Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/12/02/volvo-presenterar-framtidsbuss-2/
Intressant måste jag säga :)
"Volvo testar med bussen också om man med en enkel optisk guidning – strängt taget en målad linje i körbanan – och dessutom med extra förarutbildning kan få bussen att stanna närmare hållplatskanten. Erfarenheter hittills visar på stora förbättringar."
Haha. Säkert ett bra hjälpmedel för de som är lite osäkra på var de har bussen - som antingen stannar 2 dm från kanten eller gång på gång kör emot kanten. Jag har inga problem att stanna 2 cm ifrån. ;)
(https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/375496_10150440106407490_551007489_8402742_1623116976_n.jpg)
Hittade den utanför skolan idag, men fick tyvärr ingen bättre bild...
Citat från: Mrbuss skrivet 02 december 2011, 17:54:06 PM
Intressant måste jag säga :)
"Volvo testar med bussen också om man med en enkel optisk guidning – strängt taget en målad linje i körbanan – och dessutom med extra förarutbildning kan få bussen att stanna närmare hållplatskanten. Erfarenheter hittills visar på stora förbättringar."
Haha. Säkert ett bra hjälpmedel för de som är lite osäkra på var de har bussen - som antingen stannar 2 dm från kanten eller gång på gång kör emot kanten. Jag har inga problem att stanna 2 cm ifrån. ;)
Vad är nyttan med att stanna 2cm från kanten? Jag tycker 10cm är alldeles lagom. Mindre risk att förstöra bussen genom att köra in i alldeles för höga kanter men ändå nära så passagerarna slipper ta ett större kliv än normalt.
Häftigt att dom ska köra den där bussen i trafik! Nästan värt att åka till Göteborg bara för det. ;D
Citat från: Mrbuss skrivet 02 december 2011, 17:54:06 PM
Haha. Säkert ett bra hjälpmedel för de som är lite osäkra på var de har bussen - som antingen stannar 2 dm från kanten eller gång på gång kör emot kanten. Jag har inga problem att stanna 2 cm ifrån. ;)
Det finns ju orsaker till att många väljer att stanna kanske just 2 dm från trottoarkanten, vilket också Robert T påpekar. Höga trottoarkanter som i sin tur förstärks ytterligare av att vägbanan bredvid sjunker ned efter en tids användning, (hjulspår), och lägg därtill också varierande tyngd på fordonet p g a antalet passagerare ombord. Idealiskt vore förstås att man kunde stanna precis vid trottoarkanten, men detta har i princip omöjliggjorts alltsedan låggolvsbussarnas intåg.
Jag bara drog till med en siffra för att få lite diskussion ;) Det är förstås avhängigt av vilken bussmodell och även bussindivid man kör. Och förstås hur hållplatsen är utformad. Jag kanske är bakåtsträvare men jag känner mig skeptisk till såna här hjälpmedel. Snart får vi väl inte ens ratta in till hållplatserna själva...finns tydligen exempel i utlandet där bussen sköter det. Och två decimeter från kanten är inte så farligt när jag tänker efter, däremot finns det enstaka kollegor som alltid stannar minst 0,5 m ifrån och det kallar inte jag service :P
Jag förstod precis vad du menade, och håller också med! Men till syvende och sist har detta med att placera instegen så nära trottoarkanten som möjligt nästintill omöjliggjorts p g a det jag skrev i mitt tidigare inlägg. Och det felar ju någonstans när det måste till hjälpmedel för att lösa problemet, snarare än att se till att hållplatser byggs så att föraren kan sköta det själv - som i alla tider tidigare...
Finns en artikel till om denna busse: http://www.nwt.se/saffle/article1015089.ece
Känns lite fel att sitta framme på mitten kontakten med resenärer lär ju inte bli bättre när vi sitter så .. och innerspegel högt uppe i taket . Men man verkar ju få bra sikt framåt iaf ..
Den här var ju bara för häftig! Att som förare sitta i mitten ger vissa Alfa Romeo vibbar, tänker på trådbussen typ F4 som fanns i Stockholm första halvan av 50-talet.
Om sen bussen är bra eller inte kan andra få avgöra, men det känns som att man försökt tänka lite "utanför boxen" och det är ju modigt.
Att framaxaeln är framflyttad innebär det att axelavståndet då har ökat till axel 2? Hur mkt gör det för smidigheten att svänga i stadstrafiken?
Citat från: AO skrivet 05 december 2011, 20:56:45 PM
Att framaxaeln är framflyttad innebär det att axelavståndet då har ökat till axel 2? Hur mkt gör det för smidigheten att svänga i stadstrafiken?
Har för mig att det är 7.2 meter hjulbas så man får ju ta ut svängarna lite. Riktigt läcker buss. Såg den för första gången i Torsdags på jobbet.
Kul att den skall rulla på Linje 16 här i Göteborg, då kan vi nog förvänta oss en rapport från signaturen Forthemoment hoppas jag.
/M
Citat från: M skrivet 05 december 2011, 21:48:26 PM
Har för mig att det är 7.2 meter hjulbas så man får ju ta ut svängarna lite. Riktigt läcker buss. Såg den för första gången i Torsdags på jobbet.
Kul att den skall rulla på Linje 16 här i Göteborg, då kan vi nog förvänta oss en rapport från signaturen Forthemoment hoppas jag.
/M
7.2 meter hjulbas och stel axel på släpet, blir inte det lite tajt på några ställen på linje 16? Tänker mig främst svängen mellan Domkyrkan och Brunnsparken samt vad jag minns är det ganska trångt på sina stället ute på Eriksberg?