Lite mer från Uppsala den där julidagen 1992.
KUA541
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10829_.jpg)
HCO549
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10830_.jpg)
BAB968
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10831_.jpg)
NUU023. Någon som vet vart Karlsson & Nordberg tog vägen? De var ofta en räddningsplanka för mig på SJ i slutet av 1980-talet när vi behövde ersättningsbussar för tågen från Stockholm och SJ Buss inte hade något eget att ställa upp med. K&N brukade då kunna rycka in och var på plats efter knappt två timmar. Bra med tanke på framkörningstiden.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10832_.jpg)
CJF754 började som Linköpings Trafik AB 552, blev efter tiden hos bröderna ägd av brandförsvaret i Uppsala och kom så småningom till Frötuna Taxi. Det var inte så värst länge sedan vi kunde se här i Bussnack att den ännu rullade kvar. Gör den det fortfarande rentav?
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10833_.jpg)
EGC864
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10834_.jpg)
JDH466, blev sedan Gamla Uppsala Buss 716.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10835_.jpg)
Jag undrar om inte mannen i Neoplanen är min kollega tillika min flickväns morfars bror... ;D
Får höra efter när jag träffar honom. Han jobbade i alla fall på Karlsson & Nordbergs.
När UL på grund av ändrad lagstiftning blev tvungna att upphandla all trafik valde Ingvar Nordberg som var till åren kommen att inte lämna anbud. Karlsson & Nordberg körde förutom skolskjutslinjerna runt Österbybruk även trafik på L 817 Gimo - Tierp. Det skedde genom att vi kunde meranvända hans skolbussar. SWEBUS var enda anbudsgivaren och blev därför ensam trafikutövare i Österbybruk. Ingvar N. tyckte det var jobbigt att hålla på och räkna anbud. Företaget togs över av en son men har vad jag vet upphört sedan ett antal år tillbaka.
Eje Larsson
Karlsson och Nordberg gick i konkurs 1996.