OZE012 kör för Viking Line.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10836_.jpg)
NAW283 kom sedan till Björks Buss i Hallstahammar.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10837_.jpg)
BFX475 blev sedan Swebus 2133 när de övertog en del av tätorstrafiken i Uppsala.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10838_.jpg)
GRY935
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10839_.jpg)
PCG141
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10840_.jpg)
CTT970, sedan Gamla Uppsala Buss 710 och Åmmebergs Buss.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10841_.jpg)
MWA625
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10842_.jpg)
Hur många Neoplan tog Swebus över ? Stog en hel drös i Öllsjö när jag var dit 2002.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 november 2011, 18:25:29 PM
Hur många Neoplan tog Swebus över ? Stog en hel drös i Öllsjö när jag var dit 2002.
8 från Uppsala och 7 från Halmstad.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 18:41:03 PM
8 från Uppsala och 7 från Halmstad.
Dom som stod i Öllsjö var Uppsala gröna.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 november 2011, 18:46:39 PM
Dom som stod i Öllsjö var Uppsala gröna.
De från Halmstad hamnade i SL-området sedan och fick alltså SL94 färg.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 17:55:34 PM
CTT970, sedan Gamla Uppsala Buss 710 och Åmmebergs Buss.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10841_.jpg)
Hos Uppsalabuss hette bussen 381.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 30 november 2011, 19:34:18 PM
Hos Uppsalabuss hette bussen 381.
/Janne
Jo, men det står ju 710 på bussen. ??? Menar du att det ursprungligen var 381 eller är bussen felmärkt?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 19:47:53 PM
Jo, men det står ju 710 på bussen. ??? Menar du att det ursprungligen var 381 eller är bussen felmärkt?
Han menar nog att det är GUB 710 (fd UB 381) gissar Jag.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 19:47:53 PM
Jo, men det står ju 710 på bussen. ??? Menar du att det ursprungligen var 381 eller är bussen felmärkt?
När Gamla Uppsala Buss tog över bussen, så omnumrerades bussen till 710. När Uppsalabuss ägde bussen så var den numrerad med 381.
Samtidigt som dessa tre Volvo bussar 380-382 bytte till GUB (709-711), så gick tre vagnar från GUB till Uppsalabuss. Det var vagnar 712-714. Dessa fick nr 383-385 hos Uppsalabuss. Dessa bussar märktes aldrig med Uppsalabuss-märken.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 30 november 2011, 20:03:56 PM
När Gamla Uppsala Buss tog över bussen, så omnumrerades bussen till 710. När Uppsalabuss ägde bussen så var den numrerad med 381.
/Janne
Du menar alltså att bussen tillhörde Gamla Uppsala Buss när jag tog bilden fast den har Uppsalabuss logga?
Svar ja.
På den tiden var det så att all nummer som började på 7 ägdes av Gamla Uppsala Buss.
/Janne
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 17:55:34 PM
MWA625
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10842_.jpg)
Titta man riktigt noga så ser man att det står 7527 på bussen. Den bussen ägdes av Gamla Uppsala Buss för att sen hyra ut den till Uppsalabuss.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 30 november 2011, 21:16:12 PM
Titta man riktigt noga så ser man att det står 7527 på bussen. Den bussen ägdes av Gamla Uppsala Buss för att sen hyra ut den till Uppsalabuss.
/Janne
Se där, då fick man äntligen en förklaring till den 7-an. Bussen kallades gemenligen t ex 527 bland personalen.
Kollar man SBH så finner man att dessa bussar tillhör Uppsala Läns Trafik AB. Det var tydligen rätt krångligt på den tiden. Jag skriver dock Uppsalabuss för det var så de kallades av folk i allmänhet.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 21:55:37 PMDet var tydligen rätt krångligt på den tiden.
Dagens underdrift!
Jag sitter här och följer det ni skriver, men förstår ingenting. ;D
Citat från: Robert T skrivet 30 november 2011, 21:58:08 PM
Dagens underdrift!
Jag sitter här och följer det ni skriver, men förstår ingenting. ;D
Nej, det var nog inte många andra som gjorde heller. Bussförarna körde väl sin buss utan att bekymra sig om ägaren, än mindre gjorde passagerarna det.
Dock är det intressant att Janne förklarar hur det var. Fortsätt gärna med det och du ser fler fel.
Kul se bild Neoplan ;D
:'( icke ledbussar av denna bussmodell :'(
BFX475 blev sedan Swebus 2133 när de övertog en del av tätorstrafiken i Uppsala.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10838_.jpg)
Det var trevlig åka en Scania :P
GRY935
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10839_.jpg)
// Ch buss
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 22:06:09 PM
Nej, det var nog inte många andra som gjorde heller. Bussförarna körde väl sin buss utan att bekymra sig om ägaren, än mindre gjorde passagerarna det.
Dock är det intressant att Janne förklarar hur det var. Fortsätt gärna med det och du ser fler fel.
Det började när Uppsalabuss (UB) köpte Gamla Uppsala Buss (GUB) 1979 och vart dotterbolag. Man behöll namnet och den inriktningen som GUB hade beställningstrafik. Bussar som ägdes av GUB fick inv nr som började på 7xx. Även de tre turistbussarna som UB ägde gick över till GUB och fick nr 720-722.
GUB fick senare skötta den trafik som man körde åt UL.
När Uppsalabuss vart huvudman så bildades Uppsala Läns Trafik AB som ett kommunalt åkeri. 1996 ändra namn till Gamla Uppsala Buss som var ett mer inarbetat namn.
Lite kuriosa är att Uppsala Läns Trafik var det namn som Uppsalabuss hade tagit fram till de förslag om länstrafiken i Uppland. Politikerna gick på det andra förslaget Upplands Lokaltrafik.
Jag tror att Uppsalabuss förslag gick ut på att ha samma upplägg som fanns i Sörmland och Västmanland.
/Janne