SJ buss 0729 (SL 6729) lämnade igår Spårvagnsbmuseet för en färd till Jönköping efter 13 års "fångenskap" Bussen har stått i 13 år men gick som en klocka de 33 milen. Gattis Team Knutsson till en ny pärla att åka runt med.
Men det är ju inte Scania-Vabis
Citat från: Janne E skrivet 30 november 2011, 12:50:49 PM
SJ buss 0729 (SL 6729) lämnade igår Spårvagnsbmuseet för en färd till Jönköping efter 13 års "fångenskap" Bussen har stått i 13 år men gick som en klocka de 33 milen. Gattis Team Knutsson till en ny pärla att åka runt med.
Kul att det gick bra! Jag snackade med Magnus i lördags och jag var lite skeptisk till att köra för egen maskin hela vägen till Jönköping, men då fixade det sig i alla fall. Skönt att bussen slapp gå till Hölö.
Är den fortfarande SJ-orange med grå grill och grått tak?
Finns det några bilder från körningen så vore det trevligt... :)
Citat från: Tommy P skrivet 30 november 2011, 13:58:16 PM
Är den fortfarande SJ-orange med grå grill och grått tak?
Finns det några bilder från körningen så vore det trevligt... :)
Jo, den är fortfarande i SJ:s färger. Kan någon lägga ut utomhusbilder vore det kul, jag har bara sett den inne på museet.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15900 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15900) Finns en bild på denna pärla på Svenskbusshistoria, fotad av Staffan! 8)
Citat från: bisquit skrivet 30 november 2011, 16:21:06 PM
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15900 (http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=15900) Finns en bild på denna pärla på Svenskbusshistoria, fotad av Staffan! 8)
En annan bild på samma buss. Det vita på marken kallas snö. Fanns gott om sådan vinter 1986-1987.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/240_f.JPG)
Janne E har skickat följande bilder på bussen när den togs ut från Spårvägsmuseet. Utlägges med hans medgivande.
(http://www.savenfjord.nu/TK%20002.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/TK%20016.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/TK%20018.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/TK%20019.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/TK%20020.JPG)
Grattis Magnus! :)
Roligt att höra att resan till Jönköping gått bra - och för egen maskin dessutom, efter att ha stått stilla i 13-år! Inte illa. Kul att en SKV-Volvo B58:a finns kvar.
På översta bilden nedan skymtar 6729 vid Norrtälje busstation. Såvitt jag vet var den stationerad i Norrtälje fram till 1986 på vårkanten, då 6729 slopades från SL.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43030.0
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 01 december 2011, 01:38:57 AM
Roligt att höra att resan till Jönköping gått bra - och för egen maskin dessutom, efter att ha stått stilla i 13-år! Inte illa. Kul att en SKV-Volvo B58:a finns kvar.
På översta bilden nedan skymtar 6729 vid Norrtälje busstation. Såvitt jag vet var den stationerad i Norrtälje fram till 1986 på vårkanten, då 6729 slopades från SL.
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=43030.0
/Peter
6729 lades ut på försäljningsuppdrag hos FFV Allmateriel den 24/10 1986. På den tiden sålde SL många bussar via FFV i Solna.
Det måste vara denna jag mötte i Huskvarna i går på väg norrut man kollad eju lite om man säger så
Trevligt med en sparad Roslagsbuss! :)
Grattis till förvärvet! :)
Vad skall denna pärla nu bli. Skall den bevaras i sitt ursprungsskikt med varsam renovering. Eller byggas om till husbuss eller så?
Hej !
Bussen ska renoveras till ursprungsskick, diverse plåtar bytas och lackeras i ursprungsskick.
Det skulle vara en hädelse om man skulle bygga om en sådan buss !!
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 01 december 2011, 18:27:07 PM
Hej !
Bussen ska renoveras till ursprungsskick, diverse plåtar bytas och lackeras i ursprungsskick.
Det skulle vara en hädelse om man skulle bygga om en sådan buss !!
Mvh Peter Ö
Ja, att Magnus skulle bygga om en buss till husbuss finns inte ens på kartan.
Låter bra det!
Citat från: Björn Forslund skrivet 01 december 2011, 08:55:25 AM
6729 lades ut på försäljningsuppdrag hos FFV Allmateriel den 24/10 1986. På den tiden sålde SL många bussar via FFV i Solna.
Jodå, hos FFV på Enköpingsvägen i Solna var jag och kollade några gånger bland avdankade SL-bussar, och en och annan gammal grävmaskin, och hjullastare i mitten på åttiotalet. Vill minnas att det även fanns begagnade bilar där till försäljning.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 01 december 2011, 21:15:12 PM
Jodå, hos FFV på Enköpingsvägen i Solna var jag och kollade några gånger bland avdankade SL-bussar, och en och annan gammal grävmaskin, och hjullastare i mitten på åttiotalet. Vill minnas att det även fanns begagnade bilar där till försäljning.
/Peter
Vår hovfotrograf har några bilder från FFV i Solna .
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Busshvilan/Solna/index.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Busshvilan/Solna/index.html)
Bussen skall naturligtvis renoveras och sedan åker Team Knutsson runt i den i Sverige
Citat från: Janne E skrivet 02 december 2011, 05:01:48 AM
Bussen skall naturligtvis renoveras och sedan åker Team Knutsson runt i den i Sverige
Och även i Norge och på kontinenten får vi hoppas i likhet med de två tidigare fd SJ-bussar från 1966 som Knutsson har.
Tråkigt att SL inte behöll den i siit museum.
Citat från: Bussmicke skrivet 03 december 2011, 12:57:54 PM
Tråkigt att SL inte behöll den i siit museum.
Ja, men det är ekonomiska realiteter och utrymmesproblem. Allt får inte plats. Ännu trängre blir det i det nya museet efter flytten.
Kan man således räkna med att föreningar och engagerade privatpersoner får lov att ta emot ännu fler av Spårvägsmuseets fordon framöver, om de inte ska komma att skrotas?
Citat från: Ersa skrivet 03 december 2011, 17:39:04 PM
Kan man således räkna med att föreningar och engagerade privatpersoner får lov att ta emot ännu fler av Spårvägsmuseets fordon framöver, om de inte ska komma att skrotas?
Tja, det har redan skett tidigare när SvOf fick vaxholmsleden 7990.
Museet vill. enligt chefen, ha en representativ samling som täcker utvecklingen genom tiderna och det kommer ju nya fordon emellanåt. Ekvationen blir ju svår när allt ska få plats.
SvOf har bra kontakt med museet och får information när sådant kommer på tapeten. Men det är svårt när det gäller fordon som är mera i stadiet "objekt". De kräver ju både pengar och frivilliga för att komma i skick.
Jag tror vi kan glädjas åt att Knutsson tog ner 0729/6729 - till Jönköping, för att förhoppningsvis få den i ordning för utfäder. Vem vet, med lite tur kanske bussen ifråga deltar i nästa års "tunga rally". 6729 är tycker jag en "riktig" buss. ;)
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 03 december 2011, 22:34:01 PM
Jag tror vi kan glädjas åt att Knutsson tog ner 0729/6729 - till Jönköping, för att förhoppningsvis få den i ordning för utfäder. Vem vet, med lite tur kanske bussen ifråga deltar i nästa års "tunga rally". 6729 är tycker jag en "riktig" buss. ;)
/Peter
Ja, här har vi ju en ägare som känner varmt för bussar och i varje fall aldrig skulle tillåta sig att bygga om den till husbuss eller att sälja den till någon samlare bara för att tjäna pengar. Som alla andra bussrenoverare så har även Magnus problem med att få tiden att räcka till. Men den här bussen behövs väl inte så mycket jobb på så den kommer säkert att dyka upp som ett alternativ till någon av Magnus båda SJ-bussar från 1966 (en Scania BF76 Hägglund och en Scania BF76 SKV). En Volvo B58 är naturligtvis bättre än dessa på långresor. Det går ju inte komma ifrån att en frontmotor bullrar rätt kraftigt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 december 2011, 22:41:39 PM
Ja, här har vi ju en ägare som känner varmt för bussar och i varje fall aldrig skulle tillåta sig att bygga om den till husbuss eller att sälja den till någon samlare bara för att tjäna pengar. Som alla andra bussrenoverare så har även Magnus problem med att få tiden att räcka till. Men den här bussen behövs väl inte så mycket jobb på så den kommer säkert att dyka upp som ett alternativ till någon av Magnus båda SJ-bussar från 1966 (en Scania BF76 Hägglund och en Scania BF76 SKV). En Volvo B58 är naturligtvis bättre än dessa på långresor. Det går ju inte komma ifrån att en frontmotor bullrar rätt kraftigt.
Dock måste vi beakta att en frontmotor Scania BF är mycket enklare i sin konstruktion och lättare att fixa om problem uppstår på en långtur. En B58 har en mera komplicerad uppbyggnad med mycket tryckluft, t ex fjädring och styrning av många funktioner.
Håller med dig Björn! Vi var i Belgien för flera år sedan i en B58. Med denna buss fick vi en vattenläcka efter motorvägen så att kravla sig under var inte det roligaste.
Kul att Magnus tog hand om denna buss! Eftersom han fixar lack och plåtning i egen regi så blir den ju säkert på rull igen.