Paris/Berlin - Nach schweren Gewinneinbrüchen will der französische Konzern Veolia seine Busse und Bahnen aufgeben und sich auf die Bereiche Wasser, Abfall und Energie konzentrieren. ,,Wir haben die strategische Entscheidung getroffen, nach neuen Aktionären für die Transportaktivitäten zu suchen", sagte Veolia-Chef Antoine Frérot am Dienstag. Veolia ist in Deutschland der größte private Konkurrent der Deutschen Bahn im Nahverkehr, die Zentrale für die Bundesrepublik sitzt in Berlin. Der Transportbereich Veolia-Transdev, der zu 50 Prozent Veolia und zur anderen Hälfte dem staatlichen Finanzinstitut Caisse des Dépôts (CDC) gehört, soll entweder ganz an die CDC oder andere Privatinvestoren aus dem Bereich Transport oder Industrie gehen.
http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/veolia-will-zuege-abstossen/5928846.html (http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/veolia-will-zuege-abstossen/5928846.html)
http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1586721/Veolia-Hela-bolaget-till-salu.html (http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1586721/Veolia-Hela-bolaget-till-salu.html)
Oavsett om CDC blir helägare eller om bolaget säljs till annan aktör blir det väl snart namnbyte - igen.... ::)
//Jonas G
Citat från: BD skrivet 07 december 2011, 08:11:59 AM
Paris/Berlin - Nach schweren Gewinneinbrüchen will der französische Konzern Veolia seine Busse und Bahnen aufgeben und sich auf die Bereiche Wasser, Abfall und Energie konzentrieren. ,,Wir haben die strategische Entscheidung getroffen, nach neuen Aktionären für die Transportaktivitäten zu suchen", sagte Veolia-Chef Antoine Frérot am Dienstag. Veolia ist in Deutschland der größte private Konkurrent der Deutschen Bahn im Nahverkehr, die Zentrale für die Bundesrepublik sitzt in Berlin. Der Transportbereich Veolia-Transdev, der zu 50 Prozent Veolia und zur anderen Hälfte dem staatlichen Finanzinstitut Caisse des Dépôts (CDC) gehört, soll entweder ganz an die CDC oder andere Privatinvestoren aus dem Bereich Transport oder Industrie gehen.
http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/veolia-will-zuege-abstossen/5928846.html (http://www.tagesspiegel.de/wirtschaft/veolia-will-zuege-abstossen/5928846.html)
Någorlunda bra översatt här:
http://translate.google.se/translate?sl=de&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.tagesspiegel.de%2Fwirtschaft%2Fveolia-will-zuege-abstossen%2F5928846.html (http://translate.google.se/translate?sl=de&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.tagesspiegel.de%2Fwirtschaft%2Fveolia-will-zuege-abstossen%2F5928846.html)
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 07 december 2011, 10:56:10 AM
Oavsett om CDC blir helägare eller om bolaget säljs till annan aktör blir det väl snart namnbyte - igen.... ::)
//Jonas G
Man har ju i Sverige inte ens påbörjat namnbytet till Veolia-Transdev ännu, eller?
http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pageid=132580&ssoid=147799 (http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pageid=132580&ssoid=147799)
//Janne
Men vem kan tänkas köpa ett sådant stort företag? Man bör ju även räkna med att EU:s "konkurrensverk" säger sitt och hindrar att en annan jätte (t.ex DB/Arriva och Keolis) blir helt dominerande genom att köpa upp Veolia Transport.
Citat från: Ersa skrivet 07 december 2011, 19:21:33 PM
Men vem kan tänkas köpa ett sådant stort företag? Man bör ju även räkna med att EU:s "konkurrensverk" säger sitt och hindrar att en annan jätte (t.ex DB/Arriva och Keolis) blir helt dominerande genom att köpa upp Veolia Transport.
Eftersom Veolias transportdel går mycket bra sett worldwide så lär det nog inte bli så svårt att sälja den. Det behöver inte nödvändigtvis vara någon som sysslar med transporter i dag. Det är väl mer bekymrande för Veolia att de måste sälja av den lönsamma delen av sin verksamhet för att försöka få fart på miljö-delen, alltså det de började med: köra sopor.
Citat från: Janne Rickman skrivet 07 december 2011, 18:28:42 PM
http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pageid=132580&ssoid=147799 (http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pageid=132580&ssoid=147799)
//Janne
"Det blir utan tvivel operatörsbyte för en stor del av den svenska kollektivtrafiken när Veolia Transport får nya ägare."
Om Veolia får ny ägare blir det inte operatörsbyte. Lika lite som det blev det när Swebus fick ny ägare. Eller Orusttrafiken. Eller Tågkompaniet. Eller... Däremot blir det sannolikt namnbyte eftersom Veolia behåller en del av sin verksamhet.
Jag tycker att Rt-forum borde lära sig skillnaden mellan försäljning och nedläggning.
En lite mer nyanserad beskrivning finns här:
http://www.busstidningen.se/2011/12/07/veolia-transport-bjuds-ut-till-forsaljning/
Detta har jag inte hört något om .. känns väl inte så bra innan man vet hur detta slutar vi har ju nyss bytt ...