...och alltså inte en i sjön utan en Carrus ;)
Under sommaren/hösten kördes flera turer med Carrusar på linje 670
och här syns 5739 vid Västerhamnsplan den 2 september i år./Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/p1230022.jpg)
Sjukt snyggt, det snyggaste jag sett från dig
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Citat från: Bussmicke skrivet 05 december 2011, 19:45:07 PM
Sjukt snyggt, det snyggaste jag sett från dig
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Ja, en riktigt trevlig bild! Nu rullar ju dessa Vegor i Norrtälje igen, med Nobina-nummer.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 05 december 2011, 21:27:14 PM
Ja, en riktigt trevlig bild! Nu rullar ju dessa Vegor i Norrtälje igen, med Nobina-nummer.
"Igen" blir ett lite fel ordval, då ingen paus förekommit. :) Det var 4-5 st Vegor dom "lämnades kvar" i Norrtälje, hyrdes av Nobina och som sedermera blev helt överskrivna på Nobina. Dvs köpta.
Resten hamnade väl i Ryssland? Det med Vegor överfyllda Rimbogaraget i Vallby är numera helt tomt.
Citat från: Ersa skrivet 05 december 2011, 23:32:41 PM
"Igen" blir ett lite fel ordval, då ingen paus förekommit. :) Det var 4-5 st Vegor dom "lämnades kvar" i Norrtälje, hyrdes av Nobina och som sedermera blev helt överskrivna på Nobina. Dvs köpta.
Resten hamnade väl i Ryssland? Det med Vegor överfyllda Rimbogaraget i Vallby är numera helt tomt.
Tack för uppgifterna. :-)
Har noteringar om att några Vegor var stationerade i Täby under hösten 2011, huvudsakligen för trafik på linje 670 (men de syntes ibland på 178:an).
Citat från: Bussmicke skrivet 05 december 2011, 19:45:07 PM
Sjukt snyggt, det snyggaste jag sett från dig
Tack för det :)
Ibland lyckas man med miljöbilderna ;)/Ulf
Citat från: Ersa skrivet 05 december 2011, 23:32:41 PM
Resten hamnade väl i Ryssland? Det med Vegor överfyllda Rimbogaraget i Vallby är numera helt tomt.
NEEEEEJJJ :'( :'( Varför inte i Rimbotrafiken.... j***ar vad skönt de e att åka Vega jämfört med de nya b9s på 677.... :'( Tur att det är två kvar iallafall...
Citat från: sajola skrivet 06 december 2011, 23:26:06 PM
NEEEEEJJJ :'( :'( Varför inte i Rimbotrafiken.... j***ar vad skönt de e att åka Vega jämfört med de nya b9s på 677.... :'( Tur att det är två kvar iallafall...
Vegorna har B10-motorer och dessa klarar inte alls av att köras på RME. Så gissningsvis "rök" majoriteten av Vegorna för att SL anser att drivmedlet RME i gamla 8500:or från Botkyrka är bättre än jämnåriga Vegor med bekväma stolar, bälten, AC och andra dylika små detaljer.
Nu klarar ju B12:orna från 2002 och framåt samt B9:orna inte heller riktigt av RME-bränslet. Två av de nya B9S:erna på 677:an har redan fått motorhaverier, och en av de två år gamla röda B9S:erna som bl.a går på 639 har fått en total motorrenovering två gånger på bussens två levnadsår. Att RME dessutom ökar utsläppen av kväveoxider rejält i dessa gamla ej optimerade motorer talar dock SL väldigt tyst om.
Citat"Vid RME-drift är utsläppen av växthusgasen koldioxid 60-80 procent lägre än vid dieseldrift, beroende på odlingsmetoder. Utsläppen av partiklar är vanligen något lägre vid RME-drift medan utsläppen av kväveoxider är lika höga eller något högre. Detta förutsätter att motorn är optimerad för RME. Annars kan utsläppen bli höga".
Utdrag från: http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/rapsolja-rme.aspx
RME i motorerna är väl som Accessmaskinerna, "Det ska bara funka"...
Med bra katalysator och effektivt partikelfilter så borde man väl kunna få en dieselmotor i stort sätt lika ren som RME-motor.
Citat från: Bussfanatikern skrivet 07 december 2011, 01:27:02 AM
Med bra katalysator och effektivt partikelfilter så borde man väl kunna få en dieselmotor i stort sätt lika ren som RME-motor.
Dieseldrift är väl i stort sett lika "ren" som RME sett till utsläpp, bara att en del av koldioxiden från RME är icke-fossil...
Citat från: Ersa skrivet 06 december 2011, 23:55:49 PM
Vegorna har B10-motorer och dessa klarar inte alls av att köras på RME. Så gissningsvis "rök" majoriteten av Vegorna för att SL anser att drivmedlet RME i gamla 8500:or från Botkyrka är bättre än jämnåriga Vegor med bekväma stolar, bälten, AC och andra dylika små detaljer.
Nu klarar ju B12:orna från 2002 och framåt samt B9:orna inte heller riktigt av RME-bränslet. Två av de nya B9S:erna på 677:an har redan fått motorhaverier, och en av de två år gamla röda B9S:erna som bl.a går på 639 har fått en total motorrenovering två gånger på bussens två levnadsår. Att RME dessutom ökar utsläppen av kväveoxider rejält i dessa gamla ej optimerade motorer talar dock SL väldigt tyst om.
Utdrag från: http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/rapsolja-rme.aspx
ok... det förklarar ju... bara att grattulera ryssarna.. fina bussar om man städar ur dem lite...
Citat från: Ersa skrivet 06 december 2011, 23:55:49 PM
Vegorna har B10-motorer och dessa klarar inte alls av att köras på RME. Så gissningsvis "rök" majoriteten av Vegorna för att SL anser att drivmedlet RME i gamla 8500:or från Botkyrka är bättre än jämnåriga Vegor med bekväma stolar, bälten, AC och andra dylika små detaljer.
Nu klarar ju B12:orna från 2002 och framåt samt B9:orna inte heller riktigt av RME-bränslet. Två av de nya B9S:erna på 677:an har redan fått motorhaverier, och en av de två år gamla röda B9S:erna som bl.a går på 639 har fått en total motorrenovering två gånger på bussens två levnadsår. Att RME dessutom ökar utsläppen av kväveoxider rejält i dessa gamla ej optimerade motorer talar dock SL väldigt tyst om.
Utdrag från: http://www.miljofordon.se/miljoaspekter/miljofakta/rapsolja-rme.aspx
Nja, SL har nog inget att säga om att man kör viss del av trafiken på diesel i sig - det är ju bara ett löfte som Nobina har lovat utöver kraven i avtalet, som väl var 50 procent av vagnarna på förnyelsebart under de första åren. Så det är ju inget SL kravt från början, utan något Nobina lovat i sitt anbud. Å andra sidan hade väl inte Nobina en tanke på att man skulle behöva använda Busslinks gamla vegor. Och att köra på något annat förnyelsebart än RME i Roslagen, när det ännu inte finns någon bra lågentréledbuss tillgänglig för gas - vore ju vanvettigt - MAN:s regionalanpassade ledbuss är ju inte helt optimerad för dåliga landsvägar precis.