Angående de nya blåbussarna (MAN) i innerstaden: Jag läste någonstans (hittar inte artikeln nu) för någon månad sedan eller så att en massa klagomål hade inkommit från människor med barnvagnar och rullstolar att man inte hade ordnat utrymme för dessa vid den bakre dubbeldörren. Responsen blev att "det ska fixas". Har det hänt något sedan dess, eller rullar allt på som vanligt? Om inte, kommer det någonsin att hända något?
Bonusfrågor: Kommer det levereras fler av dessa bussar inom en snar framtid? Hur är de utformade?
Edit: Hittade artikeln: http://www.dn.se/sthlm/nya-sl-bussar-saknar-plats-for-barnvagn
Hur går det med tillgängligheten på sittplatser då? Samt säkerhetstänkandet med stående resenärer i blåbussarna? Struntar man helt i sånt kan man ju ta ut alla utom c:a 10-20 st stolar ut blåbussarna...
Jag hör nog också till de som gärna ser att stolarna får vara kvar, det är klart trevligare att sitta ner, speciellt i den ryckiga innerstadstrafiken. Inget ont mot förarna här, men den hetsigare trafiken och de många stoppljusen leder förstås till en ryckigare färd.
Citat från: Traesk skrivet 30 november 2011, 11:58:30 AM
Angående de nya blåbussarna (MAN) i innerstaden: Jag läste någonstans (hittar inte artikeln nu) för någon månad sedan eller så att en massa klagomål hade inkommit från människor med barnvagnar och rullstolar att man inte hade ordnat utrymme för dessa vid den bakre dubbeldörren. Responsen blev att "det ska fixas". Har det hänt något sedan dess, eller rullar allt på som vanligt? Om inte, kommer det någonsin att hända något?
Bonusfrågor: Kommer det levereras fler av dessa bussar inom en snar framtid? Hur är de utformade?
Edit: Hittade artikeln: http://www.dn.se/sthlm/nya-sl-bussar-saknar-plats-for-barnvagn
Arbetet med att skapa ett lager med reservstolar påbörjas nästa vecka.
Citat från: Ted S skrivet 30 november 2011, 17:05:51 PM
Arbetet med att skapa ett lager med reservstolar påbörjas nästa vecka.
Det vore läge att skapa ett lager med reservrutor samtidigt genom att hugga upp en fjärde dörr längst bak. I det avseendet är de gamla Omnicitybussarna betydligt bättre beskaffade. Dörr längst bak borde vara ett minimikrav på bussar i tät stadstrafik med många resenärer. Förstår faktiskt inte hur någon tänkte när man slutade beställa bussar med den finessen.
Vad skiljer dessa MAN åt i jämförelse med de Volvo gasleder som man också har? De saknar ju också bakdörr. Har de barnvagnsplats i bak?
Citat från: AO skrivet 30 november 2011, 20:20:35 PM
Vad skiljer dessa MAN åt i jämförelse med de Volvo gasleder som man också har? De saknar ju också bakdörr. Har de barnvagnsplats i bak?
Gaslederna på Söder har en bakre barnvagnsplats ja.
Det är samma problem med de nya MAN-bussarna på 172/173. I söndags fick killen som körde 172 lämna barnvagnar vid Högdalen och Rågsved. Jag har åkt med 7031-7039 vid ett flertal gånger och det är ett skämt att dessa bussar inte har ett fjärde dörrpar. Det blir väldigt trångt när alla skall gå av i släpet. SL tänkte framåt när de beställde de blå OmniCity-ledvagnarna men numera verkar det vara viktigast att alla får sitta till vilket pris som helst. Samma skit på ren svenska är det med A32 på tvärbanan som bara har tre dörrpar per sida. Helt värdelöst.
Men hur många barnvagnsplatser har blå bussarna i STHLM då? MAN-ledvagnar i Malmö har plats för 2.
Citat från: Kimsan skrivet 01 december 2011, 02:46:26 AM
Men hur många barnvagnsplatser har blå bussarna i STHLM då? MAN-ledvagnar i Malmö har plats för 2.
Med undantag för våra nyaste blåbussar finns det två utrymmen för barnvagnar som om de stuvas rätt kan gå in 3 st vid varje plats.
I n/v är det bara B9S som har två barnvagns platser...
Och det ställer till det för har hänt att alla barn vangar inte får plats när det inte är B9S... Alltså har fått vänta på nästa buss
sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 01 december 2011, 07:01:36 AM
Med undantag för våra nyaste blåbussar finns det två utrymmen för barnvagnar som om de stuvas rätt kan gå in 3 st vid varje plats.
3 på varje plats, blir inte det 6 barnvagnar?!?! Säkerhetsföreskrifterna säger 2 vagnar på våra bussar
Citat från: Kimsan skrivet 02 december 2011, 02:08:26 AM
3 på varje plats, blir inte det 6 barnvagnar?!?! Säkerhetsföreskrifterna säger 2 vagnar på våra bussar
Säkerhetsföreskrifter är dock något som resenärerna helst struntar i. Att få in 2+2 barnvagnar verkar vara ett absolut minimum, samt 3+3 barnvagnar "lagom". Då MAN-vagnarna "bara" hade plats för c:a 3 st barnvagnar i den främre delen ledde detta till arga klagomål för barnvagnsförarna. Det är ju tydligen lätt att bli kränkt idag.
Här borde ju Stockholmarna föredra spårvagnar som ju har gott om plats för en väldans massa resenärer samt många barnvagnar. Men Stockholmaren i gemen är ju motståndare till spårvagnar, trots att man även ogillar de trånga ledvagnarna på linje 1-4. "Nej till allt" känns det som...
De nyaste B9s i Norrtälje har bara en plats för barnvagn/rullstol i fram och ingen i släpet... Totalt värdelöst!
OT så det skriker om det, men nu fick jag det sagt också :O
Att man valde att inte ha en fjärde dörr längst bak är också helt obegripligt. Är det någon som vet hur det kommer se ut om/när vi får fler av dessa MAN-ledbussar?
Att man valt att inte ha en fjärde dörr bakom tredje axeln beror väl på samma orsak till att denna sattes igen på bussarna i 77** serien.
Citat från: bjorn_k skrivet 02 december 2011, 06:48:43 AM
De nyaste B9s i Norrtälje har bara en plats för barnvagn/rullstol i fram och ingen i släpet... Totalt värdelöst!
OT så det skriker om det, men nu fick jag det sagt också :O
Vad gäller landsbygden kan man inte kombinera lågentré med tillräckligt antal sittplatser samt många barnvagnsplatser. Det blir c:a 55 st sittande samt 1 st barnvagn i en ledvagn på 18,75 meter som drar c:a en liter mer bränsle än en kortvagn. Bara ren fysisk fakta.
Vågar jag skriva att jag för några år sedan året körde en rödvit 13,5 meter kort tvåaxlig landsbygdslinjevagn med 55 st sittplatser samt medtog 7 st barnvagnar, varav 5 st i bagageutrymmet undertill? Hoppas bara inte att inlägget inte blir anmält som "gnäll". Brukar ju bli så numera när sanningen kommer fram, tvärtemot dagens PK-linje.
Citat från: Ersa skrivet 02 december 2011, 12:28:37 PM
Vad gäller landsbygden kan man inte kombinera lågentré med tillräckligt antal sittplatser samt många barnvagnsplatser. Det blir c:a 55 st sittande samt 1 st barnvagn i en ledvagn på 18,75 meter som drar c:a en liter mer bränsle än en kortvagn. Bara ren fysisk fakta.
Som sagt; KASS! 8)
Citat från: Ersa skrivet 02 december 2011, 12:28:37 PM
Vad gäller landsbygden kan man inte kombinera lågentré med tillräckligt antal sittplatser samt många barnvagnsplatser. Det blir c:a 55 st sittande samt 1 st barnvagn i en ledvagn på 18,75 meter som drar c:a en liter mer bränsle än en kortvagn. Bara ren fysisk fakta.
Vågar jag skriva att jag för några år sedan året körde en rödvit 13,5 meter kort tvåaxlig landsbygdslinjevagn med 55 st sittplatser samt medtog 7 st barnvagnar, varav 5 st i bagageutrymmet undertill? Hoppas bara inte att inlägget inte blir anmält som "gnäll". Brukar ju bli så numera när sanningen kommer fram, tvärtemot dagens PK-linje.
Fast enklast att förklara det med - vare sig det gäller innerstaden, Norrtälje eller Sydväst, är ju att SL inte tycker att det behövs fler barnvagnsplatser, annat än på ett fåtal specificerade linjer. Och visst är det en kostnadsaspekt. I normalfallet är det ju dock en klok sådan - under förutsättning att bussarna bara har full beläggning under högtrafik. Men så ser det ju inte ut i Stockholm och antalet som åker kollektivt med barnvagn har väl för den delen också ökat. Annnars är det ju rätt smart att man planerar bussar och busstrafik för rusningstrafik och under övrig tid kör med viss överkapacitet för att kunna ta emot kunder med barnvagnar etc, med mindre plats för sådant per buss. Problemet med många linjer i Stockholm är ju att det är ganska full beläggning även utanför högtrafik. Och då fungerar det förstås inte längre. Dessutom är det ju en hel del nuförtiden som tar bussen med barnen till förskola etc. Och det har man ju inte heller riktigt planerat för.
Citat från: Bussföraren skrivet 02 december 2011, 09:35:09 AM
Att man valt att inte ha en fjärde dörr bakom tredje axeln beror väl på samma orsak till att denna sattes igen på bussarna i 77** serien.
När Neoplanerna skulle modifieras för dörrautomatik (dörr 3 var manuell - ett jönköpingsarv), blev det diskussion om dörr 4 eftersom det i Söderort finns ett antal hållplatser i vänsterkurva, och föraren inte skulle kunna kontrollera dörr 4. Dörren sattes aldrig igen, utan kopplades ur och blockerades inifrån med en stång.
Inte helt logiskt, samtidigt var det aldrig tal om att låsa dörr 4 i OmniCity-lederna 61xx som rullade på samma linjer.
Jag är inte säker på att konstruktionen medger en dörr 4 på de Volvo och MAN som rullar i innerstaden. Är det inte rätt mycket prylar under golvet längst bak?
Citat från: Omnilasse skrivet 02 december 2011, 13:11:13 PM
Fast enklast att förklara det med - vare sig det gäller innerstaden, Norrtälje eller Sydväst, är ju att SL inte tycker att det behövs fler barnvagnsplatser, annat än på ett fåtal specificerade linjer. Och visst är det en kostnadsaspekt. I normalfallet är det ju dock en klok sådan - under förutsättning att bussarna bara har full beläggning under högtrafik. Men så ser det ju inte ut i Stockholm och antalet som åker kollektivt med barnvagn har väl för den delen också ökat. Annnars är det ju rätt smart att man planerar bussar och busstrafik för rusningstrafik och under övrig tid kör med viss överkapacitet för att kunna ta emot kunder med barnvagnar etc, med mindre plats för sådant per buss. Problemet med många linjer i Stockholm är ju att det är ganska full beläggning även utanför högtrafik. Och då fungerar det förstås inte längre. Dessutom är det ju en hel del nuförtiden som tar bussen med barnen till förskola etc. Och det har man ju inte heller riktigt planerat för.
eller sätta in fler bussar där det behövs
På linjen 465(Fisksätra > nacka forum > Fisksätra)
Är det nästan konstant 2-3 barnvagnar vilket leder till att en får stå längst back eller vänta på nästa detta gäller typ alla tider...
sent from my Samsung galaxy s2 (GT-I9100)
Citat från: Ted S skrivet 02 december 2011, 13:25:55 PM
Jag är inte säker på att konstruktionen medger en dörr 4 på de Volvo och MAN som rullar i innerstaden. Är det inte rätt mycket prylar under golvet längst bak?
Det kan mycket väl vara så att konstruktionen inte medger en fjärde dörr, men ur ett passagerarperspektiv tycker jag då att man köpt fel bussmodell. Man får välja något annat istället. Antagligen är det dock så att SL har andra krav som inte tar hänsyn till passagerarna och som övertrumfar resandekraven, exempelvis antal sittplatser, biogas, eller något annat kul, och då blir resultatet därefter.
Citat från: Cero skrivet 02 december 2011, 17:52:40 PM
Det kan mycket väl vara så att konstruktionen inte medger en fjärde dörr, men ur ett passagerarperspektiv tycker jag då att man köpt fel bussmodell. Man får välja något annat istället. Antagligen är det dock så att SL har andra krav som inte tar hänsyn till passagerarna och som övertrumfar resandekraven, exempelvis antal sittplatser, biogas, eller något annat kul, och då blir resultatet därefter.
Att krav på antal sittplatser är ett krav som inte tar hänsyn till passagerarna stämmer inte riktigt. Linje 4 går i rusningstrafik så ofta att det inte går att sätta in fler bussar, så färre sittplatser skulle innebära fler stående.
Sen är väl detta med barnvagsplatser till viss del ett Stockholmsfenomen som beror på att det är gratis att åka med barn i barnvagn. Istället för att ta t.ex. t-banan två stationer så föredrar vissa att tråckla sig ombord med barnvagnen.
Åker hellre buss med mitt barn, hur skulle det förresten vara ett stockholmsfenomen? I andra städer finns det kanske inte ens något annat alternativ... (förutom apostlahästarna då) Hade det inte vart gratis i SL-busstrafiken hade jag åkt massor mer bil, å det är ju inte bra för miljön...
Men nu är det alldeles för OT...
Min spontana tanke är att funkar det med en dörr längst bak på 12 m samt boggiebussarna borde det vara lika på MAN-ledbussarna men jag kan ha missat något.
Citat från: Adrian Langemar skrivet 02 december 2011, 17:56:21 PM
Att krav på antal sittplatser är ett krav som inte tar hänsyn till passagerarna stämmer inte riktigt. Linje 4 går i rusningstrafik så ofta att det inte går att sätta in fler bussar, så färre sittplatser skulle innebära fler stående.
Givetvis finns det inget som hindrar att man sätter in fler bussar :-) Däremot är det inte säkert att detta skulle öka sittplatsutbudet annat än på papperet eftersom bussarna klumpar ihop sig och kunderna väljer att stå i buss nr 1 istf att sitta i den som stannar bakom.
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 december 2011, 19:29:02 PM
Min spontana tanke är att funkar det med en dörr längst bak på 12 m samt boggiebussarna borde det vara lika på MAN-ledbussarna men jag kan ha missat något.
Finns ju 2-2-2-2 på Mans gasbussar i Jönköping. Endörrslösningen har jag inte sett på MAN:s ledbussar, men är nog inte omöjligt att få till om man specar det i beställningen.
Citat från: Bussföraren skrivet 02 december 2011, 19:47:33 PM
Givetvis finns det inget som hindrar att man sätter in fler bussar :-) Däremot är det inte säkert att detta skulle öka sittplatsutbudet annat än på papperet eftersom bussarna klumpar ihop sig och kunderna väljer att stå i buss nr 1 istf att sitta i den som stannar bakom.
Och mycket av problemen går ju faktiskt att lösa. Däremot är det väl så att femminuterstrafik kanske är en optimal turtäthet för busstrafik. Att bussar klumpar ihop sig är ju dock främst ett problem om man försöker ha optimalt effektiviserad trafik (läs ett trafikunderlag som förutsätter vissa stående resenärer i högtrafik) Linje 38 i London går ju i 1-2 minuterstrafik i morgonrusningen och 2-3-minuterstrafik i eftermiddagsrusningen utan några större problem - det kräver dock viss överkapacitet för att det skall fungera och vissa andra åtgärder, såsom att man har väl tilltagna regleringstider vid framförallt Clapton Pond. Visst, även där blir ju bussarna omkörda av andra 38:or - men har man ett bra platsutbud på linjen och bra regleringstider är det i regel inte ett så stort problem. Man kan också reglera detta genom kontakt mellan bussar etc, så att bakomvarande buss, väntar en stund om den kommer i kapp förevarande buss etc. Det kan förvisso också vara så att signalprioriteringen inte "hinner med" att prioritera alla bussar vid så tät trafik, men det är ju så att säga ett annat problem... Sedan är det ju ytterligare en sak i Stockholm, att man inte har påstigning genom bakdörrarna. Detta ökar givetvis tidsåtgången högst betydligt och då också förseningen för en tur med hög belastning...Men det handlar ju mer om hur man väljer att lösa viseringen på.
Citat från: Omnilasse skrivet 02 december 2011, 19:47:59 PM
Finns ju 2-2-2-2 på Mans gasbussar i Jönköping. Endörrslösningen har jag inte sett på MAN:s ledbussar, men är nog inte omöjligt att få till om man specar det i beställningen.
Ja nog finns det ett och annat som kunde ha gjorts annorlunda, dörröppningsknappar finns t.ex inte utan istället finns sensorer i taket som är tänkta att ha samma funktion. Dock trycker folket på vad de tror är dörrknappen men istället aktiverar de barnvagnssignalen och det rör sig då om knappar som sitter på stänger alldeles framför utgångsdörrarna. Det är som gjort för missförstånd...
Om nu SL erbjuder att en föräldrer får åka gratis med barnvagn så är det väl SLs förbannade skyldighet att erbjuda bussar som flertalet barnvagnar får plats på. Annars får de ändra på den regeln. Frågan är när SL skall vakna upp och inse att det föds väldigt många barn i Storstockholm och att bara Stockholms stad snart är en miljonstad. Det är dags att vakna upp nu och inse att året snart är 2012 och inte 1982! Jag åker med SL i stort sett varje dag (och har gjort så sedan 1980) och det blir bara trängre och trängre för varje år. Detta gäller alla trafikslag. Det är lika illa ställt med kollektivtrafiken i Stockholms län som med bostadsbyggandet. De ligger minst 20 år efter i planeringen. SL verkar glömma bort att de finns till för kunden och inte tvärtom!
CitatOm nu SL erbjuder att en föräldrer får åka gratis med barnvagn så är det väl SLs förbannade skyldighet att erbjuda bussar som flertalet barnvagnar får plats på. Annars får de ändra på den regeln. Frågan är när SL skall vakna upp och inse att det föds väldigt många barn i Storstockholm och att bara Stockholms stad snart är en miljonstad. Det är dags att vakna upp nu och inse att året snart är 2012 och inte 1982! Jag åker med SL i stort sett varje dag (och har gjort så sedan 1980) och det blir bara trängre och trängre för varje år. Detta gäller alla trafikslag. Det är lika illa ställt med kollektivtrafiken i Stockholms län som med bostadsbyggandet. De ligger minst 20 år efter i planeringen. SL verkar glömma bort att de finns till för kunden och inte tvärtom
Anledningen till att resande med barn i barnvagn åker gratis, är att man inte ska behöva lämna sitt barn obevakat för att gå fram till föraren och visa upp sin biljett! Så det handlar inte om att "bjuda" dessa på resan.
Men självklart måste Stombussarna vara enhetliga, resenärerna ska väl inte behöva hållla reda på vilken bussmodell som kommer...
Men några stackare som är bortglömda, är dom som åker 179:an till och från Kista Centrum. Den linjen har lika mycket barnvagnar som Stombussarna i city, men trafikeras av bla B9S med sin minimala plats för barnvagn/rullstol... ???
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 08 december 2011, 20:14:33 PM
Anledningen till att resande med barn i barnvagn åker gratis, är att man inte ska behöva lämna sitt barn obevakat för att gå fram till föraren och visa upp sin biljett! Så det handlar inte om att "bjuda" dessa på resan.
Jag tror att denna regel gör att fler tar barnvagnen på bussen än annars. Varför ska man tillåta att dessa åker gratis, bara för att de inte kan visa upp biljetten för föraren? Man kan köpa SMS-biljett och inneha periodbiljett utan förarens medverkan. Vill man vara snäll kan man tillåta barnvagnsförare att resa på ostämplade rabattkuponger. Men helt gratis resa, bara resgodset är av en tillräckligt skrymmande typ är ju egentligen befängt.
Citat från: Andy skrivet 09 december 2011, 14:54:16 PM
Jag tror att denna regel gör att fler tar barnvagnen på bussen än annars. Varför ska man tillåta att dessa åker gratis, bara för att de inte kan visa upp biljetten för föraren? Man kan köpa SMS-biljett och inneha periodbiljett utan förarens medverkan. Vill man vara snäll kan man tillåta barnvagnsförare att resa på ostämplade rabattkuponger. Men helt gratis resa, bara resgodset är av en tillräckligt skrymmande typ är ju egentligen befängt.
Håller helt med. Det finns verkligen ingenting som hindrar barnvagnsföraren att inneha en giltig biljett. Okej, jag kan godta att man inte behöver stämpla remsan, men annars tycker jag det är helt fel. Remsorna är ju på väg att fasas ut också, så det kan ses som en tillfällig lösning.
Även om det kanske varit praktiskt att låta barnvagnskunder resa gratis, så har väl ändå nya möjligheter öppnats de senaste åren när det gäller att betala resan, t ex via mobil eller liknande. F ö strider SL's princip att låta barnvagnsresenärer åka gratis mot Kommunallagens principer om likställighet. Märkligt att ingen valt att ta upp detta med politikerna... ::)
Det står alla fritt att resa gratis med SL,
är bara att ha en liten hopfällbar rullator över axeln
så åker du gratis ;D
Nä, nu tycker jag diskussionen tog en tråkig vändning... Är det inte BRA att folk åker mer buss?? Jag personligen har börjat åka mycket mer kollektivt sen vi fick barn. Det började med att det var "gratis" med vagnen, sen när man får in vanan så åker man gärna själv också och låter bilen stå. Det blir mer naturligt att välja kollektivt... Tänk vad många liter bensin samt kg utsläpp jag sparar på det viset. Alla sätt som får folk att åka mer kollektivt måste väl ses som bra? Sen kan man visst argumentera både för och emot, att det ska vara lika för alla osv... Då skulle man ju isf inte få ha rabatterade biljetter för studenter/pancho osv heller?? Reducerat pris kunde gott gälla vid resa med barn under 7(eller någon annan ålder) så får man in vanan även hos barnen!
Säg gärna emot, det blir ett roligare forum då!
Citat från: AL skrivet 09 december 2011, 16:50:39 PM
F ö strider SL's princip att låta barnvagnsresenärer åka gratis mot Kommunallagens principer om likställighet. Märkligt att ingen valt att ta upp detta med politikerna... ::)
Inte säkert - kan i och för sig bli något knystat, men eftersom barnet åker gratis, och någon måste kunna övervaka barnet - så får en s.k. barnvagnsförare åka med gratis (låter det, nästan lika fint som bussförare :) ). Eftersom det är kopplat till barnet, och det alltså gäller alla barn som skall åka med barnvagn, är det ju likställt. Sedan måste ju en sådan här sak överklagas i sådana fall om man vill testa det - men jag tycker det låter som att SL här tänkt till, så att det håller.
"Med hänsyn till barnets säkerhet får resenär med barn i barnvagn åka utan kostnad på buss, utom när man åker med en buss där det inte är föraren som kontrollerar eller tar betalt för biljetten.
Rullstol och rullator får fritt tas med. Resenär i rullstol eller med rullator får åka utan kostnad på buss. Detta gäller dock inte när man åker med en buss där någon annan än föraren kontrollerar eller tar betalt för biljetten."
Ur SL:s allmänna villkor, som finns som pdf-fil på:
http://sl.se/sv/Resenar/Resegaranti-resevillkor/SLs-allmanna-villkor/
Jag tolkar det som att ovan nämnda resenärskategorier skall ha med sig ett giltigt färdbevis, t.ex remsa, för säkerhets skull. Frågan är om folk känner till regeln ovan. Det blev en hel del bråk på 676:an i somras när barnvagnsförarna plötsligt inte fick åka gratis på dubbeldäckarna "pga" kundvärdarna som lastade bagage/barnvagnar samt viserade barnvagnsförarnas biljetter vid bakdörren.
Citat från: Ersa skrivet 10 december 2011, 08:19:02 AM
"Med hänsyn till barnets säkerhet får resenär med barn i barnvagn åka utan kostnad på buss, utom när man åker med en buss där det inte är föraren som kontrollerar eller tar betalt för biljetten.
Rullstol och rullator får fritt tas med. Resenär i rullstol eller med rullator får åka utan kostnad på buss. Detta gäller dock inte när man åker med en buss där någon annan än föraren kontrollerar eller tar betalt för biljetten."
Ur SL:s allmänna villkor, som finns som pdf-fil på:
http://sl.se/sv/Resenar/Resegaranti-resevillkor/SLs-allmanna-villkor/
Jag tolkar det som att ovan nämnda resenärskategorier skall ha med sig ett giltigt färdbevis, t.ex remsa, för säkerhets skull. Frågan är om folk känner till regeln ovan. Det blev en hel del bråk på 676:an i somras när barnvagnsförarna plötsligt inte fick åka gratis på dubbeldäckarna "pga" kundvärdarna som lastade bagage/barnvagnar samt viserade barnvagnsförarnas biljetter vid bakdörren.
Det är det säkert ingen som känner till - alldeles för komplicerade regler. Å andra sidan är det ju då bara att gå en extra hållplats, så får man ändå åka med gratis...Men visst kan det bli större problem en så - betänkt att man har en stationsvärd vid Norrtälje (som exempel), som får som uppgift att springa till annan buss, om det kommer någon med barnvagn som skall med...Detta skulle dock antagligen göra alla så upprörda att man nog inte vågar ta konflikten. Och då kan man ju också verkligen undra vad som händer om det kommer en kontrollant? (som ju förvisso är sällsynt på buss), är man då skyldig att lösa biljett?
Visst ska man kunna ta med en barnvagn, men min poäng var annars tvåfaldig. Dels är det kanske läge för SL att se över just denna del av betalningssystemet och dels så är det tyvärr så att vissa barnvagnsförare hellre tar bussen (trots att det är krångligare) än t.ex. T-banan. Exempel på det är bl.a. sträckorna Tensta C till Rinkeby C eller Hallonbergens C till Solna C där det finns T-bana, men man ändå väljer att knöka sig på en full buss. Frågan är även vilka resenärer som ska premieras... för på något sätt gäller det att genom någon form av kompromiss tillgodose önskemålen hos den stora majoiriteten.
Visst är det självklart så att man gärna ser fler trafikanter, men vissa kategoriers krav blir ändå svåra att tillgodose. Detta med just barnvagnar leder i sin tur ibland till överbelastning som i sin tur sedan indirekt lätt får följder på annat håll. Man kan ju inte heller optimera fordonsflottan för udda krav/händelser, t.ex. då 179:ans avgång runt 21:10 från Kista mot Vällingby (som jag hade på fast tjänst vid tidigare tillfälle) där jag vid ett tillfälle räknat till 18 barnvagnar och det inte är sällsynt med uppåt 10 st. samtidigt. Kombinerar man det med halvtimmestrafik så ser scenariot inte så kul ut.
Edit: Några tillägg samt korr. stavfel.
ja ser en lösning att ha biljet aviserning genom alla dörrar
skulle det inte lösa problmet? och snabba på av/på stigande av personer/barnvangar? med fler kontrolanter (på bussar) :)
Citat från: the0fiskis skrivet 10 december 2011, 11:52:30 AM
ja ser en lösning att ha biljet aviserning genom alla dörrar
skulle det inte lösa problmet? och snabba på av/på stigande av personer/barnvangar? med fler kontrolanter (på bussar) :)
Vilket problem?
Är det problemet med att platserna inte räcker till så får man väl utöka dom, men betalningen är väl inte nåt problem.
Citat från: Omnilasse skrivet 09 december 2011, 22:41:08 PM
Inte säkert - kan i och för sig bli något knystat, men eftersom barnet åker gratis, och någon måste kunna övervaka barnet - så får en s.k. barnvagnsförare åka med gratis (låter det, nästan lika fint som bussförare :) ). Eftersom det är kopplat till barnet, och det alltså gäller alla barn som skall åka med barnvagn, är det ju likställt. Sedan måste ju en sådan här sak överklagas i sådana fall om man vill testa det - men jag tycker det låter som att SL här tänkt till, så att det håller.
Tror det blir aningen knystat eftersom lagen inte gör skillnad på befolkningens inbördes resp storlekar, d v s barn eller vuxna i den bemärkelsen. Det som möjligen skulle kunna sätta detta i ett annat ljus är annan lagstiftning som möjliggör dessa avsteg genom den s k
lex specialisprincipen.
Citat från: MartinMartin skrivet 10 december 2011, 13:08:16 PM
Vilket problem?
Är det problemet med att platserna inte räcker till så får man väl utöka dom, men betalningen är väl inte nåt problem.
problemet att barnvangs förare inte betalar för sig :)
Citat från: the0fiskis skrivet 10 december 2011, 17:53:47 PM
problemet att barnvangs förare inte betalar för sig :)
:D Jasså det problemet.... men det är ju ett avundsjukeproblem som avhjälps med införskaffandet av en rollator,
betalar sig på ett par månader.......