vid denna tidpunkt. Jag tror att man avvaktar litet. Däremot har UOAB ansvar för trafikledning i Dalsland.
De nya 8900-orna som satts i trafik på Härryda måste det vara de bussar som tillhör Sandarna Transporter. Jag antar att man använder någon form av överlappning här eftersom Buss i Väst (samveransbolaget) skall fortsätta köra så är det ju en intern överenskommelse om vem som kör.
Uddevalla Omnibus har åtminstone operativt tagit över sina del (främst Dalsland) från Buss i Väst Trafik AB från 1 maj.
Uddevalla Omnibus och Söne var inte huvudägare till Buss i Väst Trafik AB. Detta ägdes av samverkansbolaget Buss i Väst. Det är dock en annan sak att UOAB och Söne är de största delägarna i det senare.
Det är väldigt rörigt det här och jag ser fram emot nästa nummer av Bussbranschen, där man lovat att utreda alla turer kring Buss i Väst och Buss i Väst Trafik AB. Det lär bli ett tjockt nummer...
Vad är anledningen till attt man lägger ner trafikbolaget? Har den ekonomiska delen blivit med kostsam än man beräknat och har flertalet medlemsföretag dragit i bromsarna? Att spekulera i hur det gått ifall man inte skapat trafikbolaget utan sålt när man hade köpare är knappast relevant.
Citat från: Mittlinje skrivet 14 maj 2012, 09:22:01 AM
Vad är anledningen till attt man lägger ner trafikbolaget? Har den ekonomiska delen blivit med kostsam än man beräknat och har flertalet medlemsföretag dragit i bromsarna? Att spekulera i hur det gått ifall man inte skapat trafikbolaget utan sålt när man hade köpare är knappast relevant.
Ja, det är ekonomiska skäl. Det talas om förluster på 4 miljoner kronor under det första verksamhetsåret.
http://www.121.nu/onetoone/foretag/buss-i-vast-trafik-ab-A767/ekonomi
En länk till www.121.nu
Citat från: S Svensson skrivet 14 maj 2012, 11:27:16 AM
http://www.121.nu/onetoone/foretag/buss-i-vast-trafik-ab-A767/ekonomi
En länk till www.121.nu
Buss i Väst Trafik AB har verksamhetsår juli - juni så det är alltså inte ens ett helt verksamhetsår som visas här eftersom verksamheten började någon gång sen höst 2010.
Sen jag skrev i december vad som skulle komma ut på anbud har ändringar skett:
Stenungsund Express (del av nuvarande Röd Expr) har utgått och kommer att köras vidare på optionsår av Nettbuss.
Vad gäller Hisingen har Västtrafik fortfarande skickat ut förfrågningsunderlag, dock lär det vara på gång. Så Hisingen är följdaktligen inte med i denna första "våg" av trafikpaket.
Resten av anbuden är inlämnade sen ett par dagar, besked om vinnare ska komma i juni.
Hisingen var väl sista inlämningsdag 2/4 vill ja minnas
Citat från: Erling.L skrivet 14 maj 2012, 15:14:41 PM
Hisingen var väl sista inlämningsdag 2/4 vill ja minnas
Du har förstås rätt, även Hisingen har sista dag för att lämna anbud passerats (början på maj). Även i detta fallet väntas besked under juni månad.
Sista datum bör ha varit 2012-04-26
http://www.vasttrafik.se/Aktuellt/Aktuella-upphandlingar/Aktuella-upphandlingar2/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 maj 2012, 08:28:37 AM
De nya 8900-orna som satts i trafik på Härryda måste det vara de bussar som tillhör Sandarna Transporter. Jag antar att man använder någon form av överlappning här eftersom Buss i Väst (samveransbolaget) skall fortsätta köra så är det ju en intern överenskommelse om vem som kör.
Uddevalla Omnibus har åtminstone operativt tagit över sina del (främst Dalsland) från Buss i Väst Trafik AB från 1 maj.
Uddevalla Omnibus och Söne var inte huvudägare till Buss i Väst Trafik AB. Detta ägdes av samverkansbolaget Buss i Väst. Det är dock en annan sak att UOAB och Söne är de största delägarna i det senare.
Det är väldigt rörigt det här och jag ser fram emot nästa nummer av Bussbranschen, där man lovat att utreda alla turer kring Buss i Väst och Buss i Väst Trafik AB. Det lär bli ett tjockt nummer...
De bussar jag såg i helgen på Dalslandstrafiken (linje 710 mfl) är fortfarande märkta BiVAB och fortfarande registrerade på Buss i Väst Trafik AB. Detta behöver givetvis inte betyda någonting om vem som sköter trafiken operativt utan är endast en iakttagelse.
/ GNl
Citat från: S Svensson skrivet 13 maj 2012, 23:03:05 PM
Söne har alltså tagit över Karlskoga 1 maj.
Bussarna i Karlskoga är dock fortfarande registrerade på Buss i Väst Trafik AB.
Det stämmer. Uddevalla Omnibus AB sköter om (dvs det som brukar kallas kommisionär) Dalsland. Jag skulle vilja påstå att de skött detta länge. Däremot är det så att själva BiVAB Trafik på något sätt måste få få kapitaltillskott.Det hela kanske låter som en grekiska saga.
Bussen UDS735 är omreg från BiVAB Trafik till UOAB (hoppas alla vet vad förkortningar betyder). Troligen inte fler bussar. Jag tror inte det går att föra över bussar från ett bolag till ett annat utan att göra något åt problemet Vi får hoppas att förarna får tillbaka semesterpengar och pensionspengar som innehölls vid VL:s konkurs.
Uppgifter om CRL512 ochDHC937 användning i trafik ?
Fortfarande inga besked om Dalsland, Stenungsund och skolbussarna i Kungälv ? ???
Tilldelningsbeslut för Kungälv skol, Stenungsund och Dalsland väntas måndag den 25/6.
Nu har besked kommit om vinnare i den pågående upphandlingen i Västra Götaland:
Kungälv skoltrafik (20 bussar)
Buss i Väst tar över från Nettbuss i augusti 2013.
Priser: BiV 24 659 077, Nettbuss 25 207 907 (+2,2%), Bergkvarabuss 28 873 724 (+17,1%) kr/ år
Stenungsund tätort och landsbygd (27 bussar)
Ellös Buss tar över från 13 bussar från Nettbuss i juni 2013. Resterande 14 bussar har redan Ellös Buss och kör vidare med dessa även efter juni 2013
Priser landsbygd: Ellös Buss 20 162 043, Nettbuss 22 372 582 (+11,0%), Bergkvara 26 146 039 (+29,7%) kr/ år
Pris tätort: Ellös 16 032 816, Nettbuss 16 955 100 (+5,8%), Bergkvara 20 371 594 (+27,1%), Göteborgs Buss 25 826 551 (+61,1%) kr/ år
Kombinationspris: Ellös 34 485 178, Nettbuss 38 859 710 (+12,7%), Berkvara 43 536 533 (+26,2%) kr/år
Dalsland (80 bussar)
Nettbuss tar över från Buss i Väst, utom Vänersborg skol och Dals Ed som Nettbuss redan har. Trafikstart för de olika delpaketen är:
Augusti 2013: Regiontrafik Dalsland, Lokaltrafik Bengsfors och Vänerborg skol.
Juni 2014: Lokaltrafik Dals Ed
Augusti 2014: Lokaltrafik Åmål
Pris region Dalsland: Nettbuss 58 211 787, BiV 60 337 661 (+3,7%) kr/ år
Pris Åmål: BiV 8 683 740, Nettbuss 9 538 365 (+9,8%) kr/år
Pris Bengtsfors: Nettbuss 16 013 896, BiV 16 089 362 (+0,5%) kr/ år
Pris Dals Ed: BiV 5 563 238, Nettbuss 5 805 643 (+4,4%) kr/år
Pris Vänersborg: Nettbuss 13 509 962, BiV 15 384 358 (+13,9%) kr/år
Kombinationspris: Nettbuss 97 148 997, BiV 98 282 384 (+1,2%) kr/år
Kompletterat med de olika anbudsgivarnas priser
+33 bussar för nettbuss då alltså, mycket byte med varandra i detta fall.
Det är alltid intressant att veta vilka trafikföretag som skall köra. Nettbus brukar ha underentreprenörer. Stigenbuss AB kör i Vänersborgs kommun och har depå i Frändefors.
BiV företag som har underentreprenörer är Taxi Väst AB,Taxi Åmål AB och Taxi Lilla Edet AB. De två förstnämna kanske kör kvar. Taxi Åmål AB sköter järnvägsstationen inkl biljettförsäljning i Åmål.
Ellös buss känns som en kul uppstickare. Utan att veta så mycket om nämnda företag känns det kul att lite mindre bolag fortfarande kan hävda sig mot de stora. Brukar vara bättre kvalitet på produkten också. Vilka linjer ingår i Kungälvspaketet?
Används GDG garaget i Bengtsfors fortfarande ? Vem är ägare isåfall ? ???
Citat från: Johan B skrivet 25 juni 2012, 18:59:23 PM
Ellös buss känns som en kul uppstickare. Utan att veta så mycket om nämnda företag känns det kul att lite mindre bolag fortfarande kan hävda sig mot de stora. Brukar vara bättre kvalitet på produkten också. Vilka linjer ingår i Kungälvspaketet?
Bara att hoppas att de inte räknat bort sig då med tanke på att tvåan och trean var 13 respektive 26 procent dyrare.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 25 juni 2012, 19:08:51 PM
Används GDG garaget i Bengtsfors fortfarande ? Vem är ägare isåfall ? ???
Det rör sig om ett större garage med uppställning av bussar inomhus i värme.Dessutom lokal för personal samt en port med verkstad. Lokala bussr kan underhållas här men oftast anlitas verkstäder utifrån. Hela byggnaden ägs enligt uppgift av Buss i Väst AB. Det finns också några bränslepumpar utanför byggnaden.
Citat från: Jo skrivet 25 juni 2012, 20:29:18 PM
Bara att hoppas att de inte räknat bort sig då med tanke på att tvåan och trean var 13 respektive 26 procent dyrare.
Min tanke åxå. Man har ju svårt att tänka sej var man ska hämta in dom pengarna men kanske ska dom använda en del äldre befintliga fordon.
Vad ska man använda för tätortstrafiken i Stenungsund då? Hoppas inte ta tar över Nettbuss Omnilinkar (från Skåne?), de är rätt nergågna..
Citat från: CR skrivet 25 juni 2012, 12:03:58 PM
Ellös Buss tar över från 13 bussar från Nettbuss i juni 2013. Resterande 14 bussar har redan Ellös Buss och kör vidare med dessa även efter juni 2013
Märker att jag inte varit i Stenungsund på länge. Vilka 14 bussar är det som Ellös Buss redan nu trafikerar? Skolturer? All linjetrafik körs enligt tidtabellen av Nettbuss.
//Jonas G