...är en vacker kombination och här kommer ett par exempel:/Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1210518.jpg)
En vardagsbild med en DD på linje 290 från Göteborg till Öckerö på färjelinjen från LillaVarholmen
tagen från S/S Bohuslän 29 juni i år
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1210556.jpg)
En närbild av samma linje här i form av Orusttrafikens 70895 tagen 30 juni i år
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/p1220408.jpg)
En inte alltför vanlig bild i Stockholms skärgård,nämligen"SL"5735 på färjan mellan
Furusund.Yxlan(och vidare till Blidö)söndagen 21 augusti i år taget från S/S Blidösund
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/p1220411.jpg)
Straxt iland vid Köpmanholm för att köras på linje 634 från Blidö mot Norrtälje
Finns det flera färjelinjer där dylika scener kan förekomma i Sverige?
Det är om möjligt någon skolbusstur ut till vinön!? I Hjälmaren. 8)
Bussarna till Lysekil från Göteborg tar ju båten äver Gullmarsfjorden.
Adelsö (eller heter ön något annat?), en utanför Ekerö har väl busslinjer som går över färjan. Och Ljusterö finns väl.
Kul bilder annars! :) Trevligt att se lite från ute på landet/sjön också.
Citat från: Tomas skrivet 29 november 2011, 15:54:15 PM
Bussarna till Lysekil från Göteborg tar ju båten äver Gullmarsfjorden.
Det finns också bussar som går på färjan Kolhättan-Svanesund norr om Stenungsund respektive på Orust. Även på Bohus Malmön-leden går det väl några bussar. På Björköleden går ibland bussen som betjänar Björkö på väg till och från service men jag tror inte den går på några tidtabellslagda turer.
Citat från: Joakim W skrivet 29 november 2011, 16:06:16 PM
Adelsö (eller heter ön något annat?), en utanför Ekerö har väl busslinjer som går över färjan. Och Ljusterö finns väl.
Kul bilder annars! :) Trevligt att se lite från ute på landet/sjön också.
Tack.
Jag tänkte mera på blåa bussar m h t rubriken,men vi har ju fått några bra exempel.
En till färjelinje med VT-blå bussar är ju linjen från Mariestad till Torsö som(väl)
körs med en gul TrVfärja./Ulf
PS!Nejdå,ön i Mälaren dit SL linje 312 går heter allt Adelsö ;)
KR Trafik 47 är väl blå än idag, och om den går på en av UL-linjerna till Gräsö uppfylls målet. :)
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 november 2011, 17:57:45 PM
Tack.
Jag tänkte mera på blåa bussar m h t rubriken,men vi har ju fått några bra exempel.
En till färjelinje med VT-blå bussar är ju linjen från Mariestad till Torsö som(väl)
körs med en gul TrVfärja./Ulf
I så fall får du ha en kamera som kan fotografera mer än 17 år tillbaka i tiden. ;) Mellan fastlandet och Torsö finns sedan 1994 en bro. Men du kan få en fin bild av en blå buss på den bron.
Citat från: Ulf Berlin skrivet 29 november 2011, 14:52:24 PM
...är en vacker kombination och här kommer ett par exempel:/Ulf
(http://i224.photobucket.com/albums/dd78/ulfberlin/P1210518.jpg)
En vardagsbild med en DD på linje 290 från Göteborg till Öckerö på färjelinjen från LillaVarholmen
tagen från S/S Bohuslän 29 juni i år
Inte riktigt en vardagsbild eftersom bussen nämligen är en Van Hool som tillhör linje 100 och var på lån ut till Öckerö!
Citat från: CS skrivet 29 november 2011, 21:12:26 PM
Inte riktigt en vardagsbild eftersom bussen nämligen är en Van Hool som tillhör linje 100 och var på lån ut till Öckerö!
Intressant iakttagelse! Det bör väl inte hända särskilt ofta, medan lån "åt andra hållet", dvs Beulas Jewel på linje 100 fortfarande verkar inträffa lite då och då. Jag tycker mig ganska ofta möta Beulas som bör har gått på någon av turerna vid 7.30-tiden från Göteborg mot Borås. Däremot var det väldigt länge sedan jag själv råkade hamna på en Jewel på linje 100.
Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 30 november 2011, 02:05:23 AM
Intressant iakttagelse! Det bör väl inte hända särskilt ofta, medan lån "åt andra hållet", dvs Beulas Jewel på linje 100 fortfarande verkar inträffa lite då och då. Jag tycker mig ganska ofta möta Beulas som bör har gått på någon av turerna vid 7.30-tiden från Göteborg mot Borås. Däremot var det väldigt länge sedan jag själv råkade hamna på en Jewel på linje 100.
På andra hållet är faktiskt inget lån utan Öckeröbussarna kör en förstärkning kl 07:35 från Göteborg till Borås. Tillbaka förstärker den vid behov 09:10. På eftermiddagen tomkör den till Borås för avgång 16:10. Förutom dessa förstärkningar har det vad jag vet inte rullat någon Beulas på linje 100 sedan alla Van Hool levererades i våras.
I somras hände det ett antal gånger att en Van Hool lånades ut till Öckerö innan alla nya Beulas hade levererats.
Citat från: CS skrivet 30 november 2011, 07:22:38 AM
På andra hållet är faktiskt inget lån utan Öckeröbussarna kör en förstärkning kl 07:35 från Göteborg till Borås. Tillbaka förstärker den vid behov 09:10. På eftermiddagen tomkör den till Borås för avgång 16:10. Förutom dessa förstärkningar har det vad jag vet inte rullat någon Beulas på linje 100 sedan alla Van Hool levererades i våras.
I somras hände det ett antal gånger att en Van Hool lånades ut till Öckerö innan alla nya Beulas hade levererats.
Åhå, tack för uppgiften! Då är det ingen påtaglig chans/risk att jag får åka Jewel på linje 100 då!
I våras fick jag tillfälle att åka dubbedäckare x 2 genom att starta i Borås vid halvsjutiden med linje 100 till Göteborg och sedan linje 291 ut till Hönö Hotell. Från färjan ut och tills jag klev av var det bara jag och en passagerare till med alltså en hel dubbeldäckare för oss själva. Men det klart, man åker ju inte precis i rusningsriktningen ut till Hönö vid den tiden. Färjeöverfarten var otroligt vacker från bussens övre däck en solig vårmorgon i alla fall! :)
Jag har inte sett någon Beulas på linje 100 sedan i somras med undantag för den nämnda förstärkningen. Men hur gör man: det finns två van Hooler i reserv under 10-minuterstrafiken. Om mer än två bussar är ur i trafik så uppstår alltså brist på dubbeldäckare. Kör man då vanlig buss på linje 100 eller lånar man in en från Öckeröbussarna? Även om det inte hänt så bör det ju finnas en plan för om den situationen uppstår.
Är det förresten inte fler planenliga förstärkningar än den nämnda som gör att det går åt fler van Hooler än 14 redan nu?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2011, 18:33:30 PM
I så fall får du ha en kamera som kan fotografera mer än 17 år tillbaka i tiden. ;) Mellan fastlandet och Torsö finns sedan 1994 en bro. Men du kan få en fin bild av en blå buss på den bron.
Ojdå,är det så länge sedan bron byggdes ditut :)/Ulf
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2011, 17:00:26 PM
Det finns också bussar som går på färjan Kolhättan-Svanesund norr om Stenungsund respektive på Orust. Även på Bohus Malmön-leden går det väl några bussar. På Björköleden går ibland bussen som betjänar Björkö på väg till och från service men jag tror inte den går på några tidtabellslagda turer.
Icke att förglömma linje 320 Tjuvkil-Göteborg som åker färjan vid Kornhall.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 11:39:41 AM
Jag har inte sett någon Beulas på linje 100 sedan i somras med undantag för den nämnda förstärkningen. Men hur gör man: det finns två van Hooler i reserv under 10-minuterstrafiken. Om mer än två bussar är ur i trafik så uppstår alltså brist på dubbeldäckare. Kör man då vanlig buss på linje 100 eller lånar man in en från Öckeröbussarna? Även om det inte hänt så bör det ju finnas en plan för om den situationen uppstår.
Är det förresten inte fler planenliga förstärkningar än den nämnda som gör att det går åt fler van Hooler än 14 redan nu?
70870 på linje 100 den september 16
http://citybus.piwigo.com/picture?/1257/category/13-sweden_vastra_gotalands_2011
Paul
Citat från: Citybus skrivet 30 november 2011, 18:42:10 PM
70870 på linje 100 den september 16
http://citybus.piwigo.com/picture?/1257/category/13-sweden_vastra_gotalands_2011
Paul
Ja, det är en av de två som Öckerö kör som förstärkning på linje 100. Den andra är 70865.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 november 2011, 11:39:41 AM
Jag har inte sett någon Beulas på linje 100 sedan i somras med undantag för den nämnda förstärkningen. Men hur gör man: det finns två van Hooler i reserv under 10-minuterstrafiken. Om mer än två bussar är ur i trafik så uppstår alltså brist på dubbeldäckare. Kör man då vanlig buss på linje 100 eller lånar man in en från Öckeröbussarna? Även om det inte hänt så bör det ju finnas en plan för om den situationen uppstår.
Är det förresten inte fler planenliga förstärkningar än den nämnda som gör att det går åt fler van Hooler än 14 redan nu?
Jo visst är det så. Dels så körs det ibland med en av reserverna, och dels med inhyrda turistbussar från Nettbuss charter.
Vet faktiskt inte hur man tänkt lösa det ifall mer än två Van Hool är ur drift, vad jag vet har det dock klarat sig hittills.