Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Niclas Rosenius skrivet 03 december 2011, 14:16:19 PM

Titel: GUB 426
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 03 december 2011, 14:16:19 PM

  Råkade snubbla över denna buss utanför mitt hus idag.

  (http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/nicros1/GUB426.jpg)

  //Niclas
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: ch buss skrivet 03 december 2011, 14:38:29 PM
 ;D

// Ch buss
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: Mikko skrivet 03 december 2011, 19:09:27 PM
Kameran för dörrarna bakom leden sitter väldigt dumt på dessa nya bussar. Man ser bara hjässan på folk när de går ut genom dörrarna, ca en halv meter in i bussen. Det är svårt att se om någon ska ut om man har många stående passagerare i mittgången.  8)
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 03 december 2011, 20:01:36 PM
Citat från: Mikko skrivet 03 december 2011, 19:09:27 PM
Kameran för dörrarna bakom leden sitter väldigt dumt på dessa nya bussar. Man ser bara hjässan på folk när de går ut genom dörrarna, ca en halv meter in i bussen. Det är svårt att se om någon ska ut om man har många stående passagerare i mittgången.  8)

   Håller med om det, hade denna vagn i tisdags.

   //Niclas
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: AO skrivet 03 december 2011, 20:22:53 PM
Vad tycker uppsalachaufförerna, som är van sedan länge med en hel vindruta, att det funkar med delad vindruta?
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: Robert T skrivet 03 december 2011, 20:36:09 PM
Citat från: AO skrivet 03 december 2011, 20:22:53 PM
Vad tycker uppsalachaufförerna, som är van sedan länge med en hel vindruta, att det funkar med delad vindruta?

Vad är det som inte skulle fungera? Du märker inte att du har delad ruta när du kör...
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 03 december 2011, 21:20:38 PM
Citat från: AO skrivet 03 december 2011, 20:22:53 PM
Vad tycker uppsalachaufförerna, som är van sedan länge med en hel vindruta, att det funkar med delad vindruta?

  Delad ruta var det på bussarna när man började en gång i tiden, är ingen större skillnad att köra dessa enligt min mening. Vi hade ju delad ruta på CN113 o B10M/Säffle ganska länge här i Uppsala.

  //Niclas
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: yngrot skrivet 04 december 2011, 10:35:08 AM
Citat från: Robert T skrivet 03 december 2011, 20:36:09 PM
Vad är det som inte skulle fungera? Du märker inte att du har delad ruta när du kör...


Jag undrar oxå varför det inte skulla funka??  De flesta som kör tycker det är bättre med delad ruta men tyvärr få som har den valmöjligheten
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: lil-sis skrivet 04 december 2011, 20:35:32 PM
Jag AVSKYR balken. Den är i vägen. (Att rutan är delad är väl sak samma men balken är så bred).

Det beror säker på hur man sitter och hur man tittar.

Kameran är felplacerad  >:(

Annars är de trevliga att köra.

Ska dock författa ett brev till lämplig person under kvällen för att se vad vi kan göra åt de saker vi faktiskt kan göra något åt (delad ruta är ju delad liksom...)
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: AO skrivet 05 december 2011, 00:13:12 AM
Citat från: Robert T skrivet 03 december 2011, 20:36:09 PM
Vad är det som inte skulle fungera? Du märker inte att du har delad ruta när du kör...

Jag kör själv inte buss så lägger inte någon väredering i min fråga. Däremot så förekom det en diskussion i samband med att dessa bussar levererades huruvida en delad ruta var bra eller dåligt och hur man skulle reagera i Uppsala på det. Det var vad jag syftade på.
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: Robert T skrivet 05 december 2011, 01:42:11 AM
Citat från: lil-sis skrivet 04 december 2011, 20:35:32 PM
Jag AVSKYR balken. Den är i vägen. (Att rutan är delad är väl sak samma men balken är så bred).

För det första undrar jag vad du tittar på när du säger att balken är i vägen. För där balken är är inte vägen.  ;)

För det andra, hur bred är den egentligen? Våra Volvo Säffle är väl ca 5cm breda?
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: lil-sis skrivet 09 december 2011, 04:25:36 AM
När jag ska svänga så brukar jag inte titta rakt fram...
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: Ersa skrivet 09 december 2011, 05:50:03 AM
Att ha en "tredelad" ruta, dvs en smal balk mitt i rutan samt ett separat skyltskåp ovan, är ett billigt pris jag gärna betalar. Detta då det innebär att man slipper stora dyra vindrutor som spricker sönder oftare, samt vågräta torkare som samlar på sig is och snö, samt dessutom har sämre tryck mot rutan. Gammaldags lodräta torkararmar (som på bilden ovan) föredrar jag helt klart i stads- och förortstrafik, och precis denna konstruktion har ju även Säffle gått tillbaka till efter påtryckningar från de stora bussbolagen. :)

(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/Roslagen2/Nobina_0066_Rmo_110712.jpg)




Halv-OT, men ändå samma på tema är det med strålkastartorkare. Ligger de nedanför strålkastarna så fryser de ofta fast pga all snömodd som rinner ner och fryser till is ovanpå torkararmen. Nej, bygg dem som Saab gjorde på 1970-talet. För oftast är gamla konstruktioner mycket mer praktiska, funktionsdugliga och billigare att tillverka än nya "designade snygga" konstruktioner. Nedan syns min bils strålkastare efter att strålkastartorkarna fått arbeta lite. Jämför gärna strålkastaren med extraljuset:

(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/163409_479523546622_619116622_6080377_1126327_n.jpg)
Titel: SV: GUB 426
Skrivet av: yngrot skrivet 09 december 2011, 08:01:59 AM
Håller med dig Ersa om rutan men tyvärr är ju standard hel ruta även på Säffle de vill inte bygga med delad ruta men danska bolag har "tjatat" till sig delad men de svenska har nästan alla valt hel ruta .. och som sagt de spricker på löpande band