Äntligen har jag tagit mig i kragen och ställer en fråga till dom som är experter.
Varför låter det så förskräckligt illa om Nobinas X-trafik Volvo-bussar. Är det Vegor eller ngn annan modell?
I mina öron går inte automatväxlingen in utan motorn rusar och väsnas som tusan.
Någon som kan ge besked? ???
Citat från: busseriresa skrivet 08 december 2011, 16:36:57 PM
Äntligen har jag tagit mig i kragen och ställer en fråga till dom som är experter.
Varför låter det så förskräckligt illa om Nobinas X-trafik Volvo-bussar. Är det Vegor eller ngn annan modell?
I mina öron går inte automatväxlingen in utan motorn rusar och väsnas som tusan.
Någon som kan ge besked? ???
Kan inte så mycket, men en orsak att motorn väsnas är att de motorplåtar som ska sitta under motorrummet saknas helt eller delvis. Det kan också vara så att växellådan är felinställd. Här i Göteborg har vi problem med Volvo 8700, men där sätts kylen igen, vilket också kan ge ett vrålande ljud.
om det är vartalsberoende kan det vara att styrningen till kyl fläkten låst sig på fullt
Tjut från fläkten är väl ett ganska vanligt fenomen på Volvos vagnar!? Att motorn rusar låter ju som sagt inget vidare, men beroende på bussmodell, 8500/8700 eller 8900 så saknas motorplåtar under motorrummet. När dessa väl monterats kan man definitivt uppleva bussen som tystare.
Det vanligaste är att kylfläkten går på max hela tiden. Då är det hörselskydd som gäller om man ska vara utanför bussen vid acceleration.
För att förklara ytterligare så verkar det som om automatlådan inte växlar upp i registret utan
medvetet hålls kvar på ngn växel(?).
Citat från: busseriresa skrivet 08 december 2011, 21:06:56 PM
För att förklara ytterligare så verkar det som om automatlådan inte växlar upp i registret utan
medvetet hålls kvar på ngn växel(?).
På t.ex B9S kan det vara så att lägesväljaren för automaten inte ligger i eco-läge. Gör den inte det vill bussarna gärna varva upp till blåmarkeringen (1900-2300rpm) i varvräknaren vid vanlig körning, speciellt om föraren har tung gasfot. Med läge eco är det stor skillnad, då trillar växlarna i redan på grönmarkeringen (1100-1600rpm) i varvräknaren. Skillnaden i acceleration med 340-360hk är försumbar, det är mer psykologiskt att man tror att det pinnar på som attan bara för att motorn varvar ihjäl sig samt spränger allas trumhinnor. Inga problem med att hålla tiderna i eco-läge. Vad det gör för skillnad i slitage och bränsleförbrukning säger sig självt förutom att det blir så mycket tystare.
//Rojje
Sen beror det väll lite på vilken automatlåda bussen har
Citat från: Fikman skrivet 08 december 2011, 21:30:10 PM
Sen beror det väll lite på vilken automatlåda bussen har
Absolut! Volvo envisas med att ha ZF-låda på de flesta av sina bussar, en låda som växlar hårt och tvärt.
Tack för all info!
Citat från: Calle skrivet 08 december 2011, 22:03:03 PM
Absolut! Volvo envisas med att ha ZF-låda på de flesta av sina bussar, en låda som växlar hårt och tvärt.
Handlar inte om att de envisas. Voith-lådorna pallar inte vridet i Volvos större motorer. En rätt inställd i gott skick och rätt hanterad av föraren ZF växlar precis lika bra som andra automater.
Citat från: Calle skrivet 08 december 2011, 22:03:03 PM
Absolut! Volvo envisas med att ha ZF-låda på de flesta av sina bussar, en låda som växlar hårt och tvärt.
Ge dig nu Calle! Kunden får den lådan dom väljer. ZF eller Voith.
ZF är väl vanligare än VOITH?? Dock håller jag inte med Calle om att de växlar hårt ..
Citat från: yngrot skrivet 09 december 2011, 18:52:14 PM
ZF är väl vanligare än VOITH?? Dock håller jag inte med Calle om att de växlar hårt ..
En vild gissning 60% ZF 40 % Voith. Som skrivitst ovan så pallar inte Voith med lika mycket Newtonmeter (vrid) som ZF. Tycker själv inte det spelar någon roll vad det gäller växlingarna. Faktum är ju att som fordonstillverkare får du den programvaran som du vill ha till en viss motor. Har själv varit ute och kört optimeringar med Frans från ZF, och han är grym på att optimera programmet för lådorna.
Sen beror det hur man kör. På både MAN och Scania som har kickdown. (Volvo verkar ha slutat med det)
Trycker du pedalen precis innna kickdown knäppet kommer så varvar bussen upp i ca 1500-1600 rpm.
Väljer du att använda Kickdown varvar bussen upp i 2000-2100 rpm. Vilket ger bättre accerlation men högre förbrukning.
Citat från: M skrivet 09 december 2011, 19:10:56 PM
En vild gissning 60% ZF 40 % Voith. Som skrivitst ovan så pallar inte Voith med lika mycket Newtonmeter (vrid) som ZF. Tycker själv inte det spelar någon roll vad det gäller växlingarna. Faktum är ju att som fordonstillverkare får du den programvaran som du vill ha till en viss motor. Har själv varit ute och kört optimeringar med Frans från ZF, och han är grym på att optimera programmet för lådorna.
Där är väl felet att lådan inte alltid är optimerad i programvaran
Citat från: yngrot skrivet 10 december 2011, 08:17:06 AM
Där är väl felet att lådan inte alltid är optimerad i programvaran
Dom senaste 6-7 åren har Frans gjort det och jag tycker dom har funkar bra. Förvisso finns det ju toleranser i allt men jag menar att ZF gör riktigt bra lådor. Kolla nya ECOLIFE serien bara. Helt svveräna.
Många här som klagat är ju Stockholmschaffisar som uppenbarligen kör men gamla grejjor.
Problemet är snarare att körbarhet kontra extremt eco program inte riktigt går ihop.
Kombinerar man det sedan med underdimensionerade motorer med klent bottenvrid så får man pannkaka eller möjligen plättar ;)
Liknande problem uppstod ju när G7 lådan introducerades och "miljömedvetna" åkare skulle kombinera den med Volvos miljörova på 286 hk i en 15 m boggibuss, en växel var för låg och nästa för hög :o
Med styrprogram anpassat till aktuell motor och fordon/användningsområde fungerar de flesta automatlådor ok, sedan brister det ofta på underhåll och förarutbildning men det kan inte busstillverkaren påverka.
Citat från: Bussföraren skrivet 10 december 2011, 10:48:05 AM
Problemet är snarare att körbarhet kontra extremt eco program inte riktigt går ihop.
Kombinerar man det sedan med underdimensionerade motorer med klent bottenvrid så får man pannkaka eller möjligen plättar ;)
Tycker det fungerar bra på Volvos B9S, med ett undantag. Steget från femman till sexan är för stort, där borde stegningen var lite mindre. Steget känns lika omotiverat stort oavsett eco-läge eller ej då det är stegningen som är för stor. Synd, annars räcker den motorn bra med 340-360 hästar.
Annars håller jag med dig, det straffar sig att välja för klena motorer. Dom får slita ihjäl sig i onödan och i längden kan det inte löna sig då slitaget torde vara större och även bränsleförbrukningen.
//Rojje
Citat från: M skrivet 09 december 2011, 18:25:28 PM
Ge dig nu Calle! Kunden får den lådan dom väljer. ZF eller Voith.
Sorry... Jag trodde att Volvo enbart levererar bussar med ZF, med undantag för de som finns i GS 40-serie - dessa har Voithlåda. ::)
Citat från: Calle skrivet 10 december 2011, 12:05:02 PM
Sorry... Jag trodde att Volvo enbart levererar bussar med ZF, med undantag för de som finns i GS 40-serie - dessa har Voithlåda. ::)
Gott Calle nu ver du läget. :-)
Citat från: Bussföraren skrivet 10 december 2011, 10:48:05 AM
Problemet är snarare att körbarhet kontra extremt eco program inte riktigt går ihop.
Kombinerar man det sedan med underdimensionerade motorer med klent bottenvrid så får man pannkaka eller möjligen plättar ;)
Liknande problem uppstod ju när G7 lådan introducerades och "miljömedvetna" åkare skulle kombinera den med Volvos miljörova på 286 hk i en 15 m boggibuss, en växel var för låg och nästa för hög :o
Med styrprogram anpassat till aktuell motor och fordon/användningsområde fungerar de flesta automatlådor ok, sedan brister det ofta på underhåll och förarutbildning men det kan inte busstillverkaren påverka.
Kan väl bara hålla med dig. Det som stör mig är förare som försöker att få lådan att växla genom att "jojja" men gasen. Då blir det ryckigt oavsett växellådetilverkare.
Min erfarenhet av ZF i stadsbuss B10BLE Säffle fr 1995 var att den inte funka alls bra i uppförsbackar växla den upp men orka inte så då växla den ner men direkt upp igen och höll på så enda sättet slippe detta var att spärra den i läge 3 har för dig den var 4stegad. Då var Voithen vi hade På MaxCi etanol bättre 3 stegad tror jag iaf så när den växla upp i en uppförsbacke så låg den växel i hela tiden vilket gjorde att man kunde köra mycket mjukare..
Sen fick vi 2001 B10M Vega med ZF med för klen motro de var inge kul att köra med orka ingenting i uppförsbacke..
Citat från: M skrivet 09 december 2011, 18:25:28 PM
Ge dig nu Calle! Kunden får den lådan dom väljer. ZF eller Voith.
Allison då?
Citat från: SimonB skrivet 13 december 2011, 21:45:04 PM
Allison då?
[/quote
Vi sålde B12:or med Allison på 90 talet men det är inget som efterfrågas idag
Är det kass programmering som gör att en automatlåda växlar 1an - 2an - 1an - 2an - 3an - 4an när man åker iväg från t.ex. ett trafikljus utan att använda kickdown eller liknande? Rent spontant så verkar det som att den växlar upp till 2an första gången alldeles för tidigt, och då när den känner att det går för tung får den börja om från 1ans växel igen?
Just de bussarna brukar även vara pigga på att peta i 3ans växel i uppförsbackar, men sedan när det börjar gå tungt så "frikopplar" den i någon sekund, och sen smäller den i 2ans växel med ett väldigt ryck som nästan får passagerarna att ramla omkull om man inte är beredd på vad som komma skall och helt ta bort foten från gaspedalen tills den har växlat klart.
Detta låter mer som att det saknas effekt i motorn.
Citat från: georg skrivet 16 december 2011, 09:49:55 AM
Detta låter mer som att det saknas effekt i motorn.
Enligt bilregistret så har dessa 10,5m-bussar samma motoreffekt som ledbussarna från samma tillverkare...
Lustigt nog så går bussen betydligt bättre när det är fullproppat med folk i den jämfört med när den är tom.
Citat från: lil-sis skrivet 16 december 2011, 10:22:24 AM
Enligt bilregistret så har dessa 10,5m-bussar samma motoreffekt som ledbussarna från samma tillverkare...
Lustigt nog så går bussen betydligt bättre när det är fullproppat med folk i den jämfört med när den är tom.
Ja, det är samma motortyp i alla våra 2010:or.
Min erfarenhet av ZF-lådor är att dom är mer ryckigare oavsätt hur man kör, Voith-lådan går mycket mjukare men i dagens bussar när man jagar varje milliliter bränsle så får man för låga varv kontra vad motorn har för vridmomentskurva. Motorn får då segdra på låga varv. Våra MAN-gasbussar ligger på varvtalen 950-1350 v/min vid normal körning utan kickdown. Motorn vaknar annars till vid runt 1500 v/min och då blir det ganska bra drag i motorn (310 hk).
//Niclas
Citat från: georg skrivet 16 december 2011, 09:49:55 AM
Detta låter mer som att det saknas effekt i motorn.
Om man lyckas att gasa exakt på millimetern rätt så susar de iväg i god fart!
Så det är inte motoreffekt som saknas, det är något annat fel på de.
(Och varken jag eller den andra jag som skriver med samma nick har några problem med att köra mjukt i mer lättarbetade bussar).
Eget svar till RUSANDE MOTORER som jag skrev den 8 dec.
Har helt plötsligt förmärkt en påtaglig förbättring i framförande av Nobinorna.
Kan det vara möjligt att verkstadspersonal och förare har tänkt till? Toppen!
Tack alla ni för alla svar och förklaringar.
GOTT SLUT OCH GOTT NYTT ÅR!