Ja, då har jag känt på första snön under busshjulen. Gick kanonbra förutom att jag sista turen låg 15 minuter sen, menmen, under rusningstid och skolor slutar så är de något man får räkna med :)
Tänkte lägga ut lite bilder som jag knäppte under dagen.
Hämtade buss ur garaget imorse. Stadsbussarna 208 fick jag äran att plocka ut. Begav mig mot Karskär och Korsnäs.
Suddig bild, men svårt att få till inställningarna. Jag väntar in tiden för avgång.
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/387321_2541983321132_1600176053_32255554_160358732_n.jpg)
Dagen rullar på bra. Snön börjar falla och jag får känna på lite halka. Tog de lugnt och ingen skada skedd.
Efter första matrasten blev jag satt på en boggiebuss. Egentligen gillar jag inte dessa bussar då dom känns för stora för våran lilla stad. Men kan faktiskt inte låta bli att le lite åt körningen för bussen gick hiskelit bra på snön.
(http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/374220_2540647327733_1600176053_32254969_1216858271_n.jpg)
Slutligen klev jag på linje 3 ute vid Biltema. Ca 10 minuter hade jag tillgodo innan avgång. Spenderade tiden med att fota lite.
(http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/379127_2541983601139_1600176053_32255555_912717001_n.jpg)
(http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/378142_2541983961148_1600176053_32255556_1919591932_n.jpg)
(http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/374951_2541984481161_1600176053_32255557_855343247_n.jpg)
Tänkte åxå lägga ut lite bilder jag knäppt tidigare under min hittills korta busskarriär.
(http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/166947_2428306599285_1600176053_32214500_126017346_n.jpg)
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/309631_2430105524257_1600176053_32214978_1906644980_n.jpg)
(http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/378039_2491368735799_1600176053_32237437_1146169859_n.jpg)
Hoppas bilderna är bättre nu. Tips mottages gärna :)
Hej
Fina bilder, jag undrar vad lådan med tre knappar är till för på den femte bilden?
mvh Stefan P
Vissa av våra bussgator är bomförsedda, vilket vi då öppnar med hjälp av den vänstra knappen. Vi kan även styra några av trafikljusen med hjälp av knapparna. :)
Citat från: enjoyable skrivet 07 december 2011, 18:44:09 PM
Vissa av våra bussgator är bomförsedda, vilket vi då öppnar med hjälp av den vänstra knappen. Vi kan även styra några av trafikljusen med hjälp av knapparna. :)
Oj styra trafikljusen. Sådant borde man ju ha här nere i Närke.. :P
Snygga bilder Ida!
Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...
Hej !
Det är ju Stadsbussarna som kör tätortstrafiken i Gävle !
Mvh Peter Ö
Hilma fin Scania Scala nu har i Gävle den passar bra i den lacken enjoyable :)
Du får ta nån bild på nya scania Omnilinkarna som kom inte så lägge sen i gävle.
Är det ericsson C700 som är komradio i de där?
Citat från: Carl Eric skrivet 08 december 2011, 17:19:14 PM
Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...
Precis som någon innan nämnt, det är Stadsbussarna som kör stadstrafiken. Däremot är specarna uppbyggt på samma sätt som Nobinas.
Citat från: Mattias Möller. skrivet 08 december 2011, 17:36:04 PM
Hilma fin Scania Scala nu har i Gävle den passar bra i den lacken enjoyable :)
Du får ta nån bild på nya scania Omnilinkarna som kom inte så lägge sen i gävle.
Bild på Omnilinkarna ska fixas. Scalorna är rätt mäktiga att köra, men som sagt, dom känns lite i största laget för vår stad. Men kan inte låta bli att gilla hur fantastisk smidiga dom är ändå. Styrningen i bak gör ju sitt så man lär sitta å passa arslet lite för rätt som det är så drar det iväg.
Buss 208 i morgonsolen :) (http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/375433_2546298789016_1600176053_32256670_1211676819_n.jpg)
221 har fått fina speglar, men varför har övriga MAN snikvarianten?
Citat från: homer skrivet 08 december 2011, 20:33:32 PM
221 har fått fina speglar, men varför har övriga MAN snikvarianten?
Alla våra MAN Lion's City kortvagn har riktig bra speglar. Våra gasbussar, ledbussar och Scaniorna har helt andra speglar som jag tycker är helt värdelösa.
Citat från: enjoyable skrivet 08 december 2011, 20:47:44 PM
Alla våra MAN Lion's City kortvagn har riktig bra speglar. Våra gasbussar, ledbussar och Scaniorna har helt andra speglar som jag tycker är helt värdelösa.
De som sitter på kortvagnarna går att ställa om från förarhytten och de som sitter på ledvagnarna och gasbussarna måste man själv ut och ställa om för hand eller? Ser så ut iaf :)
Citat från: Carl Eric skrivet 08 december 2011, 17:19:14 PM
Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...
Carl Eric, vad står det i fronten på samtliga bussar? ;)
Angående speglarna. De som 221 har ser inte snygga ut, förbaskat klumpiga på en stadsbuss. Men jag kan förstå att de är bra. På GUBs MAN-bussar är speglarna ett mellanting mellan de "dåliga" och de klumpiga. Armen är densamma och spegeln i samma storlek som den klumpiga, se bild:
Bild från nyleveransen 2009
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/bussar162.jpg)
Ser helt klart snyggast ut. Stilrent, nätt och funktionellt :)
//Jacob
Citat från: Jacob skrivet 09 december 2011, 00:02:02 AM
Citat från: Carl Eric skrivet 08 december 2011, 17:19:14 PM
Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...
Carl Eric, vad står det i fronten på samtliga bussar?
Det står "Stadsbussarna" vilket är ganska intetsägande, det skulle kunna stå på vilken stadsbuss som helst i Sverige.
Men det rör sig tydligen om Stadsbussarna i Sverige AB, som är ett dotterbolag till Nettbuss AB.
http://allabolag.se/5565760401
Citat från: enjoyable skrivet 07 december 2011, 18:32:46 PM
Ja, då har jag känt på första snön under busshjulen. Gick kanonbra förutom att jag sista turen låg 15 minuter sen, menmen, under rusningstid och skolor slutar så är de något man får räkna med :)
Det är riktigt resonerat!
Att du kommer fram, trots försening i halt väglag, är ett kvitto på att du tagit ansvar för dina passagerare och kört försiktigt. Fortsätt så! :)
Citat från: AO skrivet 08 december 2011, 23:39:23 PM
De som sitter på kortvagnarna går att ställa om från förarhytten och de som sitter på ledvagnarna och gasbussarna måste man själv ut och ställa om för hand eller? Ser så ut iaf :)
Det stämmer inte. Vi kan ställa om speglarna från hytten i samtliga bussar.
Citat från: Taunusch skrivet 09 december 2011, 00:22:43 AM
Det är riktigt resonerat!
Att du kommer fram, trots försening i halt väglag, är ett kvitto på att du tagit ansvar för dina passagerare och kört försiktigt. Fortsätt så! :)
Det är roligt med snö. Hela körningen blir mycket mer utmanade :)
Förarplatsen är ju rätt mycket lägre i MAN-lederna och gasbussarna än de övriga. Vad är bäst ur förarsynpunkt?
Citat från: AO skrivet 09 december 2011, 16:49:19 PM
Förarplatsen är ju rätt mycket lägre i MAN-lederna och gasbussarna än de övriga. Vad är bäst ur förarsynpunkt?
Jag kan nog tycka att "de övriga" är mycket bättre. Man kommer upp lite mer och får bättre sikt. Dessutom gillar jag inte riktigt när kunderna som kliver på "tittar ner" på mig. Jag vill "titta ner" på kunderna istället. Däremot gillar jag ledvagnarna bäst. Dom är starka, smidiga i växellådan och går fruktansvärt bra på vägarna.
Håller med Ida att det känns mycket bättre när man sitter lite högre då kommer man i samma nivå som de som går på bussen
Trevliga bilder! En eloge för att du fotar bussen även på insidan och på förarplatsen! Det är inget man är bortskämd med på det här forumet... ;)
Kör försiktigt i halkan.
//Danne
Igår fick jag känna på halkan med ledbuss. Dessa MAN som vi har här har ju drivningen i bak. Dessa är åxå ruskigt starka så för mycket gas i en sväng gör att dom släpper direkt. Igår vad de väldigt moddigt på vissa ställen. Bussen tom och jag var bara tvungen att testa lite grann och direkt så släppte mittaxeln och bussen gled till. Det låter kanske lite fel, men de kittlade lite extra i magen ;D Dock är de inget jag sitter å gör med passagerare i, vore dumt att äventyra deras säkerhet på det sättet. Även om bussen bara gled till så kan de mycket väl skrämma upp en stackars passagerare nästa gång..
Citat från: Danne B. skrivet 09 december 2011, 21:54:27 PM
Trevliga bilder! En eloge för att du fotar bussen även på insidan och på förarplatsen! Det är inget man är bortskämd med på det här forumet... ;)
Kör försiktigt i halkan.
//Danne
Tack så mycket!
Igår körde jag när de värsta snöfallen kom i Gävle. Det var moddigt kan jag säga! Men dessa kortvagnar vi har här går ju riktigt bra i snö. Tog de jättelugnt in på hållplatserna och körde jättelugnt i övrigt. Kändes bra. Jag är riktigt nöjd över min prestation under gårdagen!
Du låter som en väldigt bra förare! :) Tycker du att det är några skillnader i köregenskaperma mellan 12 meters MAN bussarna med lågentré och gasbussarna med låggolv? Hur är de i jämförelse med Omnilinkarna?
Citat från: AO skrivet 11 december 2011, 14:59:31 PM
Du låter som en väldigt bra förare! :) Tycker du att det är några skillnader i köregenskaperma mellan 12 meters MAN bussarna med lågentré och gasbussarna med låggolv? Hur är de i jämförelse med Omnilinkarna?
Jag kan säga att Omnilinkarna känner man att de är lite mer kvalité i grejerna, däremot upplever jag dom som mycket trögare och framförallt tyngre. Då kan jag jämföra MAN Gas med våra Scania Gas och MAN är mycket piggare i motorn och dörrarna är snabbare vilket jag tycker är viktigt. Däremot går Omnilinkarna väldigt bra på vägarna, men kan inte påstå att våra MAN är så mycket sämre dom. Växlingarna på Omnilink är väldigt ryckiga och bromsarna ojämna, men rutinerade förare i branschen säger att det beror på att dom är nya. Tydligen var våra MAN likadana när dom var nya.
Jag är lite av en perfektionist. Jag kan väldigt lätt bli frustrerad om jag känner att körningen blir ryckig. Det har hänt att jag kopplat ur retarden då jag vid vissa fall upplevt att den gör mina inbromsningar mycket dåliga. Det är inget jag gör ofta, men på vissa bussar fungerar inte den som önskat.
Citat från: enjoyable skrivet 11 december 2011, 15:18:40 PM
Jag är lite av en perfektionist. Jag kan väldigt lätt bli frustrerad om jag känner att körningen blir ryckig. Det har hänt att jag kopplat ur retarden då jag vid vissa fall upplevt att den gör mina inbromsningar mycket dåliga. Det är inget jag gör ofta, men på vissa bussar fungerar inte den som önskat.
Jag kan trösta dig med att man som förare upplever alla ryck eller liknande mycket mer än vad passagerna gör.
//Danne
Citat från: enjoyable skrivet 11 december 2011, 15:18:40 PM
Jag är lite av en perfektionist. Jag kan väldigt lätt bli frustrerad om jag känner att körningen blir ryckig. Det har hänt att jag kopplat ur retarden då jag vid vissa fall upplevt att den gör mina inbromsningar mycket dåliga. Det är inget jag gör ofta, men på vissa bussar fungerar inte den som önskat.
Helt rätt att koppla ur. En buss är till för passagerarna, punkt slut. Det verkar dock inte många bussföretag eller tillverkare förstå. De tillverkar växellådor som inte kan växla och hjälpbromsar som tror bussen väger 60 ton. En hjälpbroms är ju enkel att koppla ur (om inte bussföretaget tagit bort knappen ::) ), men värre är det med växellådan...
Man kan inte bli annat än förbannad när vi förare fråntas alla former av självbestämmande och bussarna blir värre och värre att köra.
Jag körde nyligen en av SvOfs bussar från 1973 med Wilsonlåda, första gången jag testade. Det gick att köra den mjukare än en ny I-Shift som jag har kört något tusental mil i. Då är det något fel!
Ja Wilson är väl den bästa lådan när det gäller köra mjukt.
Jag har ju mitt busskörkort helt färskt så jag har tyvärr inte hunnit känna på så många olika bussar..
Jag brukar inte heller komma så bra överens med hjälpbromsar alla gånger, men de är ju där av en anledning. Man får väl ändå säga att det normala bör vara att man använder hjälpbromsarna, men är det halt väglag eller rena tekniska fel på dem, så kopplar man givetvis bort dem om det går! Däremot är det inte proffsigt att koppla ur dem för jämnan för att man tycker att det blir lättare att köra mjukt utan dem, utan man får ju anstränga sig lite, och kanske skippa de allra mesigaste inbromsningarna. Annars är man ju ungefär som de där som alltid kör i mittkörfältet på trefiliga motorvägar...
Citat från: JDS skrivet 12 december 2011, 01:21:50 AM
Jag brukar inte heller komma så bra överens med hjälpbromsar alla gånger, men de är ju där av en anledning. Man får väl ändå säga att det normala bör vara att man använder hjälpbromsarna, men är det halt väglag eller rena tekniska fel på dem, så kopplar man givetvis bort dem om det går! Däremot är det inte proffsigt att koppla ur dem för jämnan för att man tycker att det blir lättare att köra mjukt utan dem, utan man får ju anstränga sig lite, och kanske skippa de allra mesigaste inbromsningarna. Annars är man ju ungefär som de där som alltid kör i mittkörfältet på trefiliga motorvägar...
Jo men det är ju det jag menar. Det är inte ofta jag gör det men på vissa bussar funkar dom helt enkelt inte. På våra leder funkar dom jättebra, samma sak på våra gasbussar. Men på kortvagnarna så är de många som inte fungerar som dom ska och då kopplar jag helt enkelt ur.
Citat från: Carl Eric skrivet 08 december 2011, 17:19:14 PM
Vilket företag är det som kör i Gävle? Tycker att förarspecen liknar Nobinas...
Både Nettbuss/Stadsbussarna och Nobina skapar sina tjänster med hjälp av Hastus, därav likheten där.
Citat från: JDS skrivet 09 december 2011, 00:17:13 AM
Det står "Stadsbussarna" vilket är ganska intetsägande, det skulle kunna stå på vilken stadsbuss som helst i Sverige.
Men det rör sig tydligen om Stadsbussarna i Sverige AB, som är ett dotterbolag till Nettbuss AB.
http://allabolag.se/5565760401
Dåvarande Stadsbussarna i Östersund AB grundades år 1999 i Östersund av KR Trafik och Nettbussägda Orusttrafiken som ägde hälften var. Detta gissningsvis för att man ville ha ett dotterbolag att lägga anbud på, och driva tätortstrafiken i Östersund som med trafikstart 2001-01-01 var det första nettoavtalet i norra Sverige. Dvs att företaget fick mer att bestämma om, och samtidigt fick betalt per resenär istället för per km. Att ha ett dotterbolag till denna då oprövade avtalsmodell kändes väl säkrare än om ett av moderbolagen skulle ha stått på avtalet.
Företaget har sedermera lagt bud i Umeå som man dock inte vann, vunnit anbudet i Gävle, ändrat namn till dagens Stadsbussarna i Sverige AB pga utökningen, och till sist helt tagits över av norska Nettbuss. (Allt detta ej nödvändigtvis i rätt tidsordning). Man har även flyttat huvudkontoret från Östersund till Gävle.
Vad gäller framtiden får vi nog räkna med att företaget nog inte tackar nej till att försöka ta hem ny vinstgivande stadstrafik i bl.a Sundsvall, Örnsköldsvik samt nästa anbud i Umeå.
Citat från: Ersa skrivet 16 december 2011, 15:11:52 PM
Vad gäller framtiden får vi nog räkna med att företaget nog inte tackar nej till att försöka ta hem ny vinstgivande stadstrafik i bl.a Sundsvall, Örnsköldsvik samt nästa anbud i Umeå.
Minns jag helt galet om jag har för mig att man la bud på någon upphandling i Skåne för något år sedan också?